Ticket online

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Pierre

Ticket online

Bericht door Pierre »

Wat denken jullie hiervan?
Ik gebruik het regelmatig en vind het zeer handig.
Vind het wel spijtig dat je weekendbiljet via de site maar 1 dag geldig is.

Zou het eigenlijk een succes zijn? Ik hoor er weinig over spreken, en sommige TBG keken al eens zeer bedenkelijk (wat is dat hier?), dit vooral wel vroeger, toen het nog niet zo ingeburgerd zal geweest zijn.
Ik ben ook eens naar Nederland geweest met een thuisgeprint ticket, en die Nederlandse TGB die keek, en die keek, en die bleef maar kijken, en toen zei hij: "hoe moet ik dit nou in godsnaam controleren, weet jij het?"

Systeem is denk ik wel niet helemaal waterdicht. Je kan bvb 2x hetzelfde biljet afdrukken als je het traject die dag 2x wil afleggen, en niemand zal het weten, want die streepjescode wordt nooit gescand of ergens ingetikt ofzo, ze geven er alleen maar een knipje in. Als men al komt controleren natuurlijk. Kunnen ze die biljetten eigenlijk scannen? Ik denk dat er aan die nieuwe Ibis toch een scanner zit vanonder?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket online

Bericht door rvdborgt »

Pierre schreef:Zou het eigenlijk een succes zijn? Ik hoor er weinig over spreken, en sommige TBG keken al eens zeer bedenkelijk (wat is dat hier?), dit vooral wel vroeger, toen het nog niet zo ingeburgerd zal geweest zijn.
Ik ben ook eens naar Nederland geweest met een thuisgeprint ticket, en die Nederlandse TGB die keek, en die keek, en die bleef maar kijken, en toen zei hij: "hoe moet ik dit nou in godsnaam controleren, weet jij het?"
Die conducteur moet denk ik zijn instructies wat beter lezen...
Pierre schreef:Systeem is denk ik wel niet helemaal waterdicht. Je kan bvb 2x hetzelfde biljet afdrukken als je het traject die dag 2x wil afleggen, en niemand zal het weten, want die streepjescode wordt nooit gescand of ergens ingetikt ofzo, ze geven er alleen maar een knipje in. Als men al komt controleren natuurlijk. Kunnen ze die biljetten eigenlijk scannen? Ik denk dat er aan die nieuwe Ibis toch een scanner zit vanonder?
Op de nieuwe Ibis zou inderdaad een leespen o.i.d. zitten om de streepjescode in te scannen. Op de oude apparaten moet een controlecode handmatig worden ingegeven (en op de nieuwe kan dat ook nog steeds volgens mij) voor de controle. Dat gebeurt inderdaad niet vaak (maar soms toch wel).

Groetjes,

Rian
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

De tweede keer dat het biljet op één dag gecontroleerd wordt, zou er waarschijnlijk geen probleem zijn want IBIS of Ivette staan niet in verbinding met een centrale. 's Avonds bij het opladen en syncen zou dit dan aan het licht komen vermoed ik? Krijg je dan een berichtje thuis ofzo, je naam is immers gekend?
Moi

Bericht door Moi »

Het biljet kan inderdaad ingescand worden met Ibis, indien nodig kan de code ook manueel worden ingevoerd om het controlegetal te kunnen berekenen. Maar dat systeem is zo traag dat men het niet snel zal doen, Ibis is immers niet het snelste systeem dat er bestaat... en inderdaad, Ibis staat niet continu in contact met een database om te zien of dat het biljet al vroeger op de dag een keertje is gebruikt. Maar ja, dat kan je met een gewoon biljet natuurlijk ook (zolang het al niet een keertje is gecontroleerd natuurlijk), men zal er bij de ontwikkeling ervan er wel rekening mee gehouden hebben dat het kán voorkomen maar hoeveel personen rijden een traject 2 maal op en af per dag? Die dan nog eens het internetbiljet gebruiken? Die dan nog eens wíllen frauderen? enz....
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Gewoon treinfreaks die meerdere malen per dag hetzelfde traject doen om te weten hoe groot de kans is dat ze op het traject gecontroleerd worden.

Ik zie me dat wel nog doen, als mijn key-card niet gecontroleerd is FVT-FGSP en terug :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

en het synchroniseren gebeurd ni alleen op een avond he, de treinbegeleider doet dit op het eind van zijn dienst en die kan perfect gedaan hebben om 10.00 de andere om 15.00 en nog een andere pas om 23.00, dus als uw begeleider die bij de eerste keer controle doet daarna net gedaan heeft is de info al opgeladen hoor
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

is het dan ook mogelijk om 20 keer een ticket af te drukken en met n groep van 20 op de trein te gaan zitten, of staat er een naam op?
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

prahsharp schreef:is het dan ook mogelijk om 20 keer een ticket af te drukken en met n groep van 20 op de trein te gaan zitten, of staat er een naam op?
Ja, het is op naam...
Pierre

Bericht door Pierre »

Ja, er staat een naam op, en heb het al wel eens voorgehad dat ze een identiteitsbewijs vragen. Dit moet je trouwens altijd bijhebben als je met een ticket dat online gekocht is reist... enfin, in België moet je zowiezo je identiteitskaart bijhebben dusja...
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Bericht door Henk »

Ik gebruik die ook wel eens, vooral wanneer ik weet dat ik weinig tijd zal hebben om naar het loket te gaan, bv bij een nipte aansluiting met de bus. Al een paar keer identiteitscontrole gehad, er wordt dus wel goed gecontroleerd.
Er zit wel een addertje onder het gras: tickets on line zijn "niet terugbetaalbaar noch omwisselbaar", zo staat op de site (en ik denk ook op de biljetten, maar ik heb er nu geen bij de hand). Gewone biljetten zijn dat in een bepaald aantal gevallen wel.
Stel dat je een ticketje al op vrijdag afdrukt omdat je de maandag een heel vroege trein wil nemen voor een excursie, en in het weekend krijg je bericht dat de excursie geannuleerd is, dan zou je on-line-ticket dus waardeloos zijn...
Nu vind ik in de bundel niet onmiddellijk een onderscheid terug tussen een zelfgeprint ticket en een gewoon ticket van een loket of een automaat, dus misschien zou je via de klachtendienst of ombudsman de zaak kunnen betwisten, maar ik ben toch niet van plan om het eens uit te proberen...
Pierre

Bericht door Pierre »

Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je het ticket 2x kan afdrukken. Stel je wordt gecontroleerd, geen probleem, je print gewoon een nieuw maagdelijk wit exemplaar af, gaat ermee naar een loket en zou dan terugbetaald kunnen worden.

Ik koop de tickets meestal vlak voor ik vertrek om dit probleem te omzeilen.
Een treinkaartvalidering is wel terugbetaalbaar zoals een gewone aan het loket, omdat dit effectief juist hetzelfde kaartje is alsof je het aan het loket zou kopen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Pierre schreef:Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je het ticket 2x kan afdrukken. Stel je wordt gecontroleerd, geen probleem, je print gewoon een nieuw maagdelijk wit exemplaar af, gaat ermee naar een loket en zou dan terugbetaald kunnen worden.

Hallo,

Geloof dat maar niet: dat een kaartje niet geknipt is, kun je nooit als bewijs aanvoeren dat je de reis niet gemaakt hebt. Staat duidelijk in de reglementen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie