reserveringsproblemen interrail

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door Steve »

Even dit topic een gigantische schop geven: hoe gaat NMBS Europe tegenwoordig om met reserveringen voor treinen die niet in België komen? Kun je er nog steeds reserveringen kopen voor de meeste landen, of is dat intussen allemaal afgebouwd en ben je wel verplicht om bv. via de Treinreiswinkel te passeren?

Ietwat zorgwekkend is dat in de productfiche (http://www.b-europe.com/Zakenreizen/Pra ... rRail+Pass) het volgende staat: "Om te lange wachttijden aan de loketten te vermijden is het enkel mogelijk reserveringen uit te geven voor rechtstreekse treinen vanuit of naar een Belgisch station. De overige reserveringen dienen in het betrokken land te worden aangekocht." Maar ik weet niet hoe consequent dat toegepast wordt in de praktijk...

Veel alternatieven heb ik alvast niet: aangezien ik midden in de zomer zal reizen, kan ik het me niet veroorloven om te wachten tot ik ter plaatse ben voor de reservering.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door groentje »

Toen ik vorig jaar een kaartje voor de nachttrein London-Penzance wou boeken, verwees men mij door naar de afdeling 'special products', die alleen via een betaalnummer bereikbaar zijn. Ik heb mijn kaartje dus in Londen gekocht, maar het moet dus wel nog steeds mogelijk zijn voor de meeste verbindingen.
korkilla

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door korkilla »

eerste opmerking. Voor heel veel treinen in Europa kan er een reservering afgeleverd worden. Dit reglement dat je net aanhaalde klopt inderdaad en de loketbediendes zijn hiervan op de hoogte. Dat betekent dat het menselijk wordt toegepast. Met andere woorden, indien er heel veel volk is zullen ze zich moeten verontschuldigen. In het andere geval gaan ze dit met plezier doen.

Tweede opmerking. Reservaties in UK lukt niet in België. Waarschijnlijk heeft België hier geen overeenkomst met UK. Binnenverkeer in Portugal bijvoorbeeld kan je ook niet in België.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door rvdborgt »

korkilla schreef:Reservaties in UK lukt niet in België. Waarschijnlijk heeft België hier geen overeenkomst met UK.
Ik heb bij de NMBS een paar jaar geleden (2008 dacht ik) nog reserveringen voor Britse treinen gemaakt. En dat kan nog steeds:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... en_treinen

Groetjes,
Rian
korkilla

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door korkilla »

ok, Portugal blijkt er ook zelfs tussen te staan.
excuses, negeer mijn tweede opmerking :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
korkilla schreef:Reservaties in UK lukt niet in België. Waarschijnlijk heeft België hier geen overeenkomst met UK.
Ik heb bij de NMBS een paar jaar geleden (2008 dacht ik) nog reserveringen voor Britse treinen gemaakt. En dat kan nog steeds:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... en_treinen

Groetjes,
Rian
Dat mag de theorie zijn
aan de loketten werd er mij al tweemaal (een 4 tal jaar terug tot heden) al een reservering geweigerd. Wij kunnen die niet maken was de uitleg. Ik gaf nochtans telkens proper op papier af over welke trein het ging, treinnummer inbegrepen en al. Dan sta je daar wel mooi te blinken he.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
rvdborgt schreef:
korkilla schreef:Reservaties in UK lukt niet in België. Waarschijnlijk heeft België hier geen overeenkomst met UK.
Ik heb bij de NMBS een paar jaar geleden (2008 dacht ik) nog reserveringen voor Britse treinen gemaakt. En dat kan nog steeds:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... en_treinen
Dat mag de theorie zijn
aan de loketten werd er mij al tweemaal (een 4 tal jaar terug tot heden) al een reservering geweigerd. Wij kunnen die niet maken was de uitleg. Ik gaf nochtans telkens proper op papier af over welke trein het ging, treinnummer inbegrepen en al. Dan sta je daar wel mooi te blinken he.
Klinkt naar lokettisten die niet weten hoe je een reservering in GB doet. Die treinen daar hebben geen gepubliceerd treinnummer (staat ook niet op de uitdraai van de dienstregeling), maar in plaats daarvan moeten ze dan de vertrektijd gebruiken.

Groetjes,
Rian
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door Elgar »

Deze zomer lukte het aan de loketten van Brussel-Zuid en Centraal zelfs niet om reservaties voor Frankrijk (nachttreinen, TGV's) te doen met een Interrail, de optie was gewoonweg niet beschikbaar in het systeem. Na consultatie van de helpdesk door de loketbediende bleek dat men voor Interrail-reservaties het duurdere Eurail-tarief moest aanbieden.
Hier kon ik niet mee akkoord gaan. Ben dan maar naar het SNCF-station van Tourcoing gereden, daar kon men wel alle reservaties probleemloos maken aan het normaal geldend tarief.

Trouwens een biljet van het grenspunt Tourcoing fr. tot Tourcoing kon men net als vorig jaar aan het NMBS-loket niet verkopen, wegens te korte afstand. Waar dit biljet vorig jaar nog op de trein bij de NMBS-treinbegeleider aangekocht kon worden, lukte dat dit jaar niet. In het station van Tourcoing kon men dit wel nog aanbieden!
Laatst gewijzigd door Elgar op 12 nov 2012, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door Steve »

Voor m'n InterRail deze zomer heb ik ook de grootste moeite ondervonden om een aantal treinen te reserveren. Soms bleek het gewoon totaal onmogelijk, ook al stond het type trein mooi vermeld in de productfiches, in Hafas enzovoort. Aan het internationale loketten in Brussel-Zuid geprobeerd (zelfs met tussenkomst van een supervisor), via de telefoon, enzovoort. Eén keer ook aan het internationale loket in Brussel-Noord, maar daar kon ik het al helemaal vergeten.

Overigens: is een treinreservering voor een Eurail-houder duurder dan die voor een InterRailer?! Dacht altijd dat het enige verschil was dat InterRail voorbehouden is voor inwoners van Europa en Eurail voor al de rest...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door groentje »

@Elgar: voor de volgende keer, er is ook een SNCF-verkooppunt in Brussel, in de Louizagalerij. Mogelijk moet je een toeslag betalen, dat wel.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door Elgar »

MIVB-reiziger schreef:Overigens: is een treinreservering voor een Eurail-houder duurder dan die voor een InterRailer?! Dacht altijd dat het enige verschil was dat InterRail voorbehouden is voor inwoners van Europa en Eurail voor al de rest...
Voor alle TGV's (ook voor trajecten zonder hsl), bedraagt de reservatiekost met Interrail € 6 en met Eurail € 9. Deze reserveringen zijn niet onbeperkt beschikbaar en kunnen dus uitverkocht geraken. Indien de normale reservaties niet meer beschikbaar zijn en er nog vrije plaatsen op de trein zijn, zou het mogelijk moeten zijn om een last-minute reservatie te maken aan € 18. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd en zal het waarschijnlijk ook niet proberen, voor Frankrijk raad ik eerlijk gezegd Interrail af als je niet alleen TER's of klassieke IC's wenst te nemen.
groentje schreef:@Elgar: voor de volgende keer, er is ook een SNCF-verkooppunt in Brussel, in de Louizagalerij. Mogelijk moet je een toeslag betalen, dat wel.
Inderdaad, daar ben ik 2 jaar geleden eens langsgeweest voor het laten afdrukken van tickets gekocht bij tgv-europe.
Helaas bedroeg de toeslag maar liefst € 8 per ticket! Een bezoek aan de SNCF-automaat in het station van Tourcoing kwam mij toen een pak geodkoper uit. :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: reserveringsproblemen interrail

Bericht door groentje »

Voor het simpelweg afdrukken ben je inderdaad beter in Frankrijk. Voor een boeking is het prijsverschil minder groot.
En alles hangt ook af van hoever je van Frankrijk bent verwijderd. Vanuit Gent en zeker Kortrijk zou ik ook eerder in de richting van Rijsel gaan, maar voor wie in de omgeving van Brussel woont...
Plaats reactie