vraagje eurostar biljet

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Tja maar je moet al zot zijn om van zoiets banaal een rechtszaak te willen maken, koop dan gewoon een ticket Rijsel Londen en doe verder niet lastig. Als je niet komt opdagen en ze verkopen in Rijsel alsnog je zitplaats sta je daar ook. Ik vraag me soms af waarom iedereen zich geregeld in allerlei bochten zit te wringen om bepaalde dingen te doen. waarop koop je een ticket Brussel Londen om er dan totaal die reisweg niet mee te willen volgen.
Het kan goed zijn dat je reisplannen veranderen (dat heb je helaas niet altijd in de hand) en je pas in Rijsel wilt instappen. Een ticket omruilen kan tot honderden euros kosten, afhankelijk van de omstandigheden, terwijl je objectief gezien de spoorwegen niet benadeelt door een deel van je reis te laten vervallen. En zo zijn er vast nog wel meer redenen te bedenken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door Steven »

tja en toch is de voorziene regel omruilen. Als jij ergens een afspraak maakt en je spreekt ergens af laat je toch ook iets weten als het plaats van afspraak veranderd. Als je opstapplaats van een ticket MET reservatie wil veranderen (omdat je plannen veranderen of welke reden je ook uit je mouw wil schudden) lijkt mij normaal en logisch dat je dit laat weten. Hoe? eenvoudig door je ticket te laten omruilen.

Ik kan enkel vaststellen dat als iets in ons nadeel is hier de meeste er alles aan doen om dat te ontwijken, maar als iets in het voordeel is we het onderste uit de kan willen halen, enige vorm van normale discipline gaat dan blijkbaar volledig verloren.
filipdemeyere

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door filipdemeyere »

Eén van de redenen van m'n vraag was eigenlijk het volgende: je maakt gebruik van een promotie zoals Day Return Brussel-Londen 80 EUR. Als je dan in Kortrijk woont bvb. is het interessanter om de trein of de wagen naar Rijsel te nemen dan eerst vanuit Kortrijk per trein of per wagen naar Brussel Zuid te reizen om dan daar uiteindelijk de Eurostar te nemen om terug in Rijsel te passeren.

Ook kan het wellicht gebeuren dat een bepaald tarief zoals de Day Return niet meer beschikbaar is voor Rijsel-Londen maar misschien wel nog voor Brussel-Londen op dezelfde dag. Dan voel ik me gestraft met een duurder ticket als ik in Rijsel wil vertrekken, wat voor mij een uur kan schelen in totale reistijd.

groetjes
Filip
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:tja en toch is de voorziene regel omruilen. Als jij ergens een afspraak maakt en je spreekt ergens af laat je toch ook iets weten als het plaats van afspraak veranderd. Als je opstapplaats van een ticket MET reservatie wil veranderen (omdat je plannen veranderen of welke reden je ook uit je mouw wil schudden) lijkt mij normaal en logisch dat je dit laat weten. Hoe? eenvoudig door je ticket te laten omruilen.

Ik kan enkel vaststellen dat als iets in ons nadeel is hier de meeste er alles aan doen om dat te ontwijken, maar als iets in het voordeel is we het onderste uit de kan willen halen, enige vorm van normale discipline gaat dan blijkbaar volledig verloren.
Het gaat er gewoon om of volgens de voorwaarden het laten vervallen van een deel van je reis is toegestaan. Dat heeft niets te maken met discipline, voordeel, nadeel of wat dan ook, dat hangt alleen maar af van wat er is bepaald (of niet) in de voorwaarden. Mijn stelling is dat het laten vervallen van een deel van de reis is toegestaan zolang het niet verboden is.

Argumenten zijn welkom, maar graag alleen op basis van de voorwaarden, wetgeving, jurisprudentie e.d.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door Steven »

Allez dan gaan we de Amerikaanse toer op daar staat op alles zoveel uitleg (dat je uw kind niet in de microgolf mag steken om hem droog te krijgen). Blijkbaar mag en kan algemene logica niet meer. Dan stop ik met spreken want als enkel dat telt wat op papier staat .... dan vrees ik dat er nog veel te weinig regels op papier staan.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Het gaat er gewoon om of volgens de voorwaarden het laten vervallen van een deel van je reis is toegestaan. Dat heeft niets te maken met discipline, voordeel, nadeel of wat dan ook, dat hangt alleen maar af van wat er is bepaald (of niet) in de voorwaarden. Mijn stelling is dat het laten vervallen van een deel van de reis is toegestaan zolang het niet verboden is.
Kan je aangeven op basis van welke paragraaf in de voorwaarden dat toegelaten is? Als ik namelijk de documenten op de NMBS website goed interpreteer is het laten vallen van een deel van de reis een wijziging van de reisweg. En in dat geval mag expliciet in de bijzondere bepalingen de terugwisselbaarheid bij reiswegwijzigingen beperkt worden.
En in de bijzondere bepalingen van Eurostar staat verder expliciet dat het tot de plichten van de reiziger behoort zich naar het correcte station te begeven...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door K V B »

filipdemeyere schreef:Eén van de redenen van m'n vraag was eigenlijk het volgende: je maakt gebruik van een promotie zoals Day Return Brussel-Londen 80 EUR. Als je dan in Kortrijk woont bvb. is het interessanter om de trein of de wagen naar Rijsel te nemen dan eerst vanuit Kortrijk per trein of per wagen naar Brussel Zuid te reizen om dan daar uiteindelijk de Eurostar te nemen om terug in Rijsel te passeren.

Ook kan het wellicht gebeuren dat een bepaald tarief zoals de Day Return niet meer beschikbaar is voor Rijsel-Londen maar misschien wel nog voor Brussel-Londen op dezelfde dag. Dan voel ik me gestraft met een duurder ticket als ik in Rijsel wil vertrekken, wat voor mij een uur kan schelen in totale reistijd.
Het staat de aanbieder van een dienst (in dit geval Eurostar) natuurlijk vrij om in verschillende markten verschillende producten (aan verschillende prijzen) aan te bieden. Vergelijk het met het verhaal van die man die met de auto naar Schiphol ging en daar een nieuw ticket moest kopen omdat hij niet met de trein was gekomen...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door treinbruno »

mailtje sturen naar eurostar :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door Steven »

inderdaad bepaalde voordelen krijg je pas als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, het feit dat ze Brussel verkiezen boven Rijsel lijkt me logisch, zitplaats ingenomen van begin tot einde van traject.
celtjan

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door celtjan »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:Tja maar je moet al zot zijn om van zoiets banaal een rechtszaak te willen maken, koop dan gewoon een ticket Rijsel Londen en doe verder niet lastig. Als je niet komt opdagen en ze verkopen in Rijsel alsnog je zitplaats sta je daar ook. Ik vraag me soms af waarom iedereen zich geregeld in allerlei bochten zit te wringen om bepaalde dingen te doen. waarop koop je een ticket Brussel Londen om er dan totaal die reisweg niet mee te willen volgen.
Het kan goed zijn dat je reisplannen veranderen (dat heb je helaas niet altijd in de hand) en je pas in Rijsel wilt instappen. Een ticket omruilen kan tot honderden euros kosten, afhankelijk van de omstandigheden, terwijl je objectief gezien de spoorwegen niet benadeelt door een deel van je reis te laten vervallen. En zo zijn er vast nog wel meer redenen te bedenken.

Groetjes,
Rian

Net zoals bij de luchtvaart:
Als je bij het afsluiten van de check-in, je ticket niet 'verzilvert' hebt, dan heeft men het recht om eventuele "standby'ers" op de niet ingenomen zitplaats(en) laten plaatsnemen, of zelfs op een later deel van het traject. Dan verlies je je recht op je zitplaats.

Je moet je vervoersbewijs zien als een soort contract. (dit volgens de verkoopsvoorwaarden van de vervoerder in het land van uitgifte, & kan deze enkel volgens deze voorwaarden wijzigen) .
Je betaalt een vervoersbewijs voor dag W, voor trein X, reisweg Y & zitplaats Z.

Wanneer er een wijziging van één of meerdere elementen optreed, komt men dit contract niet na.
U niet aanbieden op de juiste plaats & tijdstip bij de check-in = afzien van je contract.
Wijzigingen dienen dus te gebeuren volgens de verkoopsvoorwaarden van de vervoerder. En dus wordt er dan een ander contract opgesteld.

Probeer maar bij een luchtvaartmaatschappij je ticket eens te verzilveren als er ook maar één letter van je naam op je id-kaard verschillend is dan dat op je reserveringsbewijs!
overweg44

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door overweg44 »

Bestaat de mogelijkheid eigenlijk nog om een eurostar-biljet aan pals-tarief aan te kopen voor een kennis/vriend/familielid. De laatste tijd enkel maar iets gelezen over Thalys-pals, maar niet over Eurostar.
Bijkomend vraagje. Als je gratis vorderingen voor Eurostar/Thalys zijn opgebruikt en je wil als NMBS-personeelslid nog eens reizen naar Londen datzelfde kalenderjaar, kan je dan nog een voordeeltarief genieten (zo ja welk en hoe) of betaal je de volle prijs?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door Steven »

Er is geen Pals Tarief meer om op eurostar te gebruiken. Er bestaat een speciaal tarief voor spoorwegmensen, deze prijzen zijn vlot te vinden op de pagina van de verkeersvoordelen van het intraweb.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vraagje eurostar biljet

Bericht door groentje »

Het is niet onmogelijk dat Eurostar ooit toch terug een aanbod heeft aan PALS-tarief, je weet immers nooit, maar zoals Steven al zei, momenteel is er geen beschikbaar.
Plaats reactie