Geen eerste klas

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Geen eerste klas

Bericht door Adler »

Het gebeurt vrij regelmatig dat de IC op de lijn Charleroi-Antwerpen geen eerste klas rijtuig heeft.
Dit is nergens vermeld, noch in gedrukte vorm, noch op de website, noch mondeling omgeroepen.
Ik heb een treinkaart eerste klas waarvoor ik dus 50% meer betaal dan tweede klas.
Kan ik een compensatie vragen elke keer er geen eerste klas rijtuig aanwezig is in de trein ?
rvdborgt
Berichten: 4331
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen eerste klas

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:Het gebeurt vrij regelmatig dat de IC op de lijn Charleroi-Antwerpen geen eerste klas rijtuig heeft.
Dit is nergens vermeld, noch in gedrukte vorm, noch op de website, noch mondeling omgeroepen.
Ik heb een treinkaart eerste klas waarvoor ik dus 50% meer betaal dan tweede klas.
Kan ik een compensatie vragen elke keer er geen eerste klas rijtuig aanwezig is in de trein ?
Normaliter wel. Na "uitreiking van formulier C6" kun je het prijsverschil terugkrijgen. Als je met "treinkaart" bedoelt dat je een abonnement hebt, dan heb je volgens de NMBS pech gehad: "Een houder van een Treinkaart kan geen aanspraak maken op enige terugbetaling of vergoeding bij oponthoud, bij stoornis, vertraging of wijziging in de treindienst, bij het uitvallen van rijtuigen 1ste klas of plaatsgebrek waardoor de reiziger in 2de klas moet reizen." (Bundel I, artikel 23, par. 1). Alhoewel dat van die vertragingen al niet meer klopt.
Als het vaak voorkomt, kun je het natuurlijk best wel eens proberen, maar ik vermoed dat er eventueel pas iets uitkomt als je met datums en treinnummers komt en daarmee bij de Ombudsman bent geweest.

Groetjes,
Rian
Fles

Re: Geen eerste klas

Bericht door Fles »

kortom, dikke eerste klas netkaart of niet, je mag blij zijn dat er wat rijdt, en verder vooral zwijgen :)
Bartjedj

Re: Geen eerste klas

Bericht door Bartjedj »

Is in se inderdaad het principe.
Je koopt een vervoersgarantie, niets meer of minder.
Over de praktijk is natuurlijk te discussiëren.

BDJ
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen eerste klas

Bericht door Adler »

Ik vind dit toch allemaal nogal straf.
Dus ik ga een GSM kopen in een winkel en ik vraag een model van 150 euro. Maar de verkoper geeft me een model dat 100 euro kost, omdat die van 150 toevallig zijn uitverkocht, maar rekent me toch 150 euro aan en ik moet dat aanvaarden.
Dat is dus exact wat de NMBS doet.
Als ik een ticket via internet had gekocht of in het station, kon ik dus evenveel heisa maken als die schepen van Blankenberge een tijd geleden, die de voorpagina van een krant haalde met een artikel dat de NMBS diensten verkoopt die niet bestaan.
Maar als treinkaart(abonnement) houder heb ik geen enkel recht.
Als dit nu een eenmalig feit was zou ik er nog niet eens over praten, maar zoals ik al zei komt dit geregeld voor op die IC lijn.
De NMBS heeft nochtans geen tekort aan eerste klas M6-rijtuigen want een heleboel daarvan zijn 'gedeklasseerd' naar tweede klas.
Of is men wat te gulzig geweest met de stickers '2 temporairement' en heeft men nu toch een tekort aan eerste klas rijtuigen ?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Geen eerste klas

Bericht door am62 »

Hallo Adler,

Ik neem normaal gezien ook de IC Brussel-Antwerpen Berchem (eerste klasse), gelukkig genoeg heb ik het ontbreken van eerste klasse nog niet gezien, maar het zou nuttig zijn om vast en zeker te noteren welke trein precies geen eerste klasse aan boord had. Het principe dat de NMBS nu hanteert t.o.v. hun trouwe klanten (plaatsnemen in tweede klasse) vind ik niet correct. Misschien kan je een volgende keer (bij het zien van een TBG) meer info vragen over de reden.
Wover

Re: Geen eerste klas

Bericht door Wover »

Misschien is bij de gedeklasseerde rijtuigen enkel de bovenste/onderste verdieping gedeklasseerd, want een IC trein laten rijden zonder 1e klasse lijkt me straf.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen eerste klas

Bericht door Adler »

Wover schreef:Misschien is bij de gedeklasseerde rijtuigen enkel de bovenste/onderste verdieping gedeklasseerd, want een IC trein laten rijden zonder 1e klasse lijkt me straf.
Nee, die gedeklasseerde rijtuigen zijn wel degelijk helemaal tweede klas.
Een mogelijke uitleg zou kunnen zijn dat de samenstelling van de treinen gebeurt met een computer en vermits die tijdelijk gedeklasseerde rijtuigen nog steeds hun oorspronkelijk rijtuignummer hebben, de computer niet 'weet' dat dit eigenlijk een tweede klas rijtuig is.
Dit is maar een gissing van mij hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen eerste klas

Bericht door Shrek »

ik heb ook al zo'n treinen gezien zonder eerste klasse, maar ze hadden wel allemaal een gedeklasseerd rijtuig. Misschien zijn ze gewoon vergeten de stickers van tijdelijke 2de klasse eraf te halen. :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Geen eerste klas

Bericht door Accelerat »

Koop dan gewoon een tweede klaskaart. :roll:
Wover

Re: Geen eerste klas

Bericht door Wover »

sncf-sncb schreef:Koop dan gewoon een tweede klaskaart. :roll:
Juist ja :shock:
Fles

Re: Geen eerste klas

Bericht door Fles »

sncf-sncb schreef:Koop dan gewoon een tweede klaskaart. :roll:
Wat een onzin zeg :roll:

Bied dan gewoon geen product aan, als je het niet kan of wil leveren :idea:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Geen eerste klas

Bericht door treinbruno »

bij M6 vind ik dat de 1e classe en de 2e classe hetzelfde comfort hebben.

maar het gaat natuurlijk om het princiepe...
Afbeelding
utopia

Re: Geen eerste klas

Bericht door utopia »

Ik zou in ieder geval eens proberen via de klantendienst. Volgens mij heb je namelijk wel een poot om op te staan. Als je een product koopt, moet je ontvangen waar je voor betaald hebt. Nu kan je dan nog discussiëren of dat zittend of staand is, maar in dit geval is er gewoon geen eerste klas rijtuig. Kan men natuurlijk nog gaan argumenteren dat er wel andere treinen zijn op hetzelfde traject met 1e klas. Je abonnement geldt nl niet voor één bepaalde trein. Niettemin kan je wel altijd proberen...
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen eerste klas

Bericht door nighttrain »

utopia schreef:Ik zou in ieder geval eens proberen via de klantendienst. Volgens mij heb je namelijk wel een poot om op te staan. Als je een product koopt, moet je ontvangen waar je voor betaald hebt. Nu kan je dan nog discussiëren of dat zittend of staand is, maar in dit geval is er gewoon geen eerste klas rijtuig. Kan men natuurlijk nog gaan argumenteren dat er wel andere treinen zijn op hetzelfde traject met 1e klas. Je abonnement geldt nl niet voor één bepaalde trein. Niettemin kan je wel altijd proberen...
Het probleem is dat je geen poot heb om op te dansen,daar de omstandigheden zijn wat ze zijn..
ik verklaar me nader(wat niet wil zeggen dat ik me erin vergenoeg):
Moeilijk om te bewijzen of je werkelijk die trein hebt genomen of hem hebt zien rijden of zien staan!In geval van vertraging of niet voorzien van deze of gene service(hogere klas)
Daar voorbije regeringen onder "het gratis" motief hebben gezorgt dat bijna geen enkele pendelaar zijn "treinkaart" betaalt maar zijn werkgever aan een tarief hors concurence.tot ieders tevredenheid.
Dus uw rol als "betalende klant" is snel uitgespeeld. Want in geval van eventuele schadeloosstelling , wie gaat de NMBS uitbetalen? De gebruiker of de betaler(die niet de gebruiker is)??.
Enige opzoeking leert ons het volgende.
Van A naar B en terug in 1 ste klas kost 23,6€ met een gewoon biljet.
Ditzelfde trajekt met de 12 maanden trajektkaart kost 5,2€ h/t (240 dagenX5.2=1258€)en in de meeste gevallen betaald door de werkgever .
Dus kunnen we stellen dat de meeste pendelaars(woon-werk verkeer) ook gratis reizen.En volgens uw sociaal statuut, zal uw werkgever U laten reizen in 1 of 2 de klasse.
Dit alles samen verkleint de kans op vergoeding in geval van.Wat ook vermeld staat in de verkoopsvoorwaarden van dit type van vervoersbewijs zoals boven vermeld door iemand.
Anders is het voor zij die volle pot betalen/reduktie nominatief met bewijs van treinnummer op het afgestempelde ticket enz,dus de minderheid.
Plaats reactie