Dordrecht Antwerpen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
mark3223

Dordrecht Antwerpen

Bericht door mark3223 »

Hallo,

Ik ben van plan om vanaf 24 september in Belgie te gaan studeren. Ik woon in Dordrecht ( Nederland ). Ik heb wat rondgekeken op http://www.ns.nl, maar kan hier niets vinden over een internationaal abbonoment of iets in die trend. Omdat ik elke dag heen en weer ga reizen met de trien, wil ik de goedkoopste manier vinden. Kan iemand me hier mee helpen?

Bij voorbaat dank,

Mark
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Dordrecht Antwerpen

Bericht door Adler »

mark3223 schreef:Hallo,

Ik ben van plan om vanaf 24 september in Belgie te gaan studeren. Ik woon in Dordrecht ( Nederland ). Ik heb wat rondgekeken op http://www.ns.nl, maar kan hier niets vinden over een internationaal abbonoment of iets in die trend. Omdat ik elke dag heen en weer ga reizen met de trien, wil ik de goedkoopste manier vinden. Kan iemand me hier mee helpen?
Ik denk dat de goedkoopste oplossing is een abo Dordrecht-Roosendaal en een NMBS Grensverkeer treinkaart Antwerpen-Roosendaal.
Deze laatste kost 149,30 euro voor 1 maand voor een onbeperkt aantal heen- en terugreizen tussen Antwerpen en Roosendaal.
Die kaart kan je kopen in de Antwerpse stations.
Laatst gewijzigd door Adler op 06 aug 2007, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wover

Bericht door Wover »

Maar als hij student is en jonger dan 25 is hij natuurlijk beter af met een schooltreinkaart, dat is een pak goedkoper ;).

Of eventueel een campuskaart, maar ik weet niet of dat wel zoveel goedkoper is dan een gewone treinkaart.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Wover schreef:Maar als hij student is en jonger dan 25 is hij natuurlijk beter af met een schooltreinkaart, dat is een pak goedkoper ;).

Of eventueel een campuskaart, maar ik weet niet of dat wel zoveel goedkoper is dan een gewone treinkaart.
Ik weet ook niet of die bestaan voor grensverkeer. De website van de NMBS spreekt enkel over 1 soort Grensverkeer treinkaarten.
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
Wover schreef:Maar als hij student is en jonger dan 25 is hij natuurlijk beter af met een schooltreinkaart, dat is een pak goedkoper ;).
Of eventueel een campuskaart, maar ik weet niet of dat wel zoveel goedkoper is dan een gewone treinkaart.
Ik weet ook niet of die bestaan voor grensverkeer. De website van de NMBS spreekt enkel over 1 soort Grensverkeer treinkaarten.
[Grr. De derde keer dat ik dit kan intypen. Geef mij maar nieuwsgroepen :-/]
Binnenlandse bonnementen kunnen ook tot de grens worden afgegeven (al weten sommige lokettisten dat helaas niet) en dat is ook veel goedkoper als je iets anders wilt dan een maandabonnement Roosendaal - Antwerpen. Het internationale abonnement Antwerpen - Roosendaal is niets meer dan de optelsom van twee maandabonnementen tot de grens.
Voor scholieren en studenten is voor het Belgische traject Antwerpen - Roosendaal(Gr) een "schooltreinkaart" of "campuskaart" aan te raden. Voor het Nederlandse traject Roosendaal(Gr) - Dordrecht een gewoon NS-abonnement. Als je een OV-studentenkaart hebt, heb je geen NS-abonnement nodig.
Prijzen:
- NMBS-abonnement Antwerpen - Roosendaal(Gr), zie "bundel 2"; de afstand is 34 km.
- NS-abonnement Roosendaal(Gr) - Dordrecht, zie hier. de afstand is 46 km. (Ik hoop dat die URL geldig blijft...)

N.B. de NMBS blijft abonnementen halsstarrig met de veel te algemene naam "treinkaart" aanduiden.

Groetjes,
Rian
mark3223

Bericht door mark3223 »

bedankt voor jullie hulp ik ga het even uitzoeken allemaal :)
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

Je kunt misschien ook een OV jaarkaart gebruiken voor Dord - Roosendaal, en dan voor Roosendaal - Antwerpen één van de andere opties die hier genoemd zijn.
Wover

Bericht door Wover »

Ik denk dat als je alle mogelijkheden opteld, je minimum aan €150-€200 per maand zal komen (als het niet meer is).

Dus ik denk dat het in uw geval beter is als je gewoon een kot zoekt hier in België en elk weekend/elke maand eens naar huis terugkeert.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: N.B. de NMBS blijft abonnementen halsstarrig met de veel te algemene naam "treinkaart" aanduiden.
Het woord treinkaart komt overigens niet voor in het woordenboek Van Dale Hedendaags Nederlands (wel treinkaartje en abonnement).
Treinkaart is dus een uitvinding van de NMBS.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Adler schreef:
rvdborgt schreef: N.B. de NMBS blijft abonnementen halsstarrig met de veel te algemene naam "treinkaart" aanduiden.
Het woord treinkaart komt overigens niet voor in het woordenboek Van Dale Hedendaags Nederlands (wel treinkaartje en abonnement).
Treinkaart is dus een uitvinding van de NMBS.
Onbekende bij de NMBS die wel eens op hun site kijken schrikken zich soms kapot als ze daar "treinkaart" zien staan en de prijs erbij, terwijl hun denken dat het over een treinbiljet gaat. :lol:
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

sncf-sncb schreef:
Adler schreef:
rvdborgt schreef:N.B. de NMBS blijft abonnementen halsstarrig met de veel te algemene naam "treinkaart" aanduiden.
Het woord treinkaart komt overigens niet voor in het woordenboek Van Dale Hedendaags Nederlands (wel treinkaartje en abonnement).Treinkaart is dus een uitvinding van de NMBS.
Onbekende bij de NMBS die wel eens op hun site kijken schrikken zich soms kapot als ze daar "treinkaart" zien staan en de prijs erbij, terwijl hun denken dat het over een treinbiljet gaat. :lol:
Dat bedoel ik precies. Gewone mensen hebben het over een "abonnement".

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Wover schreef:Ik denk dat als je alle mogelijkheden opteld, je minimum aan €150-€200 per maand zal komen (als het niet meer is).
Maandabonnement (scholierentreinkaart) Antwerpen - Roosendaal(Gr) kost EUR 19,30 (3 maanden = EUR 54; 1 jaar = EUR 193). (Een jaarnetkaart kost overigens maar 497 euro...)
Maandabonnement Roosendaal(Gr) - Dordrecht kost EUR 220,70 (1 jaar = EUR 2119). Of je gebruikt een OV-studentenkaart.
Wover schreef:Dus ik denk dat het in uw geval beter is als je gewoon een kot zoekt hier in België en elk weekend/elke maand eens naar huis terugkeert.
Dat zou ik ook denken. Bovendien word je daar zelfstandiger van...
Voor de weekends kun je dan een campuskaart gebruiken: 10 enkele reizen Antwerpen - Roosendaal(Gr) binnen 49 dagen voor EUR 6,80. Dat is overigens goedkoper dan 1 enkele reis vol tarief...

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

FlyingDutchman schreef:Je kunt misschien ook een OV jaarkaart gebruiken voor Dord - Roosendaal, en dan voor Roosendaal - Antwerpen één van de andere opties die hier genoemd zijn.
Met dien verstande dat de OV-studentenkaart geldt tot Roosendaal Grens en je voor het Belgische traject ook een abonnement tot aan de grens kunt kopen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
sncf-sncb schreef:
Adler schreef:Het woord treinkaart komt overigens niet voor in het woordenboek Van Dale Hedendaags Nederlands (wel treinkaartje en abonnement).Treinkaart is dus een uitvinding van de NMBS.
Onbekende bij de NMBS die wel eens op hun site kijken schrikken zich soms kapot als ze daar "treinkaart" zien staan en de prijs erbij, terwijl hun denken dat het over een treinbiljet gaat. :lol:
Dat bedoel ik precies. Gewone mensen hebben het over een "abonnement".
Om nog even door te gaan op dit onderwerp: strikt genomen is Treinkaart de naam van een produkt dat de NMBS verkoopt en dus geen zelfstandig naamwoord. Eigenlijk moet je het dus met een hoofdletter schrijven wat ook overal gedaan wordt op de website van de NMBS (Carte Train in het Frans). Dus een beetje zoals de BahnCard van de DB.
Bij BahnCard is het duidelijk dat dit een produktnaam is alleen al door de manier van schrijven.
Men kan natuurlijk aanmerken dat de NMBS beter een wat origineler naam had gekozen voor dit produkt, die minder verwarrend is met het woord treinkaartje.
BahnCard kan je niet verwarren met Fahrkarte of Ticket en Carte Train niet met billet.
Plaats reactie