Hallo iedereen,
even kort voorstellen: ik ben Bart, woon in Kortrijk langs de spoorlijn naar Gent (ter hoogte van de ijzeren brug aan de Barco, vóór de karting dus, voor diegenen die op de lijn sporen).
Een vraagje: voor deze zomer overweeg ik een rit met de RhB. We zouden moeten starten vanuit St. Moritz. Dan kunnen we de Bernina Express nemen naar Tirano. Is dit de moeite of missen we een heel stuk in vergelijking met een vertrek vanuit Chur?
Is er iemand met ervaring met de Aqualino Scuol of de Engadin Star vanuit Scuol/Zernez?
Bedankt,
Bart.
Rhätische Bahn
de vraag is hoe je in st moritz geraakt he
dan kom je al vanuit chur, de route st moritz tirano is zeker de moeite, wel opletten met welke trein je gaat nemen he, de RhB heeft in de zomer nogal veel gereserveerde rijtuigen er zijn zelfs express treinen bij waar er enkel panorama rijtuigen mee zijn en dat is altijd met toeslag te doen, dus best voldoende nakijken zou ik zeggen.
het stukje scuol st moritz is iets minder boeiend, maar dat is een persoonlijke mening, ga is op mijn site zien voor foto's van de regio als je wat zoekt zie je er wel, ben er al verschillende jaren geweest, zowel zomer als winter
dan kom je al vanuit chur, de route st moritz tirano is zeker de moeite, wel opletten met welke trein je gaat nemen he, de RhB heeft in de zomer nogal veel gereserveerde rijtuigen er zijn zelfs express treinen bij waar er enkel panorama rijtuigen mee zijn en dat is altijd met toeslag te doen, dus best voldoende nakijken zou ik zeggen.
het stukje scuol st moritz is iets minder boeiend, maar dat is een persoonlijke mening, ga is op mijn site zien voor foto's van de regio als je wat zoekt zie je er wel, ben er al verschillende jaren geweest, zowel zomer als winter
Ik ben laatste keer geweest in mei (vorige maand nog dus) Tijdens die reis heb ik het ganse net afgereden. St Moritz - Tirano is zeker de moeite, het stukje over de Bernina pas, daarna stukjes dat je op de straat rijd, over het kerkpleintje van Tirano ... zeker de moeite, ook de lus in Brusio moet je dan over. Ook op mijne site staan diverse foto reportages.
Re: Rhätische Bahn
Als je met de trein naar Sankt-Moritz reist, doe je het stuk Chur-Samedan sowieso al. Reis je met de wagen naar Sankt-Moritz, dan zou ik je zeker adviseren de Albulalijn ook eens te doen. Het stuk tussen Filisur en Preda is bijzonder mooi (+ het Landwasserviaduct net ten noorden van Filisur).bart_r schreef:Hallo iedereen,
Een vraagje: voor deze zomer overweeg ik een rit met de RhB. We zouden moeten starten vanuit St. Moritz. Dan kunnen we de Bernina Express nemen naar Tirano. Is dit de moeite of missen we een heel stuk in vergelijking met een vertrek vanuit Chur?
Persoonlijke tip: neem in Sankt-Moritz de trein tot Preda en doe dan de wandeling naar Bergün ("leerpad van de RhB). Zie http://www.myswissalps.com/hikes/showhi ... &HikeID=23. In Bergün is ook een klein museum waar op de bovenverdieping een schaalmodel staat van de lijn. Neem dan in Bergün de trein tot Tiefencastel (of verder, als je nog een bezoek wil brengen aan Chur) en dan weer de trein terug naar Sankt-Moritz.
Mocht je hiervoor geen tijd hebben, doe dan inderdaad de Bernina-Express vanuit Sankt-Moritz naar Tirano, want dat is echt schitterend.
Deze treinen zijn niet zo bijzonder en moeten vooral toeristen naar het Engadin lokken, o.a. naar het kuuroord Bad Scuol. De lijn volgt in het Engadin de loop van de Inn. De bergen hier zijn niet zo hoog, het traject is dus veel minder indrukwekkend dan de Albulalijn of de Berninalijn. Het Engadin is overigens wel een zeer rustige vallei waar je mooie wandelingen kan maken. Als je geïnteresseerd ben in wandelingen, probeer dan ter plaatse het boekje "Wandern mit der Rhätischen Bahn" op de kop te tikken (vroeger zeker te koop in het station van Sankt-Moritz). Daar staan 30 wandelingen langs spoorlijnen in beschreven.Is er iemand met ervaring met de Aqualino Scuol of de Engadin Star vanuit Scuol/Zernez?
Groetjes
Henk
Alvast bedankt voor de snelle reply's!
Misschien wat meer randinformatie: wij zullen gelogeerd zijn in Serfaus, Oostenrijk. St. Moritz vroeg genoeg bereiken is dan nog te doen (114 km), maar Chur (ik denk 160 km) praktisch niet.
Het plan was dus met de wagen naar St. Moritz te gaan en dan van daaruit de RhB te nemen. Naar ik lees is de Bernina express dus de beste oplossing. Het enige wat ik vreesde was dat het eigenlijk mooier zou zijn om langs de kant te staan dan op de trein zelf, oa bij die keerlussen en viaducten en zo .
bart
Misschien wat meer randinformatie: wij zullen gelogeerd zijn in Serfaus, Oostenrijk. St. Moritz vroeg genoeg bereiken is dan nog te doen (114 km), maar Chur (ik denk 160 km) praktisch niet.
Het plan was dus met de wagen naar St. Moritz te gaan en dan van daaruit de RhB te nemen. Naar ik lees is de Bernina express dus de beste oplossing. Het enige wat ik vreesde was dat het eigenlijk mooier zou zijn om langs de kant te staan dan op de trein zelf, oa bij die keerlussen en viaducten en zo .
bart
Als je vroeg genoeg kan starten, dankan je op terig weg in Brusio even uitstappen, te voet naar die lus (10 minuten wandelen, nog niet zelfs) en alsnog fotoke pakken van trein die passeert. Ook in Tirano effe de tijd nemen om naar dat kerkpleintje te gaan (= eigenlijk een rond punt ook) om daar treintje te zien passeren, is ook heel dicht bij station, niet verder as 10 minuten wandelen. Van St Moritz naar Tirano ben je met trein geen 2 uuronderweg, dus is er wel tijd (denk ik) om es af te stappen in Brusio op één en dezelfde dag...bart_r schreef:Alvast bedankt voor de snelle reply's!
Misschien wat meer randinformatie: wij zullen gelogeerd zijn in Serfaus, Oostenrijk. St. Moritz vroeg genoeg bereiken is dan nog te doen (114 km), maar Chur (ik denk 160 km) praktisch niet.
Het plan was dus met de wagen naar St. Moritz te gaan en dan van daaruit de RhB te nemen. Naar ik lees is de Bernina express dus de beste oplossing. Het enige wat ik vreesde was dat het eigenlijk mooier zou zijn om langs de kant te staan dan op de trein zelf, oa bij die keerlussen en viaducten en zo .
bart
rond punt in tirano De lus in Brusio