dienstregeling Mechelen - Gent

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
harre

dienstregeling Mechelen - Gent

Bericht door harre »

Hallo,

Ik val hier even binnen op jullie forum met een vraag.
Ik ben op zoek naar een overzicht van al de treinen die rijden op de lijn Mechelen - Gent.
Ik sta op punt om een huis te kopen op 10 meter van die lijn en zou eens willen weten hoeveel treinen er ongeveer langskomen.
Graag zowel vracht- als passagiertreinen.

Bedankt,
Harre
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

2 passagierstreinen per uur: een IR en een L. In de piekuren zijn het er wel enkele meer.

En een tamelijk groot deel goederen van en naar Antwerpen.
harre

Bericht door harre »

trainfreak schreef:2 passagierstreinen per uur: een IR en een L. In de piekuren zijn het er wel enkele meer.

En een tamelijk groot deel goederen van en naar Antwerpen.
Bedankt, en tussen welke uren rijden de passagierstreinen?
Goederen naar Antwerpen op die lijn? Lijkt mij toch een omweg niet?
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Bericht door 2012 »

Er rijden heel wat goederen treinen daar zunne, dag en nacht. Van Zeebrugge, Kortrijk en Gent-zeehaven naar Antwerpen, Hasselt, Montzen en Kinkempois. Via St Niklaas is moeilijker omdat ze dan door de kennedy tunnel moeten en daar is een last beperking vanwege de helling. Hoeveel per dag, dat weet ik niet, maar t'zijn er alvast heel wat.
Reizigers treinen starten zo rond 5u en stoppen rond 23u à 24u. Van Gent naar Dendermonde is de laatste om 22:53 dacht ik.
willem

Bericht door willem »

Ik woon zelf op een 50m van de lijn Gent-Brugge, en ik heb daar geen last van.
Ik kan me wel voorstellen dat je er de eerste dagen/weken last van hebt, maar dat went wel
Dietrich

Bericht door Dietrich »

10m van een spoorlijn is niet echt ver. Het hangt van persoon tot persoon af, ikzelf zou het mij toch niet riskeren (zelfs als fanaat), 's nachts wil een mens slapen en dan zoek je beter geen woonst vlak naast een lijn waar 's nachts goederenverkeer is.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Mijn eerste 9 levensjaren heb ik meegemaakt vlak naast de spoorweg.

Ik had er totaal geen last van.
Na een tijdje ben je dat gewoon en hoor je die zelfs niet meer.

Jammer genoeg zijn we verhuisd :(
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Gent-Mechelen is inderdaad een belangrijke goederenas. Niet alleen omwille van de beperking in de Kennedytunnel, maar ook, om bijvoorbeeld van Zeebrugge en Gent-Zeehaven naar Duitsland te rijden, of naar Luxemburg. Via Brussel zou natuurlijk ook kunnen, maar daar rijden al zoveel reizigerstreinen, dat ze dat liever laten. En ja, er rijden ook een aantal treinen 's nachts. Slechts zaterdag op zondag rijdt er bijna niks.
Nog een vraagje: waar ergens langs de lijn wil je gaan wonen? Tussen Gent en Schellebelle (net voorbij Aalst) heb je ook nog eens al het verkeer dat via Aalst naar Brussel of Geraardsbergen gaat...
Ik woon zelf (voorlopig nog) langs lijn 75, ergens tussen Kortrijk en Gent. 2 reizigersverbindingen per uur (ook in het weekend), een resem piekuurtreinen en overbrengingsritten en een aanzienlijk deel van de goederen naar Noord-Frankrijk passeren aan mijn deur. Ikzelf heb er na meer dan 20 jaar helemaal geen last meer van, maar eerlijk is eerlijk, voor wie nooit langs een spoorweg heeft gewoond, is het toch wel even een paar weken wennen, hoor.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

groentje schreef: Nog een vraagje: waar ergens langs de lijn wil je gaan wonen? Tussen Gent en Schellebelle (net voorbij Aalst) heb je ook nog eens al het verkeer dat via Aalst naar Brussel of Geraardsbergen gaat...
Groentje, er rijden toch geen treinen van Gent naar Geraardsbergen via Aalst? :?

Of bedoel je de 41 die in Melle L122 opdraait?
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

trainfreak schreef:
groentje schreef: Nog een vraagje: waar ergens langs de lijn wil je gaan wonen? Tussen Gent en Schellebelle (net voorbij Aalst) heb je ook nog eens al het verkeer dat via Aalst naar Brussel of Geraardsbergen gaat...
Groentje, er rijden toch geen treinen van Gent naar Geraardsbergen via Aalst? :?

Of bedoel je de 41 die in Melle L122 opdraait?
Er is op zijn minst 1 P-trein laat in de avond: de 8956. Plus de goederentreinen van Gent-Zeehaven naar Monceau, of La Louvière...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje die ene P trein is de uitzondering die de regel bevestigd :-) weinige die weten da die daar langskomt zelfs mensen die geregeld de trein nemen van aalst naar geraardsbergen weten ni da ze zo laat nog een trein hebben
harre

Bericht door harre »

groentje schreef: Nog een vraagje: waar ergens langs de lijn wil je gaan wonen?
Tussen Buggenhout en Dendermonde ;-)
Wel een huis met rolluiken :lol:
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

trainfreak schreef:2 passagierstreinen per uur: een IR en een L. In de piekuren zijn het er wel enkele meer.

En een tamelijk groot deel goederen van en naar Antwerpen.
Het zijn dus 4 passagierstreinen per uur: twee IR's en twee L's. Vergeet niet dat die treinen in twee richtingen rijden. Je zal er dus één hebben richting Gent en één richting Mechelen.

Ik woon zelf vlak bij het station van Mechelen. Gelukkig staat er nog een huizenrij tussen, maar ik zit zo op ongeveer 60 m van de sporen. Ik hoor er niks van. Als ik 's nachts toch treinen hoor weet ik dat het goed weer zal worden (oostenwind). Het station van Mechelen is nochtans zeer druk. 's Nachts komen er zeer veel goederentreinen door en deze rijden in het station relatief traag. Toch heb ik er geen last van.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ik woon ook op een goeie 750 m van datzelfde station. En ik hoor het enkel als de wind vandaar komt, of als er HLD passeert.
Maar echt last: neen. Dan meer van de vliegtuigen (nee, ik ben niet tegen na chtvluchten :wink: :lol: :lol: )

BDJ
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

JC schreef:
trainfreak schreef:2 passagierstreinen per uur: een IR en een L. In de piekuren zijn het er wel enkele meer.

En een tamelijk groot deel goederen van en naar Antwerpen.
Het zijn dus 4 passagierstreinen per uur: twee IR's en twee L's. Vergeet niet dat die treinen in twee richtingen rijden. Je zal er dus één hebben richting Gent en één richting Mechelen.
Ik denk dat iedereen wel weet dat die treinen nog terugkeren :wink:
Plaats reactie