Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Adler »

Steven schreef: 05 feb 2023, 13:18
Dat van die enkelingen zou ik niet snel zeggen, eens privé wat meer gesprekken voeren met een TBG en dan zal je merken dat het vrijwel dagelijkse kost is. Het is trouwens niet het enige ticket waar men over in discussie gaat. De toeslag aan boord (gaat nu van 7 naar 9€), de diabolotoeslag, …. De Belg is vooral iemand die excuses zoekt in een trein, of het nu is om goedkoper te reizen dan wel zonder ticket te reizen. Discipline en respect moet vooral van het personeel komen. Het feit dat er dagelijks klachten zijn over verbale agressies tov personeel zegt genoeg.
U doet hier weeral maar eens alsof het merendeel van de reizigers alle middelen zoekt om toch maar alle regels te omzeilen om goedkoper te kunnen reizen en zelfs zonder ticket.
Ja er zullen er ongetwijfeld zo zijn maar hoeveel procent is dat van de 230 miljoen reizigers per jaar ?
Ik ben 70 jaar en neem al heel mijn leven regelmatig de trein.
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat iemand geen of een ongeldig ticket had.

En wat betreft die 9-uur regel voor het seniorticket.
Als dat volgens u zo een probleem is dat het men het daarvoor beter afschaft, wat gaat dat dan worden als men goedkopere tarieven gaat invoeren tijdens de daluren zoals men van plan is ?
Als ik u moet geloven gaat zowat iedereen dan met zo een ticket tijdens de spitsuren reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Steven »

Ook hier wederom spreken statistieken alles tegen, bijna alle agressies die er dagelijks zijn gaan over de tickets.

http://press.nmbs.be/stop-de-agressie-t ... -reizigers

Dagelijks 13 en dat zijn enkel de gevallen die het personeel doorgeeft en men weet dat dit maar het topje van de ijsberg is, heel wat collega’s geven niets door of heel weinig. Het is niet omdat je het niet ziet dat het er niet is. Heb zelf meegemaakt dat de reiziger tegen het raampje van de stuurpost kwam spuwen nadat hij door de TBG uit de trein was gezet. Er is een verschil tussen bepaalde lijnen in België. Niet elke lijn kent een even hoog agressie geval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Steven »

Adler schreef: 05 feb 2023, 14:45
En wat betreft die 9-uur regel voor het seniorticket.
Als dat volgens u zo een probleem is dat het men het daarvoor beter afschaft, wat gaat dat dan worden als men goedkopere tarieven gaat invoeren tijdens de daluren zoals men van plan is ?
Als ik u moet geloven gaat zowat iedereen dan met zo een ticket tijdens de spitsuren reizen.
Die kans is heel groot, dat zal de toekomst uitwijzen.
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jan_olieslagers »

U doet hier weeral maar eens alsof het merendeel van de reizigers alle middelen zoekt om toch maar alle regels te omzeilen om goedkoper te kunnen reizen en zelfs zonder ticket.
Ja er zullen er ongetwijfeld zo zijn maar hoeveel procent is dat van de 230 miljoen reizigers per jaar ?
Al was het er maar een, dan was het er nog een te veel. Zo'n gedrag is asociaal, is misbruik maken van de sociale voorzieningen waar we met ons allen voor betalen. Of men daar dan de prioriteit moet leggen dat is een ander paar mouwen, maar het mag toch zeker niet onder de mat geveegd worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 651
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door desirootje »

De huidige tickets zijn te complex, ik had ook lang niet door dat een jongerenticket een vaste prijs had onafhankelijk van de standaardprijs. En de regels rond het weekend ticket verstond ik ook niet helemaal. Ik wist niet dat dat enkel werkte voor heen en terug en ik wist niet dat je ermee op vrijdag kon reizen en zondag terug komen. Dit was toen ik al geïnteresseerd was in de sporen...
Die extra regel voor senioren vanaf 9h lijkt me ook onnodig complex, en ik denk niet dat die zelfde problemen zullen gelden voor het daluren ticket, zolang de naam duidelijk is. Natuurlijk moet je het niet kopen voor je trein om 7h30, het zit in de naam. Als ik een seniorenticket zie, check ik even vanaf welke leeftijd dat geldt, ik ga niet op zoek naar bijkomende regels die ik niet verwacht, zoals een startuur.
Persoonlijk zie ik dit ook eerder als een goed ding dan een slecht ding. Persoonlijk gebruik ik tickets vooral voor middelmatige afstanden, Denderleeuw-Kortrijk, -Dendermonde, -Ninove, of -Gent. En ik erger mij eraan hoe zelden ik een jongerenticket mag gebruiken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Adler »

desirootje schreef: 05 feb 2023, 21:06 Als ik een seniorenticket zie, check ik even vanaf welke leeftijd dat geldt, ik ga niet op zoek naar bijkomende regels die ik niet verwacht, zoals een startuur.
Die 9-uur regel staat op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen aangegeven, ook op het ticket zelf.
Je moet al half blind zijn om dat niet te willen zien.
Nergens wordt er ook gezegd dat dit de reden is dat men het seniorenticket zou afschaffen, behalve hier.
desirootje
Berichten: 651
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door desirootje »

Adler schreef: 05 feb 2023, 21:38
desirootje schreef: 05 feb 2023, 21:06 Als ik een seniorenticket zie, check ik even vanaf welke leeftijd dat geldt, ik ga niet op zoek naar bijkomende regels die ik niet verwacht, zoals een startuur.
Die 9-uur regel staat op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen aangegeven, ook op het ticket zelf.
Je moet al half blind zijn om dat niet te willen zien.
Nergens wordt er ook gezegd dat dit de reden is dat men het seniorenticket zou afschaffen, behalve hier.
Nee er wordt aangegeven dat die verdwijnen (deels) omdat ze te complex zijn. En ja dat staat erop, maar ik denk dat de enige keer dat ik een ticket heb gelezen na het gekocht te hebben, was omdat ik er 2 had en ik moest zien welke ik aan de TBG moest geven. Ik koop het en steek het weg...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Adler »

desirootje schreef: 05 feb 2023, 22:05
Adler schreef: 05 feb 2023, 21:38
desirootje schreef: 05 feb 2023, 21:06 Als ik een seniorenticket zie, check ik even vanaf welke leeftijd dat geldt, ik ga niet op zoek naar bijkomende regels die ik niet verwacht, zoals een startuur.
Die 9-uur regel staat op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen aangegeven, ook op het ticket zelf.
Je moet al half blind zijn om dat niet te willen zien.
Nergens wordt er ook gezegd dat dit de reden is dat men het seniorenticket zou afschaffen, behalve hier.
Nee er wordt aangegeven dat die verdwijnen (deels) omdat ze te complex zijn. En ja dat staat erop, maar ik denk dat de enige keer dat ik een ticket heb gelezen na het gekocht te hebben, was omdat ik er 2 had en ik moest zien welke ik aan de TBG moest geven. Ik koop het en steek het weg...
Meneer,ik denk niet dat u ooit al een seniorenbiljet heeft aangekocht.
Bij de aankoop van zo een biljet wordt er op alle mogelijke kanalen zeer duidelijk aangegeven dat tijdens de week dit maar geldig is vanaf 9 uur en onbeperkt in het weekend en op feestdagen.
En u moet me toch eens uitleggen wat er complex is aan dat seniorenbiljet.
1 biljet voor H/T tegen een vaste prijs. Kan het nog eenvoudiger ?
Volgens de uitleg van de NMBS zou men in de toekomst minstens 3 verschillende kortingen moeten culmineren en nog een getrouwheidskaart moeten hebben om aan een prijs te komen "die niet veel hoger is dan de huidige prijs".
En dan besluit de woordvoerder Temmerman: "Alles wordt eenvoudiger" ! Alstublief zeg !
maarten
Berichten: 333
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 05 feb 2023, 21:06 De huidige tickets zijn te complex, ik had ook lang niet door dat een jongerenticket een vaste prijs had onafhankelijk van de standaardprijs.
Maar hoe weet je nu dan dat je 40% korting krijgt (behalve dat je het hier leest)?
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Reuel »

Ik heb een jaar geleden (misschien meer) een uitgebreide enquête ingevuld van de NMBS, met een hele resem tariefvoorstellen, kortingskaarten, dal- en weekendkortingen... Het geheel zag er heel grondig uitgedacht door. Met heel concrete voorstellen. Ze waren duidelijk om zeer veel input en bedenkingen aan het verzamelen. Het is al te lang geleden om het mij allemaal helder voor de geest te halen wat die voorstellen allemaal waren.

Een tijdje geleden bedacht ik me nog, dat ik er sindsdien helemaal niks meer over heb gehoord. Maar ze zijn er dus in alle stilte mee bezig zo blijkt.

Af en toe vliegt er wel iets nieuws buiten, zoals een maandje onbeperkt reizen (na 9u) voor reizigers met een abonnement én voordelige extra kaart voor huisgenoten. Dat was iets heel fijn, en drukte de prijs van spontane zomerse uitstapjes.

Ik denk dat we vooral mogen verwachten dat het veranderde ticketgamma zich focust op reizen in de daluren aantrekkelijker te maken en frequente beloning van frequente reizigers. Ik denk dat de NMBS ook wel beseft dat het commerciële zelfmoord zou zijn om de erg aantrekkelijke lange-afstandstarieven op te offeren onder het mom van "vereenvoudigen". Daar is de trein zeer competitief, maar dat lijkt me niet de grootste reizigersstromen.

De meeste treinreizen vinden volgens mij plaats op middellange afstand, daar waar de prijs van een pass en een standaardticket altijd wat aan elkaar gewaagd zijn geweest. Een forse korting van standaartickets tijdens de daluren zou heel wat van de reizigers bevoordelen en de vraag kunnen verhogen. Lijkt me een best verdedigbaar idee.

Buiten dat, is er weinig nieuws te melden. Laat ons kritisch kijken eens er een concreet voorstel ligt. Nu is er enkel veel speculatie. Al kijk ik er naar uit wat er concreet met de eerder gegeven input is gebeurd.
desirootje
Berichten: 651
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 06 feb 2023, 07:41
desirootje schreef: 05 feb 2023, 21:06 De huidige tickets zijn te complex, ik had ook lang niet door dat een jongerenticket een vaste prijs had onafhankelijk van de standaardprijs.
Maar hoe weet je nu dan dat je 40% korting krijgt (behalve dat je het hier leest)?
Hoe de korting werkt boeit niet, of het nu -40% is of een andere complexere vergoeding met die maximumprijs. Het is een versimpeling omdat je zeker kunt zijn dat het altijd het goedkoopst is (met uitzondering van mss weekendtickets, maar dat is afweging die je verwacht te maken). De reiziger wil niet de formule bepalen om zijn ticketprijs te bepalen, die wilt weten wat die moet kopen om niet opgelicht te worden.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door pmuy »

Mij lijkt vooral dat lange reizen duurder zullen worden en korte reizen wat goedkoper. Ook zeer occasionele reizigers gaan er allicht op vooruit.
Of je dit echt een versimpeling kunt noemen, weet ik nog zo niet. Nu had elke reizigers eigenlijk twee opties: een vaste voordeelprijs ongeacht te afstand, en een standaardticket als alternatieve optie voor korte afstanden, of in het weekend een retourticket. In de plaats hiervan komen procentuele kortingen volgens leeftijd, tijdstip en getrouwheid (misschien in de vorm van kortingsabonnementen?), en deze kortingen kunnen gecombineerd worden. Voor de iets regelmatigere reiziger die langere afstanden aflegt, wordt dit volgens mij dus wel complexer en hoogstwaarschijnlijk duurder.

Ik heb er in z'n geheel wel voorstander van, maar ik vrees ook wel toestanden als in Nederland waar treinreizen zonder kortingsabonnementen (vb.: 40% korting tijdens daluren voor €5 per maand) zeer duur is. Mensen zullen ook bepaalde beslissingen moeten nemen (bvb. wanneer te reizen) die ze nu, of wanneer ze met de auto gaan, niet moeten nemen.

En die maximumprijzen bestaan nu eigenlijk ook voor een standaardticket (€23,80).
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jknockaert »

desirootje schreef: 06 feb 2023, 15:11 Hoe de korting werkt boeit niet, of het nu -40% is of een andere complexere vergoeding met die maximumprijs. Het is een versimpeling omdat je zeker kunt zijn dat het altijd het goedkoopst is (met uitzondering van mss weekendtickets, maar dat is afweging die je verwacht te maken). De reiziger wil niet de formule bepalen om zijn ticketprijs te bepalen, die wilt weten wat die moet kopen om niet opgelicht te worden.
Ja maar daar hoefde je natuurlijk de huidige formule niet voor af te schaffen; je kon die net zo goed aanpassen zodat de reiziger nooit meer betaalt dan het gewone tarief. Maar dat is dus kennelijk te complex om te implementeren, dus dat gaat'm vast niet worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Shrek »

Misschien is het vloeken in de kerk, maar zijn bepaalde tariefverhogingen niet gewoon verstandig? Moeten Josephine en Berta echt spotgoedkoop een dagje naar Blankenberge kunnen gaan? Als senioren (bijna) evenveel gaan moeten betalen als de doorsnee toeristen, is dat echt zo schandalig?
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 06 feb 2023, 19:49 Misschien is het vloeken in de kerk, maar zijn bepaalde tariefverhogingen niet gewoon verstandig? Moeten Josephine en Berta echt spotgoedkoop een dagje naar Blankenberge kunnen gaan? Als senioren (bijna) evenveel gaan moeten betalen als de doorsnee toeristen, is dat echt zo schandalig?
Ben ik met je eens; wat mij betreft mogen ze iedereen evenveel vragen voor een bepaalde reis op een bepaald tijdstip. De discussie ging er naar mijn aanvoelen eerder over dat het afschaffen van een formule als een vereenvoudiging -en dus goed voor de reiziger- wordt neergezet.
Plaats reactie