Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Die stewards die ze inzetten voor de loketten begeleiden je steevast naar de automaten
Ook dit is niet mijn ervaring.
Wel graag akkoord dat het personeel hard zijn best doet, aan hen zal het niet gelegen hebben.
Enne, let op, directies zeggen niet altijd wat ze bedoelen, daar heeft de NMBS geen monopolie van!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 07 feb 2023, 13:33 Ik zal nog maar eens een open deur intrappen... maar waarom denkt niemand hier eens aan gratis openbaar vervoer?
Omdat de inkomsten van ticketverkoop nodig zijn om te kunnen investeren. Neem dat weg en er kan geen enkele nieuwe trein meer gekocht worden, het bestaande aanbod zal verwateren tot enkel hoofdlijnen, de service zakt tot ver onder 0...
Tenzij je een overheid hebt die alle inkomstverlies goedmaakt, maar dat zijn zaken die enkel in Monaco of Luxemburg realistisch zijn.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door pietje »

Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die vinden dat gratis of bijna gratis OV een basisrecht of zelfs onderdeel van de mensenrechten is.
Dat is het dus niet.

Ik ben akkoord dat noodzakelijke verplaatsingen naar school, werk, winkel, overheidsdiensten,... betaalbaar moeten zijn voor iedereen, maar dat lijkt mij met de huidige tarieven van het OV niet echt een probleem.

Voor vrijetijdsverplaatsingen is het niet meer dan correct dat daar een prijs op gekleefd wordt, waarbij er hier en daar sturing gebeurt, oa. door middel van de prijs te verlagen op momenten dat er overschot aan capaciteit is.

En ja: als de pensioenen te laag zijn om mensen op een waardige manier te laten leven, moet men vooral daar iets aan doen.

Ik begrijp dat men van die ouderwetse passen af wil, die toch nogal fraudegevoelig zijn, maar ik heb niet echt het idee dat deze wijziging voor de reiziger echt een vooruitgang gaat zijn.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TimJ36 »

Mensen gaan in een weekend niet tweemaal een dagje Antwerpen doen (i.p.v. 1 keer) omdat de trein opeens gratis is. Dat probleem van vrijetijdsverplaatsingen stelt volgens mij niet. Groter probleem is de spits tijdens de week.

De jaarlijkse ticketverkoop bedraagt ongeveer 700 miljoen euro, een bedrag dat makkelijk overheidswege gecompenseerd kan worden. (de kosten die verbonden zijn aan ticketing moeten dan nog in mindering gebracht worden).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 07 feb 2023, 16:16 De jaarlijkse ticketverkoop bedraagt ongeveer 700 miljoen euro, een bedrag dat makkelijk overheidswege gecompenseerd kan worden. (de kosten die verbonden zijn aan ticketing moeten dan nog in mindering gebracht worden).
De overheid vindt echt niet zomaar ergens 650 M€ hoor. En als ze dat toch zouden vinden zou het nog steeds verstandiger zijn dat te investeren in treinen en infra dan het cadeau te doen aan de reizigers.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door groentje »

Onderzoek in andere landen geven je nochtans ongelijk, hoor. Er wordt wel degelijk veel meer spontaan het openbaar vervoer genomen, waar dat anders niet zou gebeuren. Gewoon de bus opstappen voor een halte of 2 omdat er een gure wind staat, een spontaan uitstapje dat je anders misschien helemaal niet zou maken, of een ander vervoersmiddel voor zit nemen...
Zowat elk gratis systeem kampt met overbelasting. Omdat er heel wat nieuwe reizigers meegaan, omdat het gemakkelijk en goedkoop is, maar niet per se omdat ze trouwe busgebruikers zouden worden... Hoedanook heb je in zo'n geval niet enkel de huidige voertuigen gevuld, je zal ook geld moeten vinden voor extra materieel en personeel, en extra capaciteit. Het kostenplaatje gaat echt wel een stuk verder dan enkel de huidige ticketopbrengsten compenseren.
Maar bovenal vind ik niet dat een dienstverlening met zo'n grote kost helemaal gratis moet. Betaalbaar, dat wel, en met aangepaste tarieven voor wie het moeilijk heeft, ja. Maar gratis is van geen waarde, helaas...
Als laatste argument tegen gratis openbaar vervoer, is de impact van de reiziger op de vervoerspolitiek. Wanneer alle inkomsten van de vervoerder van de overheid komen, wat zou de vervoerder dan nog moeite doen om de reiziger tegemoet te komen? Het is al gratis, je moet maar niet zagen. Terwijl vertraging, gemiste aansluitingen, een gebrek aan comfort... ook belangrijk zijn voor de reiziger, niet enkel de prijs...
Ik zie de spoorwegen daarom veel liever investeren in extra frequentie, meer late en vroege treinen, meer plaats erop, meer comfort en tenslotte meer snelheid, dan enkel op prijs in te zetten.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door nighttrain »

TimJ36 schreef: 07 feb 2023, 16:16 Mensen gaan in een weekend niet tweemaal een dagje Antwerpen doen (i.p.v. 1 keer) omdat de trein opeens gratis is. Dat probleem van vrijetijdsverplaatsingen stelt volgens mij niet. Groter probleem is de spits tijdens de week.

De jaarlijkse ticketverkoop bedraagt ongeveer 700 miljoen euro, een bedrag dat makkelijk overheidswege gecompenseerd kan worden. (de kosten die verbonden zijn aan ticketing moeten dan nog in mindering gebracht worden).
Wie en hoe ga je de verzekering per reiziger betalen? Hoeveel gaat dat kosten?
Wat is de samenstelling volgens U van deze 700.000.000 Euro?
BTW al eens berekend at moet betaald worden aan vadertje staat??
Ik kijk uit naar de antwoorden en reakties.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jan_olieslagers »

BTW al eens berekend at moet betaald worden aan vadertje staat??
Hoezo BTW? Hoe minder men aan de klanten aanrekent, hoe minder BTW men aan de overheid moet betalen. BTW = belasting over de toegevoegde waarde, en hoe minder inkomsten men heeft uit verkoop, hoe lager de toegevoegde waarde, en dus ook hoe lager de belasting daarop.

Toegevoegde waarde = verkoop minus aankoop, voor alle duidelijkheid.

Als alle vervoerbewijzen gratis worden, dan zou de BTW-aangifte van NMBS wel eens negatief kunnen worden, immers meer aankopen dan verkopen; en daarmee zou vadertje fiscus dan aan de NMBS btw moeten terugbetalen. Daar zit ook niemand op te wachten, denk ik, in de Wetstraat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 07 feb 2023, 17:27
BTW al eens berekend at moet betaald worden aan vadertje staat??
Hoezo BTW? Hoe minder men aan de klanten aanrekent, hoe minder BTW men aan de overheid moet betalen. BTW = belasting over de toegevoegde waarde, en hoe minder inkomsten men heeft uit verkoop, hoe lager de toegevoegde waarde, en dus ook hoe lager de belasting daarop.

Toegevoegde waarde = verkoop minus aankoop, voor alle duidelijkheid.

Als alle vervoerbewijzen gratis worden, dan zou de BTW-aangifte van NMBS wel eens negatief kunnen worden, immers meer aankopen dan verkopen; en zou vadertje fiscus aan de NMBS btw moeten terugbetalen. Daar zit ook niemand op te wachten, denk ik, in de Wetstraat.
Dank U vriendelijk voor deze les in fiscaliteit,die ik in feite niet nodig had. Ik denk dat nog zo stom niet ben.Ik stam nog uit een generatie die brdrijsbeheer kreeg op de technische school,om "op zijn eigen" te kunnen beginnen!!!.

Ik bedoelde gewoon ,om na te denken over de samenstelling van die 700 Miljoen inkomsten.
En natuurlijk in de eerste plaats niet over de BTW heffeing op een gratis biljet.

Doch enige kanttekeningen,zonder een echte fiscalist/accountant te zijn zoals U.

Wat eenvoudig is voorgesteld door U, zou wel eens ingewikkeld kunnen worden als de ECHTE BTW fiscalisten er zich over buigen.
En dat de NMBS wel BTW zou moeten betalen voor hun gratis "tickets".Tuurlijk kan alles geregeld worden met EUROPA en het FOD Financien.
Ik geef dit enkel mee als doordenkertje zonder te claimen dat het zo is!!! De BTW wetgeving is een raar beestje.

In beginsel moet u btw afdragen over gratis verstrekte producten/diensten.
Gratis goederen/diensten leveren, wat met de btw?
De btw moet dan worden berekend over de aankoopprijs of de kostprijs. Tip. Er geldt onder voorwaarden echter een vrijstelling voor gratis producten waarvan de (inkoop)waarde exclusief btw niet meer bedraagt dan € 15. Dit zal bij producten ter promotie meestal wel het geval zijn. U hoeft dan dus geen btw af te dragen. Let op. Geeft u producten weg die u meer dan € 15 hebben gekost, dan moet u dus wel btw afdragen over de inkoop- of kostprijs. In beide gevallen is de btw op de inkopen of productie aftrekbaar, mits het duidelijk is dat het een zakelijke promotie betreft.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Davy »

Ik ben tegen gratis OV omdat:

1. Kost enorm veel geld, en dat zal dan weer mogen opgehoest worden door mensen die hier niets aan hebben (lees: auto duurder maken).
2. Meer krapuul in je trein.
3. De al drukke spitsen nog drukker omdat alle Tante Josiane's en Nonkel André's de treinen bezetten.
4. Je krijgt vooral een shift van reizigers die voorheen eerder zouden fietsen of te voet zouden gaan: korte ritjes dus.

Vooral de gedachte dat zoiets mensen uit de auto lokt is en blijft een utopie, en zeker in België met al zijn verspreide bebouwing. Voor mij is bijvoorbeeld woon- werkverkeer ALTIJD met de auto, OV zal hierin NOOIT een alternatief vormen. Maar met gratis OV mag je erop rekenen dat dit samengaat met pestmaatregelen voor autobezitters.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door desirootje »

Ik zie weinig voordeel voor gratis openbaar vervoer. Ten eerste ben je 100% afhankelijk van de overheid, die wel al eens wispelturig durft zijn in verband met geld en ik het gevoel heb dat je meer kunt halen uit een betaald systeem.
Je kunt klanten lokken met promoties en kortingen en je kan dat van nu tot het einde der tijden doen, openbaar vervoer maak je maar 1 keer gratis. Wel zie ik een meerwaarde in betaalbaar openbaar vervoer en mss zelfs gratis vervoer voor mensen die krap bij kas zitten en mensen met een beperking.
Een extra reden om het niet te doen is exact de reden voor deze en andere tarieven, men wil meer reizigers buiten de spits, dat is iets dat je onmogelijk kunt forceren zonder een daluurticket.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door wbrm »

Wandelen en fietsen heeft gezondheidsvoordelen. Gratis OV doet daarom ook de kosten in de gezondheidszorg stijgen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TimJ36 »

wbrm schreef: 07 feb 2023, 20:59 Wandelen en fietsen heeft gezondheidsvoordelen. Gratis OV doet daarom ook de kosten in de gezondheidszorg stijgen.
De stelling die u hierboven poneert is voor mij een non-argument.

Er is hier niemand die u weerhoudt om de fiets te nemen of de wandelschoenen aan te trekken.

Ik neem aan dat ieder voor zich kan uitmaken hoever hij/zij kan voortbewegen te voet of per fiets. Klimatologische bewustwording begint bij de mensen te overtuigen en te sensibiliseren, niet door ze financieel te straffen.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 07 feb 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door trainlovertje »

wbrm schreef: 07 feb 2023, 20:59 Wandelen en fietsen heeft gezondheidsvoordelen. Gratis OV doet daarom ook de kosten in de gezondheidszorg stijgen.
Zeer kort door de bocht. Daar is geen enkele evidentie voor. Ik herinner me dat een vijftal jaren geleden de 'metro' kopte met: 'OV-pendelaar gemiddeld één kilo lichter dan de automobilist', of iets in die stijl. Maar kostenbesparing in de gezondheidszorg daardoor? Dan moet je al een hele complexe studie opzetten om te achterhalen of dat zo is.
En vergeet niet hoeveel fietspendelaars er wel al eens een fractuur van de pols of een andere benige structuur oplopen. Als anesthesist kan ik erover meespreken...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door trainlovertje »

nighttrain schreef: 07 feb 2023, 17:57 Dank U vriendelijk voor deze les in fiscaliteit,die ik in feite niet nodig had. Ik denk dat nog zo stom niet ben.Ik stam nog uit een generatie die brdrijsbeheer kreeg op de technische school,om "op zijn eigen" te kunnen beginnen!!!.
U bedoelt wellicht: "Bedankt voor uw reactie, maar ik bedoelde eigenlijk het volgende: "
Morgen een nieuwe dag, misschien met een iets gemoedelijker humeur? Laat het ons hopen. Slaapwel.
Plaats reactie