Pagina 1 van 6

Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 04 feb 2023, 17:02
door Adler
De vaste tarieven voor jongeren (7,10 euro) en senioren (7,80 euro) zullen op termijn worden afgeschaft en vervangen worden door een korting van 40% op het standaardticket.

https://vrtnws.be/p.RaoKlqXDA

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 08:02
door Adler
Ik begrijp niet dat dit door de woordvoerders weer eens wordt voorgesteld als een 'vereenvoudiging'.
"Voor jongeren en senioren is het niet altijd duidelijk wanneer dat tarief voor hen interessant is".

Ik denk wel dat iedereen nog het verschil kan maken tussen 7,10 of 7,80 euro en de prijs van een standaardbiljet die afhankelijk van de afstand 3 of meerdere keren zo veel kost. Men moet de mensen niet voor dom houden.
En voor heel korte afstanden waar een standaardbiljet toch goedkoper is, geeft de reisplanner dit trouwens ook aan door het standaardbiljet bovenaan te zetten in de lijst of zelfs de andere helemaal niet te vermelden.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 10:19
door trainlovertje
Als je biljetten aan de automaat koopt, staat er geen prijsoverzicht van alle tarieven. Je zou eens moeten weten hoeveel jongeren daar een Go Pass 1 kiezen voor korte afstanden en dus te veel betalen. Dat heb ik gemerkt toen ik loketbediende/steward was als jobstudent, tot enkele jaren geleden. Dat is wat bedoeld wordt door de woordvoerder.
En als je dan echt lange reizen maakt, waarbij de prijs voor een enkel/heen-en-terug-biljet hoger zou uitvallen ondanks 40% korting voor jongeren of senioren, zal er waarschijnlijk een tarief beschikbaar blijven gelijkaardig aan de huidige Multi-passes.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 11:08
door Adler
trainlovertje schreef: 05 feb 2023, 10:19 Als je biljetten aan de automaat koopt, staat er geen prijsoverzicht van alle tarieven. Je zou eens moeten weten hoeveel jongeren daar een Go Pass 1 kiezen voor korte afstanden en dus te veel betalen. Dat heb ik gemerkt toen ik loketbediende/steward was als jobstudent, tot enkele jaren geleden. Dat is wat bedoeld wordt door de woordvoerder.
En als je dan echt lange reizen maakt, waarbij de prijs voor een enkel/heen-en-terug-biljet hoger zou uitvallen ondanks 40% korting voor jongeren of senioren, zal er waarschijnlijk een tarief beschikbaar blijven gelijkaardig aan de huidige Multi-passes.
Sorry maar die uitleg van de woordvoerder slaat dus nergens op.
En als jongeren of senioren nu niet weten dat ze voordelig kunnen reizen, hoe gaan ze dan wel weten dat ze straks recht hebben op een biljet van 40% korting ?
Diegene die nu onwetend te veel betalen zullen dan evengoed nog altijd te veel betalen.

Het punt is dat elke keer als de NMBS een tariefwijziging invoert die nadelig uitvalt voor de reizigers dit uitgelegd wordt als een 'vereenvoudiging' omdat de reizigers er zogezegd niet aan uit geraken.
Hetzelfde gebeurde bij het afschaffen van de halveprijskaart bijvoorbeeld en andere voordelige formules.

Als men de tarieven wil verhogen of voordelige formules wil afschaffen, dat men dan tenminste de moed heeft om te zeggen dat dit is om meer inkomsten te hebben.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 12:16
door jknockaert
trainlovertje schreef: 05 feb 2023, 10:19 Als je biljetten aan de automaat koopt, staat er geen prijsoverzicht van alle tarieven. Je zou eens moeten weten hoeveel jongeren daar een Go Pass 1 kiezen voor korte afstanden en dus te veel betalen. Dat heb ik gemerkt toen ik loketbediende/steward was als jobstudent, tot enkele jaren geleden. Dat is wat bedoeld wordt door de woordvoerder.
De woordvoerder bedoelt dat het makkelijker is om het tarief af te schaffen dan om de automaat zo te programmeren dat de tarieven overzichtelijk getoond worden.
trainlovertje schreef: 05 feb 2023, 10:19 En als je dan echt lange reizen maakt, waarbij de prijs voor een enkel/heen-en-terug-biljet hoger zou uitvallen ondanks 40% korting voor jongeren of senioren, zal er waarschijnlijk een tarief beschikbaar blijven gelijkaardig aan de huidige Multi-passes.
Ja maar dat zal die automaat evenmin overzichtelijk kunnen tonen. Schiet niet echt op zo.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 12:19
door Steven
Goh ja dat senioren ticket geeft toch nog heel wat discussie. Zeker met de toevallige reiziger die niet weet dat hij/zij er enkel maar na 9u mee mag reizen.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 12:28
door Adler
Steven schreef: 05 feb 2023, 12:19 Goh ja dat senioren ticket geeft toch nog heel wat discussie. Zeker met de toevallige reiziger die niet weet dat hij/zij er enkel maar na 9u mee mag reizen.
En voor die enkelingen die dat 'zogezegd' niet weten moet men het maar afschaffen en iedereen dan maar veel meer laten betalen ?
In het artikel wordt het voorbeeld gegeven van een senior die van Antwerpen naar de kust reist.
Een standaardticket van Antwerpen naar Blankenberge H/T kost tijdens de week nu 38 euro.
Met 40% korting is dit nog altijd 22.8 euro of 3 keer zo veel als een senior ticket nu.
Ik vraag me af hoe klanten zouden reageren als een winkel plots de prijzen van hun produkt maal 3 doen, zogezegd voor 'vereenvoudiging'.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 12:41
door trainlovertje
Adler schreef: 05 feb 2023, 11:08 Sorry maar die uitleg van de woordvoerder slaat dus nergens op.
En als jongeren of senioren nu niet weten dat ze voordelig kunnen reizen, hoe gaan ze dan wel weten dat ze straks recht hebben op een biljet van 40% korting ?
Diegene die nu onwetend te veel betalen zullen dan evengoed nog altijd te veel betalen.

Het punt is dat elke keer als de NMBS een tariefwijziging invoert die nadelig uitvalt voor de reizigers dit uitgelegd wordt als een 'vereenvoudiging' omdat de reizigers er zogezegd niet aan uit geraken.
Hetzelfde gebeurde bij het afschaffen van de halveprijskaart bijvoorbeeld en andere voordelige formules.

Als men de tarieven wil verhogen of voordelige formules wil afschaffen, dat men dan tenminste de moed heeft om te zeggen dat dit is om meer inkomsten te hebben.
Jawel, die uitleg houdt zeker en vast steek. Jongeren kiezen gewoonlijk het jongerentarief, senioren het seniorentarief. Die tarieven zijn goed bekend onder de bevolking, al weten ze niet altijd dat het huidige jongerentarief soms net duurder is dan het standaardtarief. En zo betalen ze - vaker dan je denkt - te veel.
De kortingskaarten worden trouwens niet zomaar afgeschaft, ook daar komen alternatieven voor.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 12:42
door groentje
De minister heeft ze wel al aan toegevoegd dat er ook een maximumprijs komt. Hoe hoog dat maximum is, weet ik niet, maar het werpt wel al een ander licht op de zaak. Communicatief gingen ze hier echter weer serieus de mist in...

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 12:53
door trainlovertje
groentje schreef: 05 feb 2023, 12:42 Communicatief gingen ze hier echter weer serieus de mist in...
Inderdaad, en ik weet niet hoe dat komt. Er is ondertussen geweten dat het hele tariefsysteem op de schop gaat, maar telkens wordt er in de media één luttel detail bekendgemaakt en dat wordt dan zeer negatief gekopt ("de voordelige formules worden afgeschaft"), zonder de volledige kennis te hebben van het toekomstige tariefsysteem.
Eerder ging het over het afschaffen van de kortingskaarten in de huidige vorm, nu gaat het over het afschaffen van het jongeren- en seniorentarief in de huidige vorm. De communicatie is nooit volledig en werpt een slecht daglicht op de marketingstrategie van het bedrijf. Zijn het de journalisten die naar iets proberen te vissen om hun krant/nieuwssites vol te krijgen? Verspreidt de NMBS dit zelf? Ik vermoed het eerste, want er is (nog) geen officieel persbericht verschenen hierover.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 13:02
door Adler
trainlovertje schreef: 05 feb 2023, 12:41
Adler schreef: 05 feb 2023, 11:08 Sorry maar die uitleg van de woordvoerder slaat dus nergens op.
En als jongeren of senioren nu niet weten dat ze voordelig kunnen reizen, hoe gaan ze dan wel weten dat ze straks recht hebben op een biljet van 40% korting ?
Diegene die nu onwetend te veel betalen zullen dan evengoed nog altijd te veel betalen.

Het punt is dat elke keer als de NMBS een tariefwijziging invoert die nadelig uitvalt voor de reizigers dit uitgelegd wordt als een 'vereenvoudiging' omdat de reizigers er zogezegd niet aan uit geraken.
Hetzelfde gebeurde bij het afschaffen van de halveprijskaart bijvoorbeeld en andere voordelige formules.

Als men de tarieven wil verhogen of voordelige formules wil afschaffen, dat men dan tenminste de moed heeft om te zeggen dat dit is om meer inkomsten te hebben.
Jawel, die uitleg houdt zeker en vast steek. Jongeren kiezen gewoonlijk het jongerentarief, senioren het seniorentarief. Die tarieven zijn goed bekend onder de bevolking, al weten ze niet altijd dat het huidige jongerentarief soms net duurder is dan het standaardtarief. En zo betalen ze - vaker dan je denkt - te veel.
De kortingskaarten worden trouwens niet zomaar afgeschaft, ook daar komen alternatieven voor.
Waarom wilt u nu niet aanvaarden dat het afschaffen van die speciale tickets voor jongeren en senioren in bijna alle gevallen zal leiden tot een forse verhoging van de prijs, in de meeste gevallen zelfs met een factor 2, 3 of meer ?
De trein wordt meestal niet genomen voor zeer korte afstanden van enkele kilometers.
Welk ander bedrijf kan zich zoiets veroorloven ?

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 13:09
door trainlovertje
Adler schreef: 05 feb 2023, 13:02
trainlovertje schreef: 05 feb 2023, 12:41
Adler schreef: 05 feb 2023, 11:08 Sorry maar die uitleg van de woordvoerder slaat dus nergens op.
En als jongeren of senioren nu niet weten dat ze voordelig kunnen reizen, hoe gaan ze dan wel weten dat ze straks recht hebben op een biljet van 40% korting ?
Diegene die nu onwetend te veel betalen zullen dan evengoed nog altijd te veel betalen.

Het punt is dat elke keer als de NMBS een tariefwijziging invoert die nadelig uitvalt voor de reizigers dit uitgelegd wordt als een 'vereenvoudiging' omdat de reizigers er zogezegd niet aan uit geraken.
Hetzelfde gebeurde bij het afschaffen van de halveprijskaart bijvoorbeeld en andere voordelige formules.

Als men de tarieven wil verhogen of voordelige formules wil afschaffen, dat men dan tenminste de moed heeft om te zeggen dat dit is om meer inkomsten te hebben.
Jawel, die uitleg houdt zeker en vast steek. Jongeren kiezen gewoonlijk het jongerentarief, senioren het seniorentarief. Die tarieven zijn goed bekend onder de bevolking, al weten ze niet altijd dat het huidige jongerentarief soms net duurder is dan het standaardtarief. En zo betalen ze - vaker dan je denkt - te veel.
De kortingskaarten worden trouwens niet zomaar afgeschaft, ook daar komen alternatieven voor.
Waarom wilt u nu niet aanvaarden dat het afschaffen van die speciale tickets voor jongeren en senioren in bijna alle gevallen zal leiden tot een forse verhoging van de prijs, in de meeste gevallen zelfs met een factor 2, 3 of meer ?
De trein wordt meestal niet genomen voor zeer korte afstanden van enkele kilometers.
Welk ander bedrijf kan zich zoiets veroorloven ?
U heeft mijn bericht niet goed doorgelezen denk ik, want het antwoord staat erin: omdat we de toekomstige formules niet allemaal kennen. En al helemaal geen prijzen.

En het gaat niet enkel over zeer korte afstanden, ook een Leuven - Brussel is bijvoorbeeld goedkoper in standaardtarief nu, tov de Go Pass 1. Dat standaardtarief zal dus nóg goedkoper worden voor jongeren, waardoor ze maar pakweg de helft zouden betalen van wat een Go Pass 1 nu kost.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 13:11
door jan_olieslagers
omdat we de toekomstige formules niet kennen. En al helemaal geen prijzen.
Ik denk dat ik het al eens eerder heb gesteld: ieder fatsoenlijk bedrijf zou EERST de nieuwe formules aankondigen, en pas daarna het verdwijnen van (sommige) bestaande. Nog maar eens een schrijnend voorbeeld van wancommunicatie.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 13:13
door trainlovertje
Overigens, er zijn maar heel weinigen die vandaag nog 38 euro betalen voor Antwerpen - Blankenberge. Doe die prijs maal twee en je zit bijna aan de prijs van een Standard Multi. Waarom zou je die dan niet kopen?
Dat zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo verlopen met invulpasses, al kunnen we dat nog niet met zekerheid stellen.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 05 feb 2023, 13:17
door jan_olieslagers
Die invulkaarten zou ik inderdaad als eerste afschaffen, als ik NMBS was. Ze zijn een ellende voor de TBG's - tijdens corona was dat het eerste dat ze nalieten om ernstig te bekijken, en het laatste dat ze terug opnamen - en voor automatische controle, waar we vroeg of laat toch niet onderuit komen, al dan niet onder de vorm van poortjes - zijn ze al helemaal niet te doen.