Staking 29/11 t/m 1/12

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door overweg13 »

jpvdveer schreef: 28 nov 2022, 12:10 "Reculer pour mieux sauter"

Descheemaecker geeft hier een goede aanzet naar de oplossing - à la NS snijden in het aanbod. Kan (bijvoorbeeld op de rustige vrijdagen) ook prima, en had deze dienstregeling al moeten worden ingevoerd.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/28 ... eemaecker/
Mds is een van de weinigen voor wie de initialen volstaan. Na bijzonder succesrijke doortochten bij de NMBS, De Lijn en andere luchthavens zou hij nu beter nederig zwijgen. Maar ja, hij is nu eenmaal het prototype van de politieke benoeming en als NVA'er reageert hij uiteraard karaktervol op wat groen en Waals is, zeg maar op mensen als Gilkinet, die tenminste probeert om de NMBS uit het slop te trekken en daarbij allerminst geholpen werd/wordt door de coronacrisis en energiecrisis van het moment.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 26 nov 2022, 16:00
jpvdveer schreef: 26 nov 2022, 15:34 Éénmanbediening is, voor treinbegeleiders, een oplossing voor het personeelstekort. Er bollen genoeg L en S-treinen rond waar dit perfect kan, en ik neem aan dat MS08 hier technisch toe in staat is. Rond de steden gaan we over op vliegende controleploegen van 2 of 3 personen. Meerdere problemen in één keer opgelost.
Er rijden nu al geen treinen meer rond waar geen reizigers met of zonder kwade wil in eerste klas zitten met tweedeklasbiljetten. En dat in treinen met tbg. Zullen we eerste klas dan maar meteen afschaffen?
Zoals jij zelf kunt vaststellen bij iedere trein-wandelreis die je maakt, wordt er ook mét TBG aan boord maar heel weinig gecontroleerd. Bij jouw lange reizen schat ik het op ongeveer 50% (?)

Bij mijn reizen op lijn 25 ligt dat percentage nog veel lager.
En eerlijk... er zijn zodanig veel gevallen van agressie (3 per dag las ik ergens) dat ik het zelf ook niet zou aandurven om veel confrontaties aan te gaan.

Zou het dan niet beter zijn de TBG in ploegen van 4 uit te sturen voor onverwachte en doeltreffende controles ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door overweg13 »

jpvdveer schreef: 28 nov 2022, 13:17
Dit zal wel betekenen dat je moet gaan afstappen van het principe dat je op maandag-vrijdag elke dag dezelfde dienstregeling rijdt. Even wennen maar het deels thuiswerken is een nieuwe en definitieve realiteit die zich op bepaalde dagen van de week (woensdag en vrijdag) het sterkst manifesteert.
De NMBS rijdt inderdaad op vrijdag vaak met... langere samenstellingen en dat is ook nodig. In feite zou men daar al halfweg de vrijdagnamiddag mee mogen beginnen, want dat is het moment waarop studenten naar huis reizen. Ik hoorde onlangs nog een buschauffeur beweren dat je op vrijdag van alles kon verwachten, van bussen die door de week halfvol rijden en op vrijdag plots te weinig capaciteit bieden. Ik zie niet in waarom dat bij de NMBS anders zou zijn. Overigens wordt vaak de vergelijking met de NS gemaakt, maar op zowat alle baanvakken is het aanbod daar veel groter dan bij de NMBS. En bij de NS slaat men nu eenmaal veel sneller in paniek dan bij de NMBS...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jan_olieslagers »

@overweg13: verregaand akkoord, maar zelfs deze persoon ziet in dat er maar 1 benadering mogelijk is - of vindt het gemakkelijk om zich aan te sluiten bij de conclusie die reeds door anderen getrokken werd.

@Portbou: men doet dat af en toe wel, he, soms is er een ploegske van 3 of 4 TBG die de vervoerbewijzen checken, en af en toe is het 1 of 2 TBG met minimum 2 personen van SecuRail. Alleen gebeurt dat niet zo heel dikwijjls... alweer, iedere keer opnieuw, te weinig personeel.

en nogmaals @overweg13 :) : om het aanbod in te krimpen zou ik dan eerder denken aan de woensdag, dan werken velen niet of van thuis wegens de vrije namiddag op school.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 28 nov 2022, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef: 28 nov 2022, 13:37
Zoals jij zelf kunt vaststellen bij iedere trein-wandelreis die je maakt, wordt er ook mét TBG aan boord maar heel weinig gecontroleerd. Bij jouw lange reizen schat ik het op ongeveer 50% (?)

Bij mijn reizen op lijn 25 ligt dat percentage nog veel lager.
En eerlijk... er zijn zodanig veel gevallen van agressie (3 per dag las ik ergens) dat ik het zelf ook niet zou aandurven om veel confrontaties aan te gaan.

Zou het dan niet beter zijn de TBG in ploegen van 4 uit te sturen voor onverwachte en doeltreffende controles ?
[/quote]

Toch denk ik dat meer controles de zaken zouden kunnen verbeteren. Als tbg's nauwelijks controleren, zet dat de poort wagenwijd open tot altijd meer misbruiken. Maar je hebt natuurlijk een punt dat die solo-tbg misschien liever in zijn kot blijft, dan te controleren. En als je sommige treinen met 10 en meer rijtuigen ziet met één tbg, weet ik ook wel dat controle niet bepaald aantrekkelijk is. Maar er gewoon gaan bij liggen, helpt de zaak ook niet vooruit. Dat de individuele, actieve tbg daarbij voortdurend op zijn hoede moet zijn, heeft hij trouwens ook deels te danken aan lakse collega's, die zelf nooit problemen hebben maar door hun houding wel een sfeertje van alles-moet-kunnen creëren, wat dan leidt tot agressie tegenover collega's die wel hun werk doen.
Wat die vermelding van controles betreft in mijn blog: we moeten nu eenmaal vaak van Halle naar Brussel rijden en soms zal de controle dan wel al gebeurd zijn. In werkelijkheid ligt het aantal controles naar mijn aanvoelen hoger.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 276
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jpvdveer »

overweg13 schreef: 28 nov 2022, 13:40 De NMBS rijdt inderdaad op vrijdag vaak met... langere samenstellingen en dat is ook nodig. In feite zou men daar al halfweg de vrijdagnamiddag mee mogen beginnen, want dat is het moment waarop studenten naar huis reizen.
Vrijdagochtend is een totaal ander verhaal en is er heel veel ruimte om dan grondig te snijden. En ook in Nederland zitten studenten op vrijdag massaal in de trein, maar wordt juist dan de dienstregeling het meest ingekrompen. Uiteraard kun je een deel van het bespaarde materieel gebruiken om andere treinen waar mogelijk te verlengen.
overweg13 schreef: 28 nov 2022, 13:40 Overigens wordt vaak de vergelijking met de NS gemaakt, maar op zowat alle baanvakken is het aanbod daar veel groter dan bij de NMBS.

Correct.
overweg13 schreef: 28 nov 2022, 13:40En bij de NS slaat men nu eenmaal veel sneller in paniek dan bij de NMBS...
Laten we het er maar op houden dat de Belgische politiek & vakbonden NMBS tot een dusdanige starheid dwingen dat iedere vorm van verandering onmogelijk wordt gemaakt. NS heeft de ruimte om veel daadkrachtiger op te treden. En ja, dat slaat soms door. Maar ik denk niet dat de inkrimping van de NS-dienstregeling van de laatste maanden met "paniek" te maken heeft. Net als de NMBS heeft de NS een moeilijke financiële positie, een permanent gewijzigde vraag én personeelstekorten. NS trekt hier de logische conclusies uit. De NMBS kan dit niet doen en ontspoort nu dan ook.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door overweg13 »

Vrijdagochtend? En wat ga je dan afschaffen? P-treinen, die je dan leeg hun rit laat rijden, want 's avonds zijn die wel nodig en moeten de stellen nu eenmaal klaar zijn in de Brusselse stations.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jan_olieslagers »

En wat ga je dan afschaffen?
Inderdaad de P-treinen, die bedienen toch bovenal de maandag-vrijdagpendelaars en die zijn nu eenmaal minder talrijk op vrijdag en nog minder op woensdag. In de woens- en vrijdagvoormiddag zou men misschien ook enkele L- of S-treinen kunnen schrappen maar in de namiddag zijn die zeker nodig om andere groepen te bedienen, bv. recreanten, shoppers, muziekscholieren enz.
Dit zal wel betekenen dat je moet gaan afstappen van het principe dat je op maandag-vrijdag elke dag dezelfde dienstregeling rijdt. Even wennen maar het deels thuiswerken is een nieuwe en definitieve realiteit die zich op bepaalde dagen van de week (woensdag en vrijdag) het sterkst manifesteert.
Helemaal akkoord, alleen vrees ik dat sommige geesten nog niet helemaal bekomen zijn van het idee dat er op zaterdag anders wordt gereden dan op zondag :+ Ook op dit punt kunnen de spoorbedrijven nog een puntje zuigen aan de handelsluchtvaart, daar vindt men het heel normaal om een route maar een of twee keer per week te bedienen, of soms zelfs maar eens in de maand.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 28 nov 2022, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 276
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jpvdveer »

Ik denk dat P-treinen inderdaad een logische kandidaat voor afschaffing zijn. De treinen op vrijdagavond zullen voller worden. Niet leuk, maar men zal dit moeten accepteren.

Zelfs al zou het nodig zijn om de P-treinen leeg naar Brussel te moeten laten komen, dan is dat (i) zonder treinbegeleider mogelijk en (ii) hoeft dit niet in volle ochtendspits te gebeuren. Ik veronderstel (ben geen insider) dat dat een aantal personeelsdiensten kan uitsparen.
desirootje
Berichten: 651
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door desirootje »

De Nederlanders kunnen snijden in hun dienstregeling, aangezien die veel simpelder is dan de onze en met meer parallelle diensten. Doordat onze halfuurdiensten en kwartierdiensten gedaan worden door een knoop aan ritten kan je er niet gemakkelijk een van tussenuit halen zonder ergens mensen 2 uur te laten staan zonder trein. Er zijn een paar voorbeelden, maar naar mijn mening niet genoeg om de werklast genoeg te verminderen, kijk nu de IC5xx, die doen vallen laat geen treinen over naar Eupen, zijn halfuurdienst de IC4xx laat Harelbeke in de kou en zorgt ervoor dat reizigers uit De Pinte en Deinze terug moeten rijden naar Gent voor een reis naar Kortrijk.
Qua IC's heb je 18xx (Oostende-Antwerpen), IC45xx(Charleroi-Luchtbal), 29xx (Antwerpen-Leuven), 51xx (Kortrijk-Schaarbeek), 49xx (Antwerpen-Hasselt), 38xx (Mons-Herstal), 41xx (Gent-Leuven), 31xx (Antwerpen-Brussel), 42xx (Antwerpen-Turnhout), 8xx (Kortrijk-Brugge) en enkele van de treinen naar de luchthaven 19xx (Tournai-Zaventem), 25xx (Dinant-Zaventem), 26xx (Antwerpen-Hasselt), 37xx (Mons-Zaventem, al moet je daar opletten dat je niet te veel treinen naar de luchthaven schrapt, je moet ook rekening houden met de dreiging van een steiging in Diabolo taks en het feit dat meerdere reeksen daar aan elkaar verknoopt zitten.
Voor S treinen kun je een S2, S5 (desnoods allebei sinds de S1, S4 en S7 alle stops bedienen), S8, (S9 liever niet, sinds je zonder die trein niet tussen Braine l'Alleud en de Europese wijk geraakt),S20, S32, S34 en S42 (S43 en S44 doen de rest) schrappen, er zijn geen L treinen die je kunt schrappen zonder een gat van 2 uur te creëren.
Hiervan er een paar per dag niet te doen rijden is wss niet genoeg om mensen terug verlof te laten nemen op een normale manier, laat staan hun uitgesteld verlof er ook in te passen.
En dan houd ik nog geen rekening met het capaciteitsverlies, dit plan kan Antwerpen-Brussel doen vertragen tot 2 treinen/h, een snelle en een trage, L28 ziet ook bijna geen treinen meer, mensen uit Turnhout moeten overstappen in Herentals, tussen Mechelen en Gent rijdt er enkel een stoptrein, Hasselt wordt vanuit het westen bijna niet bedient met uitzondering van de 15xx, 22xx en enkele L treinen.
En dan moet je ook nog eens bepalen hoe je de TB's en TBG's ter plekke krijgt om bepaalde ritten te doen, wat met een schaarser aanbod juist moeilijker is, verre van evident.
Besef ook dat zeker de IC's vaak 2-3h doen over 1 rit, dus specifiek de rustige ochtend targetten is ook niet vanzelfsprekend. We zien hier ook genoeg verbindingen die al eerder geleden hebben onder personeelsproblemen, zoals Antwerpen-Brussel en de S32, en dat die dat de mensen die erop steunen dat niet graag opnieuw zien...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door overweg13 »

Wat je nu net ten overvloede hebt bewezen, Desirootje, is dat de structuur van het NMBS-aanbod eigenlijk vrij behoorlijk in elkaar zit en dat je nauwelijks ergens ongestraft diensten kunt laten sneuvelen zonder dat dit voor veel reizigers ernstige gevolgen heeft. Mijn conclusie is dan ook: het zit niet fout bij het aanbod maar wel bij de personeelspolitiek. En dan lijkt het me logisch dat je daar in de eerste plaats werk van maakt. Wat ik ook bij De Lijn merk, is dat men (ernstige) pogingen doet om het personeelsbestand uit te breiden, maar ook niet meer dan dat. Als men op het punt gekomen is, dat men eindelijk eens alle diensten op een deftige manier kan uitvoeren - bij de NMBS betekent dat eigenlijk dat er op elke IC 2 tbg's aan het werk zijn - dan stopt men opnieuw met aanwerven terwijl men eigenlijk door zou moeten gaan om een voldoende grote reserve aan te werven. Anders sta je binnen de kortste keren weer voor hetzelfde probleem - ten zuiden van Brussel is De Lijn er even in geslaagd om zo goed als alle ritten uit te voeren, na enkele maanden is het weer huilen met de pet op. Ik kan me voorstellen dat het bij de NMBS net zo gaat: er is geen reserve en dus gaat het snel van kwaad naar erger.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jan_olieslagers »

dat het bij de NMBS net zo gaat: er is geen reserve en dus gaat het snel van kwaad naar erger
Inderdaad, dat is mijn beeld ook: de subsidierende en dus alles-bepalende politiek verplicht nmbs tot maximaal presteren met minimaal budget. NMBS perst dus het laatste beetje uit personeel en materiaal, en Infrabel perst het laatste beetje uit het netwerk, zo goed en zo kwaad als ze maar kunnen, met de weinige beschikbare centen. En dan is het genoeg dat er ergens iemand een scheet laat om minstens het halve netwerk te verstoren gedurende minstens een halve dag.
De weinig soepele opstelling van de vakbonden helpt natuurlijk ook niet, maar in laatste instantie zijn vakbonden ook maar politici - het is dus hoe dan ook altijd en overal de fout van de politici. Point a la ligne.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 715
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door ovspotter_be »

Zouden ze ook niet kunnen gaan kijken naar een andere opzet van de manier waarop de dienstregeling wordt opgesteld?
Misschien zouden met het huidige materieel en personeel een andere vorm beter kunnen hanteren, zoals bijvoorbeeld het Zwitserse model, meer overstappen in hoofdstations (hubs) maar de overstaptijden zijn kort en het andere openbaar vervoer (bus, tram, ...) is ook aangesloten aan de vertrek- en aankomsttijden van de trein.

Brussel-Zuid zou de "hoofdhub" kunnen worden met rechtstreekse treinen met als eindbestemming Antwerpen, Oostende, Luik, Namen, ...
Op deze hoofdlijnen zou dan minstens iedere 15 à 30 minuten een trein rijden, deze treinen stoppen ook altijd op dezelfde stations, dus niet zoals nu dat de ene IC Brussel-Antwerpen stopt te Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel Oude God en de andere niet.
Sommige treinen op de hoofdlijnen zouden eventueel ook kunnen doorrijden, zo kan er bijvoorbeeld vanop de hoofdlijn Brussel - Namen zoals nu 1 trein per uur kunnen doorrijden richting Aarlen en Luxemburg.
En als er eens verschillende hoofdlijnen samensmelten, zoals bv. het geval zou kunnen zijn tussen Leuven en Brussel zou het het beste zijn om als de 2 aparte lijnen ieder halfuur rijden, op het traject dat ze allebei bedienen mooi een kwartiersdienst te voorzien.
Verschillende grote stations zouden dan ook regionale overstappunten kunnen worden, in bv. Mechelen zouden reizigers vanop de hoofdlijn Brussel-Antwerpen overstappen op stoptreinen richting o.a. Leuven, Sint-Niklaas, Dendermonde, ...

Met dit plan zie ik al genoeg treinen die zouden kunnen afgeschaft worden, spoorlijn 26 kan dan bijvoorbeeld met één enkel stoptreintje tussen Mechelen/Vilvoorde en Halle.
De bediening van Hofstade zou makkelijk kunnen gebeuren met een pendeltreintje tussen Vilvoorde en Mechelen, hoe ik de bediening van Merode en Delta in dit plan zou aanpakken weet ik niet, maar beide stations zijn makkelijk bereikbaar per metro en worden nu al slechts 2x/u bedient, en niet tijdens het weekend.
desirootje
Berichten: 651
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door desirootje »

ik zie wel nut in een takt plan, maar persoonlijk vind ik de frequentie op alle lijnen buiten de hoofdlijnen uit Brussel en mss Gent-Brugge en Gent-Antwerpen te laag om dit een deftig alternatief te maken, zeker met de hoeveelheid vertragingen.
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jan_olieslagers »

Zit niet te dromen. Wat er nu is komt voort uit jaren van compromissen en palaveren en een pluimpje langs hier maar dan ook een ietsjepietsje langs daar. Dat kan men niet grondig dooreenschudden zonder dat een of andere politicus (burgemeester of vakbondstomahawk of wat dan ook) gezichtsverlies lijdt, en dat wordt niet gepikt. Het enige waar dat zootje politiek ongedierte voor openstaat is nog meer compromissen en nog fijnere nuances. En vooral geen planning op langere termijn, laat staan een visie op langere termijn, die coyotes verlangen zichtbare suksessen op korte termijn want daarmee kunnen ze uitpakken bij hun achterban en dat is het enige dat telt. En zij hebben de centen in handen dus zij hebben het laatste woord.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie