Staking 29/11 t/m 1/12

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 28 nov 2022, 14:11 Ik denk dat P-treinen inderdaad een logische kandidaat voor afschaffing zijn. De treinen op vrijdagavond zullen voller worden. Niet leuk, maar men zal dit moeten accepteren.

Zelfs al zou het nodig zijn om de P-treinen leeg naar Brussel te moeten laten komen, dan is dat (i) zonder treinbegeleider mogelijk en (ii) hoeft dit niet in volle ochtendspits te gebeuren. Ik veronderstel (ben geen insider) dat dat een aantal personeelsdiensten kan uitsparen.
Dat veronderstel je toch allemaal verkeerd hoor. Misschien moet je eerst maar eens wat treinen op vrijdag in België nemen voor je beweert dat die niet nodig zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 28 nov 2022, 22:03 Zouden ze ook niet kunnen gaan kijken naar een andere opzet van de manier waarop de dienstregeling wordt opgesteld?
Misschien zouden met het huidige materieel en personeel een andere vorm beter kunnen hanteren, zoals bijvoorbeeld het Zwitserse model, meer overstappen in hoofdstations (hubs) maar de overstaptijden zijn kort en het andere openbaar vervoer (bus, tram, ...) is ook aangesloten aan de vertrek- en aankomsttijden van de trein.
Dat brengt geen zoden aan de dijk. De treinen zitten al vol dus volk uit meerdere treinen samenbrengen is geen optie.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef:Misschien moet je eerst maar eens wat treinen op vrijdag in België nemen voor je beweert dat die niet nodig zijn.
Er is niet gesteld dat de P-treinen niet nodig zijn. Er is gesteld dat, als er dan toch iets moet afgeschaft worden, sommige P-treinen op sommige dagen de minst ongelukkige kandidaten zijn. En het lijkt inderdaad nodig te zijn om sommige treinen tijdelijk af te schaffen of op te schorten, hoe spijtig men het ook moge vinden.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 28 nov 2022, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 28 nov 2022, 22:43
ovspotter_be schreef: 28 nov 2022, 22:03 Zouden ze ook niet kunnen gaan kijken naar een andere opzet van de manier waarop de dienstregeling wordt opgesteld?
Misschien zouden met het huidige materieel en personeel een andere vorm beter kunnen hanteren, zoals bijvoorbeeld het Zwitserse model, meer overstappen in hoofdstations (hubs) maar de overstaptijden zijn kort en het andere openbaar vervoer (bus, tram, ...) is ook aangesloten aan de vertrek- en aankomsttijden van de trein.
Dat brengt geen zoden aan de dijk. De treinen zitten al vol dus volk uit meerdere treinen samenbrengen is geen optie.
Een trein van vier stellen vervoert evenveel mensen als twee treinen van elks twee stellen, maar met maar half zoveel personeel. Geen zoden?
Maar ja, de ene trein stopte in Bommerskonten, en de andere in Houtchiploutche, dus de ene of de andere burgemeester komt staan janken. Het vervolg laat zich raden.
Plus dat natuurlijk geen van beide burgemeesters belangstelling heeft om bij te dragen aan het verlengen van de perrons.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 28 nov 2022, 18:54 Wat je nu net ten overvloede hebt bewezen, Desirootje, is dat de structuur van het NMBS-aanbod eigenlijk vrij behoorlijk in elkaar zit en dat je nauwelijks ergens ongestraft diensten kunt laten sneuvelen zonder dat dit voor veel reizigers ernstige gevolgen heeft. Mijn conclusie is dan ook: het zit niet fout bij het aanbod maar wel bij de personeelspolitiek. En dan lijkt het me logisch dat je daar in de eerste plaats werk van maakt. Wat ik ook bij De Lijn merk, is dat men (ernstige) pogingen doet om het personeelsbestand uit te breiden, maar ook niet meer dan dat. Als men op het punt gekomen is, dat men eindelijk eens alle diensten op een deftige manier kan uitvoeren - bij de NMBS betekent dat eigenlijk dat er op elke IC 2 tbg's aan het werk zijn - dan stopt men opnieuw met aanwerven terwijl men eigenlijk door zou moeten gaan om een voldoende grote reserve aan te werven. Anders sta je binnen de kortste keren weer voor hetzelfde probleem - ten zuiden van Brussel is De Lijn er even in geslaagd om zo goed als alle ritten uit te voeren, na enkele maanden is het weer huilen met de pet op. Ik kan me voorstellen dat het bij de NMBS net zo gaat: er is geen reserve en dus gaat het snel van kwaad naar erger.
Daar zit inderdaad het schoentje gewrongen "niet fout bij het aanbod maar wel bij de personeelspolitiek".
Maar daarvoor moet je natuurlijk terug gaan naar de jaren na 1945.
Dan hebben alle europese spoorwegen ongeveer voor dezelfde oplossing gekozen voor de zelfde problemen om het spoorwegnetwerk terug op te bouwen na de oorlog (weinig geld). t.t.z. ze betaalden een relatief laag loon tijdens de dienstjaren van een spoorwegarbeider met het vooruitzicht op een zeer goed pensioen erna.
Doorheen de jaren is er geen verandering gekomen bij sommige europese spoorwegmaatschapijen op gebied van personneelbeheer/verloning enz. zeker als je de vergoedingen voor nachtwerk /zondag/feestdagen naast elkaar vergelijkt.
Dus het loonaanbod anno 2022 (zelfs ver voordien) is niet denderend en het pensioenvoordeel wordt niet in de kijker gezet...(het is abstract).
Alsook de meeste mensen willen meer verdienen als ze beginnen werken.
Dus resultaat :weinig animo om zich te laten aanwerven.
Herinner U in de jaren 77/78/79 moest de NMBS veel rijdend personneel aanwerven van Tindemans om de werkeloosheidscijfers te drukken. Nu hebben we een adere situatie.
Dus volgens mij hebben de verscheidene regeringen en vakbonden "de trein" gemist om dit probleem stelselmatig aan te passen,te moderniseren en naar een normale situatie te komen waarin lonen/pensioenen/extra legale voordelen kunnen afgewogen worden tegen elkaar op de arbeidsmarkt. Maar ja het was eenvoudiger de pensioenkas van de spoorlieden leeg te plunderen om budgetaire redenen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door HLE18 »

nighttrain schreef: 29 nov 2022, 10:24 Dus resultaat :weinig animo om zich te laten aanwerven.
Met deze staking en krantenkoppen zoals:

"Ik heb soms echt het gevoel dat ik er alleen voor sta"
"Versleten materieel, agressie en amper kans op verlof: zo is het écht om te werken bij het spoor"

zullen we volgende maand enorm veel sollicitanten hebben denk ik :?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door FLV-FGSP »

Deze avond Sophie Dutordoir in De Afspraak en MDS in de Tafel van Vier.
(Ik weet al naar welk programma ik niet ga kijken.)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door groentje »

HLE18 schreef: 29 nov 2022, 18:02
nighttrain schreef: 29 nov 2022, 10:24 Dus resultaat :weinig animo om zich te laten aanwerven.
Met deze staking en krantenkoppen zoals:

"Ik heb soms echt het gevoel dat ik er alleen voor sta"
"Versleten materieel, agressie en amper kans op verlof: zo is het écht om te werken bij het spoor"

zullen we volgende maand enorm veel sollicitanten hebben denk ik :?
Was ook de teneur van een gesprek dat ik had met een treinbegeleider, dit weekend. In die zin dreigt de staking zelfs contraproductief te worden. Maar ik geef grif toe, ik heb ook niet meteen het juiste antwoord, de problemen onder de mat vegen is immers ook geen oplossing.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 29 nov 2022, 19:00
Was ook de teneur van een gesprek dat ik had met een treinbegeleider, dit weekend. In die zin dreigt de staking zelfs contraproductief te worden. Maar ik geef grif toe, ik heb ook niet meteen het juiste antwoord, de problemen onder de mat vegen is immers ook geen oplossing.
Dat laatste klopt, maar er zouden toch nog tussenoplossingen mogelijk moeten zijn?
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door ovspotter_be »

Mechelen, deze avond rond 17:00.
20221129_170048-min.jpg
20221129_171844-min.jpg
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door FLV-FGSP »

De toestand hier in Leuven tussen 9 en 10 uur vanmorgen:
FLV.png
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door ovspotter_be »

FLV-FGSP schreef: 29 nov 2022, 20:09 De toestand hier in Leuven tussen 9 en 10 uur vanmorgen:
FLV.png
Misschien beetje off-topic, maar welke site is dit, of is dit iets intern van NMBS of Infrabel?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door FLV-FGSP »

Gewoon van haltelink.be, specifieker https://apq.haltelink.be/#BE.NMBS.008833001
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef: 29 nov 2022, 20:20 Gewoon van haltelink.be, specifieker https://apq.haltelink.be/#BE.NMBS.008833001
Ik krijg een andere lay-out te zien dan die van jou.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door ovspotter_be »

Wow, wat kan HalteLink zo nog allemaal, ik heb precies nog niet alle functies van deze website ontdekt.
Maak hier gerust een nieuw topic voor aan indien we te veel aan het afwijken zijn.
Plaats reactie