Staking 29/11 t/m 1/12

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door Commendatore »

Dat klinkt nogal complex.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door Commendatore »

jpvdveer schreef: 26 nov 2022, 15:03 Leg een voorstel op tafel waarbij treinbegeleiders altijd samen zullen werken in situaties waarin agressie verwacht kan worden, maar dat er in ruil daarvoor wordt afgestapt van het principe dat elke trein een treinbegeleider moet hebben. Dat is naar de toekomst toe de enig realistische optie. In de meeste buurlanden zijn ze allang zover.
Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat de beweging voor wat dat betreft inmiddels ook weer een beetje de andere kant op is geslagen. Als ik bijvoorbeeld naar recentere concessies in aan Nederland grenzende gebieden in Duitsland kijk, dan kom ik daar op de meeste treinen wel personeel tegen. Voor de sociale veiligheid is dat ook een stuk beter. (Vaak zie je 's avonds dat controlepersoneel ook nog eens ondersteund wordt door beveiligers, bijvoorbeeld op de NRW RE19.)

Wat je de laatste tijd in Nederland veel ziet, is dat er op zich wel personeel is, maar dat er heel vaak niet gecontroleerd wordt. De gevolgen laten zich raden: onterecht in de eerste klas zitten en daar ook echt storen, praten in de stiltecoupé, duidelijk lager veiligheidsgevoel dan voorheen, etc.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door pietje »

Adler schreef: 26 nov 2022, 17:44 Spoortop probeerde staking af te kopen met premie van 100 euro:

https://www.demorgen.be/snelnieuws/spoo ... beecb21aa/
Uiteraard gingen ze niet akkoord met 100€, ze hadden liever enkele extra verlofdagen.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door b-loc »

pietje schreef: 26 nov 2022, 23:48
Adler schreef: 26 nov 2022, 17:44 Spoortop probeerde staking af te kopen met premie van 100 euro:

https://www.demorgen.be/snelnieuws/spoo ... beecb21aa/
Uiteraard gingen ze niet akkoord met 100€, ze hadden liever enkele extra verlofdagen.
Van waar haalt "De Morgen" de €100 vandaan? Intern gecommuniceerd is het een ander bedrag.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door Adler »

b-loc schreef: 27 nov 2022, 10:28
pietje schreef: 26 nov 2022, 23:48
Adler schreef: 26 nov 2022, 17:44 Spoortop probeerde staking af te kopen met premie van 100 euro:

https://www.demorgen.be/snelnieuws/spoo ... beecb21aa/
Uiteraard gingen ze niet akkoord met 100€, ze hadden liever enkele extra verlofdagen.
Van waar haalt "De Morgen" de €100 vandaan? Intern gecommuniceerd is het een ander bedrag.
Die 100 euro wordt ook vermeld op de facebook van ACOD Spoor, die zullen het toch wel weten denk ik.

https://www.facebook.com/ACODSpoor/
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door JHS2013 »

Het ging eerst om een eenmalige premie van €75, dat is na weigering dan verhoogd tot €100. Eenmalige premies gaan het niet redden deze keer, er is geen vakbond die dat zal accepteren. Het gaat er nu echt om het personeelstekort aan te pakken en zolang dat niet opgelost is maatregelen te nemen om de werkdruk op het personeel te verlagen. Ook zijn de barema’s al een hele tijd niet aangepast, die zijn wellicht ook aan verhoging toe. Dat uitonderhandelen zal een hele kluif worden.

Addendum:

Wat ik hier nog niet langs heb zien komen is de cx/rx-problematiek. Die is misschien wat specifieker voor het treinpersoneel. CX/RX zijn zogezegd onze “weekenddagen”, die natuurlijk niet altijd in het weekend vallen. Daarvan moeten er per jaar een x aantal van toegekend worden. Door het personeelstekort worden die echter niet altijd in de voorziene aantallen toegekend waardoor het treinpersoneel aan het eind van het jaar nog een potje heeft. Deze dagen mogen normaal niet naar het volgende jaar worden overgenomen, wat in het verleden toch gebeurd is en er mensen met een flink historisch saldo zitten. Dit historisch saldo moet van het FOD voor 2024 weggewerkt zijn, wat het personeelstekort nog versterkt. Daar is ook veel ontevredenheid over uiteraard.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door pietje »

De facto willen de spoorbonden drastisch in het aanbod snijden voor relatief lange tijd, want het personeelstekort gaat wel even duren eer dit opgelost geraakt.

Ik hoop dat men vooral ook voorstelt om meer dingen te automatiseren of efficiënter te maken?
Vervolgens dat men eens nadenkt om de NMBS om te vormen tot een modern bedrijf waar jonge mensen graag zouden willen werken en deze mensen zich ook voldoende gewaardeerd voelen.

Volgens mij dingen waarvoor de vakbonden voldoende voorstellen kunnen doen naar de directie toe, maar eerst even spierballen tonen aan de achterban.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door Shrek »

Dingen automatiseren of efficiënter maken is een logisch streven, maar de quick wins zijn hier al lang genomen. Daar moet je zeker geen wonderen van verwachten op korte termijn waardoor de werklast daalt.
Wat inderdaad wel zou helpen is een moderner HR-beleid, maar we weten allemaal wel wie dat tegenhoudt...
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door pietje »

Ik had het hier idd niet over quick wins, maar over structurele oplossingen voor de lange termijn.
En uiteraard ligt in beide gevallen de sleutel voor de oplossing in de handen van de vakbonden.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door JHS2013 »

Wat kan men automatiseren om het personeelstekort aan te pakken? Treinen automatisch laten rijden is een verre, verre toekomstdroom.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jan_olieslagers »

Treinen automatisch laten rijden is een verre, verre toekomstdroom.
In Belgie wel, ja.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door JHS2013 »

Niet alleen in België hoor maar dit is toch een Belgische staking…

Niemand wil minder treinen rijden maar zolang er geen andere oplossing is zal het denk ik wel moeten
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jpvdveer »

"Reculer pour mieux sauter"

Descheemaecker geeft hier een goede aanzet naar de oplossing - à la NS snijden in het aanbod. Kan (bijvoorbeeld op de rustige vrijdagen) ook prima, en had deze dienstregeling al moeten worden ingevoerd.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/28 ... eemaecker/
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door groentje »

Ik vrees dat er inderdaad niet veel anders zal opzitten dan te snoeien in het aanbod, maar ook niet teveel, want anders jaag je teveel reizigers weg...
Er is momenteel opnieuw de mogelijkheid om je CX deels te laten uitbetalen, maar aan slecht 100% is dat een weinig aantrekkelijk voorstel, wat mij betreft. Mocht er 150% worden voorgesteld, zou ik een gedeeltelijke uitbetaling wel durven overwegen.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Staking 29/11 t/m 1/12

Bericht door jpvdveer »

Een deel van de reizigers is al weggelopen - velen werken enkele dagen per week thuis. Het is dan ook niet meer dan logisch, en efficiënt, dat je je treinaanbod op rustige dagen aan de gedaalde vraag aanpast. Dit:
  • verbetert de financiële positie van de NMBS;
  • zorgt voor meer investeringsruimte naar de toekomst toe;
  • vormt een oplossing voor de personeelstekorten; en
  • levert een bijdrage aan de energiecrisis (minder behoefte aan elektriciteit die zich 1 op 1 vertaalt in een lager gasverbruik).
Dit zal wel betekenen dat je moet gaan afstappen van het principe dat je op maandag-vrijdag elke dag dezelfde dienstregeling rijdt. Even wennen maar het deels thuiswerken is een nieuwe en definitieve realiteit die zich op bepaalde dagen van de week (woensdag en vrijdag) het sterkst manifesteert.
Plaats reactie