Staking 9 november 2022

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Staking 9 november 2022

Bericht door ovspotter_be »

Woensdag is het weer staking, en wederom rijden er geen treinen in de provincies Namen, Luxemburg en een deel van Waals-Brabant.
Verder rijdt 33% van de IC-treinen en 25% van de S- en L-treinen, de meeste P-treinen rijden niet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door Dieselfreak »

Lap, 't is weer zo ver: Nieuwe spoorstaking op 29 november
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door ovspotter_be »

Alle kranten hebben het wel over de "2e staking in korte tijd", iedereen daar is precies vorige week woensdag al vergeten.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door FLV-FGSP »

ovspotter_be schreef: 15 nov 2022, 13:58 Alle kranten hebben het wel over de "2e staking in korte tijd", iedereen daar is precies vorige week woensdag al vergeten.
Ze bedoelen natuurlijk "spoorstaking", vorige week ging het om een nationale actiedag (tegen de inflatie, of zo).

De staking van 5 oktober heeft niets opgeleverd, en die van 29 november zal ook niet opleveren, maar staken lijkt een hobby van sommige vakbondsbonzen te zijn :(
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door Steven »

Tja alsof personeel zomaar te vinden is onder elke steen. Als je te weinig kandidaten hebt die het werk willen doen kan je niet toveren. Zeker in Vlaanderen is het lastig om voldoende personeel te vinden omdat er voldoende andere jobs te vinden zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door groentje »

Steven schreef: 15 nov 2022, 16:42 Tja alsof personeel zomaar te vinden is onder elke steen. Als je te weinig kandidaten hebt die het werk willen doen kan je niet toveren. Zeker in Vlaanderen is het lastig om voldoende personeel te vinden omdat er voldoende andere jobs te vinden zijn.
En de vraag is maar of je je in de markt zet als aantrekkelijke werkgever als er om de haverklap wordt gestaakt, en de vakbonden hier niet aan zelfsabotage doen...
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door stijn »

Ik vrees dat de vakbonden en hun hard core achterban nog in de vorige eeuw zitten... raar voor progressieven...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Zeg maar gerust de voor-vorige eeuw. In die 19de eeuw hebben de vakbonden trouwens goed werk gedaan, dat dient gezegd. De laatste 50 jaar (of wellicht reeds langer) heb ik ze vooral horen roepen over "verworven rechten" wat inderdaad allesbehalve progressief klinkt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door groentje »

Goh, zover zou ik niet gaan, heel wat verworven rechten lijken me toch waardevol om te behouden, ze zijn er niet voor niks gekomen. Rij- en rusttijden, verlof, bescherming tegen ontslag bij ziekte, etc, zijn allemaal 'verworven' rechten die ik graag verworven houd.
Wat niet wil zeggen dat de vakbonden inderdaad soms in de vorige eeuw zijn blijven plakken, vooral qua communicatie. Het lijkt soms alsof ze in de leer gegaan zijn bij de NMBS...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door overweg13 »

Waw! Drie dagen staking. Bij de NVA zullen ze zich in de pollekes wrijven. Weer een stap dichter bij de splitsing. Vooral omdat ze bij De Lijn bewijzen dat ze het dan zoveel beter doen.

Voor alle duidelijkheid: je moet niet scherp van inzicht zijn om te zien dat het bij de NMBS vierkant draait, maar of stakingen de beste manier zijn om de problemen aan de kaak te stellen, is een andere vraag. Eigenlijk tref je daar alleen de klant nog mee die echt geen andere keuze heeft, maar de meesten hebben die keuze dus wel. Wie trekt zich dus iets aan van die acties?
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking 9 november 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Rij- en rusttijden, verlof, bescherming tegen ontslag bij ziekte, etc, zijn allemaal 'verworven' rechten die ik graag verworven houd.
Ja, dat kan ik me goed voorstellen, absoluut. Dergelijk vasthouden aan verworven rechten ondersteunt toch wel het (allicht al te gemakkelijke) stereotype van vakbonden die alleen maar meer en meer willen binnenhalen zonder ooit ergens een stap achteruit te kunnen zetten. Een begrijpelijk streven, maar niet zo realistisch in tijden van crisis. Nogmaals, de 19de eeuw ligt ver achter ons.

Als ik eventjes op de politieke toer mag gaan [ @mods, verwijderen zal niet kwalijk worden genomen :) ]:
We hebben met ons allen boven onze stand geleefd vanaf de invoering van het Marshallplan - een factor die slechts door weinigen correct wordt ingeschat. Na het Marshallplan kwam er een economische boom, goeddeels gebouwd op dat ingevoerde kapitaal. Ik herinner me bv. hoe mijn ouders, getrouwd in 1943, in volle oorlog, jawel, met niets maar dan ook letterlijk niets in handen, toch in 1954 in hun eigen gebouwde huis konden intrekken. Zoiets is vandaag ondenkbaar. We hebben decennialang boven onze stand geleefd maar nu is dat gedaan, er is geen Marshallplan meer, en de energiemarkt is ook compleet doorelkaar geschud. We zullen het gewoon met ons allen wat minder moeten gaan doen, terug naar de realiteit! - maar geen enkele politicus die dat hardop durft te zeggen natuurlijk. Zelfs de Groenen niet. Laat staan de vakbonden (want daar ging het toch over).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie