Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Harshan
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48

Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door Harshan »

Sinds december 2014 zijn er heel wat hervormingen gebeurd bij de treinen van het NMBS-net:

- reistijdverhoging bij alle treinen;
- afschaffing van Interregiotreinen (IR), waarvan hun routes overgenomen zijn door Intercity- (IC) en Stop- of Lokale treinen (L);
- enzovoort.

Waarom rijden de treinen nu trager dan voor december 2014? En waarom heeft de NMBS de treinsoort IR afgevoerd en liet vervangen door de treintypes IC en L? Want de meeste IC-treinseries die vroeger IR waren lijken nog steeds meer op IR-treinen: 600 (pendeltrein Antwerpen - Noorderkempen), 2600, 2900, 3100, 3200, 3300, 3400 (vroeger enkel tussen Turnhout en Brussel. En tussen Brussel en Binche was het serie 3900), 3600, 3700, 3800, 4100, 4200 (vroeger serie 4900), 4300, 4400, 5100 en 5300 (vroeger serie 100). Want deze treinseries hebben hoge haltepatronen wat een IC (normaal gezien) niet heeft.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door jan_olieslagers »

@Harshan,
Vooreerst: van harte welgekomen op dit forum!
Waarom rijden de treinen nu trager dan voor december 2014?
Voorzover ik begrijp heeft dat te maken met de overheidssubsidies: de overheid verlangt dat treinen op tijd rijden, m.a.w. volgens de gepubliceerde dienstregeling. Voor iedere keer dat een trein significante vertraging oploopt (6 minuten, dacht ik?) betaalt de overheid minder aan NMBS.
Om die reden heeft men de dienstregelingen minder strikt gemaakt, er is hier en daar buffertijd toegevoegd. Dan kan een trein onderweg een beetje vertraging oplopen en toch nog volgens dienstregeling aankomen. Zie bv. de S1 die wel negen minuten stilstaat in Mechelen, als ik me goed herinner.

Om dezelfde reden zal men trouwens al eens een trein gedeeltelijk of helemaal afschaffen. Bv. diezelfde S1, als die met vertraging van Brussel richting Antwerpen bolt, durft men al eens beperken tot Berchem, dan kan dat materiaal tenminste de volgende rit aanvatten met minder of zelfs geen vertraging.
Voorzover ik weet is er (nog?) geen sanctie in de subsidies voor zulke beperkingen of afschaffingen.

Let wel, ik ben maar een simpele spoorgebruiker, geen insider van het spoorbedrijf. Het is best mogelijk dat ik details heb gemist, en/of recente wijzigingen. Er zijn er hier die meer gedetailleerde informatie zullen hebben.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 03 nov 2022, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door jpvdveer »

En over IC en IR - ik ben ook geen insider maar vermoed dat dit is afgevoerd omdat dit onderscheid de gemiddelde reiziger weinig tot niets zegt. Ook in Nederland is het (voor de leek al even nietszeggende) verschil tussen "sneltrein" en "Intercity" ooit afgeschaft. Duitsland idem dito Interregio/Intercity. Zwitserland houdt wel vast aan de IR-categorie.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door BlackEagle »

Het onderscheid was ook wel wat academisch te noemen: IR stopte in theorie vaker dan IC maar minder vaak dan L, maar dat klopte vooral op de hoofdlijnen (L25, etc.), hoewel het daar ook niet consequent werd toegepast (bv. een IR die via L50A reed, en een IC via L50). De Kempen werden hoofdzakelijk met IR's bediend, terwijl de L-treinen in de Ardennen een hogere gemiddelde snelheid haalden dan de Kempense IR's (maar wel maar 1x/2u reden). En Charleroi-Couvin was dan weer wel een IR, in tegenstelling tot Charleroi-Erquelinnes(-Jeumont).

Je kan proberen een onderscheid te maken op basis van twee objectieve criteria: snelheid en halte-afstand. En dan merk je op dat er een beperkte groep van acht 'super-IC's' is (Oostende-Eupen, Zaventem-Knokke, Brussel-Amsterdam, Kortrijk-Welkenraedt, Oostende-Antwerpen, Antwerpen-Leuven-Hasselt, Blankenberge-Genk en Brussel-Luxemburg) die op beide criteria erg goed scoren (>70km/u commerciële snelheid en >14km gemiddelde halteafstand). De reden is simpel: ze gebruiken over lange afstanden lijnen met weinig IC-haltes (L2, L50A en L161).

Dan heb je een grote 'middenmoot' met 38 verbindingen die tussen de 54 en 70 km/u commeriële snelheid halen. Daar zitten zowel IC-, L- als S-treinen in. Vreemd genoeg heeft elke agglomeratie buiten Brussel een 'supersnelle' S-trein (S33, S43, S53 en S64). Meer de helft van die verbindingen zijn wel IC-treinen (23/38) maar er zitten ook de snelle L-treinen in de Ardennen en andere rurale regio's met relatief grote halte-afstanden in. Opvallend is de L-16 Namen-Ciney die ondanks 7 tussenliggende haltes (gemiddelde halte-afstand 3,8km) toch een commerciële snelheid van 60km/u haalt, een monument voor de optrek- en afremcapaciteiten van de Desiro (de rittijd is van 39min naar 30min gegaan bij de omschakeling van klassiekje naar Desiro)! De halte-afstand in deze categorie varieert van 3,8 tot 12,1km.

En tenslotte is er de onderkant van de klas: 34 verbindingen met een commerciële snelheid van 52km/u of minder en een halteafstand tussen 6,1 en 1,9km. In deze categorie vallen slechts 2 IC-treinen: beide voormalige IR's Antwerpen-Brussel met een commerciële snelheid van 50km/u (maar zoals ik al eerder geargumenteerd heb: er zit wel wat 'vet' op die dienstregeling). De kroon wordt in beide categorieën gespannen door de S7 met een commerciële snelheid van 33km/u en 15 haltes op 27 kilometer. De onderkant van deze groep bestaat voornamelijk uit S-treinen, omdat die vaak erg korte halte-afstanden hebben (<3km).

Tot zover mijn 'spielerei' met tabelletjes van de verschillende treinverbindingen in ons land. De cijfers zijn natuurlijk relatief en zijn met heel wat caveats te lezen. Alle verbindingen door de NZV worden vertraagd door de drie stops in Noord, Centraal en Zuid, dus de verbindingen die Brussel niet aandoen scoren altijd beter (maar de vraag is natuurlijk ook of er veel doorgaande reizigers Gent-Luik zijn, om er maar eentje te noemen). Veel IC's krijgen aan de 'uiteinden' meer het karakter van een L-trein (Poperinge-Kortrijk om er ééntje te noemen), de 'pure' IC bestaat nu eenmaal niet in België. En enkele minuten verschil in een dienstregeling kunnen natuurlijk wel een relatief groot verschil maken.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door desirootje »

Ik vind bepaalde series die je aankaart een vreemde keus maar daar buiten af denk ik dat de categorie deels verdwenen is door de S trein, het is belangrijk dat informatie naar het publiek duidelijk gecommuniceerd wordt, dus wanneer een reiziger een L-trein, S-trein, P-trein, IR of IC moet nemen, is het belangrijk dat je die niet overrompelt zodat ze zeker de juiste trein nemen zonder ze onnodig zorgen op te wekken.
Ik zie wel een beperkt nut voor de oude classificatie, zo kan men beter communiceren welke treinen men beter niet neemt, vanuit Gent zo een IR communiceren dat je niet sneller in Brussel staat door via Aalst te rijden, het zou een duidelijker verschil kunnen creëren tussen de verschillende treinen Antwerpen-Hasselt, Antwerpen-Brussel + Binche-Turnhout zou extra duidelijkheid creëren, 23xx om duidelijk te maken dat die niet gelijkaardig in reistijd is aan de 5xx of overstappen in Gent, 32xx om zijn indirecte route tussen Sint Niklaas en Kortrijk te communiceren...
Hoewel dat niet geldt over hun hele route, zo is de "IR" Gent-Mechelen-Leuven ondanks zijn vele stops tussen Mechelen en Leuven nog steeds gelijkaardig in snelheid als de IC's over L50A en L36 tussen Gent en Leuven door een directere route en het gebrek aan de NZV.
Of die informatie ook binnenkomt bij de reiziger is wel een ander verhaal, en over het algemeen zie ik geen reden om pakweg Antwerpen-Leuven een IR te noemen gwn omdat die iets trager rijdt dan IC's over L50A of L25.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door K V B »

jpvdveer schreef: 03 nov 2022, 15:12 En over IC en IR - ik ben ook geen insider maar vermoed dat dit is afgevoerd omdat dit onderscheid de gemiddelde reiziger weinig tot niets zegt. Ook in Nederland is het (voor de leek al even nietszeggende) verschil tussen "sneltrein" en "Intercity" ooit afgeschaft. Duitsland idem dito Interregio/Intercity. Zwitserland houdt wel vast aan de IR-categorie.
De IR is afgeschaft omdat De Crem wou dat Aalter een IC station werd :-)

Wat Zwitserland heeft een IC een restauratiewagen, en een IR niet. Eigenlijk rijden er in Belgë alleen S,R en RE treinen...
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door jpvdveer »

Het onderscheid tussen IC en IR in Zwitserland qua restauratie is onduidelijk. Inderdaad zul je in een IR niet snel een restauratiewagen tegenkomen. Maar er zijn ook IC's zonder restaurants, zowel hele lijnen (IC4 van Zürich richting Duitsland; IC51 tussen Basel en Biel/Bienne), als ook bepaalde toegevoegde IC-treinen op andere lijnen. Vorig jaar heb ik een IC uit Brig laten lopen omdat daar geen restaurant aanwezig in bleek te zijn.

Dat gezegd hebbend - het feit dat de meeste IC-treinen een restaurant hebben, en dat je hier zelfs een plaats in kunt reserveren, is zeker één van de grote genoegens van het treinreizen in Zwiterland.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door ovspotter_be »

jpvdveer schreef: 05 jan 2023, 13:12 IC4 van Zürich richting Duitsland
Sinds de invoering van de Duitse KISS-treinstellen (afkomstig van Westbahn) op deze route hebben deze wel een klein Reisecafé.
Het stelt niet veel voor, je hebt geen echte maaltijden zoals in de BordBistro die je vind in sommige IC en alle ICE-treinen, maar je kan er wel terecht voor voorverpakte broodjes, een koekje en koude en warme drankjes.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door K V B »

jpvdveer schreef: 05 jan 2023, 13:12 Het onderscheid tussen IC en IR in Zwitserland qua restauratie is onduidelijk. Inderdaad zul je in een IR niet snel een restauratiewagen tegenkomen. Maar er zijn ook IC's zonder restaurants, zowel hele lijnen (IC4 van Zürich richting Duitsland; IC51 tussen Basel en Biel/Bienne), als ook bepaalde toegevoegde IC-treinen op andere lijnen. Vorig jaar heb ik een IC uit Brig laten lopen omdat daar geen restaurant aanwezig in bleek te zijn.
Het is vreemd dat de IC51 met gesloten restaurant rijdt. Maar dat is mischien maar tijdelijk. Het is de bedoeling dat eens men rond het meer van Geneva klaar is met alle werken die IC weer doorgaand van Basel naar Geneve/Lausanne gaat.

Je ziet het echter wel bijvoorbeeld tussen Luzern en Basel. Daar wisselen IC en IR elkaar af. De dienstregeling voor beide treinen is dezelfde. Echter de IC heeft een restaurant.
Dat gezegd hebbend - het feit dat de meeste IC-treinen een restaurant hebben, en dat je hier zelfs een plaats in kunt reserveren, is zeker één van de grote genoegens van het treinreizen in Zwiterland.
Als mijn zus met haar kindjes op bezoek komt vinden die dan weer de Familiewagen schitterend. Ik zit meestal in de businesswagen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door ovspotter_be »

Misschien een beetje off-topic, maar is er in Zwitserland eigenlijk bediening aan de zitplaats in 1e klasse zoals je dat hebt op de ICE of Railjet?
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door jknockaert »

ovspotter_be schreef: 15 feb 2023, 10:55 bediening aan de zitplaats in 1e klasse zoals je dat hebt op de ICE
Ik mag hopen van niet. Ze komen niet veel vaker rond dan een gemiddelde Nederlandse HC. En vaak is er toch nauwelijks wat verkrijgbaar omdat er weer eens bevoorradingsproblemen zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door Steven »

In speciale treinen zoals de Glacier Express doet men enkel bediening aan tafel. Van de gewone IC treinen weet ik het niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 15 feb 2023, 15:39 In speciale treinen zoals de Glacier Express doet men enkel bediening aan tafel.
Maar dat is de RhB, niet de SBB/FSS/CFF (hopelijk goed gespeld?), de RhB heeft toch heel eigen condities en diensten en tarieven, volledig apart van het staatsspoorbedrijf?

(overigens: we gaan nu inderdaad wel straf off-topic)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door Steven »

Ook SBB en BLS hebben speciale treinen. Ik heb er gewoon de bekendste uit opgesomd voor mezelf. Maar zoals ik aangaf vallen die buiten categorie want geen klassieke IC of IR treinen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014

Bericht door dentheo »

ovspotter_be schreef: 15 feb 2023, 10:55 Misschien een beetje off-topic, maar is er in Zwitserland eigenlijk bediening aan de zitplaats in 1e klasse zoals je dat hebt op de ICE of Railjet?

Lukt alleen denk ik, wanneer je in het buffet rijtuig in de eerste klas coupé gaat zitten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie