Pagina 1 van 1

Asymmetrische uren in beide richtingen

Geplaatst: 03 nov 2022, 12:53
door Harshan
Beste

Ik zie dat de treinen van de NMBS in de ene richting de reistijd langer is dan de andere richting, hoe komt dat? Want in het verleden streefde ze de Europese symmetrietijd van ...u00 en ...u30 na. En nu is dat wat minder.

Re: Asymmetrische uren in beide richtingen

Geplaatst: 03 nov 2022, 15:03
door Shrek
Op de S-treinen rond Charleroi na respecteert de NMBS de spiluren hoor.

Re: Asymmetrische uren in beide richtingen

Geplaatst: 03 nov 2022, 18:10
door Steven
De voornaamste uitzonderingen op die regel zijn doorgaans de eerste/laatste trein van de dag op sommige lijnen, uitzonderlijk ook in de spits op een stukje van het traject. Dit ivm kruisingen met P treinen die er in de daluren niet zijn.

Re: Asymmetrische uren in beide richtingen

Geplaatst: 03 nov 2022, 18:30
door jan_olieslagers
@Harshan: het zou nuttig kunnen zijn om concrete voorbeelden te tonen.

Re: Asymmetrische uren in beide richtingen

Geplaatst: 03 nov 2022, 22:46
door desirootje
Er zit wel af en toe speling in de vertrekuren en dus zo uiteindelijk ook in de reistijden, zo vertrekt de 22xx serie uit Gent Sint Pieters ergens tussen xx.38 en xx.41 met de meeste treinen dat laatste uur. Enig idee waardoor dit gebeurt? Beperkte capaciteit in Gent? Er nog vlug een goederentrein achter steken en hem daarom eerder doen vertrekken? Opgeschoven rijpad in de NZV? En is er een reden dat men verkiest om consistentie op te geven voor een iets betere spreiding op L50, of is een consistent tijdschema hier niet mogelijk door bepaalde factoren die ik niet direct zie?