Pagina 1 van 2

info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 04 okt 2022, 16:51
door railtravelmanager
hallo,

NMBS website en App vermelden tussen Antwerpen en Brussel Noord morgen 3 IC treinen, dacht dat de reeks 31.. niet zou rijden ?

we zijn nu 5 uur voor de stakingsaanvang en nog geen correcte informatie om onze klanten/reizigers correct te informeren ?

:D

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 04 okt 2022, 18:24
door ovspotter_be
De dienstregeling die al sinds (ik denk) gisterenochtend in de reisplanners staat is naar mijn indruk niet gewijzigd.
En de 31xx die rijdt nu ook normaal, het is de 33xx (die van het andere halfuur) dat al 2 jaar niet rijdt.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 04 okt 2022, 18:51
door trainlovertje
Inderdaad, die informatie klopt dus wel. Alle treinen die weergegeven worden, zullen rijden.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 09:08
door rdv
trainlovertje schreef: 04 okt 2022, 18:51 Inderdaad, die informatie klopt dus wel. Alle treinen die weergegeven worden, zullen rijden.
Vergeet het, er vallen er nog heel wat uit. In Gent 20% bijkomde uitval. Geen enkele trein naar Brussel tussen 8:24 en 10:39 (en die laatste is nog niet zeker). Treinen blijven onderweg staan ondat personeel yoch niet komt opdagen.

En opnieuw synchronisatieproblemen tussen app, website, vertragingsformulier en aankondigingen in het Station.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 09:10
door rdv
ovspotter_be schreef: 04 okt 2022, 18:24 De dienstregeling die al sinds (ik denk) gisterenochtend in de reisplanners staat is naar mijn indruk niet gewijzigd.
En de 31xx die rijdt nu ook normaal, het is de 33xx (die van het andere halfuur) dat al 2 jaar niet rijdt.
Er zijn tussen maandag en dinsdag nog treinen weggehaald.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 09:53
door jpvdveer
Terzijde maar is het interessant om te zien hoe de staking door de verschillende media wordt behandeld - ergens een klein berichtje. Op hln.be moet je goed zoeken om het te vinden. Spoorstakingen worden langzamerhand een non-event.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 10:34
door trainlovertje
Ik heb bij eerdere stakingen anders wel goede ervaringen wat betreft betrouwbaarheid van de minimale dienstverlening. Maar nu is de bereidheid tot staken wel heel groot in vergelijking met de meeste stakingen, wat het systeem wellicht gevoeliger maakt voor bijkomende treinschrappingen.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 11:47
door rdv
Getuigd van weinig respect voor reizigers en collega's om ondanks eerdere bevestiging van werkwilligheid, toch te staken. Collega's aan de loketten en op de perrons krijgen de miserie over zich en mogen het oplossen.

En het bevestigt het beeld dat het spoor hopeloos is, dus waarom zou er nig bijkomend geld in gestoken worden. De vakbonden en het personeel schiet in zijn eigen voet.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 12:00
door trainlovertje
https://www.bruzz.be/samenleving/bouwma ... 2022-10-05

Sommige werkwilligen konden niet aan de slag door een blokkade van een of andere rode vakbond. Jammer dat daar nog steeds weinig wordt tegen opgetreden.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 16:20
door ovspotter_be
Waar wordt er bij het maken van zo'n alternatieve dienstregeling rekening mee gehouden?
Is het gewoon dat als je meld dat je staakt dat jouw geplande trein(en) geschrapt worden of worden er dan eventueel mensen "gewisseld" naar shiften met treinen waar meer volk op zit.
Want als ik kijk naar de alternatieve dienstregeling van vandaag, reden de meeste treinen in de ochtendspits en rond de middag.
Is dit dus bewust gedaan om de scholieren zoveel mogelijk op school en thuis te krijgen, of gewoon toevallig omdat er meer bereidheid tot staking is bij de personeelsleden met late shiften?

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 17:18
door overweg13
Overigens wordt het begrip minimale dienstverlening volledig uitgehold als in 2 provincies helemaal geen treinen rijden. In veel andere sectoren zou personeel dan opgevorderd worden, hier gaat het wellicht om een schoftenstreek van de vakbonden: sabotage van de treindienst is niet zo moeilijk meer nu alle seinhuizen enorm grote regio's beheren.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 17:40
door Shrek
overweg13 schreef: 05 okt 2022, 17:18 Overigens wordt het begrip minimale dienstverlening volledig uitgehold als in 2 provincies helemaal geen treinen rijden. In veel andere sectoren zou personeel dan opgevorderd worden, hier gaat het wellicht om een schoftenstreek van de vakbonden: sabotage van de treindienst is niet zo moeilijk meer nu alle seinhuizen enorm grote regio's beheren.
Het valt me wel op dat de stakingsbereidheid deze staking een pak groter is dan bij vorige stakingen. Zelfs zonder schoftenstreken kom je dan vanzelf uit op veel minder treinen die rijden. De aanklacht tegen het personeelstekort is iets wat echt diep zit, veel meer dan vorige stakingen waar de reden niet altijd even duidelijk was.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 17:41
door Shrek
ovspotter_be schreef: 05 okt 2022, 16:20 Waar wordt er bij het maken van zo'n alternatieve dienstregeling rekening mee gehouden?
Is het gewoon dat als je meld dat je staakt dat jouw geplande trein(en) geschrapt worden of worden er dan eventueel mensen "gewisseld" naar shiften met treinen waar meer volk op zit.
Want als ik kijk naar de alternatieve dienstregeling van vandaag, reden de meeste treinen in de ochtendspits en rond de middag.
Is dit dus bewust gedaan om de scholieren zoveel mogelijk op school en thuis te krijgen, of gewoon toevallig omdat er meer bereidheid tot staking is bij de personeelsleden met late shiften?
Er is een soort prioriteitenlijst, met het beschikbare personeel werken ze die lijst dan zoveel mogelijk af. Een IC-trein in de spits staat dan natuurlijk een pak hoger dan treinen 's middags of 's avonds.

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 18:03
door Portbou
Het is niet dat de spoorwegen geen moeite doen om personeel aan te werven.

Waarom dan een staking omwille van het personeelstekort ?
Wat denken de vakbonden dat HR-Rail verkeerd doet bij het aanwerven ?

Re: info rijdende trein morgen 5 oktober staking

Geplaatst: 05 okt 2022, 18:03
door rdv
Shrek schreef: 05 okt 2022, 17:41
ovspotter_be schreef: 05 okt 2022, 16:20 Waar wordt er bij het maken van zo'n alternatieve dienstregeling rekening mee gehouden?
Is het gewoon dat als je meld dat je staakt dat jouw geplande trein(en) geschrapt worden of worden er dan eventueel mensen "gewisseld" naar shiften met treinen waar meer volk op zit.
Want als ik kijk naar de alternatieve dienstregeling van vandaag, reden de meeste treinen in de ochtendspits en rond de middag.
Is dit dus bewust gedaan om de scholieren zoveel mogelijk op school en thuis te krijgen, of gewoon toevallig omdat er meer bereidheid tot staking is bij de personeelsleden met late shiften?
Er is een soort prioriteitenlijst, met het beschikbare personeel werken ze die lijst dan zoveel mogelijk af. Een IC-trein in de spits staat dan natuurlijk een pak hoger dan treinen 's middags of 's avonds.
Met als bijkomende beperking dat het personeel het materiaal en de lijnen moet kennen. En de roosters niet gewijzigd worden (dus geen avonddienst ipv ochtend bvb), en er geen bijkomend personeel wordt opgeroepen. Maw, veel flexibiliteit zit er niet in.