Absolute chaos in Mechelen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Absolute chaos in Mechelen

Bericht door Dwarsligger »

Deze ochtend was ik in het station van Mechelen getuige van een organisatorische chaos die ik nog maar zelden heb meegemaakt.
Door een defecte trein ter hoogte van Sint-Katelijne-Waver was het treinverkeer richting Brussel flink verstoord. Dat is op zich geen ongeziene situatie, treinen die in panne vallen zijn een probleem van alle tijden waar de NMBS gelukkig procedures voor kent. Alleen was de communicatie naar de reizigers toe een blunder van formaat.

Nergens was de reizigersinformatie op elkaar afgestemd. Werkelijk elke drager toonde andere vertrektijden.
De oude app en Railer toonden andere vertragingen dan de nieuwe app. Geen van deze drie apps toonde echter dezelfde tijden als de digitale vertrektijdenschermen in het station.
De grootste blamage vind ik echter de schermen aan de perrons: die toonden in de onderdoorgang onderaan de roltrap compleet andere informatie dan de schermen op de perrons enkele meters hoger. Zo toonde het scherm onderaan spoor 12 dat de IC-trein naar Vilvoorde en Brussel “aankwam” terwijl het scherm op het perron een vertraging van 29 minuten toonde.
Tot overmaat van ramp klopten ook de aankondigen die werden omgeroepen niet met de realiteit, laat staan met de schermen en de app. Er werd een spoorverandering aangekondigd voor de IC-trein richting Brussel en Charleroi, maar op spoor 4 toonde het matrixbord enkel “niet instappen” zonder dat er een trein te bespeuren viel. Merkwaardig is dat er vervolgens aangekondigd werd dat de trein aankwam op spoor 11, zoals gebruikelijk, zónder voorafgegaan te worden door de woorden “nieuwe spoorverandering”. Finaal bleek de trein ingekort te zijn van 10 dubbeldeksrijtuigen naar 2 Desiro’s, waardoor zelfs een vergelijking met sardienen in een blik genereus is.

Dit alles maakte het voor enkele duizenden reizigers een bijzonder chaotische ochtend. Dat treinen defect vallen is een feit des levens, daar treft onze spoorwegmaatschappij weinig schuld. Maar de absoluut abominable manier waarop reizigers geïnformeerd werden, had ik nog niet eerder meegemaakt. De frustratie voor veel reizigers lag ‘m niet enkel in het feit dat hun trein vertraging had, maar in het feit dat het onmogelijk was de eerstvolgende verbinding te vinden. Het resultaat waren hordes reizigers die op en onder de perrons stonden te wachten op een trein die hopelijk hun richting uitging.

Tegen half negen leken de dragers stilaan weer op elkaar afgestemd te geraken. Wat ik mij nu afvraag, is of er geen centrale bron is voor vertragingen en incidenten? Een databank die de aankondigingen, de schermen, en de apps aanstuurt? Benieuwd of deze merkwaardige ochtend me nog iets kan bijleren over de werking van onze spoorwegen.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Absolute chaos in Mechelen

Bericht door trainfreak »

Ik heb het deze ochtend ook gehoord in Mechelen.

Misschien nog een bijkomende vraag mbt de vertrekborden:
"Mijn" S5 was al vertrokken en toch stond er op de borden "Aan perron"
Zelfs op de borden op het perron stond de trein nog gewoon aangekondigd..

Dus er moet dan toch meer aan de hand zijn lijkt mij?
Plaats reactie