Vaccinatieticket

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Vaccinatieticket

Bericht door Adler »

Tijdens de algemene vaccinatieperiode bood NMBS een gratis treinticket aan voor wie zich van en naar een vaccinatiecentrum moest verplaatsen.
Op de website staat:
"In het geval er een nieuwe algemene vaccinatieperiode start, is het mogelijk dat het Vaccinatieticket opnieuw beschikbaar wordt."

Gaat dit opnieuw worden ingevoerd ?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Adler »

Ik heb de vraag gesteld aan de NMBS en het antwoord is: nee.
Ook al zijn er misschien niet veel mensen die hier kunnen van gebruik maken, ik begrijp niet dat dit niet opnieuw wordt ingevoerd.
Ik heb geen auto en ik moet van Merelbeke naar Wetteren, dit kost me dus € 5,20.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Steven »

De mensen die zich enkel per taxi kunnen verplaatsen in dezelfde situatie omdat er geen trein in hun buurt is betalen meer :wink:
Waarom moet alles steeds gratis zijn??
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Adler »

Steven schreef: 13 sep 2022, 13:05 De mensen die zich enkel per taxi kunnen verplaatsen in dezelfde situatie omdat er geen trein in hun buurt is betalen meer :wink:
Waarom moet alles steeds gratis zijn??
Als men een gratis ticket kon geven voor de eerste 3 vaccinaties, waarom dan nu ineens niet meer ?
Een wees maar gerust dat de NMBS hiervoor niets zelf heeft moeten betalen maar het geld hiervoor heeft gekregen van de overheid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Steven »

Waarmee je nu zelf zegt dat het uiteindelijk van jezelf komt want hoe werkt de overheid? Met belastingen en dus bijdrage van u en mij :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Adler »

Steven schreef: 13 sep 2022, 13:41 Waarmee je nu zelf zegt dat het uiteindelijk van jezelf komt want hoe werkt de overheid? Met belastingen en dus bijdrage van u en mij :wink:
Ik heb gewoon een simpele vraag gesteld, waarom dat het 3 keer kon en nu niet meer, maar blijkbaar mag dat ook al niet meer.
Zullen we dan ook maar alle gratis ticketten voor het personeel en ex-personeel afschaffen ?
Want daar betaal ik dus ook voor volgens u.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Steven »

Natuurlijk betaal jij daarvoor, we betalen allemaal dingen waar we soms niet kunnen van genieten en soms wel. Dat is toch niets nieuw. Dat is wat belastingen nu eenmaal doen. We gebruiken het om zaken voor heel het land/gemeenschap te betalen. Het is aan de politiek om te beslissen wanneer iets wel/niet door de gemeenschap zal ondersteund worden. Is dat altijd even consequent? Nee natuurlijk niet. De enige regel die er daarvoor is, is dat als het geld op is, het gedaan is. Behalve voor de staat die veel kan lenen :roll: , ik zou inderdaad graag hebben dat ze soms iets minder sinterklaas spelen. Maar zoals dat in elk land gaat zijn meningen altijd verschillend in zo’n thema :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Steve »

Dit is wellicht een zuivere overheidsbeslissing (overheid die daar ook het nodige budget voor voorzag) en dus iets waar de NMBS weinig mee te maken heeft. De vorige vaccinatiecampagnes waren cruciaal om een epidemie met bijbehorende overbelasting van het zorgstelsel in toom te houden, terwijl we nu meer evolueren naar vaccinatie voor specifieke doelgroepen, wetend dat de algemene beschermingsgraad van de bevolking nu vele malen hoger is dan toen. In dat opzicht komen we bijna terecht in een griepscenario en daar verwacht geen redelijke mens gratis vervoer voor die prik - zelfs het eigenlijke vaccin is voor het grote publiek betalend. Op een moment dat kosten overal uit de pan swingen, kan ik ergens wel begrijpen dat dit niet langer aangeboden wordt.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Adler »

Steve schreef: 13 sep 2022, 14:32 In dat opzicht komen we bijna terecht in een griepscenario en daar verwacht geen redelijke mens gratis vervoer voor die prik - zelfs het eigenlijke vaccin is voor het grote publiek betalend.
Een griepvaccin haal je bij de huisarts, niet in een vaccinatiecentrum 12 km verder.
Maar ik zal dat treinticket wel betalen, ook al is het geen plezierreisje.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Steve »

Niet helemaal: in de meeste gevallen moet je eerst het griepvaccin afhalen in de apotheek en er dan zelf mee naar de huisarts gaan. Op heel wat plaatsen in het land betekent dat dat je ook de nodige kilometers mag afhaspelen.

Een en ander heeft ook te maken met de lokale organisatie. Veel regio's en steden voorzien vele vaccinatiepunten; in Brussel kun je je zelfs in een heel aantal apotheken rechtstreeks laten vaccineren, zijn er mobiele vaccinatieploegen voor wie minder goed te been is enzovoort. Ik kan ergens begrijpen dat de federale overheid niet systematisch wil instaan voor een ontoereikende lokale organisatie.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vaccinatieticket

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 13 sep 2022, 13:27
Steven schreef: 13 sep 2022, 13:05 De mensen die zich enkel per taxi kunnen verplaatsen in dezelfde situatie omdat er geen trein in hun buurt is betalen meer :wink:
Waarom moet alles steeds gratis zijn??
Als men een gratis ticket kon geven voor de eerste 3 vaccinaties, waarom dan nu ineens niet meer ?
Een wees maar gerust dat de NMBS hiervoor niets zelf heeft moeten betalen maar het geld hiervoor heeft gekregen van de overheid.
https://www.laatjevaccineren.be/covid-1 ... rum-geraak even met je huisarts of WGC praten.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vaccinatieticket

Bericht door groentje »

Geldt dat eigenlijk ook voor het vaccinatieticket van De Lijn? Ik had begin dit jaar recht op zowel een ticket voor de NMBS als voor de MIVB...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vaccinatieticket

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 13 sep 2022, 13:59
Steven schreef: 13 sep 2022, 13:41 Waarmee je nu zelf zegt dat het uiteindelijk van jezelf komt want hoe werkt de overheid? Met belastingen en dus bijdrage van u en mij :wink:
Ik heb gewoon een simpele vraag gesteld, waarom dat het 3 keer kon en nu niet meer, maar blijkbaar mag dat ook al niet meer.
Zullen we dan ook maar alle gratis ticketten voor het personeel en ex-personeel afschaffen ?
Want daar betaal ik dus ook voor volgens u.
Dat gratis verhaal even duiden ,et zoals de gratis biljeten voor post/telegraaf(ex RTT) enz.
In alle gevallen is het de sociale dienst van die parastatales die dat betaalden en waar in vele gevallen OOK de "bediende" een bijdrage deed.
Die was in funktie van eerste of tweede klasse.
Bij de NMBS herinnerde ik mij "het fonds der sociale werken', en PEnSOC voor de post. Douane enz enz

En ja als we dood gaan hebben we een "gratis" begrafenisverzekering.....waarvoor we maandelijks ook bijleggen.(kan maar 1 maal gebruikt worden)

Inderdaan nu kunnen we gaan "vitten" over wat kost dit per biljet/vrijkaart aangerekend aan die "dienst".
Daarom vragen ze ook indien je die niet nodig hebt ,ze te informeren ...dan gaan ze die ook niet betalen en dus ook niet toesturen.
Ik weet ook niet wat de "kas of fonds der sociale werken" van HR-rail betaald aan de NMBS per afgeleverd biljet 1 of 2 klasse per spoorwegbediende.
Is dit een vestzak /broekzak operatie? mischien wel,maar dit maakt deel uit van de statuaire arbeidsovereenkomst tijdens de actieve periode alsook eenmaal "op rust".
Iedereen was vrij bij de club te komen na "statutair bepaalde proeven"
Wat ook veel NMBS bedienden niet weten dat ze maandelijks betaal(den) voor het "gratis magazine "het spoor".
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vaccinatieticket

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 13 sep 2022, 16:04 Geldt dat eigenlijk ook voor het vaccinatieticket van De Lijn? Ik had begin dit jaar recht op zowel een ticket voor de NMBS als voor de MIVB...
Alvast de TEC biedt opnieuw een gratis biljet aan - of gratis vervoer. Bij De Lijn lees je er niets over: je kunt een kei nu eenmaal niet het vel afstropen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vaccinatieticket

Bericht door Steve »

nighttrain schreef: 13 sep 2022, 15:46
Adler schreef: 13 sep 2022, 13:27
Steven schreef: 13 sep 2022, 13:05 De mensen die zich enkel per taxi kunnen verplaatsen in dezelfde situatie omdat er geen trein in hun buurt is betalen meer :wink:
Waarom moet alles steeds gratis zijn??
Als men een gratis ticket kon geven voor de eerste 3 vaccinaties, waarom dan nu ineens niet meer ?
Een wees maar gerust dat de NMBS hiervoor niets zelf heeft moeten betalen maar het geld hiervoor heeft gekregen van de overheid.
https://www.laatjevaccineren.be/covid-1 ... rum-geraak even met je huisarts of WGC praten.
Geldt kennelijk enkel voor wie om gezondheidsredenen niet in het vaccinatiecentrum raakt, dat is nog een ander scenario dan gewoon niet (vlot) in het vaccinatiecentrum raken en daardoor kosten te moeten maken. Doet voor de rest natuurlijk geen afbreuk aan de algemenere discussie.
Plaats reactie