NMBS-tarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Ik heb nu toch wel al enkele keren gelezen dat de tarieven van de NMBS op 01.02.2022 omhoog gaan. Alleen... op de website zijn de nieuwe tarieven nog niet te raadplegen en... als je de prijs van een standaardbiljet op 31.01.2022 vergelijkt met de prijs op 01.02.2022, dan zijn beide gelijk. Is de tariefaanpassing dan uitgesteld?
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 647
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door desirootje »

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de papieren tickets meer gingen kosten maar die van online (app of mail) gelijk blijven om zo mensen weg te halen van die automaten.
Dat kan mss wel over de vorige prijsstijging zijn want het was toch een tijdje geleden dat ik dat las, met corona heeft tijd jammer genoeg zijn betekenis verloren.
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door sander855 »

Ik vermoed dat de tarieven pas effectief veranderen op 1 februari. Dus je kan vandaag nog een ticket kopen aan de tarieven van 2021 (ook wanneer je een ticket koopt voor een reis op of na 1 februari). In De Standaard staat een uitgebreider overzicht van de tariefveranderingen:
Naar jaarlijkse gewoonte past de NMBS haar tarieven aan op 1 februari. De woon-werkabonnementen en de schoolabonnementen worden 2,14 procent duurder, de andere tarieven stijgen met gemiddeld 1,14 procent. Omdat de spoorwegmaatschappij de trein aantrekkelijker wil maken voor vrijetijdsreizigers, blijven de prijzen van vrijetijdsproducten voor jongeren en senioren ongewijzigd, klinkt het.

De prijs van de papieren Local Multi, bedoeld voor korte afstanden binnen een bepaalde zone, wordt zelfs verlaagd met 1 euro. Dat tarief wordt gelijkgeschakeld met de digitale versie, die 27 euro kost voor tien ritten.

Jongerentickets (tot 26 jaar) zoals het Youth Ticket, Youth Multi (vroeger Go Pass) en Youth Holidays behouden dezelfde prijs. Het Senior Ticket voor 65-plussers blijft ook onveranderd.

Het tarief van de standaardtickets gaat met 1,63 procent omhoog. De tienrittenkaart Standard Multi (vroeger Rail Pass) wordt 1 euro duurder en zal 84 euro kosten in de app en 87 euro op papier.

Tot slot worden ook de Brupass en Brupass XL, vervoersbewijzen van NMBS, De Lijn, MIVB en TEC die in en rond Brussel bij de vier operatoren gebruikt kunnen worden, duurder. Voor de Brupass XL, die in en rond Brussel geldig is, wordt 1 ritje duurder: van 3 naar 3,1 euro. Een tienrittenkaart wordt 1 euro duurder en kost nu 21 euro.

Sommige Brupass en Brupass XL-tarieven blijven wel ongewijzigd. De prijs van een schoolabonnement werd in september verlaagd naar 52 euro, en dat blijft zo. Ook het tarief voor 1 Brupass-rit blijft ongewijzigd op 2,4 euro, net als dat van een Brupass-abonnement van 12 maanden (583 euro).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door overweg13 »

sander855 schreef: 31 jan 2022, 15:42 Ik vermoed dat de tarieven pas effectief veranderen op 1 februari. Dus je kan vandaag nog een ticket kopen aan de tarieven van 2021 (ook wanneer je een ticket koopt voor een reis op of na 1 februari).
Dat is nog nooit zo geweest: als je een biljet wil kopen voor 01.02, dan betaal je de nieuwe prijs, ook bij aankoop op 31.01. En nog opvallend: op de website werden de nieuwe tarieven tot nog toe altijd enkele dagen voor 01.02 beschikbaar, ook dat is dit jaar niet het geval.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door overweg13 »

De nieuwe tarieven zijn deze voormiddag dan toch op de website terechtgekomen.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door trainlovertje »

Ik heb geheel toevallig gemerkt dat het Youth Ticket (Go Pass 1) en het Senior Ticket tot net over de grens (Roosendaal, Maastricht en Aachen) nu variabel zijn in prijs, in functie van de afstand. Voor de binnenlandse bestemmingen is er dus niks veranderd.
De tickets blijven hoe dan ook goedkoper dan de Standaard tarieven: de Youth Tickets zijn de goedkoopste, de Senior Tickets hebben dezelfde prijs gekregen als de Weekend Tickets. Wel kunnen de Senior tickets gekocht worden voor enkele reizen en gebruikt worden voor 9u (of was dit reeds langere tijd het geval?).

Is dat vorige maand veranderd dan? Ik heb hier nergens wat over gelezen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 13 mar 2022, 12:32 Ik heb geheel toevallig gemerkt dat het Youth Ticket (Go Pass 1) en het Senior Ticket tot net over de grens (Roosendaal, Maastricht en Aachen) nu variabel zijn in prijs, in functie van de afstand. Voor de binnenlandse bestemmingen is er dus niks veranderd.
[...]
Is dat vorige maand veranderd dan? Ik heb hier nergens wat over gelezen.
De bijzondere tarieven naar Roosendaal, Maastricht en Aken zijn per 1/1/2021 gewijzigd en uitgebreid:
  • Het dagretour voor senioren (prijs was: binnenlands seniorenticket plus prijs buitenlands traject) is vervangen door een enkele reis met voor het Belgisch traject 30% korting en een maximumprijs van 9,10. retour = 2 x enkele reis. Dat kan voor een dagretour dus veel duurder uitpakken dan voorheen, waardoor splitsen op het eerste station in België weer interessant wordt.
  • De Go Pass is vervangen door 30% korting op het Belgische en Nederlandse traject, met een maximumprijs van 9,10 in België. Bij gebruik van een Go Pass 10 blijft splitsen op het eerste station in België goedkoper.
  • Het weekendretour biedt nu 30% i.p.v. 50% korting. Het geldt wel vanaf vrijdagochtend begin treindienst. Na vrijdag 19u is splitsen op het eerste station in België weer interessant.
  • 50% korting op het Belgische traject is nu mogelijk (samen met een geldige kortingskaart).
  • Een aantal bestemmingen in noord-Frankrijk zijn toegevoegd.
  • Luxemburg is toegevoegd.
  • Alle stations in Nederland (via Visé(fr) en Roosendaal(fr)) zijn toegevoegd voor deze tarieven. Bij verkoop door de NMBS geldt "uiteraard" nog steeds een toeslag van 1€ per enkele reis voor herkomst of bestemming ten noorden van Roosendaal of Maastricht.
  • De vaste prijs in Nederland is vervangen door het normale tarief, eventueel met korting (ook 100%).
  • NS verkoopt deze tarieven nu ook, met uitzondering van het weekendretour.
Meer details zijn hier te vinden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door overweg13 »

Blijkbaar stond er bij de NMBS een tariefverhoging op stapel voor juni eerstkomend. Of wordt dat nieuws nu verspreid om het opschorten ervan mogelijk te maken, zodat lijkt dat men ook iets voor de NMBS doet. Dergelijke tariefverhogingen halfweg het jaar zijn toch hoogst uitzonderlijk tot onbestaande?
Met vriendelijke groet

overweg13
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door nibura »

overweg13 schreef: 15 mar 2022, 10:30 Blijkbaar stond er bij de NMBS een tariefverhoging op stapel voor juni eerstkomend. Of wordt dat nieuws nu verspreid om het opschorten ervan mogelijk te maken, zodat lijkt dat men ook iets voor de NMBS doet. Dergelijke tariefverhogingen halfweg het jaar zijn toch hoogst uitzonderlijk tot onbestaande?
Ik dacht net hetzelfde. Tenzij ze de prijzen hadden willen verhogen omwille van de stijgende elektriciteitsprijzen, maar dat zou nog steeds zeer ongewoon geweest zijn.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door FLV-FGSP »

overweg13 schreef: 15 mar 2022, 10:30 Blijkbaar stond er bij de NMBS een tariefverhoging op stapel voor juni eerstkomend. Of wordt dat nieuws nu verspreid om het opschorten ervan mogelijk te maken, zodat lijkt dat men ook iets voor de NMBS doet. Dergelijke tariefverhogingen halfweg het jaar zijn toch hoogst uitzonderlijk tot onbestaande?
De Standaard van vandaag meldt dat er inderdaad een voorstel van de RvB NMBS klaar lag om in juli de prijzen met 4,5% te verhogen - met een verwijzing naar de gestegen energieprijzen. De federale regering zal deze kosten nu zelf dragen.
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

NMBS-tarieven op 01.02.2023

Bericht door joverwimp »

De directie van de NMBS wil de treinkaartjes vanaf februari ongeveer 10 procent duurder maken. Het voorstel is bezorgd aan de raad van bestuur. Die heeft er “akte van genomen”, maar nog niet zijn goedkeuring gegeven. Dat schrijven De Tijd en L’Echo zaterdag.

De prijsverhoging bestaat uit een indexering van de tickets met 8,73 procent plus nog eens 1 procentpunt voor het behalen van stiptheidsdoelstellingen: 9,73 procent in totaal. Die opslag geldt voor de abonnementen. Forfaitaire tickets zoals Youth en Senior stijgen minder fors. De tarieven van het NMBS-deel in de algemene openbaarvervoerkaarten City Pass in Antwerpen en Gent stijgen dan weer meer, met 12,5 procent.

De NMBS wordt zwaar getroffen door de energiecrisis. 90 procent van de meer dan 3.800 treinen die dagelijks rijden, doet dat met elektrische aandrijving. Dat maakt van de NMBS met afstand de grootste stroomgebruiker van het land. Terwijl de NMBS in 2020 123 miljoen euro betaalde voor elektriciteit, zal dat dit jaar oplopen tot 223 miljoen en volgend jaar naar 432 miljoen.

Daar komt bij dat de NMBS met 18.000 werknemers nog altijd een van de grootste werkgevers van het land is en ze dus ook geconfronteerd wordt met een aanzienlijke kostenstijging door de indexering van de lonen. Dat kost het bedrijf volgend jaar 165 miljoen euro.

Elektriciteit en personeel tekenen voor bijna een half miljard euro extra kosten bij de spoorwegmaatschappij. Dat komt op een ongelukkig moment. De NMBS bekomt nog van de coronacrisis, die haar met een financieel verlies van 1 miljard euro opzadelde. Tegelijk staan de passagierscijfers nog altijd niet op precoronaniveau, waardoor de inkomsten achterblijven.
De NMBS heeft al besparingsmaatregelen genomen, maar die zijn niet meer dan een druppel op een hete plaat, zegt De Tijd. Ook de geplande tariefverhoging biedt maar beperkt soelaas. Die levert naar verwachting bijna 70 miljoen euro extra inkomsten op.

De blik is dan ook gericht op de Wetstraat en op minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Begin deze maand stelde hij voor het lage btw-tarief van 6 procent op treinkaartjes te schrappen, een maatregel die 100 miljoen zou kosten.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door Dieselfreak »

Ik reis vrijwel elke week wel een of twee keer tussen Kortrijk en Gent, heen en terug. Hiervoor gebruik ik tienrittenkaarten. Zo'n kaart blijft een jaar geldig. Wat zal ik dus wellicht doen? Vlak vóór de prijsstijging me een stuk of tien van die kaarten aanschaffen.

Het is dan wel te hopen dat er niet wéér iets opduikt dat het leven van ons allen, of mijn persoonlijke leven, compleet overhoop gooit, zoals destijds in 2020. :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door Shrek »

Ik begrijp het hele gedoe elk jaar over die prijsaanpassingen echt niet. Kunnen ze die niet gewoon, net als onze lonen, automatisch aan de index koppelen? Waarom moet daar altijd dat gedoe met politiek en pers bij als het zo eenvoudig zou kunnen zijn... :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door overweg13 »

Volledig akkoord. Als je de voorbije 50 jaar overschouwt, moet je vaststellen dat er periodes geweest zijn waarin tarieven niet of nauwelijks stegen - veelal met links georiënteerde regeringen - en periodes waarin ze minstens de index volgden - veelal met rechtse regeringen. Persoonlijk zie ik liever dat ze elk jaar een beetje stijgen dan dat ze na enkele jaren een substantiële inhaalmanoeuvre moeten uitvoeren.
Ik wil hier zelf al 3 opmerkingen bij formuleren.
1. De vraag is of 10% nog een lichte aanpassing is.
2. De opwarming van de aarde en het milieu in het algemeen zou een veel grotere rol mogen spelen in de beslissingen.
3. Als je nog maar eens ziet welke moeite genomen en welke kosten gemaakt worden om het autoverkeer betaalbaar te houden, kun je je inderdaad afvragen waarom dat niet zou kunnen voor de NMBS en De Lijn. MIVB en TEC doen namelijk wel verdienstelijke pogingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door ovspotter_be »

De MIVB doet inderdaad pogingen om het openbaar vervoer betaalbaar te maken, opmerkelijkste voorbeeld is dat studenten en Brusselse inwoners jonger dan 25 slechts €12 per jaar betalen voor een netabonnement.
Plaats reactie