NMBS-tarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door joverwimp »

Het ene bedrijf is het andere niet.
De indexaanpassing van de lonen zal 165 miljoen kosten, de gestegen elektriciteitsprijzen (tov 2022) 209 miljoen; samen 374 miljoen.
De gevraagde verhoging (nog niet bekomen!) levert 70 miljoen op, dus moet 371 miljoen extra gesubsidieerd worden. Een meevaller ?
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 19 sep 2022, 15:22 1. De vraag is of 10% nog een lichte aanpassing is.
8.73% is de index, dus lijkt de stijging mij niet onverwacht hoog.
Bij lonen en uitkeringen gebeurt die aanpassing oook automatisch (op vooraf bepaalde tijdstippen of intervallen).
Dus zou men dit ook beter automatiseren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 19 sep 2022, 15:22 Volledig akkoord. Als je de voorbije 50 jaar overschouwt, moet je vaststellen dat er periodes geweest zijn waarin tarieven niet of nauwelijks stegen - veelal met links georiënteerde regeringen - en periodes waarin ze minstens de index volgden - veelal met rechtse regeringen. Persoonlijk zie ik liever dat ze elk jaar een beetje stijgen dan dat ze na enkele jaren een substantiële inhaalmanoeuvre moeten uitvoeren.
Ik wil hier zelf al 3 opmerkingen bij formuleren.
1. De vraag is of 10% nog een lichte aanpassing is.
2. De opwarming van de aarde en het milieu in het algemeen zou een veel grotere rol mogen spelen in de beslissingen.
3. Als je nog maar eens ziet welke moeite genomen en welke kosten gemaakt worden om het autoverkeer betaalbaar te houden, kun je je inderdaad afvragen waarom dat niet zou kunnen voor de NMBS en De Lijn. MIVB en TEC doen namelijk wel verdienstelijke pogingen.
Ja 10% is een lichte aanpassing gezien de lonen, pensioenen en andere ook 10% gestegen zijn.
De andere zaken zijn wel correct maar zouden moeten kaderen in begrotingsdiscussies en performantiecontracten, niet in een jaarlijkse handeling die eigenlijk een formaliteit zou moeten zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door groentje »

10% is volkomen binnen de voorwaarden van het geldende beheerscontract (dat ondertussen al van meer dan 10 jaar geleden dateert..), maar wellicht had niemand echt verwacht dat er een inflatie van meer dan 5% op ons af zou komen.
In die zin snap ik de NMBS, die hun oplopende kosten moeten blijven dekken, maar ook de mensen die zich afvragen of dit wel het juiste signaal is, op een moment dat de accijnzen op brandstof nog steeds verlaagd zijn, en gebruikers van het openbaar vervoer niet altijd de meest kapitaalkrachtige bevolkingsgroep zijn. Voor mij is het vooral een manier van de NMBS om de bal terug naar de politiek te kaatsen, en dus te vragen om extra middelen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 19 sep 2022, 19:30 Voor mij is het vooral een manier van de NMBS om de bal terug naar de politiek te kaatsen, en dus te vragen om extra middelen.
Dat denk ik ook...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door Adler »

Verschillende vragen afgelopen donderdag in het parlement over de NMBS en de aangekondigde prijsverhoging van 10%.
Veel beloftes van minister Gilkinet maar uiteindelijk is het toch de NMBS die zal beslissen.

PS. de titel van dit topic zou nu moeten 2023 zijn.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door rdv »

pietje schreef: 19 sep 2022, 15:39
overweg13 schreef: 19 sep 2022, 15:22 1. De vraag is of 10% nog een lichte aanpassing is.
8.73% is de index, dus lijkt de stijging mij niet onverwacht hoog.
Bij lonen en uitkeringen gebeurt die aanpassing oook automatisch (op vooraf bepaalde tijdstippen of intervallen).
Dus zou men dit ook beter automatiseren.
Er zijn mensen wiens loon niet verhoogd wordt met de index, of maar gedeeltelijk, of soms maar na meerdere maanden of jaren. Ook kinderbijslag, studietoelagen etc. worden niet of pas na een jaar verhoogd. Veel bedrijven en non-profit organisaties hun inkomsten stijgen ook niet mee met de index. Zeker bij de huidige inflatie die men nu heeft, is zo een automatische verhoging van de ticketprijzen geen goede zaak, zeker omdat zoveel mogelijk mensen naar het OV moeten geleid worden om de druk op de olieprijzen en koopkracht te beperken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS-tarieven

Bericht door groentje »

@rdv je hebt an sich gelijk, hoor, maar ook de kosten voor de spoorwegen gaan omhoog, en met onze sterke energieafhankelijkheid, zelfs meer dan de index. Als er niet wordt geïndexeerd, gaat er van ergens anders geld moeten komen...
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door Malista »

Ik ben van mening dat de prijzen van spoortickets bevriezen een betere maatregel is op sociaal vlak en voor het klimaat dan prijzen van de gas te bevriezen of accijnzen op brandstof verlagen. Maar ik denk dat de NMBS en Infrabel ook zelf moeten kijken hoe ze hun bedrijf rendabeler kunnen maken zonder te morrelen aan de ticketprijzen of dienstverlening.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS-tarieven

Bericht door Steven »

Klinkt een beetje tegenstrijdig, mensen willen geen duurdere tickets, de regering wil zo min mogelijk geld geven aan het spoor. Kortweg men wil hier een ei bakken zonder de schaal te breken :roll: Kortweg verlang niet het onmogelijke. NMBS is een bedrijf zoals een andere en die ziet haar kosten ook enkel maar toenemen. Onder meer de kostprijs voor elektriciteit is een zwaar doorslaggevend element. Ook de personeelsbestand zijn gestegen ondanks we al ettelijke jaren een dalend personeelsbestand hebben. In heel wat functies zijn er zelfs tekorten aan personeel.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS-tarieven

Bericht door FLV-FGSP »

De verhoging van de tarieven is bevestigd:
https://press.nmbs.be/nmbs-past-op-1-fe ... beslissing
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jpvdveer »

De prijsverhoging bij NS blijft beperkt tot gemiddeld 4,3%. Door de dienstregeling tijdig op de gedaalde vraag af te stemmen (ook in het licht van personeelstekort en energiebesparing) heeft men hier wél de financiële ruimte om de prijsstijgingen te beperken en de trein dus aantrekkelijker te maken ten opzichte van de auto. Abonnementen worden zelfs 2,4% goedkoper (losse kaartjes 5,5% duurder).

https://nos.nl/artikel/2450843-losse-ns ... -goedkoper
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS-tarieven

Bericht door rvdborgt »

jpvdveer schreef: 03 nov 2022, 10:32 De prijsverhoging bij NS blijft beperkt tot gemiddeld 4,3%. Door de dienstregeling tijdig op de gedaalde vraag af te stemmen (ook in het licht van personeelstekort en energiebesparing) heeft men hier wél de financiële ruimte om de prijsstijgingen te beperken en de trein dus aantrekkelijker te maken ten opzichte van de auto. Abonnementen worden zelfs 2,4% goedkoper (losse kaartjes 5,5% duurder).
Sommige NS-abonnementen worden goedkoper, andere een stuk duurder. Maar daar loopt NS niet zo mee te koop.

Groetjes,
Rian
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jpvdveer »

De voor pendelaars relevante abonnementen ("Traject Vrij") dalen met gemiddeld 2,4%. En dat in een tijd waarin het meest recente gepubliceerde inflatiecijfer in Nederland 16,8% bedraagt (en brandstofprijzen n een jaar met 18% zijn gestegen). NS geeft aan dat juist de vraag van forensen nog steeds lager is dan voor de pandemie en dat met een prijsverlaging gehoopt wordt dat deze groep weer vaker met de trein gaat reizen.

Inderdaad zie ik nu dat de prijs van enkele andere abonnementen, meer gericht op vrijetijdsreizigers (die al massaal de weg terug naar de trein hebeben gevonden) omhoog gaat. Het abonnement waarmee in het weekend onbeperkt gereisd kan worden ("Weekend Vrij") stijgt bijvoorbeeld van 30 naar 35 of 38 (niet helemaal duidelijk) euro per maand (2e klas). Maar dat was en blijft spotgoedkoop.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS-tarieven

Bericht door joverwimp »

De raad van bestuur keurde vrijdag de nieuwe tarieven goed. De hogere prijzen weerspiegelen de hoge inflatie. Dat is conform het openbaredienstcontract met de overheid, klinkt het.

In 2023 stegen de tarieven ook al fors, gemiddeld met zo'n 9 procent.

Zowat alle NMBS-producten worden 5,9 procent duurder. Dat is het geval voor de gereguleerde tarieven zoals woon-school- en woon-werkabonnementen, ​het Standard Ticket (het gewone treinkaartje) en de Senior en Youth Tickets 2de klas, idem voor het ticket met korting Verhoogde tegemoetkoming. Ook de niet-gereguleerde tarieven (zoals de Youth Multi, Standard Multi en Local Multi) worden met 5,9 procent duurder. Enkel de prijzen van de City Pass in Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik en het fietssupplement blijven ongewijzigd.

Stiptheid treinen gedaald
"Geen leuke boodschap", weet ook de NMBS "Maar de stijgende inflatie betekent ook voor ons een kost. Dat niet doorrekenen betekent minder inkomsten, die niet kunnen worden gebruikt en geïnvesteerd. We zijn dus genoodzaakt om de tarieven op te trekken", legt woordvoerder Bart Crols uit.

De stijging blijft overigens beperkt tot de inflatie. Normaal zou de NMBS de tarieven van de abonnementen nog met een procent extra mogen optrekken, op voorwaarde dat een aantal doelstellingen inzake prestatiegraad, klantentevredenheid, stiptheid en schrappingsgraad van treinen worden behaald. Die doelstellingen werden evenwel niet behaald.

Vrijdag raakte bekend dat de stiptheid van de treinen in november is gedaald naar het laagste niveau in jaren. In november reed één op de vijf treinen met minstens zes minuten vertraging.

https://www.bruzz.be/mobiliteit/treinka ... newsletter
Plaats reactie