basisrechten van de treinreiziger

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

basisrechten van de treinreiziger

Bericht door joverwimp »

Europese treinreizigers beschikken sinds 2009 over basisrechten die gelden voor alle treinvervoersdiensten in de EU. Een nieuwe Europese verordening breidt die rechten nog uit vanaf 7 juni 2023:

· Treinreizigers met een handicap of een beperkte mobiliteit hebben altijd recht op gratis bijstand bij het in- en uitstappen. Vandaag moeten ze die nog minstens 48 uur vóór hun vertrek aanvragen. De verordening brengt die minimumtermijn terug tot 24 uur. Dat is een eerste stap in de goede richting, maar het feit dat mindervaliden nog altijd een etmaal op voorhand hun treinreis moeten plannen, blijft absurd en getuigt van weinig respect.

· Bij een vertraging of een annulatie van een treinrit moet de spoorwegmaatschappij vandaag al de beschikbare routeopties meedelen. Dat dient in de toekomst te gebeuren binnen 100 (!) minuten na de oorspronkelijke vertrektijd van de vertraagde of geannuleerde trein of de gemiste aansluiting. Gebeurt dat niet, dan heeft de treinreiziger het recht om op eigen initiatief én op kosten van de spoorwegmaatschappij een (redelijk) alternatief openbaarvervoersmiddel over land te gebruiken om zijn eindbestemming te bereiken.

· Ten slotte bepaalt de verordening dat de Europese Commissie tegen 7 juni 2023 een gemeenschappelijk formulier moet ontwikkelen voor terugbetalings- en vergoedingsaanvragen. Daarmee zullen getroffen reizigers hun rechten nog makkelijker kunnen laten gelden.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 82&from=NL
Laatst gewijzigd door joverwimp op 15 dec 2021, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door jan_olieslagers »

het feit dat mindervaliden nog altijd een etmaal op voorhand hun treinreis moeten plannen, blijft absurd en getuigt van weinig respect.
Voor mij getuigt het vooral van beperkte middelen, en van een zo efficiënt mogelijk inzetten van die middelen die er wel zijn.
Wordt er misschien verlangd dat er in elke stopplaats permanent begeleidend personeel beschikbaar is vanaf de eerste trein tot de laatste?
Of moeten de TBG hun trein maar eventjes x minuten vertraging laten oplopen (met alle gevolgvertragingen vandien) om één reizig(st)er te helpen met in- of uitstappen, en mogelijks verdere begeleiding aan de perronkant? Of moet er op iedere trein minstens één extra TBG meerijden voor het geval er iemand met een rolstoel zou in- of uitstappen? Dat ware pas absurd om te eisen.

Eigenlijk vind ik het van weinig respect getuigen dat een gebrek aan middelen wordt beschouwd als een gebrek aan respect.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door groentje »

Stations en treinen kunnen ook worden aangepast om mensen met een beperking zelfstandig de trein te laten nemen, zonder assistentie, of minimale assistentie, zoals het uitklappen van een oprijplank, visuele en auditieve aankondigingen...
Want ik begrijp het sentiment van Jo wel, maar het probleem begint al bij de afhankelijkheid van assistentie, daar begint het al voor hen om niet 'volwaardig' te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven. En daar heeft de NMBS nog wel wat werk voor de boeg (ondanks de inspanningen die ze al doen).
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door 4017-4018 »

jan_olieslagers schreef: 14 dec 2021, 17:49
het feit dat mindervaliden nog altijd een etmaal op voorhand hun treinreis moeten plannen, blijft absurd en getuigt van weinig respect.
Of moeten de TBG hun trein maar eventjes x minuten vertraging laten oplopen (met alle gevolgvertragingen vandien) om één reizig(st)er te helpen met in- of uitstappen, en mogelijks verdere begeleiding aan de perronkant?
Ga je er een drama van maken voor een paar minuten vertraging als een minder valide hulp nodig heeft? Hmhm
Ciao Ciao
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door trainlovertje »

4017-4018 schreef: 15 dec 2021, 01:32
jan_olieslagers schreef: 14 dec 2021, 17:49
het feit dat mindervaliden nog altijd een etmaal op voorhand hun treinreis moeten plannen, blijft absurd en getuigt van weinig respect.
Of moeten de TBG hun trein maar eventjes x minuten vertraging laten oplopen (met alle gevolgvertragingen vandien) om één reizig(st)er te helpen met in- of uitstappen, en mogelijks verdere begeleiding aan de perronkant?
Ga je er een drama van maken voor een paar minuten vertraging als een minder valide hulp nodig heeft? Hmhm
Denk aan het domino-effect: als 1 trein twee minuten vertraging oploopt, kan dat voortvloeien naar alle overige treinen die op dezelfde lijn rijden, toch zeker op zeer drukke lijnen. En twee minuten betekent soms veel om een aansluiting al dan niet te kunnen halen.
Daarom is dit toch absoluut te vermijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad. Daarom verwees ik ook naar gevolgvertragingen. Al pendelaar zie ik wel eens hoe zelfs het minste incident of probleempje uren later nog steeds storingen veroorzaakt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 14 dec 2021, 20:48 Stations en treinen kunnen ook worden aangepast om mensen met een beperking zelfstandig de trein te laten nemen, zonder assistentie, of minimale assistentie, zoals het uitklappen van een oprijplank, visuele en auditieve aankondigingen...
Want ik begrijp het sentiment van Jo wel, maar het probleem begint al bij de afhankelijkheid van assistentie, daar begint het al voor hen om niet 'volwaardig' te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven. En daar heeft de NMBS nog wel wat werk voor de boeg (ondanks de inspanningen die ze al doen).
Minister Bellot heeft destijds een deel van de fondsen voorzien voor perronverhogingen laten verschuiven naar de werken op L161. Was dat niet gebeurd, dan zouden er nu heel wat meer perrons verhoogd zijn. Maar zou dat een betere keuze geweest zijn? Liever meer treinen of hogere perrons?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 15 dec 2021, 12:15
groentje schreef: 14 dec 2021, 20:48 Stations en treinen kunnen ook worden aangepast om mensen met een beperking zelfstandig de trein te laten nemen, zonder assistentie, of minimale assistentie, zoals het uitklappen van een oprijplank, visuele en auditieve aankondigingen...
Want ik begrijp het sentiment van Jo wel, maar het probleem begint al bij de afhankelijkheid van assistentie, daar begint het al voor hen om niet 'volwaardig' te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven. En daar heeft de NMBS nog wel wat werk voor de boeg (ondanks de inspanningen die ze al doen).
Minister Bellot heeft destijds een deel van de fondsen voorzien voor perronverhogingen laten verschuiven naar de werken op L161. Was dat niet gebeurd, dan zouden er nu heel wat meer perrons verhoogd zijn. Maar zou dat een betere keuze geweest zijn? Liever meer treinen of hogere perrons?
Moeilijke vraag. En een waar ik eerlijk gezegd ook niet het definitieve antwoord op heb, beide zijn uiteraard nodig, maar het geld is niet onbeperkt, dat weet ik ook wel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door Shrek »

Feit blijft dat aanpassingen om treinen en infra toegankelijk te maken voor minder mobiele mensen gigantisch veel kosten en uiteindelijk maar een klein aantal reizigers extra naar de trein lokt. Andere investeringen zijn sowieso efficiënter om meer passagiers op de trein te krijgen.
Alle nieuwe infra en rollend materieel worden er uiteraard wel op voorzien, maar dat de ombouw van het bestaande patrimonium niet snel gaat vind ik absoluut niet absurd. Het zou zelfs van weinig respect naar de andere reizigers getuigen als de toegankelijkheid opeens prioriteit 1 zou worden.
Op termijn komt het allemaal wel in orde, maar je moet geduld hebben.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef: 14 dec 2021, 17:49
het feit dat mindervaliden nog altijd een etmaal op voorhand hun treinreis moeten plannen, blijft absurd en getuigt van weinig respect.
Voor mij getuigt het vooral van beperkte middelen, en van een zo efficiënt mogelijk inzetten van die middelen die er wel zijn.
Wordt er misschien verlangd dat er in elke stopplaats permanent begeleidend personeel beschikbaar is vanaf de eerste trein tot de laatste?
Of moeten de TBG hun trein maar eventjes x minuten vertraging laten oplopen (met alle gevolgvertragingen vandien) om één reizig(st)er te helpen met in- of uitstappen, en mogelijks verdere begeleiding aan de perronkant? Of moet er op iedere trein minstens één extra TBG meerijden voor het geval er iemand met een rolstoel zou in- of uitstappen? Dat ware pas absurd om te eisen.

Eigenlijk vind ik het van weinig respect getuigen dat een gebrek aan middelen wordt beschouwd als een gebrek aan respect.
Ik denk dat er wel begrip is van mensen in een rolstoel dat ze op voorhand moeten reserveren om van bvb Balegem-Dorp naar Gontrode te reizen. Maar nu moet een rolstoelgebruiker die van Gent-Sint-Pieters naar Oostende of Leuven wil reizen ook 48u op voorhand reserveren, ook al is er personeel aanwezig. Het meeste personeel zal iemand die spontaan opdaagt wel helpen, maar sommigen weigeren te helpen als er niet op voorhand gereserveerd is.
Shrek schreef: 15 dec 2021, 12:40 Feit blijft dat aanpassingen om treinen en infra toegankelijk te maken voor minder mobiele mensen gigantisch veel kost en uiteindelijk maar een klein aantal reizigers extra naar de trein lokt. Andere investeringen zijn sowieso efficiënter om meer passagiers op de trein te krijgen.
Dit gaat niet om bijkomende reizigers, dit gaat er om dat minder mobiele mensen ook recht hebben op deelname aan de maatschappij en op vervoer. Eigen vervoer is voor velen onder hen niet mogelijk of onbetaalbaar.
Men blijft ook onderschatten over hoeveel mensen baat hebben bij dergelijke ingrepen. Het gaat niet enkel over rolstoelgebruikers, maar ook mensen met kinderwagens (of kleine kinderen te voet), mensen met bagage, oudere mensen, mensen met (vouw)fietsen etc.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 15 dec 2021, 12:50 Maar nu moet een rolstoelgebruiker die van Gent-Sint-Pieters naar Oostende of Leuven wil reizen ook 48u op voorhand reserveren, ook al is er personeel aanwezig. Het meeste personeel zal iemand die spontaan opdaagt wel helpen, maar sommigen weigeren te helpen als er niet op voorhand gereserveerd is.
Dat klopt niet hoor, tussen grote stations dien je slechts 3 uur op voorhand te reserveren. Voor andere reizen binnen België 24u en voor internationale reizen 48u.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door groentje »

rdv schreef: 15 dec 2021, 12:50 ...

Dit gaat niet om bijkomende reizigers, dit gaat er om dat minder mobiele mensen ook recht hebben op deelname aan de maatschappij en op vervoer. Eigen vervoer is voor velen onder hen niet mogelijk of onbetaalbaar.
Men blijft ook onderschatten over hoeveel mensen baat hebben bij dergelijke ingrepen. Het gaat niet enkel over rolstoelgebruikers, maar ook mensen met kinderwagens (of kleine kinderen te voet), mensen met bagage, oudere mensen, mensen met (vouw)fietsen etc.
Inderdaad. Dat effect zien we ook elders, bij verlaagde drempels, lagevloerstrams, etc, het zijn lang niet enkel mensen met beperkingen die er baat bij hebben. Het verminderde tijdsverlies doordat reizigers vlotter kunnen in- en uitstappen, mensen die al dan niet tijdelijk minder mobiel zijn (ik herinner me nog hoe ik moet improviseren toen ik mijn voet had omgeslagen)... En met een verouderende bevolking neemt het aantal mensen met een beperking alleen maar toe.
Maar bovenal is het een kwestie van iedereen gelijke toegang geven tot de maatschappij. Mensen dwingen tot afhankelijkheid is een probleem, zeker wanneer dat niet nodig is. Onze infrastructuur is op veel plaatsen verouderd en moet sowieso aangepakt worden. Het is pas weggegooid geld om bij die werken niet met de meest hedendaagse normen te werken, en dus toegankelijk te zijn.
Nu zijn de termijnen om assistentie te vragen in België inderdaad verkort, maar nog steeds kan er nog vanalles misgaan, assistentie die niet of te laat op komt dagen, soms zelfs geweigerd wordt omdat er een eerdere vraag was... Een integrale toegankelijkheidsaanpak kan de nood voor assistentie, en dus ook die vergissingen, vermijden of op z'n minst flink verminderen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef: 15 dec 2021, 13:10
rdv schreef: 15 dec 2021, 12:50 Maar nu moet een rolstoelgebruiker die van Gent-Sint-Pieters naar Oostende of Leuven wil reizen ook 48u op voorhand reserveren, ook al is er personeel aanwezig. Het meeste personeel zal iemand die spontaan opdaagt wel helpen, maar sommigen weigeren te helpen als er niet op voorhand gereserveerd is.
Dat klopt niet hoor, tussen grote stations dien je slechts 3 uur op voorhand te reserveren. Voor andere reizen binnen België 24u en voor internationale reizen 48u.
En bovendien mag je je gewoon spontaan aanbieden, waarbij "u hebt niet gereserveerd" an sich geen motief is om dit te weigeren! Dit zegt de NMBS er zelf over, is duidelijk genoeg:
Wanneer de persoon met beperkte mobiliteit zich toch aanbiedt zonder op voorhand gebeld te hebben naar de assistentiedienst
“B for You”, dan stelt het daartoe bevoegde stationspersoneel van NMBS alles in het werk om die persoon te ontvangen en in
de mate van het mogelijke te helpen. Assistentie kan echter niet gewaarborgd worden in geval van onbeschikbaarheid van de
uitrustingen of van de personen die belast zijn met deze opdracht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 15 dec 2021, 12:50 Dit gaat niet om bijkomende reizigers, dit gaat er om dat minder mobiele mensen ook recht hebben op deelname aan de maatschappij en op vervoer. Eigen vervoer is voor velen onder hen niet mogelijk of onbetaalbaar.
Men blijft ook onderschatten over hoeveel mensen baat hebben bij dergelijke ingrepen. Het gaat niet enkel over rolstoelgebruikers, maar ook mensen met kinderwagens (of kleine kinderen te voet), mensen met bagage, oudere mensen, mensen met (vouw)fietsen etc.
Het recht op vervoer wordt voldaan door de mogelijkheid te bieden op voorhand te reserveren. Het grondig aanpassen van materieel en infra zorgt enkel voor meer gebruiksgemak en comfort. Dit is zeker iets waar heel wat mensen baat bij hebben, maar het is in mijn ogen niet iets wat de absolute prioriteit moet zijn. Het huidige tempo van aanpassingen in stations en aan treinen lijkt mij een goede middenweg.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: bassirechten van de treinreiziger

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 15 dec 2021, 17:54
rdv schreef: 15 dec 2021, 12:50 Dit gaat niet om bijkomende reizigers, dit gaat er om dat minder mobiele mensen ook recht hebben op deelname aan de maatschappij en op vervoer. Eigen vervoer is voor velen onder hen niet mogelijk of onbetaalbaar.
Men blijft ook onderschatten over hoeveel mensen baat hebben bij dergelijke ingrepen. Het gaat niet enkel over rolstoelgebruikers, maar ook mensen met kinderwagens (of kleine kinderen te voet), mensen met bagage, oudere mensen, mensen met (vouw)fietsen etc.
Het recht op vervoer wordt voldaan door de mogelijkheid te bieden op voorhand te reserveren. Het grondig aanpassen van materieel en infra zorgt enkel voor meer gebruiksgemak en comfort. Dit is zeker iets waar heel wat mensen baat bij hebben, maar het is in mijn ogen niet iets wat de absolute prioriteit moet zijn. Het huidige tempo van aanpassingen in stations en aan treinen lijkt mij een goede middenweg.
Heeft er iemand een idee hoeveel stations nu een perronhoogte van 76cm hebben, want er is toch nog veel werk aan, zeker de grote stations. En weet er iemand van enkele stations die maar deels zijn aangepakt (Schellebelle bvb: zijperron verhoogd maar eilandperron niet).
Het gebrek aan blindgeleidelijnen is ook vreemd, hoe duur kan een pot verf zijn?
Plaats reactie