verbetering ticketverkoop

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

verbetering ticketverkoop

Bericht door desirootje »

Als je een dagtripje doet en dus een ticket moet gebruiken (geen abonnement of key-card) moet je altijd uitzoeken wat jou het goedkoopst uitkomt, kan de NMBS geen algoritme opstellen om je er al mee te helpen?
Daarbovenop heeft de app niet eens alle tickets, lange tijd was er geen fiets suplement en nu geen weekendticket (of ik vind het niet?)
Ik weet dat de meesten hier wel weten wat het best zou uitkomen, maar gewone leken mss niet en we zijn allemaal wel eens verstrooid of gehaast en betalen zo te veel.
Zo zou je alle tickets kunnen ordenen op basis van stijgende prijs beginnende van het goedkoopst en de optie van een standaardticket weg kunnen halen uit de app en automaat als je zoekt in het weekend, aangezien dat altijd het goedkoopst zal zijn.
Je zou ook senioren/jongeren tickets kunnen verwijderen uit de keuzes als een weekendticket voor je gekozen route goedkoper is, al kan dat mss voor verwarring zorgen, dus mss die andere volgorde tonen in dat geval.
Het huidige algoritme doet momenteel niet eens het absolute minimum (alle tickets tonen in de app) en werkt als een soort van encyclopedie van alle prijzen en een rekenmachine, dat kan veel beter want momenteel is de loketbediende de enige die je kan helpen om niet te veel te betalen
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door overweg13 »

desirootje schreef: 17 nov 2021, 17:53 momenteel is de loketbediende de enige die je kan helpen om niet te veel te betalen
Ik reis al 50 jaar met alle mogelijke formules en ik maak me sterk dat je in de eerste plaats jezelf moet helpen. Ik denk niet dat ik in al die jaren al 1 keer te veel heb betaald en het is maar de vraag of dat zo zou zijn als ik al die jaren alleen maar op de loketbediende had vertrouwd. De kennis van zaken van de loketbedienden is met de invoering van de informatica trouwens alleen maar kleiner geworden.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 17 nov 2021, 17:53 Daarbovenop heeft de app niet eens alle tickets, lange tijd was er geen fiets suplement en nu geen weekendticket (of ik vind het niet?)
In de nieuwe app vind ik voor komende zaterdag een weekendticket voor Leuven - Brussel, als 2e optie.
Ik moest wel eerst de datum veranderen en dan pas "heen- en terugreis" kiezen want omgekeerd crasht de app.

Gebruik je de oude of de nieuwe app?
Via welke weg probeer je een weekendticket te vinden? Voor welke verbinding en op welke datum? Beschrijf de stappen vanaf het starten van de app.

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door desirootje »

rvdborgt schreef: 17 nov 2021, 18:23
desirootje schreef: 17 nov 2021, 17:53 Daarbovenop heeft de app niet eens alle tickets, lange tijd was er geen fiets suplement en nu geen weekendticket (of ik vind het niet?)
In de nieuwe app vind ik voor komende zaterdag een weekendticket voor Leuven - Brussel, als 2e optie.
Ik moest wel eerst de datum veranderen en dan pas "heen- en terugreis" kiezen want omgekeerd crasht de app.

Gebruik je de oude of de nieuwe app?
Via welke weg probeer je een weekendticket te vinden? Voor welke verbinding en op welke datum? Beschrijf de stappen vanaf het starten van de app.

Groetjes,
Rian
Ik was vergeten dat dat enkel heen en terug was, dat was mijn fout, maar het punt blijft dat het algoritme niet bepaald helpt om het goedkoopste ticket te kopen en dat bepaalde formules zoals een klasverhoging of vroeger het fietssupplement ontbreken.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 17 nov 2021, 17:58
desirootje schreef: 17 nov 2021, 17:53 momenteel is de loketbediende de enige die je kan helpen om niet te veel te betalen
Ik reis al 50 jaar met alle mogelijke formules en ik maak me sterk dat je in de eerste plaats jezelf moet helpen. Ik denk niet dat ik in al die jaren al 1 keer te veel heb betaald en het is maar de vraag of dat zo zou zijn als ik al die jaren alleen maar op de loketbediende had vertrouwd. De kennis van zaken van de loketbedienden is met de invoering van de informatica trouwens alleen maar kleiner geworden.
als u dat vindt moet u dat ook doen, maar verwachten dat een kind dat weet, dat een toerist of migrant dat weet of iemand die amper de trein pakt vanwege het feit dat ze ver van een groot station wonen dat weet, dat is gewoon niet realistisch. Het is een kleine bijdrage vanuit de NMBS, het is slechts een aanpassing aan het bestaande algoritme, men hoeft het wiel niet heruit te vinden, hier hoeft dus ook geen miljoenen euro's aan uitgegeven worden, maar zal wel vele mensen helpen.
Daarbovenop maakte ik duidelijk dat dit vooral in het kader van de leek is, niet de spoorfanaten. Dat is informatie die hun vaak ontgaat dus zou deze op een duidelijke manier gecommuniceerd moeten worden. Zeggen dat ze maar hun plan moeten trekken lost niets op want soms hebben ze het zelfs niet door en hebben ze zichzelf meermaals opgelicht door een automaat te vertrouwen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door overweg13 »

Nochtans zijn de volgende formules beschikbaar: klasverhoging, militairen 070, journalisten 043 en 050, supp. huisdier, supp. fiets, Kids ticket, allerlei formules Grote Gezinnen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door Steven »

Men is ondertussen een nieuwe app aan het testen die uit dezelfde groep komt als het in Zwitserland in gebruik zijnde FAIRTIQ. Daarbij zou je inchecken en uitchecken en daardoor steeds het meest passende tarief aangemeten krijgen. De app zit nog in ontwikkeling en kan dus nog niet door iedereen getest worden.
In de Apple store te vinden onder de naam FTQ lab. Je hebt een code nodig om bij de testers te horen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door Adler »

desirootje schreef: 17 nov 2021, 17:53 Als je een dagtripje doet en dus een ticket moet gebruiken (geen abonnement of key-card) moet je altijd uitzoeken wat jou het goedkoopst uitkomt, kan de NMBS geen algoritme opstellen om je er al mee te helpen?
Men heeft wel al bepaalde verbeteringen gedaan.
Vroeger kreeg je bijvoorbeeld sowieso elke keer zowel Standaardticket als Seniorticket te zien.
In sommige gevallen (voor korte trajecten) is een Standaardticket echter veel goedkoper dan een Seniorticket.
Als je als senior, zoals ik, dus niet goed oplette was je eraan met een veel duurder ticket dan nodig.
Nu toont men het Seniorticket niet meer als dit duurder is als het Standaardticket, wat een goede verbetering is.
Maar er zijn zeker nog meer gelijkaardige verbeteringen mogelijk in het algoritme.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door DylanD »

Steven schreef: 17 nov 2021, 19:41 Men is ondertussen een nieuwe app aan het testen die uit dezelfde groep komt als het in Zwitserland in gebruik zijnde FAIRTIQ. Daarbij zou je inchecken en uitchecken en daardoor steeds het meest passende tarief aangemeten krijgen. De app zit nog in ontwikkeling en kan dus nog niet door iedereen getest worden.
In de Apple store te vinden onder de naam FTQ lab. Je hebt een code nodig om bij de testers te horen.
Ik heb deze app mogen uitproberen en dit zou wel een enorme vooruitgang zijn. Alles werkte bij mij goed.en ging vrijwel automatisch. Enige nadeel was dat het enkel mogelijk was te betalen met Visa, wat het dus toen ook niet toegankelijk maakte voor iedereen, ik weet niet of dit nu al is aangepast.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verbetering ticketverkoop

Bericht door Steven »

Misschien dat dat enkel was vanwege de test en dat andere betaalopties later volgen.
Plaats reactie