verdwaalde reiziger

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

verdwaalde reiziger

Bericht door overweg13 »

Ik heb vanavond een knappe truc kunnen volgen in E 1938. Een reiziger van allochtone afkomst maar zoals verder gemerkt zal worden perfect geïntegreerd in de Belgische geplogenheden, komt zich in eerste klas zetten, tussen Brussel-Zuid en Halle. Als de treinbegeleidster komt meldt hij meteen dat hij zich vergist heeft, niet van klas maar van trein. En dus krijgt de reiziger een biljet van verdwaalde reiziger (heet dat nog zo?) waarmee hij gratis terug kan naar Brussel. Als hem gevraagd wordt of hij een biljet heeft voor zijn bestemming, antwoordt hij dat hij daar de tijd niet voor gehad heeft en dat dat tijdsgebrek ook de reden is waarom hij op de verkeerde trein zit.
Als we langs dezelfde deur uitstappen denk ik nog dat hij geluk heeft, want op het tegenoverliggende perron staat de IC naar Liège-Guillemins die hem naar Brussel kan brengen. Maar hij maakt op geen enkele manier aanstalten om in te stappen. Als ik hem tien minuten later in Halle zie kuieren, valt de euro. Dit is gewoon een sluwe truc om gratis te reizen. Als hij dat wil, kan hij met het bewijsje zelfs nog gratis terug naar Brussel.
Had de tbg in dit geval eigenlijk geen biljet voor zijn zogenaamde bestemming moeten vragen of zelfs uitschrijven? Dan was zijn plannetje meteen in duigen gevallen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: verdwaalde reiziger

Bericht door Steve »

overweg13 schreef: 26 okt 2021, 20:07 Had de tbg in dit geval eigenlijk geen biljet voor zijn zogenaamde bestemming moeten vragen of zelfs uitschrijven? Dan was zijn plannetje meteen in duigen gevallen.
Vanzelfsprekend wel, de oplossing voor verdwaalde reizigers dient enkel voor de rit naar de beoogde bestemming.
Plaats reactie