1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door K V B »

ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:54 Interessante evolutie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/03 ... r-vervoer/
Bestaat al langer in Zwitserland, en als ik mij niet vergis ook in Nederland.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Adler »

K V B schreef: 08 okt 2021, 19:53
ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:54 Interessante evolutie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/03 ... r-vervoer/
Bestaat al langer in Zwitserland, en als ik mij niet vergis ook in Nederland.
Dit bestaat in de meeste landen, ook in Belgie.
In Zwitserland heeft men het General Abo of Swiss Pass, in Nederland NS Flex onder verschillende vormen.
Maar nergens is het zo goedkoop als in Oostenrijk nu.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 09 okt 2021, 18:43
K V B schreef: 08 okt 2021, 19:53
ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:54 Interessante evolutie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/03 ... r-vervoer/
Bestaat al langer in Zwitserland, en als ik mij niet vergis ook in Nederland.
Dit bestaat in de meeste landen, ook in Belgie.
Bijna. Een NMBS-abonnement kan met maximaal 2 andere abonnementen worden gecombineerd. Het is niet mogelijk om NMBS, De Lijn, TEC en MIVB als 1 abonnement te kopen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Steve »

Nog praktischer dan dat is dat alle abonnementen tenminste op één en dezelfde drager gezet kunnen worden, namelijk de MOBIB-kaart. Dat je er meerdere tegelijkertijd kunt kopen bij de NMBS heeft hooguit een klein praktisch voordeel, verder is het niets anders dan de optelsom van aparte abonnementen (en dus ook een zeer groot bedrag als je ze alle alle vier zou nemen). Staat in ieder geval mijlenver van een echt geïntegreerd tariefaanbod en over occasionele verplaatsingen hebben we het dan nog niets eens, amper iemand die bijna dagelijks de vier operatoren zou nemen in heel het land. Enkel Brupass (XL) biedt iets wat heel goed in de buurt komt, maar helaas enkel in en rond Brussel.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 09 okt 2021, 20:30 Nog praktischer dan dat is dat alle abonnementen tenminste op één en dezelfde drager gezet kunnen worden, namelijk de MOBIB-kaart. Dat je er meerdere tegelijkertijd kunt kopen bij de NMBS heeft hooguit een klein praktisch voordeel, verder is het niets anders dan de optelsom van aparte abonnementen (en dus ook een zeer groot bedrag als je ze alle alle vier zou nemen).
De gecombineerde abonnementen die je bij de NMBS koopt zijn goedkoper dan de opgetelde losse abonnementen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Steve »

Enkel bij De Lijn is er een beperkte korting van pak 'm beet 10% (en Joost weet of dat zal blijven duren gezien de financiële toestand bij De Lijn), voor de MIVB en de TEC betaal je precies hetzelfde als voor een apart aangekocht abonnement. I rest my case.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 09 okt 2021, 20:17
Adler schreef: 09 okt 2021, 18:43
K V B schreef: 08 okt 2021, 19:53
Bestaat al langer in Zwitserland, en als ik mij niet vergis ook in Nederland.
Dit bestaat in de meeste landen, ook in Belgie.
Bijna. Een NMBS-abonnement kan met maximaal 2 andere abonnementen worden gecombineerd. Het is niet mogelijk om NMBS, De Lijn, TEC en MIVB als 1 abonnement te kopen.
Waar staat die beperking ergens vermeld ?
Ik vind dit nergens terug op de NMBS site.
Bij de voorwaarden van de MOBIB kaart staat dat je er maximaal 8 verschillende contracten kan op laden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Steve »

Het is in ieder geval geen beperking van de MOBIB-kaart zelf, die kan bij wijze van spreken oneindig veel contracten bevatten. Die praktische beperking tot 8 contracten geldt per operator (is in ieder geval het aantal voor de MIVB), daarnaast kun je nog steeds contracten van andere operatoren erop zetten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Adler »

Steve schreef: 10 okt 2021, 10:05 Het is in ieder geval geen beperking van de MOBIB-kaart zelf, die kan bij wijze van spreken oneindig veel contracten bevatten. Die praktische beperking tot 8 contracten geldt per operator (is in ieder geval het aantal voor de MIVB), daarnaast kun je nog steeds contracten van andere operatoren erop zetten.
Ik zie ook niet in waarom de NMBS zou verbieden om een Unlimited Abonnement NMBS te combineren met een Omnipas van de Lijn , een Express van de TEC en een Mobib van de MIVB zoals Rian beweert.
Dat zou pas echt onbegrijpelijk zijn en tegen alle gezond verstand ingaan.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door groentje »

Het is meer dat de NMBS enkel gecombineerde abonnementen (die dus een kleine korting geven op de som) waarbij NMBS gecombineerd wordt met De Lijn, MIVB of TEC, niet allemaal samen. Nu, dat lijkt me al bij al een simpele aanpassing.
Het klopt overigens niet dat er geen maximum op het aantal 'vervoerscontracten' zit, ik ben het even kwijt hoeveel precies, maar ik kon alvast maar een beperkt aantal tienrittenkaarten of abonnementen kopen, ik denk dat het er 10 waren.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Adler »

groentje schreef: 11 okt 2021, 04:32 Het is meer dat de NMBS enkel gecombineerde abonnementen (die dus een kleine korting geven op de som) waarbij NMBS gecombineerd wordt met De Lijn, MIVB of TEC, niet allemaal samen. Nu, dat lijkt me al bij al een simpele aanpassing.
Het klopt overigens niet dat er geen maximum op het aantal 'vervoerscontracten' zit, ik ben het even kwijt hoeveel precies, maar ik kon alvast maar een beperkt aantal tienrittenkaarten of abonnementen kopen, ik denk dat het er 10 waren.
Ik stel dan nog eens de vraag waar die beperking van 1 NMBS abonnement + maximum 2 andere abonnementen (met korting) vermeld is.
Ik vind daar nergens iets van terug op de NMBS site.
Als dit inderdaad zo is dan is ook de berekening in het VRT artikel fout en is het nog duurder.
Op de NMBS site kan je wel een document downloaden over de MOBIB kaart.
In dit document (van de NMBS) staat expliciet dat je maximum 8 (acht) contracten kan downloaden op de MOBIB kaart.
Dus zelfs als bovenstaande beperking al zou bestaan ( 1 NMBS + max 2 andere met korting) is er niets dat je belet (tenzij misschien je bankrekening) een vierde bijkomend abonnement te kopen en op de MOBIB kaart te zetten ( zonder korting dan ).
Dat is natuurlijk allemaal veel complexer dan 1 abonnement voor alles samen zoals in Oostenrijk, Zwitserland, Nederland... maar niet onmogelijk en in dit land maakt men graag alles ingewikkeld.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Adler »

Ik heb eindelijk een document gevonden waar inderdaad in staat dat je een Unlimited Abonnement NMBS met maximum 2 van de 3 regionale vervoersmaatschappijen (TEC/MIVB/De Lijn) kan combineren.
Maar het wordt steeds maar ingewikkelder.
In dat zelfde document staat namelijk ook nog het volgende:
Voor de combinatie met TEC vermeld je aan het loket de exacte namen van de twee TEC-stopplaatsen van je traject.
Dat zou dus betekenen dat je een Unlimited NMBS niet kan combineren met een TEC HORIZON of EXPRESS maar enkel met een bepaald TEC traject tussen 2 stopplaatsen.
Leve België !
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 11 okt 2021, 08:58 Ik heb eindelijk een document gevonden waar inderdaad in staat dat je een Unlimited Abonnement NMBS met maximum 2 van de 3 regionale vervoersmaatschappijen (TEC/MIVB/De Lijn) kan combineren.
Maar het wordt steeds maar ingewikkelder.
In dat zelfde document staat namelijk ook nog het volgende:
Voor de combinatie met TEC vermeld je aan het loket de exacte namen van de twee TEC-stopplaatsen van je traject.
Dat zou dus betekenen dat je een Unlimited NMBS niet kan combineren met een TEC HORIZON of EXPRESS maar enkel met een bepaald TEC traject tussen 2 stopplaatsen.
De NMBS biedt die TEC-netabonnementen expliciet aan:
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... -metro/tec
Ik sluit niet uit dat het NMBS-formulier voor abonnementen verouderd is. Dat is ook de enige plaats waar die beperking van 2 te combineren abonnementen van andere vervoerders op staat.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 11 okt 2021, 09:47
Adler schreef: 11 okt 2021, 08:58 Ik heb eindelijk een document gevonden waar inderdaad in staat dat je een Unlimited Abonnement NMBS met maximum 2 van de 3 regionale vervoersmaatschappijen (TEC/MIVB/De Lijn) kan combineren.
Maar het wordt steeds maar ingewikkelder.
In dat zelfde document staat namelijk ook nog het volgende:
Voor de combinatie met TEC vermeld je aan het loket de exacte namen van de twee TEC-stopplaatsen van je traject.
Dat zou dus betekenen dat je een Unlimited NMBS niet kan combineren met een TEC HORIZON of EXPRESS maar enkel met een bepaald TEC traject tussen 2 stopplaatsen.
De NMBS biedt die TEC-netabonnementen expliciet aan:
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... -metro/tec
Ik sluit niet uit dat het NMBS-formulier voor abonnementen verouderd is. Dat is ook de enige plaats waar die beperking van 2 te combineren abonnementen van andere vervoerders op staat.

Die beperking staat ook in een pdf document over het Unlimited abonnement dat je kan downloaden.
Daar staat ook die opmerking in over die 2 stopplaatsen van TEC.
Unlimited Abonnement NL 20210118.pdf
(212.71 KiB) 136 keer gedownload
Ik vraag me toch af waarom men alles zo ingewikkeld moet maken in dit land.
Zowel in Oostenrijk, Zwitserland en Nederland zijn er geen 4 maar tientallen vervoersmaatschappijen en daar kan men dus wel 1 abonnement kopen voor alles en nog veel voordeliger ook.
Plaats reactie