Pagina 1 van 2

Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 27 aug 2021, 09:41
door rdv
Ik hoop dat iemand me hier kan verder helpen, bij de NMBS wordt ik van kastje naar de muur gestuurd.

Midden-juli was ik op wandel tijdens een redelijk intense bui. In mijn portefeuille zat een Rail Pass waarop 4 lijnen waren ingevuld.
Portefeuille doorweekt, en van de vier ingevulde lijnen is enkel nog "maandag" zichtbaar, de andere gegevens zijn "weggespoeld" (hoewel ik een gewone balpen gebruikt heb). Ook is de Rail Pass in delen uiteen gevallen.

Vroeger kon je in dergelijke gevallen aan het loket aan het loket een nieuwe Rail Pass krijgen, waarop de eerste 4 lijnen onbruikbaar waren gemaakt. De steward aan het loket stuurt me naar de klantendienst, de klantendienst (op What'sApp) zegt dat ze geen terugbetaling doen van een Rail Pass omwille van de commerciële voorwaarden (maar ik wil geen terugbetaling, wel een omruiling - iets wat ze blijkbaar niet begrijpen).

Ik hoop binnenkort mijn Rail Pass opnieuw te gebruiken en wil geen problemen met de treinbegeleider.

Iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan?

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 27 aug 2021, 10:06
door Steve
Ik zie in de voorwaarden alvast niets waar je je op zou kunnen baseren om de vervanging van zo'n papieren vervoerbewijs te kunnen verkrijgen. In de bijzondere voorwaarden van het product is geen enkele vervanging of terugbetaling voorzien (het laatste enkel binnen de 30 minuten na aankoop) en in de algemene vervoersvoorwaarden staat expliciet een zin "U bent ervoor verantwoordelijk uw vervoerbewijs in goede staat te houden." als het gaat over onleesbare Multi-kaarten en andere papieren vervoerbewijzen, met de vermelding dat je in zo'n geval een ticket tegen boordtarief moet kopen. Ik zou zeker eens de Multi via de app bekijken, buiten de lagere prijs is het voordeel dat die steeds gelinkt zijn aan je account en dus altijd terug te vinden zijn, ook als je bijvoorbeeld van telefoon verandert.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 27 aug 2021, 10:29
door rdv
Dankjewel Steve.
De app werkt niet op mijn telefoon, dus dat is geen optie.
Bovendien gebruik ik mijn Rail Pass ook voor professionele redenen, en moet ik een kopie in mijn boekhouding steken. Dat lukt ook niet met een digitaal ticket.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 27 aug 2021, 14:43
door Steve
Dan vrees ik dat je weinig mogelijkheden meer hebt als ook de klantendienst niet bereid is tot een gebaar. Je kunt het eventueel nog bij de ombudsdienst proberen, maar ook daar is de uitkomst heel onzeker en moet je eigenlijk louter op goodwill rekenen.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 28 aug 2021, 13:41
door rdv
Jammer dat er hier geen oplossing voor mogelijk is, en een beetje zuur omdat ik vorig jaar al voor pakweg 150 EUR passen heb moeten weggooien door de Corona-crisis. Ik draag de trein een warm hart toe, maar om 200 EUR te sponsoren gaat er een beetje over :).

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 28 aug 2021, 13:47
door Shrek
rdv schreef: 27 aug 2021, 10:29 Bovendien gebruik ik mijn Rail Pass ook voor professionele redenen, en moet ik een kopie in mijn boekhouding steken. Dat lukt ook niet met een digitaal ticket.
Dat kan je met een betaalbewijs toch ook staven? Er zijn toch genoeg niet-fysieke bewijzen die in een boekhouding mogen zitten.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 28 aug 2021, 18:19
door rdv
Het ticket moet er bij zitten, met vermelding van vertrekstation en eindstation.
Dat is wat onze boekhouding vraagt (wellicht omdat veel van de uitgaven moeten bewezen worden i.h.k.v. subsidies).

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 28 aug 2021, 18:24
door rvdborgt
rdv schreef: 28 aug 2021, 18:19 Het ticket moet er bij zitten, met vermelding van vertrekstation en eindstation.
Dat is wat onze boekhouding vraagt (wellicht omdat veel van de uitgaven moeten bewezen worden i.h.k.v. subsidies).
Van elke activering van een rit op de mobiele Rail Pass krijg je een mail ter bevestiging, met datum vertrek- en aankomststation. Dat is natuurlijk geen ticket maar daarmee maak je naar mijn mening wel aannemelijk dat je een rit hebt gebruikt. Ik zou dan aan de boekhouding vragen op welke manier ze daarvan een bewijs willen hebben.

Groetjes,
Rian

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 28 aug 2021, 22:20
door rdv
Dankjewel Rian.
Staat er dan ook een prijs op? Want ook dat is nodig.

Nu ja, zolang de app niet werkt, geraken we ook niet vooruit natuurlijk.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 29 aug 2021, 16:36
door rvdborgt
rdv schreef: 28 aug 2021, 22:20 Staat er dan ook een prijs op? Want ook dat is nodig.

Nu ja, zolang de app niet werkt, geraken we ook niet vooruit natuurlijk.
er staat geen prijs op de activeringsbevestiging voor een rit. Maar als je een nieuwe pass koopt, krijg je wel een aankoopbevestiging met de totaalprijs van de pass.

Groetjes,
Rian

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 29 aug 2021, 16:52
door SteC
Hallo,

Ik heb vorige week voor het eerst via de app met een railpass gereden.
Als je in de app een rit activeert, dan verschijnt de QR-code met het ticket. Als de activering vervallen is (de dag erna) verschijnen ze nog altijd onder het tabblad 'vervallen'. Inclusief QR-code, naam, vertrek en eindstation etc etc.
In de e-mail staat explicitet dat deze niet geldig is als vervoersbewijs.
Ik denk dat een screenshot van de app er het dichtste bij komt, misschien een keer navragen.

Ik rij vanaf nu enkel nog met de app binnen Belgie, geen gefoefel meer met tickets die heel lang in je portefeuille zitten en dan er als een vodje gaan uit zien.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 29 aug 2021, 19:19
door overweg13
rvdborgt schreef: 29 aug 2021, 16:36
er staat geen prijs op de activeringsbevestiging voor een rit. Maar als je een nieuwe pass koopt, krijg je wel een aankoopbevestiging met de totaalprijs van de pass.

Groetjes,
Rian
Inderdaad, en dat zou toch best wel mogen: op alle papieren biljetten staat de prijs wel vermeld.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 29 aug 2021, 19:28
door rdv
rvdborgt schreef: 29 aug 2021, 16:36
rdv schreef: 28 aug 2021, 22:20 Staat er dan ook een prijs op? Want ook dat is nodig.

Nu ja, zolang de app niet werkt, geraken we ook niet vooruit natuurlijk.
er staat geen prijs op de activeringsbevestiging voor een rit. Maar als je een nieuwe pass koopt, krijg je wel een aankoopbevestiging met de totaalprijs van de pass.

Groetjes,
Rian
Dan vrees ik dat dat onze boekhouding niet passeert - ik heb al moeite moeten doen om uit te leggen dat één rit 1/10e van de kostprijs van de totale pass is.

Ik zie nog een bijkomend item - ik koop nu mijn Rail Passen via de Gezinsbond, bij mijn weten is de Gezinsbond korting er enkel voor papieren Rail Passen.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 31 aug 2021, 09:09
door rdv
Lang leve het loket van het kleinere station.

Gisteren ben ik mijn vraag nog eens gaan voorleggen aan een loket van een kleiner station.
De loketbediende heeft de Rail Pass bekeken, en een attest geschreven dat de eerste lijnen onleesbaar geworden zijn door regen, en dat de resterende 6 lijnen nog gebruikt mogen worden.

HIermee is mijn probleem dus opgelost, al besef ik wel dat dat attest niet veel waard is als iemand heel strikt volgens het boekje zou werken.

Dit loket gaat jammergenoeg binnenkort sluiten.

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Geplaatst: 31 aug 2021, 13:37
door overweg13
We hebben heel lang geleden iets gelijkaardigs meegemaakt. We waren op weg met een IC naar Luxemburg en strandden midden in de lente in Naninne, omdat sneeuwval de takken in de bovenleiding liet doorhangen. Verder reizen had voor ons geen zin meer. De vervangingsbus lieten we dus rijden en toen we hoorden dat de gestrande breaks terug zouden keren, vroegen we de tbg of we mee terug mochten. Dat mocht. In Brussel-Noord stapte ik naar de info, toen nog bemand door Liliane de Wever, bekend van Actie Openbaar Vervoer op de BRT. Zij vulde zonder verdere plichtplegingen een briefje in met de melding dat 2 dagen op onze toeristische abonnementen als ongebruikt beschouwd moesten worden. Enkele dagen later waren we opnieuw op pad en de tbg kreeg er alleen een wantrouwig glimlachje uitgeperst. Maar we recupereerden onze ritten. En dat zonder een hoop administratieve rompslomp, net zoals hier de ritten op de Railpass gered werden.