Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rdv »

Ik hoop dat iemand me hier kan verder helpen, bij de NMBS wordt ik van kastje naar de muur gestuurd.

Midden-juli was ik op wandel tijdens een redelijk intense bui. In mijn portefeuille zat een Rail Pass waarop 4 lijnen waren ingevuld.
Portefeuille doorweekt, en van de vier ingevulde lijnen is enkel nog "maandag" zichtbaar, de andere gegevens zijn "weggespoeld" (hoewel ik een gewone balpen gebruikt heb). Ook is de Rail Pass in delen uiteen gevallen.

Vroeger kon je in dergelijke gevallen aan het loket aan het loket een nieuwe Rail Pass krijgen, waarop de eerste 4 lijnen onbruikbaar waren gemaakt. De steward aan het loket stuurt me naar de klantendienst, de klantendienst (op What'sApp) zegt dat ze geen terugbetaling doen van een Rail Pass omwille van de commerciële voorwaarden (maar ik wil geen terugbetaling, wel een omruiling - iets wat ze blijkbaar niet begrijpen).

Ik hoop binnenkort mijn Rail Pass opnieuw te gebruiken en wil geen problemen met de treinbegeleider.

Iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door Steve »

Ik zie in de voorwaarden alvast niets waar je je op zou kunnen baseren om de vervanging van zo'n papieren vervoerbewijs te kunnen verkrijgen. In de bijzondere voorwaarden van het product is geen enkele vervanging of terugbetaling voorzien (het laatste enkel binnen de 30 minuten na aankoop) en in de algemene vervoersvoorwaarden staat expliciet een zin "U bent ervoor verantwoordelijk uw vervoerbewijs in goede staat te houden." als het gaat over onleesbare Multi-kaarten en andere papieren vervoerbewijzen, met de vermelding dat je in zo'n geval een ticket tegen boordtarief moet kopen. Ik zou zeker eens de Multi via de app bekijken, buiten de lagere prijs is het voordeel dat die steeds gelinkt zijn aan je account en dus altijd terug te vinden zijn, ook als je bijvoorbeeld van telefoon verandert.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rdv »

Dankjewel Steve.
De app werkt niet op mijn telefoon, dus dat is geen optie.
Bovendien gebruik ik mijn Rail Pass ook voor professionele redenen, en moet ik een kopie in mijn boekhouding steken. Dat lukt ook niet met een digitaal ticket.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door Steve »

Dan vrees ik dat je weinig mogelijkheden meer hebt als ook de klantendienst niet bereid is tot een gebaar. Je kunt het eventueel nog bij de ombudsdienst proberen, maar ook daar is de uitkomst heel onzeker en moet je eigenlijk louter op goodwill rekenen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rdv »

Jammer dat er hier geen oplossing voor mogelijk is, en een beetje zuur omdat ik vorig jaar al voor pakweg 150 EUR passen heb moeten weggooien door de Corona-crisis. Ik draag de trein een warm hart toe, maar om 200 EUR te sponsoren gaat er een beetje over :).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 27 aug 2021, 10:29 Bovendien gebruik ik mijn Rail Pass ook voor professionele redenen, en moet ik een kopie in mijn boekhouding steken. Dat lukt ook niet met een digitaal ticket.
Dat kan je met een betaalbewijs toch ook staven? Er zijn toch genoeg niet-fysieke bewijzen die in een boekhouding mogen zitten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rdv »

Het ticket moet er bij zitten, met vermelding van vertrekstation en eindstation.
Dat is wat onze boekhouding vraagt (wellicht omdat veel van de uitgaven moeten bewezen worden i.h.k.v. subsidies).
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 28 aug 2021, 18:19 Het ticket moet er bij zitten, met vermelding van vertrekstation en eindstation.
Dat is wat onze boekhouding vraagt (wellicht omdat veel van de uitgaven moeten bewezen worden i.h.k.v. subsidies).
Van elke activering van een rit op de mobiele Rail Pass krijg je een mail ter bevestiging, met datum vertrek- en aankomststation. Dat is natuurlijk geen ticket maar daarmee maak je naar mijn mening wel aannemelijk dat je een rit hebt gebruikt. Ik zou dan aan de boekhouding vragen op welke manier ze daarvan een bewijs willen hebben.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rdv »

Dankjewel Rian.
Staat er dan ook een prijs op? Want ook dat is nodig.

Nu ja, zolang de app niet werkt, geraken we ook niet vooruit natuurlijk.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 28 aug 2021, 22:20 Staat er dan ook een prijs op? Want ook dat is nodig.

Nu ja, zolang de app niet werkt, geraken we ook niet vooruit natuurlijk.
er staat geen prijs op de activeringsbevestiging voor een rit. Maar als je een nieuwe pass koopt, krijg je wel een aankoopbevestiging met de totaalprijs van de pass.

Groetjes,
Rian
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door SteC »

Hallo,

Ik heb vorige week voor het eerst via de app met een railpass gereden.
Als je in de app een rit activeert, dan verschijnt de QR-code met het ticket. Als de activering vervallen is (de dag erna) verschijnen ze nog altijd onder het tabblad 'vervallen'. Inclusief QR-code, naam, vertrek en eindstation etc etc.
In de e-mail staat explicitet dat deze niet geldig is als vervoersbewijs.
Ik denk dat een screenshot van de app er het dichtste bij komt, misschien een keer navragen.

Ik rij vanaf nu enkel nog met de app binnen Belgie, geen gefoefel meer met tickets die heel lang in je portefeuille zitten en dan er als een vodje gaan uit zien.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef: 29 aug 2021, 16:36
er staat geen prijs op de activeringsbevestiging voor een rit. Maar als je een nieuwe pass koopt, krijg je wel een aankoopbevestiging met de totaalprijs van de pass.

Groetjes,
Rian
Inderdaad, en dat zou toch best wel mogen: op alle papieren biljetten staat de prijs wel vermeld.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 29 aug 2021, 16:36
rdv schreef: 28 aug 2021, 22:20 Staat er dan ook een prijs op? Want ook dat is nodig.

Nu ja, zolang de app niet werkt, geraken we ook niet vooruit natuurlijk.
er staat geen prijs op de activeringsbevestiging voor een rit. Maar als je een nieuwe pass koopt, krijg je wel een aankoopbevestiging met de totaalprijs van de pass.

Groetjes,
Rian
Dan vrees ik dat dat onze boekhouding niet passeert - ik heb al moeite moeten doen om uit te leggen dat één rit 1/10e van de kostprijs van de totale pass is.

Ik zie nog een bijkomend item - ik koop nu mijn Rail Passen via de Gezinsbond, bij mijn weten is de Gezinsbond korting er enkel voor papieren Rail Passen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door rdv »

Lang leve het loket van het kleinere station.

Gisteren ben ik mijn vraag nog eens gaan voorleggen aan een loket van een kleiner station.
De loketbediende heeft de Rail Pass bekeken, en een attest geschreven dat de eerste lijnen onleesbaar geworden zijn door regen, en dat de resterende 6 lijnen nog gebruikt mogen worden.

HIermee is mijn probleem dus opgelost, al besef ik wel dat dat attest niet veel waard is als iemand heel strikt volgens het boekje zou werken.

Dit loket gaat jammergenoeg binnenkort sluiten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat te doen met een uitgeregende Rail Pass?

Bericht door overweg13 »

We hebben heel lang geleden iets gelijkaardigs meegemaakt. We waren op weg met een IC naar Luxemburg en strandden midden in de lente in Naninne, omdat sneeuwval de takken in de bovenleiding liet doorhangen. Verder reizen had voor ons geen zin meer. De vervangingsbus lieten we dus rijden en toen we hoorden dat de gestrande breaks terug zouden keren, vroegen we de tbg of we mee terug mochten. Dat mocht. In Brussel-Noord stapte ik naar de info, toen nog bemand door Liliane de Wever, bekend van Actie Openbaar Vervoer op de BRT. Zij vulde zonder verdere plichtplegingen een briefje in met de melding dat 2 dagen op onze toeristische abonnementen als ongebruikt beschouwd moesten worden. Enkele dagen later waren we opnieuw op pad en de tbg kreeg er alleen een wantrouwig glimlachje uitgeperst. Maar we recupereerden onze ritten. En dat zonder een hoop administratieve rompslomp, net zoals hier de ritten op de Railpass gered werden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie