automatische ticket app

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: automatische ticket app

Bericht door Paul »

overweg13 schreef: 13 aug 2021, 20:59 Ik heb ondertussen antwoord gekregen op mijn vragen:

1. Het tarief van het Senior Ticket en Weekend Ticket is enkel geldig voor een heen- en terugreis, zoals dat vandaag al het geval. Als je geen terugreis aflegt zal het systeem je dus een Standard Ticket aanrekenen.
Deze enormiteit alleen al is voldoende om geen enkel vertrouwen te hebben in deze app...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: automatische ticket app

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 13 aug 2021, 20:59 Ik heb ondertussen antwoord gekregen op mijn vragen:

Bedankt voor je vraag en interesse in ons project. Ik licht graag even enkele zaken toe:

1. Het tarief van het Senior Ticket en Weekend Ticket is enkel geldig voor een heen- en terugreis, zoals dat vandaag al het geval. Als je geen terugreis aflegt zal het systeem je dus een Standard Ticket aanrekenen.

2. Het seniorenticket is enkel geldig voor eenzelfde terugreis, zodra je van je reisweg afwijkt zal het systeem dat opmerken en je dus geen seniorenticket kunnen aanrekenen.

3. De app houdt rekening met alternatieve reisroutes volgens de NMBS regels, dus indien je reisweg hieraan voldoet zal de app je toch nog steeds een seniorenticket aanrekenen.


Het is me wel duidelijk dat ik bijzonder weinig gebruik zal maken van deze app...
Ik hoop dat men in punt 1 zich verkeerd heeft uitgedrukt, anders zou dat duur kunnen uitvallen voor de senioren.

Wat punt 3 betreft, ben ik wel erg benieuwd. Kan die app bepalen of je meteen de eerste de snelste trein naar je eindbestemming neemt wanneer je overstapt in een station dat niet op de kortste reisroute ligt? Indien dat niet het geval is, moet je namelijk twee aparte tickets aankopen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: automatische ticket app

Bericht door overweg13 »

Er zijn nog wel enkele problemen te bedenken. Wat als je je reis onderbreekt in een station op de normale reisweg? Zal het systeem de reis toch al een geheel beschouwen of als twee aparte ritten? In dat laatste geval zal je dus meer betalen. Laat ons hopen dat de NMBS niet weer enkele formules afschaft om de app te kunnen invoeren... Ik vond zelfs twintig jaar geleden het aanbod aan tarieven niet onmogelijk ingewikkeld en toch wordt dat stelselmatig gebruikt om formules af te schaffen.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: automatische ticket app

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 13 aug 2021, 20:59 Ik heb ondertussen antwoord gekregen op mijn vragen:

1. Het tarief van het Senior Ticket en Weekend Ticket is enkel geldig voor een heen- en terugreis, zoals dat vandaag al het geval. Als je geen terugreis aflegt zal het systeem je dus een Standard Ticket aanrekenen.

2. Het seniorenticket is enkel geldig voor eenzelfde terugreis, zodra je van je reisweg afwijkt zal het systeem dat opmerken en je dus geen seniorenticket kunnen aanrekenen.
1. Het is niet verplicht om de terugreis van een seniorenticket te gebruiken. De NMBS is in overtreding als ze aan een senior een enkele reis in rekening brengen als een seniorenticket goedkoper zou zijn geweest.
2. Houdt de NMBS er rekening mee dat je vanaf een ander kuststation mag terugreizen? De terugreis is dan dus niet hetzelfde als de heenreis.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: automatische ticket app

Bericht door Paul »

De app zou bovendien op de hoogte moeten zijn van alle mogelijke incidenten, vertragingen, uitgevallen treinen, omgeleide treinen e.d. op het spoorwegnet. Want bij een vertraging, gemiste aansluiting of uitgevallen trein is het vaak zo dat je vlugger ter bestemming bent via een omweg die bij normaal verkeer niet toegestaan zou zijn.

Ik vraag mij bijvoorbeeld af wat deze app me zou aanrekenen bij de 'grand tour' die ik maakte op 12 augustus (zie viewtopic.php?f=12&t=14978) en die je in de gegeven bijzondere omstandigheden perfect kon doen met een seniorenbiljet...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie