Vrijkaart NMBS

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door nighttrain »

ovspotter_be schreef: 22 okt 2023, 17:23
Steven schreef: 09 sep 2023, 17:53 Je vrijkaart = een internationaal ticket voor de hele regio van de Benelux en dus zoals andere internationale tarieven vrijgesteld van die toeslag.
Misschien beetje muggenziften maar wilt dat dan ook zeggen dat je met een 1e klasse vrijkaart en/of vrijbiljet in Nederland toegang hebt tot de 1e klasse lounges in Amsterdam, Schiphol en Rotterdam?
Dan zal je normaal 6 euro per uur betalen of 15 euro per dag.
Proberen Is nooit verboden.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Ik ga morgen eens proberen want op de website staat dat je toegang krijgt met een "1e klas internationaal ticket (zoals 1e klas Interrail)" en is zo'n vrijkaart/-biljet technisch gezien ook geen 1e klas internationaal ticket want het is geldig in België, Nederland en het Groothertogdom Luxemburg.
Als ik niet binnen mag ga ik ook niet betalen, dat vind ik het nu ook weer niet waard.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 22 okt 2023, 23:20 Ik ga morgen eens proberen want op de website staat dat je toegang krijgt met een "1e klas internationaal ticket (zoals 1e klas Interrail)" en is zo'n vrijkaart/-biljet technisch gezien ook geen 1e klas internationaal ticket want het is geldig in België, Nederland en het Groothertogdom Luxemburg.
Als ik niet binnen mag ga ik ook niet betalen, dat vind ik het nu ook weer niet waard.
Als ze je niet binnenlaten, eerst de vraag stellen waarom jouw internationale ticket niet goed genoeg zou zijn. Het voldoet immers aan wat er beschreven staat in de toegangsvoorwaarden.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door nighttrain »

rvdborgt schreef: 22 okt 2023, 23:58
ovspotter_be schreef: 22 okt 2023, 23:20 Ik ga morgen eens proberen want op de website staat dat je toegang krijgt met een "1e klas internationaal ticket (zoals 1e klas Interrail)" en is zo'n vrijkaart/-biljet technisch gezien ook geen 1e klas internationaal ticket want het is geldig in België, Nederland en het Groothertogdom Luxemburg.
Als ik niet binnen mag ga ik ook niet betalen, dat vind ik het nu ook weer niet waard.
Als ze je niet binnenlaten, eerst de vraag stellen waarom jouw internationale ticket niet goed genoeg zou zijn. Het voldoet immers aan wat er beschreven staat in de toegangsvoorwaarden.
Daar ik ook een uitstap had gepland met mijn vrouw naar Amsterdam (met de 1 klas vrijbiljet) binnenkort,heb ik even gebeld met "de lounge"(088 671 1056) als anticipatie.
En de vriendelijke dame heeft me medegedeeld ,met de gekende Nederlandse charme,dat ze dit "internatinale ticket" toch konden aanvaarden en ze mijn naam zou vermelden in hun logboek voor die bepaalde dag. Het zou dus een uitzondering zijn gezien ik vanuit Belgie zou reizen=internationaal ticket die in feite geen echt "ticket" is.
Probleem solved
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Ik ben de lounge in Amsterdam binnen geraakt met een vrijbiljet 1e klas.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ovspotter_be »

In Rotterdam deden ze moeilijk maar "voor deze ene keer" werd ik toegelaten, volgens de man achter de balie was de lounge niet voor personeelsleden
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 23 okt 2023, 13:45 volgens de man achter de balie was de lounge niet voor personeelsleden
Zo lang dat niet in de voorwaarden staat, kan dat niet van toepassing zijn.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door 260689 »

ovspotter_be schreef: 23 okt 2023, 13:45 In Rotterdam deden ze moeilijk maar "voor deze ene keer" werd ik toegelaten, volgens de man achter de balie was de lounge niet voor personeelsleden
Wij zijn geen personeelsleden van NS maar NMBS. Ander land, ander bedrijf. Dus dat houd geen steek.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door nighttrain »

260689 schreef: 23 okt 2023, 15:16
ovspotter_be schreef: 23 okt 2023, 13:45 In Rotterdam deden ze moeilijk maar "voor deze ene keer" werd ik toegelaten, volgens de man achter de balie was de lounge niet voor personeelsleden
Wij zijn geen personeelsleden van NS maar NMBS. Ander land, ander bedrijf. Dus dat houd geen steek.
Maar dat Nederlands "personneelslid "kan ook in het bezit zijn van een "legimitatiebewijs en vrijbiljet eerste klas " om een Internationale reis uit te voeren naar Belgie of Luxemburg.
Dus het hangt terug af van de aanwezigediensdoende bediende in een grijze zone.
De dame die mij deze ochtend te woord stond in Amsterdam had een andere visie ,bij gebrek aan een duidelijk kader.
Opgelet,het is het legimitatiebewijs per persoon die de toegang verleent naar de trein/perron en mischien lounge??
En dus niet het ticket,want daar staat geen QR code op. Op de trein moet je beide kunnen voorleggen.
In Belgie heb dit probleem niet,daar het gewoonweg niet bestaat.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 23 okt 2023, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door HLE18 »

Eerder probeerde ik de lounge van:
- LNER (London King's Cross): toegang met Interrail 1e klasse & 1e klasse FIP coupon. 2e klasse FIP coupon mocht zelfs meekomen. Gratis koekjes, thee, koffie, enz...
- DB (Keulen): Geen toegang met Interrail, FIP wel.
- ÖBB (Wenen): Geen toegang met 1e klasse FIP, wel met 1e klasse Interrail.
- GWR/Caledonian Sleeper lounge (Londen Euston): 1e klasse FIP coupon was voldoende, zelfs niet gekeken naar de Interrail van mijn vriendin.
- DSB (Kopenhagen): Toegang met FIP 1e klasse.
- Frecciarossa lounge (Milaan C.): Buiten gevlogen, alleen voor business class.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 23 okt 2023, 18:20 Eerder probeerde ik de lounge van:
- DB (Keulen): Geen toegang met Interrail, FIP wel.
Volgens de regels van DB geeft een FIP-coupon geen toegang.
HLE18 schreef: 23 okt 2023, 18:20 - Frecciarossa lounge (Milaan C.): Buiten gevlogen, alleen voor business class.
Een gewoon Business-ticket is zelfs niet voldoende.
Plaats reactie