compensatie

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

compensatie

Bericht door joverwimp »

Het overkomt wel iedereen: aansluiting gemist, trein afgeschaft of een andere oorzaak waardoor je een uur later ter bestemming komt.
Indertijd gaf ik het compensatieformulier af in mijn station. Maar dat werd - zoals vele - gesloten.
Dan per post. Maar die bleek niet altijd de juiste bestemmig te bereiken. Omdat ik geen kopie gemaakt had kreeg ik dus geen compensatie.
Sindsdien afgegeven aan het loket van een belangrijk station waar ik moest wachten op een verbinding.
Ook dat liep eens fout: het bereikte zijn bestemming niet en ik had alweer geen kopie.
Sindsdien vraag ik een ontvangstbewijs. Niet alle loketbedienden weten wat ze moeten doen, maar dat beterde. Ze vragen uw identiteitskaart en dan krijg je een ontvangstbewijs.
Nu wordt het lastiger. Al tweemaal moest ik een bijkomend formulier invullen waar zowat alles staat dat al vermeld is. Reken op 10 minuten en verlies je geduld niet !
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: compensatie

Bericht door t-town »

Tja, je kan het ook gewoon online doen. https://b2c-forms.belgiantrain.be/compe ... php?lang=N
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: compensatie

Bericht door overweg13 »

Inderdaad, het probleem is dat het invulformulier niet berekend is op meer dan 1 overstap en het is natuurlijk vaak in zo een geval dat het fout loopt. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat me nog nooit een compensatie geweigerd is.
Met vriendelijke groet

overweg13
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: compensatie

Bericht door joverwimp »

t-town schreef: 18 jul 2021, 19:08 Tja, je kan het ook gewoon online doen. https://b2c-forms.belgiantrain.be/compe ... php?lang=N
doe ik ook; bij mijn weten moet dit afgeprint worden en met de (papieren) biljetten overgemaakt binnen de maand; met een railpass wanneer die opgebruikt is.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: compensatie

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 19 jul 2021, 08:40
t-town schreef: 18 jul 2021, 19:08 Tja, je kan het ook gewoon online doen. https://b2c-forms.belgiantrain.be/compe ... php?lang=N
doe ik ook; bij mijn weten moet dit afgeprint worden en met de (papieren) biljetten overgemaakt binnen de maand; met een railpass wanneer die opgebruikt is.
Dat online formulier hoef je niet af te drukken maar je zult wel een verzoek krijgen om je treinkaartje(s) op te sturen als dat papieren kaartjes waren.
Ik zie volgens mij trouwens nergens dat je in dat formulier alle overstaps zou moeten aangeven...

Groetjes,
Rian
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: compensatie

Bericht door joverwimp »

rvdborgt schreef: 19 jul 2021, 19:22
joverwimp schreef: 19 jul 2021, 08:40
t-town schreef: 18 jul 2021, 19:08 Tja, je kan het ook gewoon online doen. https://b2c-forms.belgiantrain.be/compe ... php?lang=N
doe ik ook; bij mijn weten moet dit afgeprint worden en met de (papieren) biljetten overgemaakt binnen de maand; met een railpass wanneer die opgebruikt is.
Dat online formulier hoef je niet af te drukken maar je zult wel een verzoek krijgen om je treinkaartje(s) op te sturen als dat papieren kaartjes waren.
Ik zie volgens mij trouwens nergens dat je in dat formulier alle overstaps zou moeten aangeven...

Groetjes,
Rian
En wat stuur ik op als het vervoerbewijs op mijn identiteitskaart staat ? de plaatselijke automaat is al bijna twee maand defect en laat me weinig keuze.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: compensatie

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 25 aug 2021, 10:24
rvdborgt schreef: 19 jul 2021, 19:22
joverwimp schreef: 19 jul 2021, 08:40 doe ik ook; bij mijn weten moet dit afgeprint worden en met de (papieren) biljetten overgemaakt binnen de maand; met een railpass wanneer die opgebruikt is.
Dat online formulier hoef je niet af te drukken maar je zult wel een verzoek krijgen om je treinkaartje(s) op te sturen als dat papieren kaartjes waren.
Ik zie volgens mij trouwens nergens dat je in dat formulier alle overstaps zou moeten aangeven...
En wat stuur ik op als het vervoerbewijs op mijn identiteitskaart staat ? de plaatselijke automaat is al bijna twee maand defect en laat me weinig keuze.
Dan zou ik een kopie van de identiteitskaart meesturen, met de opmerking dat de automaat kapot is. Aan de hand van het nummer kunnen ze zelf ook zien wat voor ticket je had. Eventueel doe je de bevestigingsmail erbij.

Groetjes,
Rian
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: compensatie

Bericht door joverwimp »

rvdborgt schreef: 25 aug 2021, 11:20
joverwimp schreef: 25 aug 2021, 10:24
rvdborgt schreef: 19 jul 2021, 19:22
Dat online formulier hoef je niet af te drukken maar je zult wel een verzoek krijgen om je treinkaartje(s) op te sturen als dat papieren kaartjes waren.
Ik zie volgens mij trouwens nergens dat je in dat formulier alle overstaps zou moeten aangeven...
En wat stuur ik op als het vervoerbewijs op mijn identiteitskaart staat ? de plaatselijke automaat is al bijna twee maand defect en laat me weinig keuze.
Dan zou ik een kopie van de identiteitskaart meesturen, met de opmerking dat de automaat kapot is. Aan de hand van het nummer kunnen ze zelf ook zien wat voor ticket je had. Eventueel doe je de bevestigingsmail erbij.

Groetjes,
Rian
Na een facebook-conversatie met de NMBS blijkt het online-formulier te volstaan. ( 'Het eerste veld bevat je identiteitsgegevens').
Ik ben benieuwd.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: compensatie

Bericht door joverwimp »

De ombudsdienst vroeg me een scan of foto van het vervoersbewijs. Niet mogelijk !
In de compensatieaanvraag moeten nieuwe mogelijkheden aan bod komen.
Tenslotte werd de bevestigingsmail aanvaard als bewijs van aankoop.
Hieronder nog mijn facebook-communicatie, waarbij de medewerker van de NMBS denkt dat identiteitsgegevens volstaan (https://www.facebook.com/NMBS)

Wo 11:45 (24 aug 2021)
Door jou verzonden
hoe kan ik compensatie voor vertraging van 1 uur aanvragen als mijn biljet op mijn identiteitskaart staat

NMBS
Goeiemiddag Jo, onze klantendienst kan dat ticket terugvinden op basis van je identiteitsgegevens. ^Thomas

Door jou verzonden
het formulier voorziet niets over identiteitsgegevens, blijft de vraag wat ik verder moet opsturen. Kan dat digitaal ?

NMBS
Je voert die aanvraag uit via https://b2c-forms.belgiantrain.be/compe ... lcQAvD_BwE? ^Thomas

Door jou verzonden
Dat had ik al ingevuld. Volstaat dat? (zoals gezegd is de mogelijkheid van biljet op identiteitskaart niet voorzien)

NMBS
Dat volstaat zeker! Het eerste veld bevat je identiteitsgegevens. ^Thomas

Door jou verzonden
Dankjewel, ik ben benieuwd. Want de treinbegeleider heeft mijn identiteitskaart wel nodig om een en ander te controleren.

NMBS
Die aankoop werd gelinkt aan je identiteitskaart. Het zou zeer vreemd zijn als we dan op basis van je naam en voornaam hem niet kunnen terugvinden. ^Thomas
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: compensatie

Bericht door thejay »

Communicatie en NMBS blijft toch lastig

a)
* Vertraging van 60 minuten met een rit op de Railpass (gemiste aansluiting) ingediend via envelop afgegeven aan het loket
* Bedrag is teruggestort op mijn bankrekening

b)
* Herhaaldelijke vertragingen ingediend via het webformulier en Excel-bestand
* Compensatie werd op mijn elektronische portefeuille gezet, dit heb ik geconstateerd toen ik toevallig op mynmbs account keek.

In beide gevallen geen enkele feedback. Vroeger kreeg je voor geval a) een brief op papier thuisgestuurd en in geval b) kreeg ik altijd een email terug.

Maar goed, de compensaties waar ik recht op had zijn toegekend, dus daar mogen we dan tevreden over zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: compensatie

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef: 23 mar 2022, 18:16 In beide gevallen geen enkele feedback. Vroeger kreeg je voor geval a) een brief op papier thuisgestuurd en in geval b) kreeg ik altijd een email terug.
Nu je het zegt: ik heb op 23 december ook een compensatie via het formulier ingediend en heb daar ook geen enkele mail meer over gekregen. Op 9 februari is dan het bedrag op mijn rekening bijgeschreven.
De compensatie van daarvoor verliep nog normaal: aanvraag 6 oktober en mail met de toekenning op 7 november 2021.

Groetjes,
Rian
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: compensatie

Bericht door joverwimp »

t-town schreef: 18 jul 2021, 19:08 Tja, je kan het ook gewoon online doen. https://b2c-forms.belgiantrain.be/compe ... php?lang=N
Het online formulier afprinten en afgeven met het biljet: zoals gezegd wordt het online formulier niet aanvaard in bv Brussel-Zuid. Daar wordt het nagenoeg identieke formulier C283 ingevuld.
Na alweer een vertraging (van twee uur) heb ik het formulier C283 gedownload, ingevuld en afgegeven in Brussel-Zuid. Het werd meteen aanvaard. Waarom zeggen ze niet dat het afgeprinte online formulier niet telt, enkel C283 ?
Plaats reactie