Pagina 9 van 10

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 00:17
door trainlovertje
Klassiekje schreef: 22 nov 2022, 21:32
rvdborgt schreef: 21 nov 2022, 14:00 Ik stel voor dat we allemaal afzonderlijk ons beklag doen bij de klantendienst:
https://www.belgiantrain.be/nl/support/forms
Daarbij o.a. vermelden wat voor functies er in de nieuwe app nog steeds ontbreken en vragen naar wanneer die eindelijk terugkomen.

Alleen bij voldoende klachten zal de NMBS inzien dat er een probleem is.
Veel succes :mrgreen:
Sinds dag 1 werken ze al aan deze 'nieuwe functies'
Dat bewijst enkel en alleen dat er niets gebeurt. Wat kan men anders doen dan druk uitoefenen?

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 00:24
door jan_olieslagers
Dat bewijst enkel en alleen dat er niets gebeurt.
Ja, maar dat kan ook komen omdat men niet de mogelijkheden heeft om echt iets te doen.
Wat kan men anders doen dan druk uitoefenen?
Politici aanspreken. En ze echt onder druk zetten, concrete acties en feiten eisen - want holle woorden krijgt men volop van dat zootje, maar daar komt niemand mee vooruit. Het hele spoorbedrijf is met handen en voeten (lees: met budgetten) afhankelijk van de politiek, en is er dus doodbenauwd van. En politici zijn even doodbenauwd van de kiezer.

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 16:54
door trainlovertje
Budgetten is het probleem niet in dit geval, daar ben ik wel van overtuigd. Een zoekfunctie toevoegen aan die applicatie kost amper moeite en tijd.
Het is volgens mij de visie van een groep marketeers die 'al die nummers toch wel wat ingewikkeld vinden' en daarom enkel een zoekfunctie van station tot station voorzien.

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 17:39
door jpvdveer
... en ik denk dan ook dat de app voor 95% van de reizigers perfect voldoet. Een goed voorbeeld van een minimalistische aanpak. Veel apps proberen veel te veel te bereiken waardoor de gemiddelde gebruiker snel de weg kwijt is. Als treinliefhebber vind ik de app een forse achteruitgang. Als reiziger vind ik hem erg goed.

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 17:44
door overweg13
trainlovertje schreef: 23 nov 2022, 16:54 Budgetten is het probleem niet in dit geval, daar ben ik wel van overtuigd. Een zoekfunctie toevoegen aan die applicatie kost amper moeite en tijd.
Het is volgens mij de visie van een groep marketeers die 'al die nummers toch wel wat ingewikkeld vinden' en daarom enkel een zoekfunctie van station tot station voorzien.
Dat zal inderdaad wel de achterliggende reden zijn. En de onhebbelijkheid van veel app-ontwikkelaars dat zij weten wat goed voor ons is en zelf nerds zijn die met het product waar ze de app voor ontwikkelen, nauwelijks enige voeling hebben. Overigens kun je met een aantal tussenstappen wel bij de treinnummers, ik zie dus niet in waarom dat ook niet rechtstreeks zou kunnen. Wat ik deze en andere apps voor OV verwijt, is dat alles gericht is op reizigers die elke dag weer dezelfde trein, dezelfde bus, hetzelfde traject afleggen. Zelf heb ik dat gelukkig nooit hoeven te doen, maar ik voel me nu wel de dupe van deze strategie.
Overigens bestaat het omgekeerde ook - ik denk dan o.a. aan de app van KBC waar men zo veel mogelijkheden ingepropt heeft, dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat iemand ze ooit allemaal gebruikt. En dat zal ook wel met de idee zijn dat ze weten wat goed is voor de klant.

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 17:47
door jan_olieslagers
Budgetten is het probleem niet in dit geval, daar ben ik wel van overtuigd.
Akkoord, maar dat heb ik ook niet gesteld. Ik bedoelde eerder iets in de zin van "Als uw dienstverlening - ook de secundaire - naar de reizigers zo ondermaats blijft, dan zouden onze bevriende politici wel eens twee keer kunnen nadenken om uw budget goed te keuren".

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 17:58
door Commendatore
Is DB Navigator voor velen hier niet een goed alternatief? Deze geeft ook realtime data voor België.

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 18:28
door rvdborgt
jpvdveer schreef: 23 nov 2022, 17:39 ... en ik denk dan ook dat de app voor 95% van de reizigers perfect voldoet. Een goed voorbeeld van een minimalistische aanpak. Veel apps proberen veel te veel te bereiken waardoor de gemiddelde gebruiker snel de weg kwijt is. Als treinliefhebber vind ik de app een forse achteruitgang. Als reiziger vind ik hem erg goed.
De beoordeling in Google Play is al maanden rond de 1,4. Ik heb dus niet het idee dat de gemiddelde gebruiker er zelfs maar een beetje tevreden mee is.

Groetjes,
Rian

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 18:31
door jan_olieslagers
De beoordeling in Google Play is al maanden rond de 1,4.
Op een schaal van 1-100 :) ?
Niet dat ik veel waarde hecht aan G... en alles wat daarvandaan komt, die zijn toch in de eerste plaats met hun eigen aandelenkoers bezig.

Bij enig nadenken*: er zijn verschillende soorten gebruikers, idealiter zou er een aparte webstek/app moeten zijn voor elke soort:
* regelmatige reizig(st)er, veelal pendelaar, die het grosso modo allemaal wel weet maar die concrete vragen heeft bv. als het misloopt. Bv. "L26 ligt helemaal in de knoop, hoe geraak ik hier en nu nog van Merode naar Vilvoorde" o.i.d.
* occasionele reizig(st)er(s), bv. gezinnetje dat fietsvakantie probeert te plannen in Catalunya of in Denemarken of zo, of technica/technicus die onverwacht een dringende klus krijgt opgesolferd in Praag of in Modena, en zich afvraagt of een nachttrein een alternatief zou kunnen zijn voor de auto;
* spoorwegfanatici zoals men op sommige fora al eens tegenkomt ;) en die de gekst mogelijke vragen hebben.




*nadenken: wat men doet nadat men gedaan heeft met denken :)

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 18:40
door overweg13
Ik heb gisteren nog een mooi voorbeeldje meegemaakt dat aantoont dat het belangrijk kan zijn dat je de volledige rit van een trein kunt volgen. We wilden naar Leuven met de rechtstreekse IC 1711, maar die begon plots vanaf Saint-Ghislain vertraging te maken. Dan verwacht je dat die vertraging min of meer ingelopen wordt, maar dat bleek deze keer niet het geval, integendeel. Als ik gewoon een route Halle - Leuven vraag, krijg ik alleen het deeltraject te zien en dus kan ik me ook geen idee vormen van de loop van deze trein: vertraging inlopend of vertraging opbouwend. Bleek dat het laatste het geval was. En nu kan het best zijn dat ik de enige was op het perron in Halle die de moeite heb gedaan/kon doen om IC 1711 te volgen, maar ik vind dat eigenlijk geen geldig argument om deze optie niet wat gemakkelijker toegankelijk te maken, zoals dat in de oude app het geval was.
En dus namen we IC 3411 tot Brussel-Zuid, vanwaar we wel zouden zien. Het geluk lachte ons toe want IC 2211 zou vandaag niet stoppen in Aarschot en Diest, maar wel in Leuven. Uiteindelijk kwamen we dus met een zeer beperkte vertraging in Leuven aan. (Uit een gesprek in de trein kon ik opmaken dat de storing op lijn 35 het gevolg was van de werken aan de seininrichting tijdens het weekend...)

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 18:53
door rvdborgt
jan_olieslagers schreef: 23 nov 2022, 18:31
De beoordeling in Google Play is al maanden rond de 1,4.
Op een schaal van 1-100 :) ?
Niet dat ik veel waarde hecht aan G... en alles wat daarvandaan komt, die zijn toch in de eerste plaats met hun eigen aandelenkoers bezig.
Aandelenkoers heeft niets met die beoordeling te maken. Die komt toch echt van de gebruikers, die daar hun oordeel achterlaten. Je kunt een app waarderen van 1 t/m 5. 1,4 is dus zeer laag, in feite een ruime onvoldoende. Ter vergelijking: de oude app had een gemiddelde waardering van meer dan 4.

Groetjes,
Rian

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 19:07
door Shrek
Het ergste aan deze zaak is dat een app een punt is waar de nmbs gemakkelijk mee kan scoren. Andere zaken als uitbreiding van het treinaanbod of comfortabelere treinen kosten heel veel geld en personeel en zijn daarom bijna utopisch, een goede app kost helemaal niet zoveel en is daarom wel realistisch.

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 23 nov 2022, 19:32
door jan_olieslagers
Ja, zeker, @Shrek. Mij lijkt het probleem toch wel te zijn dat men niet met een enkele app aan alle verlangens kan voldoen, en dat is natuurlijk wel nodig om goed te scoren. Een enkel eethuis kan ook niet voldoen aan de wensen van de lieden die nu naar het dorpsfrituur gaan, of naar de McDo, of naar Comme Chez Cois.

Toch wordt het blijkbaar geprobeerd, iets te maken dat voor iedereen moet voldoen. Niet te verwonderen dat dat weinig sukses kent - de internaut van de 21ste eeuw is veeleisend en kieskeurig.

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 25 nov 2022, 18:01
door overweg13
Gelezen op we NMBS-site: Vanaf zondag 11 december is het nieuwe vervoersplan van NMBS van toepassing. Je kunt de geüpdatete brochures vanaf 13 januari downloaden.
En wij maar klagen over de nieuwe app. Even raden: de definitieve beslissing is (veel) te laat gevallen en een kerstvakantie van 3 weken is een minimum. En nu maar hopen dat er geen fouten in voorkomen...

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Geplaatst: 26 nov 2022, 00:06
door Commendatore
Ik heb hem afgelopen donderdag eens gebruikt: het werkt wel, maar ik vind de reisinformatie behoorlijk summier. Dat komt dus redelijk overeen met wat anderen in dit topic al zeiden. Met DB Navigator ernaast is het echter wel te doen. (Aangezien het een reisje Nederland-België-Nederland was, moest dat sowieso wel, want NS heeft op dit vlak ook niks fatsoenlijks voor grensoverschrijdende reizen.)

Voor wat betreft verschillende apps voor verschillende doelgroepen: kun je dan niet beter één app maken waarbij je 'geavanceerde' opties in de instellingen kunt inschakelen? De vraag is alleen wel of dat echt nodig is, want bij DB Navigator doen ze dat ook niet en die app kan heel erg veel. (Maar Bahn.de in bepaalde opzichten nog iets meer, bijvoorbeeld filteren op treinsoort per deeltraject.)