nieuwe app NMBS Mobility ...

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door am62 »

Dwarsligger schreef: 12 jul 2022, 12:02 Ik dacht eerst dat de storing aan de (overigens geweldig gebruiksvriendelijke) Railer-app lag. In de nieuwe NMBS-app werden vertragingen wel getoond. De oude NMBS-app krijg ik niet meer aan de praat, die bombardeert mij met meldingen "deze app wordt niet meer geüpdatet" waardoor hij de facto onbruikbaar is.
Maar bij Railer signaleerden ze inderdaad dat fout langs de kant van de spoorwegen zelf ligt.
Railer is top zie mijn beschrijving eerder... enkel wel voor Apple.
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=1 ... 74#p258874
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door rvdborgt »

koeleboe1 schreef: 12 jul 2022, 15:38
Dwarsligger schreef: 12 jul 2022, 12:02 Ik dacht eerst dat de storing aan de (overigens geweldig gebruiksvriendelijke) Railer-app lag. In de nieuwe NMBS-app werden vertragingen wel getoond. De oude NMBS-app krijg ik niet meer aan de praat, die bombardeert mij met meldingen "deze app wordt niet meer geüpdatet" waardoor hij de facto onbruikbaar is.
Maar bij Railer signaleerden ze inderdaad dat fout langs de kant van de spoorwegen zelf ligt.
Nu is de vraag, is dit permanent of is er een fout gebeurd langs de kant van NMBS? Want als dit niet meer zou werken, zou dat toch een groot verlies zijn...
Vooralsnog ga ik uit van een tijdelijk probleem. Immers, de pagina waarnaar ze verwijzen voor actuele informatie hebben nu ook geen realtimegegevens:
https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... ture-times

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Shrek »

Intussen lijkt alles weer normaal te werken, oude app incluis.
koeleboe1
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door koeleboe1 »

Ik vrees dat het nu definitief over is. Ook andere apps werken (tijdelijk) niet meer nu, zoals hyperrail. De server geeft ongeldig antwoord.
Bijlagen
Screenshot_20221104_093238_SNCB.jpg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Shrek »

Hier werkt het ook niet meer. Zeer jammer.
Weet iemand toevallig hoe je in de nieuwe app een trein via zijn nummer kan opzoeken?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 04 nov 2022, 09:55 Hier werkt het ook niet meer. Zeer jammer.
Weet iemand toevallig hoe je in de nieuwe app een trein via zijn nummer kan opzoeken?
Dat gaat niet...
Een trieste dag vind ik dit. :cry:
koeleboe1
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door koeleboe1 »

Waarschijnlijk werkt de nieuwe app via een andere API. De oude app (en ook de andere apps die hier vaak gebruikt worden) zijn van een oude API die niet meer beschikbaar is. Het zal dus wachten worden tot wanneer iRail alles terug op orde heeft gebracht om de data terug te laten toekomen op de "oude" manier.
https://github.com/iRail/iRail/issues/466
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door overweg13 »

trainlovertje schreef: 04 nov 2022, 09:59
Shrek schreef: 04 nov 2022, 09:55 Hier werkt het ook niet meer. Zeer jammer.
Weet iemand toevallig hoe je in de nieuwe app een trein via zijn nummer kan opzoeken?
Dat gaat niet...
Een trieste dag vind ik dit. :cry:
Via een omweg kan het wel, maar het is ongelooflijk dat het niet rechtstreeks kan. Ik doe het zo: kies onder stations een station waarvan je weet dat de trein die je opzoekt het bedient. Daar krijg je een overzicht van de treinen, evenwel in eerste instantie voor zover het het betrokken station betreft. Als je dan ook nog eens op het treinnummer klikt of tikt krijg je de volledige treinrit. Duidelijk uitgedacht door een of andere nerd die niks van treinen en treinnummers af weet. Ik heb net geprobeerd om via whatsapp te klagen, maar daar krijg je geen sprekende antwoorden en chatten via whatsapp doe ik niet.
Met vriendelijke groet

overweg13
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Reuel »

overweg13 schreef: 04 nov 2022, 10:17 Via een omweg kan het wel, maar het is ongelooflijk dat het niet rechtstreeks kan. Ik doe het zo: kies onder stations een station waarvan je weet dat de trein die je opzoekt het bedient. Daar krijg je een overzicht van de treinen, evenwel in eerste instantie voor zover het het betrokken station betreft. Als je dan ook nog eens op het treinnummer klikt of tikt krijg je de volledige treinrit. Duidelijk uitgedacht door een of andere nerd die niks van treinen en treinnummers af weet. Ik heb net geprobeerd om via whatsapp te klagen, maar daar krijg je geen sprekende antwoorden en chatten via whatsapp doe ik niet.
Als ik de NMBS contacteer, doe ik dat meestal via fb-messenger. Ik neem aan dat WhatsApp even vlot is. Ik ben daar héél tevreden van. Je krijgt snel een echte persoon aan de lijn, hun antwoorden zijn correct en oplossingsgericht. Ik vind het een aanrader, probeer het toch maar eens. Dat chatten.

Ik had recent een probleem met de app die maar niet opgelost raakte (een mismatch tussen de app en mijn smartphone browser), de chatter raakte er ook niet wijs uit. Ik kreeg enkele vervangtickets en de vraag om contactgegevens na te laten. Een dag later kreeg ik telefoon van de klantendienst. Daar werd ik dan bijzonder goed en vriendelijk geholpen en kreeg ik een correct antwoord - en mijn probleem werd bovendien enkele weken opgevolgd.

Hoe meer verbetersuggesties er hun weg vinden, hoe groter de kans dat we ooit kunnen stoppen met klagen over deze app.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Davy »

Een enigzins bruikbaar alternatief is de CFL-app, die momenteel ook nog werkt in België inclusief realtime info zoals vertraging.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Steve »

De oude app werkt hier momenteel prima, dus ik veronderstel dat het opnieuw een technisch probleem was. Is het ook niet zo dat de bron achter de app ook door andere, nog actieve toepassingen gebruikt wordt (ik zeg maar wat: website, open data...) en dat dat de oude app de facto nog in leven houdt?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Paul »

Bij mij werkt hij ook weer. Oef...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Steven »

Hier doet hij het ook weer. 😃
koeleboe1
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door koeleboe1 »

Steve schreef: 04 nov 2022, 15:54 De oude app werkt hier momenteel prima, dus ik veronderstel dat het opnieuw een technisch probleem was. Is het ook niet zo dat de bron achter de app ook door andere, nog actieve toepassingen gebruikt wordt (ik zeg maar wat: website, open data...) en dat dat de oude app de facto nog in leven houdt?
Zal jammer genoeg van tijdelijke aard zijn. Binnen 14 dagen wordt de oude API echt stopgezet. Het werkt nu nog zodat men de tijd krijgt om alle apps die erop werken aan te passen (zoals Hyperrail ea). De oude app werkt nog omdat de data die toekomt nog bestaat. De nieuwe NMBS app heeft een andere datafeed (andere API). Als de oude feed wordt stopgezet, zal de app ook onbruikbaar worden . Even een screenshot van de GitHub van iRail:
Bijlagen
received_868349714547081.jpg
received_868349714547081.jpg (26.76 KiB) 3478 keer bekeken
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door overweg13 »

Laat ons dan hopen dat het dan ook in de nieuwe app mogelijk wordt om per treinnummer op te zoeken. Eigenlijk is dat voor velen misschien een stap te ver, maar voor veel treinreizigers is het ook een essentieel middel om treingegevens op te zoeken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie