Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

Er is hier al heel veel gediscussieerd over welk traject je nu wel of niet mag volgen met een treinticket.
Vandaag las ik op de VRTNWS volgend verhaal waarbij ik toch wel veel vraagtekens heb:
https://vrtnws.be/p.0YQBZW55e

Het gaat over reizigers die van Herent naar Oostende reisden via Leuven en bij controle een bijkomend ticket moesten kopen omdat dit niet de kortste reisweg is in kilometers.
Volgens het verhaal kregen ze bij navraag bij de klantendienst eerst 2 totaal verschillende antwoorden, volgens de ene moest het en volgens de andere niet.
Omdat ze het hier niet bij lieten hebben ze nogmaals de NMBS gecontacteerd en kregen als antwoord dat ze lang over dit dossier hadden vergaderd (!) en dat de reizigers toch moesten bijbetalen.
Volgens mij klopt dit niet.

De voorwaarden voor het standaardbiljet zeggen het volgende:
"Je kunt naar je bestemming rijden via de in kilometer kortste reisweg of via een alternatieve reisweg*.

In het lexicon wordt uitgelegd wat een alternatieve reisweg is:
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt.
De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF.....

In het voorbeeld dat in het artikel wordt gegeven werd volgende reisweg gevolgd:

16.14 Herent
16.19 Leuven

16.34 Leuven
18.18 Oostende

Volgens mij zijn hier aan alle voorwaarden voldaan voor een alternatieve reisweg.
Bij vertrek uit Herent om 16.14u is er geen snellere reisweg naar Oostende dan deze.

Ik begrijp ook de uitleg niet van de woordvoerder van de NMBS in het artikel.
Kent de NMBS wel hun eigen reglementen ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door overweg13 »

Het is het bekende verhaal van het biljet van pakweg Brussel naar Oostkamp. Altijd weer komt dezelfde vraag terug om toe te laten tot Brugge te reizen en dan vandaar uit terug te reizen naar Oostkamp. De NMBS wil vermijden dat met een biljet voor Oostkamp toch naar Brugge gereisd kan worden, wat duurder zou uitvallen. Zelf reizen we nogal eens van Halle naar Gembloux, Namur of verder met een overstap in Brussel-Luxemburg. Omdat we het deel Etterbeek - Brussel-Luxemburg op die manier 2 keer afleggen, zou ik dus ook 2 biljetten moeten kopen. Het antwoord dat ik van de klantendienst kreeg, was dat dit niet hoefde, omdat ik overstapte op een trein die niet in Etterbeek stopte. Overigens moet ik toegeven dat ik nog nooit problemen heb gehad. Pas dit antwoord toe op het geval in "De Inspecteur" en je ziet dat het eigenlijk ook toegelaten zou moeten zijn, omdat de IC naar Oostende niet in Herent stopt. In dit geval kan er nauwelijks sprake zijn van een poging tot bedrog, wat in het geval van Oostkamp wel het geval zou kunnen zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
remiro
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2020, 20:51

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door remiro »

Het viel mij ook meteen op dat dit verhaal me niet leek te kloppen. De alternatieve reisweg die in de vervoersvoorwaarden staat laat dit gewoon perfect toe. Alleen mag je dan wel niet je reis onderbreken in die alternatieve route.

Het lexicon van de NMBS zelf schetst het inderdaad ook vrij duidelijk vind ik:
Schermafbeelding 2021-01-11 130520.png

Ja men wil bedrog voorkomen, dat begrijp ik. Maar dit soort verhalen in het nieuws zijn gewoon fout en jagen de mensen bijna schrik aan om de trein te nemen. Terwijl dit alles compleet onterecht is. De FAQ op hun website geeft dit trouwens ook foutief aan, wat niet helpt.

Hoe het is kunnen gebeuren dat men later zelfs claimde dat de conducteur "terecht heeft gehandeld" is ook echt heel bizar. Zelfs de woordvoerder van de NMBS zit dus foutieve informatie te verspreiden omtrent de vervoersbewijzen. Echt jammer dit.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door stijn »

overweg13 schreef: 11 jan 2021, 13:37 Het is het bekende verhaal van het biljet van pakweg Brussel naar Oostkamp. Altijd weer komt dezelfde vraag terug om toe te laten tot Brugge te reizen en dan vandaar uit terug te reizen naar Oostkamp. De NMBS wil vermijden dat met een biljet voor Oostkamp toch naar Brugge gereisd kan worden, wat duurder zou uitvallen. Zelf reizen we nogal eens van Halle naar Gembloux, Namur of verder met een overstap in Brussel-Luxemburg. Omdat we het deel Etterbeek - Brussel-Luxemburg op die manier 2 keer afleggen, zou ik dus ook 2 biljetten moeten kopen. Het antwoord dat ik van de klantendienst kreeg, was dat dit niet hoefde, omdat ik overstapte op een trein die niet in Etterbeek stopte. Overigens moet ik toegeven dat ik nog nooit problemen heb gehad. Pas dit antwoord toe op het geval in "De Inspecteur" en je ziet dat het eigenlijk ook toegelaten zou moeten zijn, omdat de IC naar Oostende niet in Herent stopt. In dit geval kan er nauwelijks sprake zijn van een poging tot bedrog, wat in het geval van Oostkamp wel het geval zou kunnen zijn.
Maar op de terugweg... Oostende - Herent is het Oostkamp verhaal wel geldig: je zou met Oostende Herent tot Leuven kunnen rijden.

Ook dit zou opgelost zijn als er aan de top 30 stations poortjes zouden staan zoals in NL, UK...
Net zoals een groot stuk van het zwart rijden en dus agressie tegen conducteurs.

Groetjes,

Stijn
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door overweg13 »

Maar onder de FAQ's staat wel een gelijkaardig voorbeeld (Brussel - Waterloo via Eigenbrakel) en daar staat ondubbelzinnig te lezen dat je 2 biljetten nodig hebt. Overigens lees je er blijkbaar over dat de dubbel bereden sectie tussen station van vertrek en aankomst moet liggen, wat in het radiovoorbeeld niet het geval is.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

Als toevoeging en met een zekere vorm van nieuwsgierigheid.
Ticket boeken via SNCF. Lille naar Brugge 64 euro via FBMZ FGSP FR
Lille naar Oostkamp 63 euro met als reisweg zelfde trein als hierboven,dus naar Brugge en vervolgens Oostkamp.
Dus Het klopt dat je «  goedkoper » bent met «langere » reisweg te boeken.
Zelfde verhaal je moet Bv. Van FBMZ naar luchthaven Charles de Gaulle Is Het goedkoper met ticket naar Marne la vallée te kopen (station verder).
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

remiro schreef: 11 jan 2021, 13:44 Het viel mij ook meteen op dat dit verhaal me niet leek te kloppen. De alternatieve reisweg die in de vervoersvoorwaarden staat laat dit gewoon perfect toe. Alleen mag je dan wel niet je reis onderbreken in die alternatieve route.

Het lexicon van de NMBS zelf schetst het inderdaad ook vrij duidelijk vind ik:
Schermafbeelding 2021-01-11 130520.png


Ja men wil bedrog voorkomen, dat begrijp ik. Maar dit soort verhalen in het nieuws zijn gewoon fout en jagen de mensen bijna schrik aan om de trein te nemen. Terwijl dit alles compleet onterecht is. De FAQ op hun website geeft dit trouwens ook foutief aan, wat niet helpt.

Hoe het is kunnen gebeuren dat men later zelfs claimde dat de conducteur "terecht heeft gehandeld" is ook echt heel bizar. Zelfs de woordvoerder van de NMBS zit dus foutieve informatie te verspreiden omtrent de vervoersbewijzen. Echt jammer dit.
De reisplanner /ticket verkoop van de NMBS geeft zelf de 2 mogelijke reiswegen naagelang van Het uur je wil of kan vertrekken.Zelfde prijs 20,40 euro via FLV of FBMZ
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

Het meest bizarre vind ik dan nog dat men bij de NMBS zei dat men lang over dit dossier heeft moeten vergaderen om tot een besluit te komen.
Als ze daar het al niet goed weten, hoe moet een doorsnee reiziger het dan weten ?
remiro
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2020, 20:51

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door remiro »

overweg13 schreef: 11 jan 2021, 14:15 Maar onder de FAQ's staat wel een gelijkaardig voorbeeld (Brussel - Waterloo via Eigenbrakel) en daar staat ondubbelzinnig te lezen dat je 2 biljetten nodig hebt. Overigens lees je er blijkbaar over dat de dubbel bereden sectie tussen station van vertrek en aankomst moet liggen, wat in het radiovoorbeeld niet het geval is.
Dit is het nu net.

Op zich mag je een snellere route nemen, maar
In het artikel van de VRT ging de 2de trein ópnieuw voorbij Herent, wat niet toegestaan was. Je mag niet opnieuw je vertrekstation kruisen, ook al stopt die trein daar niet. Dat staat in de bijzondere vervoersvoorwaarden van het ticket zelf.
Op zich mag je wel Herent-Leuven, Leuven-Oostende doen als dat sneller is, alleen mag die trein Leuven-Oostende dan niet weer voorbij Herent rijden. Wat dus wel het geval was.

Kortweg:
Een snellere route mag in regel altijd, zolang je dan maar niet voorbij je vertrekstation of je eindstation gaat zonder er te stoppen. (ook al stopt die trein daar niet en kan je daar dus niet uitstappen)

Bij navraag bij een NMBS-medewerker:
Schermafbeelding 2021-01-11 150507.png
Schermafbeelding 2021-01-11 150837.png

Wat het verhaal eigenlijk nog stommer maakt:
Die mensen mochten wel een trein Herent-Leuven dan Leuven-Gent nemen en dan Gent-Oostende nemen, aangezien dan aan alle vormvereisten was voldaan, maar in feite misschien zelfs meer kilometers betekende.

Bij een poortjessysteem heb je deze nonsens toch echt niet.

Een laatste voorbeeld ter illustratie:
Als ik van Wetteren naar Leuven wil, dan kan dat via Gent als dat sneller is. Ik neem namelijk een combinatie van een trein Wetteren-GentStP en dan GentStP-Leuven. Die laatste rijdt niet opnieuw voorbij Wetteren. Ja, er wordt een heel klein stukje spoor terug overreden tussen Wetteren en GentStP (en dus buiten het kortste traject) maar omdat het een snellere optie is en ik niet opnieuw voorbij Wetteren ga, is het wél toegestaan.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

remiro schreef: 11 jan 2021, 15:07
overweg13 schreef: 11 jan 2021, 14:15 Maar onder de FAQ's staat wel een gelijkaardig voorbeeld (Brussel - Waterloo via Eigenbrakel) en daar staat ondubbelzinnig te lezen dat je 2 biljetten nodig hebt. Overigens lees je er blijkbaar over dat de dubbel bereden sectie tussen station van vertrek en aankomst moet liggen, wat in het radiovoorbeeld niet het geval is.
Dit is het nu net.

Op zich mag je een snellere route nemen, maar
In het artikel van de VRT ging de 2de trein ópnieuw voorbij Herent, wat niet toegestaan was. Je mag niet opnieuw je vertrekstation kruisen, ook al stopt die trein daar niet. Dat staat in de bijzondere vervoersvoorwaarden van het ticket zelf.
Op zich mag je wel Herent-Leuven, Leuven-Oostende doen als dat sneller is, alleen mag die trein Leuven-Oostende dan niet weer voorbij Herent rijden. Wat dus wel het geval was.

Kortweg:
Een snellere route mag in regel altijd, zolang je dan maar niet voorbij je vertrekstation of je eindstation gaat zonder er te stoppen. (ook al stopt die trein daar niet en kan je daar dus niet uitstappen)

Bij navraag bij een NMBS-medewerker:
Schermafbeelding 2021-01-11 150507.png

Schermafbeelding 2021-01-11 150837.png


Wat het verhaal eigenlijk nog stommer maakt:
Die mensen mochten wel een trein Herent-Leuven dan Leuven-Gent nemen en dan Gent-Oostende nemen, aangezien dan aan alle vormvereisten was voldaan, maar in feite misschien zelfs meer kilometers betekende.

Bij een poortjessysteem heb je deze nonsens toch echt niet.

Een laatste voorbeeld ter illustratie:
Als ik van Wetteren naar Leuven wil, dan kan dat via Gent als dat sneller is. Ik neem namelijk een combinatie van een trein Wetteren-GentStP en dan GentStP-Leuven. Die laatste rijdt niet opnieuw voorbij Wetteren. Ja, er wordt een heel klein stukje spoor terug overreden tussen Wetteren en GentStP (en dus buiten het kortste traject) maar omdat het een snellere optie is en ik niet opnieuw voorbij Wetteren ga, is het wél toegestaan.
Dan is de officiele routeplanner annex ticketverkoper van de NMBS verkeerd geparametreerd. Doe de test.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Paul »

Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat deze regel niet geldt wanneer het tweemaal bereden stukje spoor binnen eenzelfde zone ligt.
Je mag bijvoorbeeld wel van Schaarbeek naar Brussel-Noord en vandaar richting Antwerpen of Leuven.
Maar je mag dus niet van Herent naar Leuven en vandaar richting Brussel.
En toch geeft de planner in beide gevallen aan dat je "mogelijk twee biljetten nodig hebt".
Wat dus in het eerste geval niet, en in het tweede geval wel waar is.
Tja, het is nogal wiedes dat een doorsnee reiziger daar niets van snapt...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

Paul schreef: 11 jan 2021, 15:27 Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat deze regel niet geldt wanneer het tweemaal bereden stukje spoor binnen eenzelfde zone ligt.
Je mag bijvoorbeeld wel van Schaarbeek naar Brussel-Noord en vandaar richting Antwerpen of Leuven.
Maar je mag dus niet van Herent naar Leuven en vandaar richting Brussel.
En toch geeft de planner in beide gevallen aan dat je "mogelijk twee biljetten nodig hebt".
Wat dus in het eerste geval niet, en in het tweede geval wel waar is.
Tja, het is nogal wiedes dat een doorsnee reiziger daar niets van snapt...
Via belgiantrain kan je Herent naar Oostende kopen voor 20,40 euro of via Leuven of direct naar Brussel zuid naar gelang uw vertrek uur In Leuven. Dus 1 billet en geen 2.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

Paul schreef: 11 jan 2021, 15:27 Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat deze regel niet geldt wanneer het tweemaal bereden stukje spoor binnen eenzelfde zone ligt.
Je mag bijvoorbeeld wel van Schaarbeek naar Brussel-Noord en vandaar richting Antwerpen of Leuven.
Maar je mag dus niet van Herent naar Leuven en vandaar richting Brussel.
En toch geeft de planner in beide gevallen aan dat je "mogelijk twee biljetten nodig hebt".
Wat dus in het eerste geval niet, en in het tweede geval wel waar is.
Tja, het is nogal wiedes dat een doorsnee reiziger daar niets van snapt...
Niet alleen de doorsnee reiziger, maar blijkbaar ook de NMBS snapt er niets van.
Eerst mag het, dan weer niet en dan moeten ze lang vergaderen over dat dossier om te besluiten dat het toch niet mag.
En de uitleg van die woordvoerder maakt de verwarring nog wat groter.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door rdv »

Dit is een situatie die m.i. onmogelijk op een klantvriendelijke manier in regeltjes te gieten is. Een ander voorbeeld is Dendermonde - Schellebelle, in het weekend zou je dan als reiziger twee ticketten (Dendermonde - Wetteren & Wetteren - Schellebelle) moeten kopen, omdat er in het WE de trein tussen Dendermonde en Wetteren niet in Schellebelle stopt?

Om het echt op het detail te spelen, zou je kunnen zeggen dat in het Inspecteur-verhaal hier geen sprake is van dezelfde lijn 2x te berijden: Herent-Leuven rijdt op L36, Leuven-Oostende op L. 36N.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

rdv schreef: 11 jan 2021, 16:57 Dit is een situatie die m.i. onmogelijk op een klantvriendelijke manier in regeltjes te gieten is. Een ander voorbeeld is Dendermonde - Schellebelle, in het weekend zou je dan als reiziger twee ticketten (Dendermonde - Wetteren & Wetteren - Schellebelle) moeten kopen, omdat er in het WE de trein tussen Dendermonde en Wetteren niet in Schellebelle stopt?

Inderdaad volgens Belgiantrain.be is 1 ticket voldoende via Wetteren. Dus die opgesomde regeltjes is terug iets Belgisch "à la tête du client". Het toont ook nog eens aan, dat de doorsnee gebruiker/consument niet geËmancipeerd genoeg is om zelf zijn gelijk/bewijs via het internet te zoeken en te vinden.
Plaats reactie