Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door jan_olieslagers »

Je wil het volgens mij gewoon niet begrijpen, hoe men er bij NMBS zelf tegenaan kijkt.
Mij lijkt het vooral dat de NMBS niet wil begrijpen hoe de rest van de wereld het ziet.
van niemand heb ik hier te horen gekregen wat dan wel de oplossing is.
Nochtans zijn er wel aanzetjes gegeven:
* NMBS zou wel eens wat positiever tegen haar clienteel kunnen aankijken, in plaats van zich uit te putten in formules die fraude zouden moeten uitsluiten
* de hele tariefstructuur is veel te ingewikkeld en zou dus moeten vereenvoudigd worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 12 jan 2021, 09:17
Adler schreef: 12 jan 2021, 07:25 Ik begrijp echt niet dat sommigen hier het zelfs nog maar normaal schijnen te vinden dat men daar moet over vergaderen bij de NMBS.
Ok, ik ben klaar met deze discussie. Je wil het volgens mij gewoon niet begrijpen, hoe men er bij NMBS zelf tegenaan kijkt. Dan doet men de moeite om een oplossing proberen te vinden door er nog maar eens over te vergaderen, dan vindt men het belachelijk dat er vergaderd wordt... En van niemand heb ik hier te horen gekregen wat dan wel de oplossing is. Ik lees hier alleen maar wat er slecht is, niet hoe het beter kan.
Elk systeem heeft z'n voor en z'n nadelen en nu wordt het grootste nadeel van het systeem extreem uitgelicht omdat het in de pers wordt gebracht. Onthoud dit: geen enkel tariefsysteem is perfect of ideaal.
Ik heb wel gezegd hoe het beter kan.
Namelijk dat men op de website , als men een bepaalde reis van A naar B selecteert in de reisplanner, de correcte prijs geeft voor dat traject.
Is dat nu zo moeilijk soms ?
Nu zet men bijvoorbeeld bij een reis van Herent naar Oostende via Leuven een mededeling "Mogelijk heb je 2 tickets nodig voor dit traject" en rekent men de prijs aan voor het traject niet via Leuven.
Men is hier dus 2 keer fout.
1. Men geeft een foutieve prijs voor de geselecteerde reis.
2. De mededeling "Mogelijk..." klopt niet, want men moet niet "mogelijk" maar zeker (100% zeker als men de regels volgt) meer betalen (of 2 ticketten kopen).
Waarom laat men de reiziger dan in het ongewisse met een dergelijke dubieuze mededeling ?
Niet iedereen heeft de moed of de tijd om dan te gaan uitzoeken wat dat nu eigenlijk betekent.
Men heeft heus geen super gecompliceerd computer programma nodig om voor elke geselecteerde reis, correct aan te geven wat het kost.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef: 12 jan 2021, 09:17
Adler schreef: 12 jan 2021, 07:25 Ik begrijp echt niet dat sommigen hier het zelfs nog maar normaal schijnen te vinden dat men daar moet over vergaderen bij de NMBS.
Ok, ik ben klaar met deze discussie. Je wil het volgens mij gewoon niet begrijpen, hoe men er bij NMBS zelf tegenaan kijkt. Dan doet men de moeite om een oplossing proberen te vinden door er nog maar eens over te vergaderen, dan vindt men het belachelijk dat er vergaderd wordt... En van niemand heb ik hier te horen gekregen wat dan wel de oplossing is. Ik lees hier alleen maar wat er slecht is, niet hoe het beter kan.
Elk systeem heeft z'n voor en z'n nadelen en nu wordt het grootste nadeel van het systeem extreem uitgelicht omdat het in de pers wordt gebracht. Onthoud dit: geen enkel tariefsysteem is perfect of ideaal.
Het heeft geen zin om zich op te winden.Laten we eerlijk zijn , als er nog moet vergaderd worden anno 2021 aangaande dit probleem dan is het hek van de dam. En ik vrees dat die "vergadering" meer gericht was over de vraag "hoe gaan we ons hieruit lullen"...
Het is al sinds ik ben beginnen werken bij de NMBS(1978) dat deze problematiek blijft opduiken, ja heb nog geweten dat "chef gardes" zaten te zweten naast mij in de pakwagen om die biljetten handmatig te berekenen van reizigers die opgestapt waren in een stopplaats. Heb altijd geweten dat "snelste manier"toegelaten was en "prijs tussen A&B" de regel was.
Als je op de websites gaat kijken van DB (geen prijzen) , SNCF, dan wordt die regel ook toegepast en heb je niet die vermelding "2 ticketen mogelijk".Hoe zou een buitenlandse klant dit nog brgrijpen. Ik heb het over het traject Lille naar Oostkamp, dus via FBMZ naar FR of via Kortrijk naar Brugge. of oostkamp naar Brussel (direct naar gent 1h24 of via Brugge 1h16)Als U spreekt over " zwartrijden"! het verschil zal hooguit 1 Euro bedragen.
Als men spreekt over "poortjes" Kan men een reiziger met een ticket Liege naar Oostende verbieden in Leuven af te stappen(geen reisonderbreking) en via een poortje buiten gaan om er een Stella Artois te gaan drinken? Net zo min de persoon met een ticketje Brussel naar Herent die in Leuven het station wil verlaten.
Ik vermoed dat die Corona crisis niets goed gaat doen aan machtswellustige mensen die hun "eigen" regeltjes gaan implenteren,daar de echte regeltjes niet duidelijk zijn of dubbelzinnig zijn.
Ook ik ben in mijn vroegere carriere als treinbestuurder geconfronteerd geworden met "chef gardes" die jaagden op dit soort van dubbelzinigheden of onduidelijkheden om de reiziger te kloten.Bepaalde lijnen /treinen zijn daar uitermate voor geschikt.Het woord "klant" was nog niet ingevoerd. En een mooi meisje kwam er beter van af dan een sjofel gekleede jongere. Nu hebben we social media om die toestanden aan te klagen.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door thejay »

trainlovertje schreef: 11 jan 2021, 22:39
thejay schreef: 11 jan 2021, 21:19 Akkoord, je gaat ervan uit dat mensen een abonnement of kaartje nemen tot Herent, maar eigenlijk naar Leuven willen en daar het station dan ook verlaten en zo geld besparen.
Voor het geval van de reis in het radioprogramma blijft men echter zondigen tegen de huidige (en moeilijk uitlegbare) regelgeving.
Poortjes zullen in deze zaak geen oplossing bieden voor de reiziger die bewust of onbewust gewoon z'n ticket Herent<->Gent/Oostende koopt, de reisplanner bekijkt en de snelste weg uitkiest. Hoe moet je als niet geoefende reiziger nu weten over welke route de trein tussen Leuven en Brussel rijdt? Zou deze 'toevallig' worden omgeleid over Haacht dan zou het ineens wel mogen.
Het is inderdaad zo dat het via Haacht wel zou mogen met de huidige regels, maar als je dat systeem met poortjes uitwerkt, dan doet het er toch niet meer toe. Je zou dan altijd via Leuven mogen reizen, want je kan er het station toch niet verlaten. Als je dan tussen Leuven en Brussel spoort via L36 of L53 maakt ook niet uit.
Of begrijp ik je verkeerd?
Nee, dat klopt. Het punt dat ik wil maken is dat poortjes op zichzelf de kwestie van die reisweg-reglementering niet één op één zal oplossen, maar slechts voor een deel. Zolang die reglementering zelf nog bestaat en ik gecontroleerd wordt in de trein tussen Leuven en Brussel, kan de TBG nog altijd zeggen dat ik niet in regel ben. Die leest immers de kaart uit, ziet een check-in op Herent en ik ben in een (IC-)trein die voorbij Herent rijdt (nog steeds over de radio-casus). Net als je geen controle krijgt in die twintig minuten IC (maar pas na Brussel) doet het je misschien vermoeden dat het wél mag. "Hoe..? Vorige keer ben ik ook gecontroleerd en toen mocht het wel"... tja dat was dan mogelijk niet tussen Leuven en Brussel.

Inderdaad kun je wel inbouwen dat een ticket tussen Herent en Gent/Oostende je de toegang weigert in Leuven, in de huidige reglementering blijft een overstap op andere lijnen (L53) toegelaten, natuurlijk voor zover dat aan de andere moeilijk controleerbare regel voldoet van een snellere aankomst in Gent. Het 'terugvoorbijrijden' blijft een discussiepunt als je als (minder geoefende) reiziger gewoon voortgaat op de routeplanner en daarbij niet het detail van de reisweg van elke trein analyseert... die dubbelzinnige voetnoot over twee tickets nog daargelaten.

In Nederland moet je voor sommige tickets expliciet een reisweg opgeven als daar bijvoorbeeld een niet NS-traject tussen zit. Of 'omchecken/overchecken' tussen vervoerders. De prijzen zijn dan ook verschillend. Voorbeeld: Reizen naar Hengelo kan via Zutphen (met Twents-Syntus-Keolis) of via Deventer (blijf bij NS).
remiro
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2020, 20:51

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door remiro »

Het grootste probleem voor mij nu is de hoeveelheid aan regels die er ontstaat.
Mensen willen gewoon van A naar B gaan, zo snel mogelijk en betalen gewoon hoeveel er van hen wordt gevraagd.
Hoe meer je het onduidelijk gaat maken, hoe meer mensen er zonder erg fouten zullen maken tegen het systeem, zonder dat dat hun bedoeling was.
Reizigers willen zich zo weinig mogelijk zorgen moeten maken om die tarifering. De reisplanner was daarin een grote verbetering, aangezien het duidelijk was: De route staat in de reisplanner, ze is toegestaan met het ticket, punt. Maar als we die logica nu ook gaan ondermijnen is het pas helemaal te gek. Dan moeten mensen vooraf een hele administratie gaan doen om te kijken op Trainmap bv. of hun trein dan el of niet voorbij een bepaald station zal passeren.

Ik begrijp volledig van de NMBS hun kant dat zo'n regels nodig zijn om misbruik te voorkomen en een kader te creëren, maar de manier waarop het nu gebeurt is gewoon idioot ingewikkeld voor de doorsnee reiziger.

Bovendien zijn dit soort verhalen hallucinant:
rdv schreef: 11 jan 2021, 16:57 Dit is een situatie die m.i. onmogelijk op een klantvriendelijke manier in regeltjes te gieten is. Een ander voorbeeld is Dendermonde - Schellebelle, in het weekend zou je dan als reiziger twee tickets (Dendermonde - Wetteren & Wetteren - Schellebelle) moeten kopen, omdat er in het WE de trein tussen Dendermonde en Wetteren niet in Schellebelle stopt?

Om het echt op het detail te spelen, zou je kunnen zeggen dat in het Inspecteur-verhaal hier geen sprake is van dezelfde lijn 2x te berijden: Herent-Leuven rijdt op L36, Leuven-Oostende op L. 36N.
Je moet dus weldegelijk 2 tickets kopen om tussen Schellebelle en Dendermonde te reizen in het weekend, er zit niks anders op. Zou drijf je de prijs natuurlijk wel heel sterk op, waar de reiziger bovendien niks aan kan doen. Je zou kunnen zeggen: "Ja maar, het is toch te enige route en dus ook de in kilometer kortste route, dus dan maakt dat alles niet uit? Ik heb dus maar 1 ticket nodig!"

En dat klopt, op dat moment is het de énige manier en dus de kortste. Maar doordat de regel van "je vertrekstation niet opnieuw voorbijgaan" algemeen geldt (=bijzondere vervoersvoorwaarden) en dus boven al de rest staat, heb je weldegelijk 2 aparte tickets nodig.

Hoe ik persoonlijk trouwens die regel "Je mag je niet van je vertrekstation verwijderen om er daarna terug langs te reizen." interpreteerde was altijd dat je geen trein mocht nemen die stopte in je vertrekstation. Dat zou logisch zijn: anders kan je naar hartelust treinen nemen weg van je vertrekstation omdat je eerst nog ergens anders moet zijn.

Bv: Ik moet nog een boodschap doen in Wetteren alvorens ik naar Dendermonde reis en dus ga ik een trein nemen naar Wetteren om daarna een trein te nemen die óók stopt in Schellebelle richting Dendermonde.

Het is inderdaad daarom dat ik zo'n poortjessysteem zou verkiezen/systeem zoals in NL.
Zoals ik daarnet zei:
Mensen willen gewoon van A naar B gaan,, zo snel mogelijk en betalen gewoon hoeveel er van hen wordt gevraagd.
Hoe meer je het onduidelijk gaat maken, hoe meer mensen er zonder erg fouten zullen maken tegen het systeem, zonder dat dat hun bedoeling was.
Reizigers stappen dan ergens op en verlaten hun eindstation op het einde van hun rit. Het correcte bedrag wordt dan afgeschreven van bv. een kaart. Je kan dan geen enkel station ondertussen verlaten en je wordt correct getariffeerd.
thejay schreef: 11 jan 2021, 20:35
remiro schreef: 11 jan 2021, 15:07 Bij een poortjessysteem heb je deze nonsens toch echt niet.
Hoe zou een systeem met poortjes dit oplossen?
1) Men komt toe in Herent, scant het (E-)ticket aan het poortje wat uiteraard geldig is en krijgt toegang tot de perrons
2) Men neemt een trein naar Leuven
3) Men stapt over in Leuven, blijft binnen de controlelijn dus het ticket wordt nergens gescand
4) Men neemt de IC trein naar Brussel-Gent-Oostende
5) Men stapt af in Oostende, scant het ticket aan het poortje en verlaat het station

Die poortjes controleren uw afgelegde traject uiteraard niet.
Je bedoelt misschien een chipkaart met reizen op saldo zoals in Nederland of Londen?
De reisroute maakt dus niks uit (waarom zou het?) en voor reizigers is het doodeenvoudig. De reiziger kiest gewoon zijn snelste route/voorkeursroute. De huidige regels hoeven dan niet meer per se te gelden natuurlijk, je zorgt immers nu voor een totaal ander systeem.

Daarnaast zou men ook een heel mild controlemechanisme kunnen opzetten om te controleren of de reiziger ondertussen toch niet ergens het station heeft verlaten door bv. over zo'n poortje te springen.
Men stelt per traject een tijdsduur in die bv. 2 uur langer is dan de te verwachten aankomst van de reiziger. Indien een reiziger dan in Oostende aankomt vanuit Herent zal het poortje daar opmerken dat de reiziger veel langer dan normaal heeft gedaan over het traject en kan een eventuele actie genomen worden.

Nadeel van dit alles: kostenplaatje en haalbaarheid vrees ik...
Een iets lakser en menselijk beleid van de NMBS zou al veel helpen. Een interne nota bv. die aan de conducteurs duidelijk maakt dat iedere route volgens de reisplanner toegestaan is, zou al veel helpen en vele drama's voorkomen.
Laatst gewijzigd door remiro op 12 jan 2021, 13:07, 4 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door kika »

Waarom zou er één of ander poortjessysteem moeten komen (miljoenen in onderhoud, uitdenken, installeren...) wanneer het verkoopsysteem en regels falen? Als je iets in de planner aanbiedt, moet je er iets bijzetten bij specifieke verbindingen wanneer ze extra zouden moeten kosten. Klaar. En niet mogelijk, overal uitroeptekens en 'ja het is wel moeilijk hoor.'

Als je op een ticket zet langs waar je moet rijden (zoals de grensovergang bij een internationaal ticket), moet je het duidelijk genoeg en ruim genoeg maken. Via FBMZ is tamelijk zinloos, dat begrijpt geen kat. Een reis van Antwerpen naar Dendermonde via Puurs voor tariefkilometers maar niet de route..? De drempels die worden bedacht en opgelegd voor de occasionele reiziger die te vroeg uitstapt bij een snelste en niet kortste route, wegen die op tegen alle ongemakken en hersengymnastiek van de eigen klantendienst?

Gemopper over Antwerpen-Leuven via Brussel-Noord, of 1 van de 101 andere voorbeelden, is verloren tijd en weggesmeten geld.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door kika »

remiro schreef: 12 jan 2021, 12:45 Men stelt per traject een tijdsduur in die bv. 2 uur langer is dan de te verwachten aankomst van de reiziger. Indien een reiziger dan in Oostende aankomt vanuit Herent zal het poortje daar opmerken dat de reiziger veel langer dan normaal heeft gedaan over het traject en kan een eventuele actie genomen worden.
Nadeel van dit alles: kostenplaatje en haalbaarheid vrees ik...
Er zijn nog meer nadelen. Waar is het via-biljet? Gent-Leuven en even een koffie/bespreking in of nabij Brussel Zuid kan niet meer? 2 uur is wat kort hé, zondagsdienst naar elders met 1 overstap en verwachten dat het systeem slim genoeg is om rekening te houden met die geschrapte trein, vertraging wegens werken en 5 minuten vanwege (noem eens iets) waardoor je een aansluiting mist. Veel plezier met schrijven en bellen met de klantendienst.
remiro
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2020, 20:51

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door remiro »

kika schreef: 12 jan 2021, 13:07
remiro schreef: 12 jan 2021, 12:45 Men stelt per traject een tijdsduur in die bv. 2 uur langer is dan de te verwachten aankomst van de reiziger. Indien een reiziger dan in Oostende aankomt vanuit Herent zal het poortje daar opmerken dat de reiziger veel langer dan normaal heeft gedaan over het traject en kan een eventuele actie genomen worden.
Nadeel van dit alles: kostenplaatje en haalbaarheid vrees ik...
Er zijn nog meer nadelen. Waar is het via-biljet? Gent-Leuven en even een koffie/bespreking in of nabij Brussel Zuid kan niet meer? 2 uur is wat kort hé, zondagsdienst naar elders met 1 overstap en verwachten dat het systeem slim genoeg is om rekening te houden met die geschrapte trein, vertraging wegens werken en 5 minuten vanwege (noem eens iets) waardoor je een aansluiting mist. Veel plezier met schrijven en bellen met de klantendienst.
Dan maak je het wat langer. ;) (Zeker in het weekend)
Maar dat is de uitvoering die je dan moet finetunen. Op zich hoeft dat controle mechanisme er trouwens niet per se in te zitten natuurlijk.

Pluspunt va het systeem: reizigers tellen (dat kost toch ook wel wat ieder jaar) wordt plots poepsimpel (en alle andere analytische mogelijkheden niet te vergeten).
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Paul »

Het is volgens de huidige regels toegestaan je reis te onderbreken in gelijk welk station dat op de getarifeerde reisweg ligt, zonder extra kosten. En het is ook toegestaan om af te zien van een gedeelte van het betaalde traject. Je mag dus in- of uitstappen in gelijk welk station dat op de getarifeerde reisweg ligt. Dat mag men niet onmogelijk maken door een poortjessysteem (de poortjes moeten dus openen in alle stations op de getarifeerde reisweg; zo is het ook in Nederland als ik me niet vergis) en al zeker niet door de geldigheidsduur van het biljet te beperken.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Shrek »

Ik heb hier intussen vooral veel gezaag gelezen, maar nog niemand die een realistische oplossing naar voor schuift. Poortjes installeren zal niet voor morgen zijn, dus het zal anders moeten.
Kunnen de klagers dan eens antwoorden op de simpele vraag: hoe vermijd je dat iedereen die van Brussel naar Leuven moet dat met een ticket tot Veltem gaat doen?
Ik ben alvast benieuwd naar de eenvoudige en klantvriendelijke oplossing die jullie wel kennen maar waar de NMBS nog niet aan gedacht heeft.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door jan_olieslagers »

Je persiste et signe:

NMBS zou wel eens wat positiever tegen haar clienteel kunnen aankijken, in plaats van zich uit te putten in formules die fraude zouden moeten uitsluiten

Terecht is er gesteld dat geen enkele tariefformule perfect of ideaal kan zijn. Net zomin kan enige implementatie derzelve perfect zijn. Fraude zal altijd mogelijk zijn, en zal ook altijd gebeuren. Precies daarom is de vraag zo wereldvreemd: het heeft geen zin om nog maar te beginnen willen proberen streven naar waterdichte formules. Die zijn er niet en die kunnen er niet zijn en die zullen er nooit zijn.

PS het afdoen van onderbouwde kritische opmerkingen als "gezaag" is wel uiterst goedkoop, en dus allesbehalve overtuigend, eerder integendeel. En het uitwerken van de technische details is een zaak voor specialisten/professionals, het middenveld (waartoe ook dit forum behoort) is beperkt tot het schetsen van een gewenst kader, en het aanduiden van prioriteiten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door kika »

Paul schreef: 12 jan 2021, 15:22 Je mag dus in- of uitstappen in gelijk welk station dat op de getarifeerde reisweg ligt. Dat mag men niet onmogelijk maken door een poortjessysteem (de poortjes moeten dus openen in alle stations op de getarifeerde reisweg; zo is het ook in Nederland als ik me niet vergis) en al zeker niet door de geldigheidsduur van het biljet te beperken.
Getarifeerde reisweg. Waar is die op te zoeken? Echt, een klucht. In Nederland (er zijn trouwens niet overal poortjes) heeft het 1,3 miljard gekost. Ik weet even niet meer of het enkel bij NS was of NS + Trans Link. Het enige prettige aan het Nederlandse systeem is dat je niet teveel moet nadenken en als je te ver gaat je zonder meerkosten weer terug kan. Over hetzelfde baanvak dus. Is dat zoveel geld waard? En onze privacy?

Jan_olieslagers heeft prima gelijk: met een positieve insteek en een realistische inschatting van diefstal, fraude en meerkosten voor advocaten en klantendiensten zijn we al een heel eind geholpen. Qua implementatie is het eenvoudigste wat nighttrain al vertelde; vandaag de dag geldt voor quasi iedereen dat ze een reisplanner gebruiken of ticketautomaten: bestemming, verbinding, betalen: instappen. Dus nog meer kijken hoe je dat proces kan vergemakkelijken (en ja daar is nog best wat ruimte) helpt ons zeker vooruit. Voor mensen die meer tariefdetails willen, of een abonnement overwegen bestaat al een redelijk goed systeem.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 12 jan 2021, 16:31 NMBS zou wel eens wat positiever tegen haar clienteel kunnen aankijken, in plaats van zich uit te putten in formules die fraude zouden moeten uitsluiten
Ja lekker naief, wie zou er nu durven frauderen op de trein, niemand toch?
Terecht is er gesteld dat geen enkele tariefformule perfect of ideaal kan zijn. Net zomin kan enige implementatie derzelve perfect zijn. Fraude zal altijd mogelijk zijn, en zal ook altijd gebeuren. Precies daarom is de vraag zo wereldvreemd: het heeft geen zin om nog maar te beginnen willen proberen streven naar waterdichte formules. Die zijn er niet en die kunnen er niet zijn en die zullen er nooit zijn.
Perfect zal het niet zijn, maar niemand heeft blijkbaar een voorstel dat beter is dan het huidige systeem.
jan_olieslagers schreef: 12 jan 2021, 16:31 PS het afdoen van onderbouwde kritische opmerkingen als "gezaag" is wel uiterst goedkoop, en dus allesbehalve overtuigend, eerder integendeel. En het uitwerken van de technische details is een zaak voor specialisten/professionals, het middenveld (waartoe ook dit forum behoort) is beperkt tot het schetsen van een gewenst kader, en het aanduiden van prioriteiten.
Het enige goedkope is gratuite commentaar geven dat het tariefsysteem te ingewikkeld is terwijl niemand, noch professionals, noch reizigersverenigingen, noch de stuurlui aan wal hier op het forum een beter alternatief hebben.

En neen, beperken tot prioriteiten en gewenst kader is van HLN-niveau, op dit forum mag het toch net iets diepgaander zijn dan wat wollige termen.

De enige die hier volgens mij een punt heeft is nighttrain wanneer hij stelt dat de app en site op zijn minst de bestaande tariefformules correct zouden moeten weergeven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Steven »

Wie kritiek heeft moet ook durven een oplossing aan te bieden. Dat lijkt me logisch. Anders verzanden we tot HLN niveau en voelt het aan als kritiek om de kritiek. Als liefhebbers die we hier minimaal toch allemaal zijn (sommige zijn hier ook professioneel) van het spoor kunnen we toch alvast wat verder denken lijkt mij.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door jan_olieslagers »

Aub ophouden over HLN? HLN is "borsten en billen", daarvan houdt eenieder zich ver, zoals het inderdaad hoort.

En nogmaals: de technische details van oplossingen kunnen enkel zinnig besproken worden door technici (die de mechanismen beheersen) en door politici (die over de centen beslissen). Het middenveld kan enkel over de grote lijnen discuteren, en waar de prioriteiten zouden moeten liggen. Maar dan liefst op een hoger niveau dan "borsten en billen", en dat heb ik zo ook ervaren vanwege allen.

Of mag ik de vraag omkeren? Is er ooit al iemand geweest die tegensprak dat de huidige tariefstructuur te complex is? Zoja: aub bron vermelden. Zoniet: we zijn allemaal akkoord dat de huidige tariefstructuur te complex is. Wat er daar dan aan gedaan dient te worden dat is te onderhandelen door diegenen die de sleutels in handen hebben. Maar het zou al heel wat zijn als allen hardop konden gezegd hebben dat er iets dient te gebeuren in die hoek. Voorlopig lees ik nog te veel "tout va très bien, madame la marquise". Het is niet door het probleem te ontkennen dat men het probleem doet verdwijnen.

Of nog anders gesteld: als ik echt zelf met alle oplossingen moet komen aandragen, in alle detail, waarom betaal ik dan nog al die politici en al die vaklieden bij het spoor? Zijn zij niet daar om technische implementaties uit te werken?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 12 jan 2021, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie