Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Paul »

nighttrain schreef: 11 jan 2021, 17:41 Via belgiantrain kan je Herent naar Oostende kopen voor 20,40 euro of via Leuven of direct naar Brussel zuid naar gelang uw vertrek uur In Leuven. Dus 1 billet en geen 2.
Inderdaad volgens Belgiantrain.be is 1 ticket voldoende via Wetteren. Dus die opgesomde regeltjes is terug iets Belgisch "à la tête du client". Het toont ook nog eens aan, dat de doorsnee gebruiker/consument niet geËmancipeerd genoeg is om zelf zijn gelijk/bewijs via het internet te zoeken en te vinden.
Op belgiantrain.be verschijnt altijd de mededeling "Mogelijk hebt u voor deze verbinding twee biljetten nodig". Die mededeling verschijnt te pas en te onpas: wanneer het volgens de Algemene Voorwaarden klopt, en ook wanneer het niet klopt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

Paul schreef: 11 jan 2021, 18:03
nighttrain schreef: 11 jan 2021, 17:41 Via belgiantrain kan je Herent naar Oostende kopen voor 20,40 euro of via Leuven of direct naar Brussel zuid naar gelang uw vertrek uur In Leuven. Dus 1 billet en geen 2.
Inderdaad volgens Belgiantrain.be is 1 ticket voldoende via Wetteren. Dus die opgesomde regeltjes is terug iets Belgisch "à la tête du client". Het toont ook nog eens aan, dat de doorsnee gebruiker/consument niet geËmancipeerd genoeg is om zelf zijn gelijk/bewijs via het internet te zoeken en te vinden.
Op belgiantrain.be verschijnt altijd de mededeling "Mogelijk hebt u voor deze verbinding twee biljetten nodig". Die mededeling verschijnt te pas en te onpas: wanneer het volgens de Algemene Voorwaarden klopt, en ook wanneer het niet klopt.
Inderdaad, maar als consument selecteer je een traject vervolgens datum en uur,klas , en dan kies je een "verbinding " in functie van uw gewenst vertrekuur, dit resulteert in een biljet die je na selectie in je winkelmandje gaat vinden voor betaling. Dus voor een standaardticket ga je 2.9 euro betalen om tussen A en B te reizen op die datum en uur, en vervolgens uitdrukken.Dan denk je toch dat alles OK is hoop ik!
18:34
vanDendermondeopspoor 4
L 889 richting Kortrijk
tussenstops (1)
Aankomst om18:45
inWetterenopspoor 2
Vertrek om19:26
vanWetterenopspoor 1
IC 3617 richting Landen
gegevens
Aankomst om19:29
inSchellebelleopspoor 1
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door jan_olieslagers »

Die mededeling verschijnt te pas en te onpas: wanneer het volgens de Algemene Voorwaarden klopt, en ook wanneer het niet klopt.
Dat lijkt me een duidelijke capitulatie vanwege NMBS, een manier om toe te geven dat ze het zelf ook niet allemaal meer overzien. Natuurlijk komt dan prompt de repliek dat men door de politiek gedwongen werd tot zoveel compromissen en formules dat niemand er nog klaar in ziet.
Die politieke druk zal er zeker geweest zijn, maar NMBS had toch wel eens kunnen eisen dat er klare wijn geschonken werd, zodat men aan de reizigers duidelijke ondubbelzinnige informatie kon bieden. Wat dus niet het geval is, thans.

Zouden NMBS en de politiek niet kunnen samenzitten om te komen tot duidelijke rechte lijnen, en vereenvoudigde tarieven? De treinbegeleid(st)ers zouden daar ook niet rouwig om zijn, lijkt me, het loketpersoneel al evenmin. Maar vermoedelijk wordt deze vraag reeds sedert meerdere decennia gesteld, zonder dat er blijkbaar ooit een bruikbaar antwoord op gekomen is.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 11 jan 2021, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

Met dergelijke administratieve muggenzifterij jaagt men inderdaad reizigers weg van de trein.
En hoeveel heeft die vergadering gekost die blijkbaar lang heeft geduurd ?
Of heeft men daar toch niets beter te doen ?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 11 jan 2021, 13:37 Zelf reizen we nogal eens van Halle naar Gembloux, Namur of verder met een overstap in Brussel-Luxemburg. Omdat we het deel Etterbeek - Brussel-Luxemburg op die manier 2 keer afleggen, zou ik dus ook 2 biljetten moeten kopen. Het antwoord dat ik van de klantendienst kreeg, was dat dit niet hoefde, omdat ik overstapte op een trein die niet in Etterbeek stopte.
Maar die beide stations liggen in de zone Brussel en dus is de regel sowieso niet van toepassing :wink:

In het huidige tariefsysteem is dit inderdaad een irritante maar noodzakelijk regel om het 'afdwingbaar' te kunnen maken; valsspelers die van Brussel naar Leuven moeten worden zo verhinderd een ticket te kopen tot Herent of zelfs Kortenberg(!). Deze discussie hebben we op dit forum al meermaals gedaan en overgedaan trouwens. En toen haalde ik ook aan dat veruit de meeste reizigers deze regels momenteel niet kennen en dus ook niet zouden valsspelen moest die regel in alle stilte komen te vervallen, totdat iemand er zeg maar een youtubefilmpje over maakt en zulke acties in de kijker zet...
Deze stations zoals Herent includeren in dezelfde prijszone als Leuven is een mogelijke oplossing, maar dan moet Kortenberg er in principe ook bij. En dan ga je een aantal bijzonder grote zones creëren die aan prijs gelijkgesteld zijn waardoor treinreizen in vele gevallen duurder zal worden...

Het voorbeeld van Wetteren naar Leuven via Gent valt hier niet onder, omdat men Wetteren niet opnieuw voorbij rijdt. Het gaat dan ook voornamelijk om het voorbijrijden van start - of bestemmingsstation tegen te gaan. Maar oké, ik weet dat niet elke reiziger weet of hij zijn begin- of eindstation opnieuw zal voorbijrijden als hij/zij op een bepaalde trein stapt.

Alleszins, ik hoop dat deze media-aandacht iedereen is aan het denken zet hoe dat dit best kan aangepakt worden, want het is een vervelend issue dat snelle reisopties verbiedt, en dat kan effectief reizigers tegenhouden de trein te nemen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf ook al heel lang over heb nagedacht, maar een ideale oplossing om én de reizigers tevreden te stellen én de valsspelers tegen te gaan heb ik nog niet gevonden, tenzij met een heel ander tariefsysteem en het opleggen van een vaste reisweg aan een tarief.
Daar misschien nog aan toevoegen dat ik deze regel helemaal geen muggenzifterij of wat dan ook vind. Het is een noodzakelijke regel om het huidige systeem (min of meer) waterdicht te maken. Wie zegt dat deze regel nonsens is, mag dan eveneens hier in dit topic een oplossing voor het probleem uit de doeken doen. Kritiek geven is makkelijk, een oplossing voor het probleem voorleggen daarentegen...
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door thejay »

remiro schreef: 11 jan 2021, 15:07 Bij een poortjessysteem heb je deze nonsens toch echt niet.
Hoe zou een systeem met poortjes dit oplossen?
1) Men komt toe in Herent, scant het (E-)ticket aan het poortje wat uiteraard geldig is en krijgt toegang tot de perrons
2) Men neemt een trein naar Leuven
3) Men stapt over in Leuven, blijft binnen de controlelijn dus het ticket wordt nergens gescand
4) Men neemt de IC trein naar Brussel-Gent-Oostende
5) Men stapt af in Oostende, scant het ticket aan het poortje en verlaat het station

Die poortjes controleren uw afgelegde traject uiteraard niet.
Je bedoelt misschien een chipkaart met reizen op saldo zoals in Nederland of Londen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door trainlovertje »

thejay schreef: 11 jan 2021, 20:35
remiro schreef: 11 jan 2021, 15:07 Bij een poortjessysteem heb je deze nonsens toch echt niet.
Hoe zou een systeem met poortjes dit oplossen?
1) Men komt toe in Herent, scant het (E-)ticket aan het poortje wat uiteraard geldig is en krijgt toegang tot de perrons
2) Men neemt een trein naar Leuven
3) Men stapt over in Leuven, blijft binnen de controlelijn dus het ticket wordt nergens gescand
4) Men neemt de IC trein naar Brussel-Gent
5) Men stapt af in Gent, scant het ticket aan het poortje en verlaat het station

Die poortjes controleren uw afgelegde traject uiteraard niet.
Je bedoelt misschien een chipkaart met reizen op saldo zoals in Nederland of Londen?
Maar wanneer je een ticket Brussel - Herent hebt, kan je in Leuven het station niet verlaten via de poortjes. Dat is het uitgangspunt, dat men in Leuven niet kan uitchecken met zo'n biljet. Men moet niet tegengaan dat mensen via Leuven reizen, wel dat ze te weinig betalen voor hun reis.
Dus, in Leuven moet je inderdaad niet langs de poortjes passeren, en zo wordt van Brussel naar Herent reizen via Leuven mogelijk zonder enige hinder. Alleen zie ik die poortjes niet snel verschijnen in België...

Een andere oplossing is dat je moet scannen in elke trein bij het op- en afstappen, zodat je werkelijk elke afgelegde kilometer betaalt. Maar ik denk niet dat dit systeem wenselijk is... Het aantal kilometers dat je effectief reist, doet er niet toe, wel het aantal (spoor)kilometers tussen begin- en bestemmingsstation, mijns inziens.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door thejay »

trainlovertje schreef: 11 jan 2021, 20:45
thejay schreef: 11 jan 2021, 20:35
remiro schreef: 11 jan 2021, 15:07 Bij een poortjessysteem heb je deze nonsens toch echt niet.
Hoe zou een systeem met poortjes dit oplossen?
1) Men komt toe in Herent, scant het (E-)ticket aan het poortje wat uiteraard geldig is en krijgt toegang tot de perrons
2) Men neemt een trein naar Leuven
3) Men stapt over in Leuven, blijft binnen de controlelijn dus het ticket wordt nergens gescand
4) Men neemt de IC trein naar Brussel-Gent
5) Men stapt af in Gent, scant het ticket aan het poortje en verlaat het station

Die poortjes controleren uw afgelegde traject uiteraard niet.
Je bedoelt misschien een chipkaart met reizen op saldo zoals in Nederland of Londen?
Maar wanneer je een ticket Brussel - Herent hebt, kan je in Leuven het station niet verlaten via de poortjes. Dat is het uitgangspunt, dat men in Leuven niet kan uitchecken met zo'n biljet. Men moet niet tegengaan dat mensen via Leuven reizen, wel dat ze te weinig betalen voor hun reis.
Dus, in Leuven moet je inderdaad niet langs de poortjes passeren, en zo wordt van Brussel naar Herent reizen via Leuven mogelijk zonder enige hinder. Alleen zie ik die poortjes niet snel verschijnen in België...

Een andere oplossing is dat je moet scannen in elke trein bij het op- en afstappen, zodat je werkelijk elke afgelegde kilometer betaalt. Maar ik denk niet dat dit systeem wenselijk is... Het aantal kilometers dat je effectief reist, doet er niet toe, wel het aantal (spoor)kilometers tussen begin- en bestemmingsstation, mijns inziens.
Akkoord, je gaat ervan uit dat mensen een abonnement of kaartje nemen tot Herent, maar eigenlijk naar Leuven willen en daar het station dan ook verlaten en zo geld besparen.
Voor het geval van de reis in het radioprogramma blijft men echter zondigen tegen de huidige (en moeilijk uitlegbare) regelgeving.
Poortjes zullen in deze zaak geen oplossing bieden voor de reiziger die bewust of onbewust gewoon z'n ticket Herent<->Gent/Oostende koopt, de reisplanner bekijkt en de snelste weg uitkiest. Hoe moet je als niet geoefende reiziger nu weten over welke route de trein tussen Leuven en Brussel rijdt? Zou deze 'toevallig' worden omgeleid over Haacht dan zou het ineens wel mogen?

Nog zo'n kromme regel: met een abonnement Beveren<->Mechelen is de kortste reisweg in principe over Antwerpen (Berchem). Echter, de reisweg via Sint-Niklaas is ook toegelaten. Je kunt dus wel Beveren<->Antwerpen en Beveren<->Sint-Niklaas reizen, maar geen trein (Poperinge/Lillle & De Panne) nemen die niet in Beveren stopt. In theorie ook niet op een trein die er wel stopt, je moet dan immers afstappen en terug opstappen. Niet dat ik er een reden voor heb... alhoewel: in het weekend 's ochtends is er wel een casus. Er rijden immers twee uur vroeger (5:26 en 6:26) treinen naar Sint-Niklaas dan naar Antwerpen en met 'terugsteken' en een overstap op de Poperinge kun je dan een pak eerder in Antwerpen geraken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 11 jan 2021, 19:54
Daar misschien nog aan toevoegen dat ik deze regel helemaal geen muggenzifterij of wat dan ook vind. Het is een noodzakelijke regel om het huidige systeem (min of meer) waterdicht te maken. Wie zegt dat deze regel nonsens is, mag dan eveneens hier in dit topic een oplossing voor het probleem uit de doeken doen. Kritiek geven is makkelijk, een oplossing voor het probleem voorleggen daarentegen...
Wil je dan ook eens uitleggen waarom de klantendienst van de NMBS eerst zegt dat het mag, daarna dat het niet mag en ze dan nog eens lang moeten vergaderen om te beslissen of het nu mag of niet !
En uiteindelijk toch het tweede ticket terugbetaalt aan de betrokken reizigers.
Wie moet daar nu nog aan uitgeraken ?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 11 jan 2021, 21:56
trainlovertje schreef: 11 jan 2021, 19:54
Daar misschien nog aan toevoegen dat ik deze regel helemaal geen muggenzifterij of wat dan ook vind. Het is een noodzakelijke regel om het huidige systeem (min of meer) waterdicht te maken. Wie zegt dat deze regel nonsens is, mag dan eveneens hier in dit topic een oplossing voor het probleem uit de doeken doen. Kritiek geven is makkelijk, een oplossing voor het probleem voorleggen daarentegen...
Wil je dan ook eens uitleggen waarom de klantendienst van de NMBS eerst zegt dat het mag, daarna dat het niet mag en ze dan nog eens lang moeten vergaderen om te beslissen of het nu mag of niet !
En uiteindelijk toch het tweede ticket terugbetaalt aan de betrokken reizigers.
Wie moet daar nu nog aan uitgeraken ?
Het ligt eraan hoe je het interpreteert:
- Wie zegt dat die eerste medewerker heeft geschreven dat het wél mag? Er staat dat de reden tot terugbetaling van het ticket was dat de applicatie de route weergaf. Daarom werd er zo'n 'commerciële geste' gedaan, maar dat betekent nog niet dat die medewerker wel degelijk beweerde dat het is toegestaan. Niet te snel conclusies trekken; we hebben de mails an sich niet gezien en bijgevolg niet kunnen interpreteren.
- Op dezelfde wijze kunnen we ook het bericht van de tweede werknemer interpreteren, alleen zou hij/zij dan nog de extra moeite hebben gedaan om extra uit te leggen wat er eigenlijk fout is. Ook deze persoon heeft trouwens besloten om het ticket terug te betalen. Misschien was er eigenlijk helemaal geen verschil in manier van verwerken van deze aanvraag en wisten ze beiden dat het niet mocht, maar is enkel de verwoording anders. Voor sommigen is dit blijkbaar al reden genoeg om aan te nemen dat iets fout zit: Blijkbaar weten de mensen van de klantendienst ook niet goed hoe het precies zit. We krijgen elk een ander antwoord terug! (uit het VRT NWS artikel) Dan is mijn vraag: wat wil je dan? Wou je dan exact hetzelfde standaardbericht zoals je reisgenoot? Is het niet aangenamer om een persoonlijk geschreven bericht van een medewerker te krijgen i.p.v. een vooropgestelde tekst waar je toch niks aan hebt?
- En wat we ons bij die vergadering moeten inbeelden... het zal geen klassieke vergadering geweest zijn waar meer koffie werd gedronken dan er zinnigs verteld werd. In tijden van corona gebeurt dat namelijk van thuis uit. En hoe kan je dit probleem dan ook aanpakken zonder met je collega's te vergaderen? Niemand beslist dit op z'n eentje, toch? Dat de vergadering lang geduurd heeft, heeft er vast en zeker mee te maken dat ze het probleem erkennen, maar ze er geen passende oplossing op korte termijn voor konden bedenken, net zoals ikzelf. En nogmaals, kritiek geven over de werking van iets is makkelijk, je kent het vervolg...

It's all about perception, zeker als je op een mediabericht moet afgaan waarvan je het fijne niet weet: we kennen de gestuurde mails niet, we weten niet wat er op de vergadering gezeged is, ... Het is de manier hoe iets wordt beschreven dat een beeld schept dat al dan niet kan kloppen.

Nota bene, ik heb zelf aan het loket gewerkt als jobstudent (met uitgebreide voorkennis) en het werd me snel duidelijk dat iedereen die er werkte de regels wel degelijk begreep en goed kon toepassen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef: 11 jan 2021, 21:19 Nog zo'n kromme regel: met een abonnement Beveren<->Mechelen is de kortste reisweg in principe over Antwerpen (Berchem).
Dat geloof ik graag maar de NMBS biedt geen manier om de route van de kortste reisweg in tariefkm te weten te komen.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door trainlovertje »

thejay schreef: 11 jan 2021, 21:19 Akkoord, je gaat ervan uit dat mensen een abonnement of kaartje nemen tot Herent, maar eigenlijk naar Leuven willen en daar het station dan ook verlaten en zo geld besparen.
Voor het geval van de reis in het radioprogramma blijft men echter zondigen tegen de huidige (en moeilijk uitlegbare) regelgeving.
Poortjes zullen in deze zaak geen oplossing bieden voor de reiziger die bewust of onbewust gewoon z'n ticket Herent<->Gent/Oostende koopt, de reisplanner bekijkt en de snelste weg uitkiest. Hoe moet je als niet geoefende reiziger nu weten over welke route de trein tussen Leuven en Brussel rijdt? Zou deze 'toevallig' worden omgeleid over Haacht dan zou het ineens wel mogen.
Het is inderdaad zo dat het via Haacht wel zou mogen met de huidige regels, maar als je dat systeem met poortjes uitwerkt, dan doet het er toch niet meer toe. Je zou dan altijd via Leuven mogen reizen, want je kan er het station toch niet verlaten. Als je dan tussen Leuven en Brussel spoort via L36 of L53 maakt ook niet uit.
Of begrijp ik je verkeerd?
Nog zo'n kromme regel: met een abonnement Beveren<->Mechelen is de kortste reisweg in principe over Antwerpen (Berchem). Echter, de reisweg via Sint-Niklaas is ook toegelaten. Je kunt dus wel Beveren<->Antwerpen en Beveren<->Sint-Niklaas reizen, maar geen trein (Poperinge/Lillle & De Panne) nemen die niet in Beveren stopt. In theorie ook niet op een trein die er wel stopt, je moet dan immers afstappen en terug opstappen. Niet dat ik er een reden voor heb... alhoewel: in het weekend 's ochtends is er wel een casus. Er rijden immers twee uur vroeger (5:26 en 6:26) treinen naar Sint-Niklaas dan naar Antwerpen en met 'terugsteken' en een overstap op de Poperinge kun je dan een pak eerder in Antwerpen geraken.
Dat is een goede opmerking, maar anderzijds kan je je afvragen of het wel de bedoeling is dat reizigers met een abonnement van Beveren naar Mechelen dit gebruiken om te reizen van Sint-Niklaas naar Antwerpen...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

nighttrain schreef: 11 jan 2021, 18:33
Inderdaad, maar als consument selecteer je een traject vervolgens datum en uur,klas , en dan kies je een "verbinding " in functie van uw gewenst vertrekuur, dit resulteert in een biljet die je na selectie in je winkelmandje gaat vinden voor betaling. Dus voor een standaardticket ga je 2.9 euro betalen om tussen A en B te reizen op die datum en uur, en vervolgens uitdrukken.Dan denk je toch dat alles OK is hoop ik!
Ik ben volledig akkoord met U !
Ik begrijp echt niet dat sommigen hier het zelfs nog maar normaal schijnen te vinden dat men daar moet over vergaderen bij de NMBS.
Als de specialisten van de NMBS al niet zeker zijn, hoe moet een doorsnee reiziger het dan weten ?
Een reiziger zoekt op de reisplanner een ticket van A naar B, selecteert een voorgestelde reis, drukt vervolgens op de knop "Koop je ticket" en betaalt de voorgestelde prijs, zoals je doet op eender welke webshop.
In het besproken geval is de prijs voor Herent-Oostende steeds hetzelfde, of men nu een traject via Leuven of niet heeft gekozen.
Dan kan je toch niet verwachten van die reiziger dat hij na de aankoop nog eens alle documenten en webpagina's gaat uitpluizen om te zien of hij of zij wel de voorgestelde reis aan de voorgestelde prijs met het aangekochte biljet mag afleggen, omdat daar een zinnetje bijstaat: "Mogelijk heb je 2 ticketten nodig"
Wat de NMBS hier doet is trouwens volledig in tegenspraak met de Europese Richtlijn 2011/83/EU van 25 oktober 2011 die de verkoop op afstand regelt.
Net zoals dat aanrekenen van 1 euro op Luxemburgse ticketten dat was, wat ze na maanden procederen en uitvluchten uiteindelijk hebben moeten toegeven.
Stel je voor dat je iets koopt op eender welke webshop, je betaalt de voorgestelde prijs, en achteraf krijg je nog een bijkomende factuur om nog eens x euro te betalen omdat dat ergens vermeld staat in 1 of ander onbegrijpelijk document dat je dan maar had moeten lezen.
Als de NMBS echt alle regeltjes naar de letter wil toepassen, dan moeten ze de website maar aanpassen zodat je voor elke geselecteerde reis de correcte prijs te zien krijgt en een duidelijke mededeling op het ticket van het te volgen traject. Dan zijn alle discussies uitgesloten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door rdv »

Los van de onduidelijkheid van de regel, is het toch ook vreemd dat er bij een forfaitair ticket een toeslag wordt gevraagd. De reizigers gebruikten een Hello Belgium Rail Pass. Hiermee "betaal" je evenveel of je nu van De Panne naar Athus reist, of van Antwerpen-Berchem naar Antwerpen-Centraal. Het argument van het aanrekenen van bijkomende kilometers gaat hier m.i. niet op.

Het zou fijn zijn mocht de NMBS niet elke reiziger als een potentiële fraudeur zien.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 12 jan 2021, 07:25 Ik begrijp echt niet dat sommigen hier het zelfs nog maar normaal schijnen te vinden dat men daar moet over vergaderen bij de NMBS.
Ok, ik ben klaar met deze discussie. Je wil het volgens mij gewoon niet begrijpen, hoe men er bij NMBS zelf tegenaan kijkt. Dan doet men de moeite om een oplossing proberen te vinden door er nog maar eens over te vergaderen, dan vindt men het belachelijk dat er vergaderd wordt... En van niemand heb ik hier te horen gekregen wat dan wel de oplossing is. Ik lees hier alleen maar wat er slecht is, niet hoe het beter kan.
Elk systeem heeft z'n voor en z'n nadelen en nu wordt het grootste nadeel van het systeem extreem uitgelicht omdat het in de pers wordt gebracht. Onthoud dit: geen enkel tariefsysteem is perfect of ideaal.
Plaats reactie