Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door rdv »

overweg13 schreef: 13 jan 2021, 13:11 Ik ben natuurlijk van de oude stempel, maar je moet de deur niet wagenwijd openzetten voor de malafide klanten, ook als je daardoor af en toe eens iemand treft die niet zo goed op de hoogte was (?) van het reglement.
Dat vind ik eerder problematisch Vic, naast het feit dat dit vanuit klantvriendelijkheid niet te verkiezen valt, is er nog altijd een rechtsprincipe dat je onschuldig bent tot het tegendeel kan bewezen worden. Je weet zelf ook goed dat het redelijk tijdsrovend en vervelend is om je geld te moeten terugvragen aan de klantendienst.
overweg13 schreef: 13 jan 2021, 13:11 Ik wil trouwens de tbg een hart onder de riem steken: voor mij was het van in het begin duidelijk dat de man/vrouw het bij het rechte eind had.
Puur reglementair had hij/zij het idd bij het rechte eind, maar klantvriendelijk en logisch is het niet: dit gaat over een forfaitair biljet, dus hadden ze nu in Veltem, Herent, Leuven, Verviers, Welkenraedt of Athus opgestapt, het had de NMBS geen EUR meer opgeleverd. Bij een biljet aan km-prijs kan je nog zeggen dat de NMBS inkomstenverlies geleden heeft, en dat de meerprijs aanrekenen gerechtvaardigd is. Er zijn ook scenario's te bedenken waarbij er misbruik gemaakt wordt van het feit dat de rit een tweede keer gebruikt is, nadat er geen controle geweest is bij het eerste gebruik. Ook dan is een boete op zijn plaats.

Waar ik de tbg wel een hart onder de riem wil steken, is het feit dat hij/zij controle doet. Het is een zeldzaam gegeven aan het worden (ook pre-corona). Ik zou liever daar op focussen, en zo de echte zwartrijders er uit zien gaan.

Wat de melding op de planner betreft, ik betwijfel of dat ooit volledig correct kan worden weergegeven (wat bij vertragingen, storingen, etc.). En als men er wel in zou slagen. dan zijn er nog zoveel verkoopkanalen waar de melding niet gegeven (kan) worden (automaten, mogelijks de app, Passen, etc.). Toen je vroeger je ticket kocht bij de loketbediende, had die er mss wel op gewezen dat enkel de stoptrein genomen mocht worden.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door stijn »

Maar over welke mogelijke fraude praten we eigenlijk?

Een enkel ticket Brussel - Veltem kost 4,70€, een ticket Brussel - Leuven kost er 5,50€. Delta van 0.80€.
Zouden er zoveel mensen zijn die willen sjoemelen voor 0,80€?

Ik denk dat fraude door reizigers zonder welk geldig ticket dan ook véél groter en belangrijker is en meer aandacht verdient.

Groetjes,

Stijn
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door jknockaert »

Je zou ook een ticket Veltem-Brussel even duur kunnen maken als Leuven-Brussel en dan hoef je verder geen ingewikkelde regels te bedenken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door trainlovertje »

jknockaert schreef: 13 jan 2021, 14:59 Je zou ook een ticket Veltem-Brussel even duur kunnen maken als Leuven-Brussel en dan hoef je verder geen ingewikkelde regels te bedenken.
Maar dan ga je vele grote tariefzones in België krijgen als je dit consequent voor elk station nagaat of het vlotter kan door het station eerst voorbij te rijden of niet. En sommige stations moet je dan toevoegen aan twee zones... Resultaat: de algemene prijs per kilometer zal (misschien zelfs fors) stijgen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door rdv »

Een zone-systeem zou mss niet zo onhandig zijn, idealiter integreer je ook voor/na-transport binnen de aankomst- en bestemmingszone. Duits systeem dus.

Er is nog een andere tariefstructuur die al deze discussies uitsluit, nl. het Luxemburgse met een nultarief :).
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 13 jan 2021, 13:11
De oplossing is dat de prijs van een biljet gekoppeld wordt aan de alternatieve reisweg, al is dat, zoals eerder gezegd moeilijk voor biljetten met forfaitaire prijs. Ik vind overigens dat de website vrij duidelijk is en dat je moeilijk naast de opmerking over de 2 biljetten en de toelichting kunt kijken. In dit geval is het duidelijk dat de app of de website geraadpleegd werd om de route te berekenen en dat men dus de niet eens zo kleine lettertjes maar had moeten lezen. Ik ben natuurlijk van de oude stempel, maar je moet de deur niet wagenwijd openzetten voor de malafide klanten, ook als je daardoor af en toe eens iemand treft die niet zo goed op de hoogte was (?) van het reglement. Ze kregen de "meerprijs" achteraf ook nog terugbetaald!
Ik wil trouwens de tbg een hart onder de riem steken: voor mij was het van in het begin duidelijk dat de man/vrouw het bij het rechte eind had.
Beste heer, ik heb de test gedaan!
Hoe kun je een tweede biljet kopen, binnen het zelfde reisdossier en voor welk ontbrekend traject?

Hoe weet je welk deel van het traject je hebt betaald en welk traject ontbreekt?

In de test die ik gedaan heb was het 5.9 Euro (Gent => Oostkamp) maar was dit biljet voor Gent => Brugge of Brugge=>Oostkamp of Gent=> Oostkamp zonder Brugge => Oostkamp???Welk traject moest ik als tweede bestellen in mijn winkelmandje???

Ten andere zoals eerder vermeld, op buitenlandse websites kun je die biljetten kopen (zelfde treinen/zelfde verbinding) zonder vermelding van "tweede ticket" . Doe de test en je zal eindelijk zien dat dit pure Kafka is!
En zeg dan openlijk welk tweede biljet ik had moeten kopen?? Dat antwoord zal ik waarschijnlijk niet zien!
In uw redenering zou dat mischien Oostkamp=> Brugge H/T zijn dus 5 euro. Want volgens de planner ben ik Oostkamp voorbijgereden en keer daarna terug naar Oostkamp om af er te stappen aldaar. Dus 10.9 euro om sneller van Gent in Oostkamp te geraken!!! Dat is Kafka XXL. Het is toch niet aan de client om prijssimulaties te maken voor een gezinsuitstap!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door overweg13 »

stijn schreef: 13 jan 2021, 14:54 Maar over welke mogelijke fraude praten we eigenlijk?

Een enkel ticket Brussel - Veltem kost 4,70€, een ticket Brussel - Leuven kost er 5,50€. Delta van 0.80€.
Zouden er zoveel mensen zijn die willen sjoemelen voor 0,80€?

Ik denk dat fraude door reizigers zonder welk geldig ticket dan ook véél groter en belangrijker is en meer aandacht verdient.

Groetjes,

Stijn
Voor één los biljet is het inderdaad een peulschil, maar vergelijk eens de prijs van jaarabonnementen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door overweg13 »

nighttrain schreef: 13 jan 2021, 15:32
Beste heer, ik heb de test gedaan!
Hoe kun je een tweede biljet kopen, binnen het zelfde reisdossier en voor welk ontbrekend traject?

Hoe weet je welk deel van het traject je hebt betaald en welk traject ontbreekt?

In de test die ik gedaan heb was het 5.9 Euro (Gent => Oostkamp) maar was dit biljet voor Gent => Brugge of Brugge=>Oostkamp of Gent=> Oostkamp zonder Brugge => Oostkamp???Welk traject moest ik als tweede bestellen in mijn winkelmandje???

Ten andere zoals eerder vermeld, op buitenlandse websites kun je die biljetten kopen (zelfde treinen/zelfde verbinding) zonder vermelding van "tweede ticket" . Doe de test en je zal eindelijk zien dat dit pure Kafka is!
En zeg dan openlijk welk tweede biljet ik had moeten kopen?? Dat antwoord zal ik waarschijnlijk niet zien!
In uw redenering zou dat mischien Oostkamp=> Brugge H/T zijn dus 5 euro. Want volgens de planner ben ik Oostkamp voorbijgereden en keer daarna terug naar Oostkamp om af er te stappen aldaar. Dus 10.9 euro om sneller van Gent in Oostkamp te geraken!!! Dat is Kafka XXL. Het is toch niet aan de client om prijssimulaties te maken voor een gezinsuitstap!
Je gaat ervan uit dat de reiziger zelf het initiatief moet nemen, maar dat heb ik eigenlijk nergens gezegd. Ideaal zou zijn dat men een bepaalde reis aanklikt en dat men dan automatisch het correcte tarief te zien krijgt. M.a.w., je klikt de reis aan met overstap in Leuven en je krijgt automatisch het correcte tarief. Of je klikt de reis aan die niet over Leuven gaat en je krijgt een lager tarief. Dat moet toch te realiseren zijn in deze hoogtechnologische tijden. Enig probleem: je kunt je reis ook op de lekker ouderwetse manier uitdokteren met de pdf's van de lijnfolders. Maar wie dat nog kan, kan waarschijnlijk ook de correcte prijs berekenen. Wat me in het huidige systeem stoort, is wel dat je voor het biljet Herent - leuven ook het basisrecht moet betalen, terwijl je eigenlijk één reis koopt. Maar ook dat zou op te lossen zijn. Toen het via-biljet nog bestond, paste men dat trouwens al toe, ook al is die regeling achteraf afgeschaft en moest je toch het basisrecht twee keer betalen. Een opnieuw invoeren van het via-biljet zou misschien nog de simpelste oplossing zijn: biljet Herent - Oostende via Leuven, met eenmalige betaling van het basisrecht. Maar opnieuw: met een railpass is dit niet zo eenvoudig op te lossen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 13 jan 2021, 15:48 Je gaat ervan uit dat de reiziger zelf het initiatief moet nemen, maar dat heb ik eigenlijk nergens gezegd.
Daar gaat de NMBS dus wel van uit ! En dat is het hele probleem.
Zoals je zegt moet men voor elk geselecteerd traject gewoon de juiste prijs aanrekenen, dan is er geen discussie meer.
Want wat men nu doet is eigenlijk zelfs in strijd met een Europese Richtlijn over de verkoop op afstand.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door groentje »

Dat is inderdaad het punt, Adler. Je krijgt een weinigzeggende melding dat je mogelijk 2 tickets nodig hebt, maar welke dat dan zijn, daar laat de planner je over in het midden. Helaas, niet iedereen is even geografisch onderlegd om zelfs maar te weten dat Leuven voorbij Herent ligt, en de site is geen hulp. Al helemaal als je strikt genomen mogelijk genoeg zou hebben met een retour naar Leuven, en op de 'terugweg' je reis zou onderbreken in Herent.
Ik ben nog steeds aan het twijfelen of de negatieve publiciteit de moeite waard is van die paar euro's die een langer ticket zou opleveren. Ik ben het ook principieel oneens met de stelling dat het beter is om goedmenende reizigers als collateral damage te aanvaarden, dan een paar potentiële fraudeurs door de mazen van het net te zien glippen.
Daarom ben ik ook voorstander van zonebiljetten, die dan bij voorkeur ook meteen geldig zijn op bus en tram. Zorg voor overgangsmaatregelen tussen zones (zodat je voor pakweg Deinze-Waregem niet meer moet betalen dan voor Deinze-Wetteren, in de veronderstelling dat beide in eenzelfde zone Gent zouden liggen), en zorg dat ze groot genoeg zijn, zodat het systeem eenvoudig te begrijpen is. Enkelen gaan dan mogelijk iets meer moeten betalen (denk reizigers met een abonnement Lot-Halle), maar krijgen er wel meer voor in de plaats, en het ruimt ook een hoop rommel op. Het is ook meteen een opstapje naar tariefintegratie. België is klein genoeg om nagenoeg alle verkeer als regionaal te beschouwen, en voor regionaal verkeer is tariefintegratie voor mij de norm.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door rdv »

Nog eens terugkomen op de oorspronkelijke case.

Het is uit het verhaal niet duidelijk of dit in het WE of in de week was.

Maar stel dat deze reis komende zaterdag is, dan moeten de klanten volgens de reisplanner de volgende verbinding nemen:
17u18 Herent
17:50 Brussel-Noord
17:12 Brussel-Noord
18:54 Gent SP
19:10 Gent SP
19:51Oostende
Totale reistijd: 2u33 met 2 overstappen.

Als ze de snellere (1u55) verbinding via Leuven willen nemen, moeten ze twee biljetten kopen (Herent - Leuven, Leuven - Oostende).

Dus blijkbaar is het niet langer toegestaan om de snelste weg te nemen, of een weg te nemen waarmee je overstappen kan vermijden.
Dat was vroeger wel toegestaan. Men heeft de bepalingen gewijzigd om verwarring en discussie te vermijden, maar m.i. is de verwarring enkel maar groter geworden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 13 jan 2021, 15:48
nighttrain schreef: 13 jan 2021, 15:32
Beste heer, ik heb de test gedaan!
Hoe kun je een tweede biljet kopen, binnen het zelfde reisdossier en voor welk ontbrekend traject?

Hoe weet je welk deel van het traject je hebt betaald en welk traject ontbreekt?

In de test die ik gedaan heb was het 5.9 Euro (Gent => Oostkamp) maar was dit biljet voor Gent => Brugge of Brugge=>Oostkamp of Gent=> Oostkamp zonder Brugge => Oostkamp???Welk traject moest ik als tweede bestellen in mijn winkelmandje???

Ten andere zoals eerder vermeld, op buitenlandse websites kun je die biljetten kopen (zelfde treinen/zelfde verbinding) zonder vermelding van "tweede ticket" . Doe de test en je zal eindelijk zien dat dit pure Kafka is!
En zeg dan openlijk welk tweede biljet ik had moeten kopen?? Dat antwoord zal ik waarschijnlijk niet zien!
In uw redenering zou dat mischien Oostkamp=> Brugge H/T zijn dus 5 euro. Want volgens de planner ben ik Oostkamp voorbijgereden en keer daarna terug naar Oostkamp om af er te stappen aldaar. Dus 10.9 euro om sneller van Gent in Oostkamp te geraken!!! Dat is Kafka XXL. Het is toch niet aan de client om prijssimulaties te maken voor een gezinsuitstap!
Je gaat ervan uit dat de reiziger zelf het initiatief moet nemen, maar dat heb ik eigenlijk nergens gezegd. Ideaal zou zijn dat men een bepaalde reis aanklikt en dat men dan automatisch het correcte tarief te zien krijgt. M.a.w., je klikt de reis aan met overstap in Leuven en je krijgt automatisch het correcte tarief. Of je klikt de reis aan die niet over Leuven gaat en je krijgt een lager tarief. Dat moet toch te realiseren zijn in deze hoogtechnologische tijden. Enig probleem: je kunt je reis ook op de lekker ouderwetse manier uitdokteren met de pdf's van de lijnfolders. Maar wie dat nog kan, kan waarschijnlijk ook de correcte prijs berekenen. Wat me in het huidige systeem stoort, is wel dat je voor het biljet Herent - leuven ook het basisrecht moet betalen, terwijl je eigenlijk één reis koopt. Maar ook dat zou op te lossen zijn. Toen het via-biljet nog bestond, paste men dat trouwens al toe, ook al is die regeling achteraf afgeschaft en moest je toch het basisrecht twee keer betalen. Een opnieuw invoeren van het via-biljet zou misschien nog de simpelste oplossing zijn: biljet Herent - Oostende via Leuven, met eenmalige betaling van het basisrecht. Maar opnieuw: met een railpass is dit niet zo eenvoudig op te lossen.
Beste Heer, bedankt voor uw antwoord.
Zoals U zei , het systeem weet dat je een tweede biljet nodig zal hebben voor dit geselecteerd traject en dan stopt het.
Maar het zou toch commerciele zelfmoord zijn tov de client om 3 min sneller te zijn in reistijd in Oostkamp en 20min minder lang wachten in FGSP op de volgende omnibus ze daar 10.9 euro voor gaan aanrekenen ipv 5.9 euro.
Dus kiezen ze waarschijnlijk voor de struisvogelpolitiek.
Mischien zijn er in België zo een twintigtal "randgevallen" die toch snel manueel ingevoerd zouden kunnen worden. Maar ik denk dat ze" verplicht" ziin om de huidige parameters te behouden in het Amadeus systeem om geen problemen te veroorzaken in het gehele Internationale systeem.

Het is geen kwestie van het niet kunnen berekenen van tarieven via PDF reisfolders , maar waarom moeilijk doen als het eenvoudig kan. Ik doe vliegtuig,hotel,treinen en cars met enkele gerichte klick op mijn smartphone om correcte prijzen te bekomen om onbezorgd te reizen, maar bij de NMBS ligt dat iets moeilijker klaarblijkelijk. Om (h)eerlijk te zijn dat laatste is geen probleem niet meer daar ik vrijbiljetten heb sinds mijn pensionering.
Fijne avond nog.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

rdv schreef: 13 jan 2021, 17:14 Nog eens terugkomen op de oorspronkelijke case.

Het is uit het verhaal niet duidelijk of dit in het WE of in de week was.

Maar stel dat deze reis komende zaterdag is, dan moeten de klanten volgens de reisplanner de volgende verbinding nemen:
17u18 Herent
17:50 Brussel-Noord
17:12 Brussel-Noord
18:54 Gent SP
19:10 Gent SP
19:51Oostende
Totale reistijd: 2u33 met 2 overstappen.

Als ze de snellere (1u55) verbinding via Leuven willen nemen, moeten ze twee biljetten kopen (Herent - Leuven, Leuven - Oostende).

Dus blijkbaar is het niet langer toegestaan om de snelste weg te nemen, of een weg te nemen waarmee je overstappen kan vermijden.
Dat was vroeger wel toegestaan. Men heeft de bepalingen gewijzigd om verwarring en discussie te vermijden, maar m.i. is de verwarring enkel maar groter geworden.
Je hebt gelijk en niet gelijk.
Het 'probleem' is dat er in de voorwaarden 2 regels zijn die mekaar in feite tegenspreken:

Regel 1: Je kunt naar je bestemming rijden via de in kilometer kortste reisweg of via een alternatieve reisweg*.
Regel 2: Je mag je niet van je vertrekstation* verwijderen om er later opnieuw langs te reizen, of het bestemmingsstation
voorbijrijden om er daarna opnieuw langs te reizen, zonder in het bezit te zijn van een bijkomend vervoerbewijs dat dit
(deze) heen- en terugtraject(en) dekt.

Wat een alternatieve reisweg is wordt uitgelegd in het lexicon:
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag
deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF....;

Als je dus enkel regel 1 zou toepassen, mag je inderdaad met 1 ticket langs Leuven (alternatieve snellere reisweg ).

Maar hola: regel 2 zegt dat dit niet mag !

Eenvoudig is anders !
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door rdv »

Dag Adler

de uitleg die je hier doet, staat idd in de bijzondere voorwaarden, maar die zijn heel goed verstopt op de site. Bovendien moet je als reiziger drie documenten kunnen vinden en lezen om te weten wat mag en niet mag
1. De Algemene Vervoersvoorwaarden
2. De Bijzondere Vervoersvoorwaarden (die per type ticket zijn opgesteld, en te vinden zijn onder de links "Meer info over het X ticket").
3. Het Lexicon

Op de FAQ-pagina (https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... ?journey=1) staat de uitzondering van snellere reisweg niet, evenmin de uitleg dat je een omweg mag maken om een overstap te vermijden (onder voorwaarden).

Volgens de FAQ mag je zelfs bij vertraging geen andere route nemen. Wat volgens het Lexicon dan wel weer mag.

Nu herinner ik me weer dat ik bij het ingaan van de nieuwe regels, deze interne tegenstrijdigheden heb laten weten aan de klantendienst. Jammergenoeg nooit een antwoord ontvangen.
Laatst gewijzigd door rdv op 13 jan 2021, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Verhaal met veel vragen over te volgen reisweg

Bericht door Adler »

rdv schreef: 13 jan 2021, 17:41 Dag Adler

de uitleg die je hier doet, staat idd in de bijzondere voorwaarden, maar die zijn heel goed verstopt op de site.

Op de FAQ-pagina (https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... ?journey=1) staat de uitzondering van snellere reisweg niet.

Volgens de FAQ mag je zelfs bij vertraging geen andere route nemen.
Dat probeer ik dus nu al de hele tijd duidelijk te maken.
Dat je eerst bijna een studie moet maken van alle documenten van de NMBS om te weten wat je nu moet doen en niet mag doen....
Zie je dat een doorsnee of occasionele reiziger al doen ?
Plaats reactie