digitale railpass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

digitale railpass

Bericht door overweg13 »

Sinds enkele weken is het mogelijk om via de KBC-app een digitale Railpass (Standard Multi bweuh...) aan te kopen. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, want we hebben nog een papieren pass met 6 ritten liggen en in coronatijden worden die minder snel opgebruikt dan gewoonlijk. Iemand ervaring hiermee? Wat krijg je dan precies? Een toegestuurde of af te halen pass (dat zou pass dom zijn) of een echte digitale drager in de KBC-app?
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: digitale railpass

Bericht door Terminus »

Hallo Vic,

Ik denk dat dit al meer dan een jaar bestaat. Ik zat - lang voor Corona - eens tegenover een reizigster die bij de controle haar smartphone bovenhaalde en tegen de treinbegeleider zei dat het spannend was want dat ze voor het eerst een digitale Pass via de KBC-app had gekocht. Ik heb de dame uit nieuwsgierigheid ook enkele vragen gesteld: de details weet ik niet meer, maar het was wel degelijk in de applicatie zelf, en het was zeer gebruiksvriendelijk, vond ze.
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: digitale railpass

Bericht door nick »

Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: digitale railpass

Bericht door Knipex »

Het lijkt me niet mogelijk om een digitale railpass door te verkopen ?
Toch een nadeel t.o.v de papiere railpass, die je aan kan bieden op de zoekertjes site indien je nog enkele ritten op je papiere railpass hebt staan.

Je moet een digitale railpass dus volledig zelf opgebruiken voor het verlopen van de geldigheid
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: digitale railpass

Bericht door nick »

En vooral weer een nieuw discussiepunt [emoji849]

'ja ik heb hem ingevuld maar de batterij is net plat' [emoji85][emoji85]
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: digitale railpass

Bericht door overweg13 »

Ik vermoed dat er in dat geval wel uitgedokterde procedures zullen zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: digitale railpass

Bericht door Knipex »

De batterij van mijn smartphone is leeg. Wat nu?

https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... .html#nmbs
Probeer dit zeker te vermijden, je moet op elk moment immers een geldig vervoersbewijs kunnen tonen. Je koopt dan het best een ander ticket aan de automaat of het loket. Doe je dit niet, dan zal de controleur een onregelmatigheidsverklaring C170 opstellen en moet je een ticket aan Boordtarief kopen (supplement van 7 euro bovenop de normale verkoopprijs). Je kunt dan binnen de 14 kalenderdagen (inclusief de datum van de controle) een terugbetaling aanvragen aan een loket van de NMBS als je kunt aantonen dat je een geldig ticket via de app had. Het ander vervoersbewijs of document C170 neem je ook mee als bewijsstuk.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: digitale railpass

Bericht door traxie »

De huidige invulpassen zijn niet voldoende om het Free-rider probleem het hoofd te bieden, digitale varianten kunnen dan een oplossing bieden. Maar dit lijkt toch een beetje op discriminatie van mensen die de mogelijkheid niet hebben om de app te installeren. Weet er iemand of er ook op iets langere termijn gekeken wordt naar de mobib kaart? In combinatie van ontwaardingssystemen op de perrons of in de stations zou je zo een vrij sluitend systeem kunnen krijgen, waarbij de reiziger zelf instaat voor het ontwaarden van zijn ticket. Je zou bv tegoeden op je mobibkaart kunnen plaatsen, een 10-ritten kaart en een bedrag, afhankelijk van de reis die je onderneemt selecteert het systeem dan het voordeligste tarief. Als je dit verbindt met een online platform waar je dan eventueel voorkeuren of aanpassingen kan maken zou je dit ook kunnen gebruiken met een app of net zonder app.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: digitale railpass

Bericht door jan_olieslagers »

dit lijkt toch een beetje op discriminatie van mensen die de mogelijkheid niet hebben om de app te installeren
Inderdaad. Ik denk ook aan diegenen die zo'n zogezegd slimme telefoon niet (willen) hebben.

Maar ik begrijp ook wel dat men het aantal mogelijkheden wil beperken, en die invulpassen zijn een beetje niet meer van deze tijd, zeker met de coronamaatregelen (de mijne wordt enkel nog bekeken, niet meer gestempeld, de zeldzame keren dat er controle passeert).

Er is toch een mogelijkheid om een vervoerbewijs op de electronische identiteitskaart te zetten? Die moet elke volwassen Belg sowieso hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: digitale railpass

Bericht door traxie »

jan_olieslagers schreef:
dit lijkt toch een beetje op discriminatie van mensen die de mogelijkheid niet hebben om de app te installeren
Inderdaad. Ik denk ook aan diegenen die zo'n zogezegd slimme telefoon niet (willen) hebben.

Maar ik begrijp ook wel dat men het aantal mogelijkheden wil beperken, en die invulpassen zijn een beetje niet meer van deze tijd, zeker met de coronamaatregelen (de mijne wordt enkel nog bekeken, niet meer gestempeld, de zeldzame keren dat er controle passeert).

Er is toch een mogelijkheid om een vervoerbewijs op de electronische identiteitskaart te zetten? Die moet elke volwassen Belg sowieso hebben.
Ook mensen die toerist zijn of geen id kaart hebben zouden een digitale pass moeten kunnen kopen. Het is hemeltergend dat als je geen geld hebt voor een id kaart je verplicht bent duurdere tickets te kopen. Ik denk dat de meeste toeristen niet geneigd zijn nog een app te installeren.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: digitale railpass

Bericht door rdv »

De e-id kaart is niet Corona-proof, je kan daar niet op zicht op zien of iemand een ticket heeft, je moet de e-id in de lezer steken.
(Hoewel de e-id reader eigenlijk enkel maar het rijksregisternummer inleest, dus in principe zou een tbg dat ook moeten kunnen intikken, maar ik weet niet of dat technisch voorzien is).

Je wordt inderdaad een beetje een paria als je geen (recente) smartphone hebt. De mijne is 5 jaar, NMBS app werkt meer niet dan wel, Coronalert gaat niet, de ene na de andere bankapp kan niet meer upgedate worden etc.

Ik weet niet of toeristen met de NMBS app een ticket kunnen aankopen, bij De Lijn ging dat vroeger enkel als je een Belgisch GSM-nummer had.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: digitale railpass

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 30 nov 2020, 13:33 Ik weet niet of toeristen met de NMBS app een ticket kunnen aankopen, bij De Lijn ging dat vroeger enkel als je een Belgisch GSM-nummer had.
Bij mijn weten is dat geen probleem. Betaling is met een kredietkaart.

Groetjes,
Rian
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: digitale railpass

Bericht door Davy »

PayPal werkt ook naar mijn weten.

Verder wel goed op zich dat dit er komt. Maar ik mis nog steeds een dagkaart...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: digitale railpass

Bericht door overweg13 »

Zo een digitale pass heeft nog een ander nadeel. Als je zo een papieren pass hebt, dan kun je twee lijntjes invullen als je samen reist. Als een van beiden alleen reist, moet die gewoon de papieren kaart meenemen. Dat wordt onmogelijk als de pass op een smartphone staat, tenzij je die meegeeft. De oplossing is natuurlijk dat je op elke smartphone een pass downloadt. Maar dan zit je met het probleem van de geldigheid. Met een railpass (1 jaar) kan dat nog meevallen, maar met de keycard ligt het al moeilijker.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: digitale railpass

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 08 dec 2020, 23:27 Zo een digitale pass heeft nog een ander nadeel. Als je zo een papieren pass hebt, dan kun je twee lijntjes invullen als je samen reist. Als een van beiden alleen reist, moet die gewoon de papieren kaart meenemen. Dat wordt onmogelijk als de pass op een smartphone staat, tenzij je die meegeeft. De oplossing is natuurlijk dat je op elke smartphone een pass downloadt. Maar dan zit je met het probleem van de geldigheid. Met een railpass (1 jaar) kan dat nog meevallen, maar met de keycard ligt het al moeilijker.
Volgens de NMBS kun je nog steeds met meerdere personen op 1 digitale pass reizen.
Alleen uitlenen zal denk ik niet meer gaan. Alhoewel dat technisch gezien best te maken is volgens mij.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie