Probleempjes met routering en tickets...

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
remiro
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2020, 20:51

Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door remiro »

Met de start van het nieuwe academiejaar voor de deur maak ik mij weer op om elke week weer enkele uurtjes op de trein te zitten.
Daar ik een geobsedeerde "regeltjesfreak" ben, die alles wil uitpluizen, wou ik me eens gaan verdiepen in de routering van mijn trein.

Normaal gesproken moet ik namelijk van Wetteren naar Leuven geraken (en andersom).
Daar zijn nu wel enkele opties voor volgens de reisplanner.
Zo zijn er per uur volgende opties:
Aantekening 2020-09-14 211505.png
1) Trage rechtstreekse optie met veel tussenstops, via Aalst, Brussel en Zaventem (airport) (xx:25 - 1h25)
2) Optie met overstap via GSP, dan snelle lijn tussen GSP en BXL, zo naar Leuven (xx=35 - 1h20)
3) Riskante optie met overstap in Dendermonde en vervolgens BXL-N (xx:40 - 1h15)
4) Snelle rechtstreekse optie via Dendermonde en Mechelen (xx:10 - 1h04)

(Heel erg soortgelijke routes in de terugweg)

Nu vroeg ik mij af waarom deze verschillende opties überhaupt worden aangeboden.
Volgens de FAQ zou enkel optie 4) toegestaan mogen zijn. Het is namelijk een rechtstreekse route met de kortste afstand in km (67km via Google Earth en later ook gevalideerd met NMBS-tool).

In principe zouden dan toch geen enkele van deze andere opties zijn toegestaan?

Ik moet zeggen dat ik meestal ook optie 4) neem, maar deze heeft enkele grote nadelen:
  • In het weekend rijdt die niet
  • Het zijn altijd Desiro-stellen
  • Het is vaak heel druk op die lijn en de plaats is beperkt
  • Soms komt het mij gewoon niet uit op dat uur, dan moet ik nog 50 min. wachten of zo
Daardoor gebeurt het wel eens dat ik op optie 1) of optie 2) beland. Daarvan is optie 2) "de leukste".

Na veel opzoekwerk te doen op dit forum en op internet, dacht ik de reden te weten gekomen te zijn.
Ah ja, het mag ook een "alternatieve route" zijn, als die aan de voorwaarden voldoet!

Hier het betreffende stukje:
-ALTERNATIEVE REISWEG-

Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag
deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In
dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en
bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen
of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.
Nu vervalt puntje 1 hiervan al. Het is namelijk zo dat de route via Dendermonde en Mechelen de snelste én de kortste is. Daardoor zou iedere alternatieve route minstens sneller moeten zijn dan 1h04.
De lijn Wetteren-Aalst-BXL-Leuven is 5km langer of zo. Mocht dit nu de "kortste route" geweest zijn, dan was er geen enkel probleem, aangezien alle andere routes dan sneller zouden zijn dan 1h25.

Het tweede punt is niet van toepassing, dus dan het laatste puntje.
Nu volgens mij geldt dat hier ook niet.

Je zou kunnen discussiëren over de verbinding Wetteren-GSP-Leuven (optie 2) ), maar:
Als je deze verbinding neemt, dan kom je niet strikt tweemaal over hetzelfde baanvak.
Het is namelijk zo dat je eens via de lijn met Wetteren gaat naar GSP (lijn 53), maar daarna neem je de rechtstreekse snellijn (50a) naar BXL vanuit GSP.
Er is een héél klein beetje overlap:
Aantekening 2020-09-14 214006.png
Maar daar waar die overlap is, passeert het geen enkel station en al zeker niet meer het station van Wetteren. Al weet ik niet of dat in se eigenlijk uitmaakt.

Maar dan nog is er een probleem voor die andere lijnen natuurlijk...


Wat is nu de aanleiding van het vragen naar dit euvel? Wel,..

Als treinfanaat zou ik heel graag eens de M7 ingaan, wat mij nog niet was gelukt met Corona. Nu rijdt er een M7-samenstelling van GSP naar Leuven:
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php? ... 2/2020-517

Een soortgelijke situatie zou ik nu dus kunnen verkrijgen als bij optie 2) van hierboven dus. Waarbij ik dan een trein IC2238 neem naar GSP om daarna trein IC517 (M7) te nemen naar Leuven.
  • IC2238 vertekt om 18h03 -> 18h19
  • IC 517 vertrekt om 18h24 -> 19h24
Nu staat deze niet vermeld in de routeplanner, nochtans het een identiek scenario is aan dat van 2).



Ik zit er nu wel wat verveeld mee, zeker omdat ik me mischien weer een heel jaar "schuldig moet maken" aan zwartrijden als ik een andere optie zou willen nemen dan optie 4) :?

Eens heb ik al eens een "aanvaring" gehad met een treinbegeleider op weg naar GSP vanuit Leuven. (Dan nog door mijn "eigen fout")
Op een keer was de bovenleiding eraf gereden bij Schellebelle. Daardoor reden er geen treinen meer vanuit GSP naar Wetteren (kon ik zien in de app) omdat ze daar dan niet meer verder konden geraken.
Toen vroeg ik aan een TBG of hij realtime kon zien wat er aan de hand was. Mede omdat hij Franstalig was, verstond hij niet zo goed mijn probleem en begon hij er zelf een probleem van te maken dat ik op een trein naar GSP zat vanuit Leuven, terwijl ik naar Wetteren moest.
Uiteindelijk kon ik mij eruit praten en stelde hij me zelfs gerust dat alles goed zou komen, aangezien er vervangbussen zouden worden ingezet.


Anyway, mocht iemand nog wat informatie kunnen bijdragen zou dat heel handig zijn.
Ik weet dat er al meermaals dit soort posts zijn gemaakt, maar ik kom er echt niet uit met de reeds beschikbare informatie hier.

Btw, @trainfreak heeft precies al wat ervaring hiermee, misschien kan hij ze hier ook (nog) eens delen?

Heel oude post:
trainfreak schreef: 25 feb 2012, 08:57 Als ik van Wetteren naar Brussel wil, dan krijg ik ook vaak een reisweg via Gent die 1 of enkele minuten korter is.
Tot nu toe heb ik hier nog maar enkele keren rare ogen gekregen van de TBG, maar als ik het dan uitleg dat het korter is in tijd en op internet staat (zonder enige voorwaarde bij trouwens) dan is het meestal wel in orde.

Eentje wou zelf een via-ticket aansmeren, maar na een korte discussie was het 'goed voor één keer'.
Alvast bedankt iedereen!
Laatst gewijzigd door remiro op 14 sep 2020, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door rvdborgt »

remiro schreef: 14 sep 2020, 22:11 Na veel opzoekwerk te doen op dit forum en op internet, dacht ik de reden te weten gekomen te zijn.
Ah ja, het mag ook een "alternatieve route" zijn, als die aan de voorwaarden voldoet!

Hier het betreffende stukje:
-ALTERNATIEVE REISWEG-

Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag
deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In
dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en
bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen
of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.
Nu vervalt puntje 1 hiervan al. Het is namelijk zo dat de route via Dendermonde en Mechelen de snelste én de kortste is. Daardoor zou iedere alternatieve route minstens sneller moeten zijn dan 1h04.
De lijn Wetteren-Aalst-BXL-Leuven is 5km langer of zo. Mocht dit nu de "kortste route" geweest zijn, dan was er geen enkel probleem, aangezien alle andere routes dan sneller zouden zijn dan 1h25.
Twee opmerkingen:
- Wat in tariefafstand de kortste reisweg is, dat is voor de reiziger niet goed vast te stellen, aangezien de NMBS niet verklapt via welke route de kortste reisweg verloopt. Dus als het er op een kaart aannemelijk uitziet, is het goed. Meer kun ej als reiziger niet doen.
- "Snelste" is op te vatten als: de reisweg die je als eerste op je bestemming brengt op het moment dat je op het vertrektation bent.

In de praktijk kun je dus gewoon de suggesties van de planner gebruiken.

Groetjes,
Rian
remiro
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2020, 20:51

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door remiro »

rvdborgt schreef: 14 sep 2020, 22:35
Twee opmerkingen:
- Wat in tariefafstand de kortste reisweg is, dat is voor de reiziger niet goed vast te stellen, aangezien de NMBS niet verklapt via welke route de kortste reisweg verloopt. Dus als het er op een kaart aannemelijk uitziet, is het goed. Meer kun ej als reiziger niet doen.
- "Snelste" is op te vatten als: de reisweg die je als eerste op je bestemming brengt op het moment dat je op het vertrektation bent.

In de praktijk kun je dus gewoon de suggesties van de planner gebruiken.

Groetjes,
Rian
Aha, vooral dat laatste zou een hele boel kunnen verklaren. Maar zijn er dan niet een hele boel andere reiswegen te overwegen, die niet op de reisplanner staan? Of valt dat nog wel mee?

Ik vind het vooral zeer verwarrend dat de NMBS gewoon niet duidelijk te kennen geeft wat "de snelste reisweg" is anders dan de kortste weg. Nu is het inderdaad een heel dubbelzinnig begrip om op te vatten natuurlijk.

Wat je daar zegt over de afstand is trouwens in principe wel na te gaan via het spoorwegboekje, niet? Daar staan de afstanden in en kan een reiziger dus in principe (niemand gaat dat natuurlijk doen) nagaan wat die kortste route is.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door trainlovertje »

Het hangt er een beetje van af wat je onder de "snelste route" verstaat. Stel: de rechtstreekse via Aalst en Brussel is net weg. Wat is dan de snelste? Die via Gent-Sint-Pieters. En als die net weg is? Optie 3, en als de trein van optie 3 net weg is in Wetteren wordt optie 4, de kortste route, effectief de snelste optie naar Leuven. Alle 4 de routes zijn dus toegestaan.

En waarom staat de route via Gent-Sint-Pieters er niet tussen die aansluiting geeft op de 517? Omdat je bij vertrek in Wetteren om 18u03 sneller in Leuven bent als je in Wetteren wacht op de 4117 om 18u10 (aankomst daar om 19u 14ipv 19u24 met de 517). Volgens de exacte regels is het dus niet toegestaan om via Gent te reizen als je op dat uur wil vertrekken, omdat er een andere optie bestaat die je sneller naar Leuven brengt (en dat via de kortste reisweg, waar je eigenlijk voor betaalt).
In principe mag je ook geen verlengd oponthoud maken in het station van Gent, omdat dat niet op de aangerekende/kortste reisweg ligt tussen Leuven en Wetteren.

Samengevat: je mag via Gent reizen als je daarmee ook sneller in Leuven geraakt op dat bepaalde moment dat je wenst te vertrekken. Dat je daarbij een gedeelte van het traject 2x zou afleggen, speelt geen rol, omdat je geen enkel station 2x voorbijrijdt. Dat is namelijk de regel, met dan weer de uitzondering dat je een station wel 2x mag voorbijrijden als je een overstap plant in de zone waarin dat voorbijgereden station ligt, met als bekendste voorbeeld Schaarbeek in de zone Brussel.

In de praktijk is het echter zo dat dit totaal niet zo strikt gecontroleerd wordt/kan worden door de treinbegeleiders. De optie die je aanhaalt om mee te kunnen rijden met de 517, zal voor geen enkele treinbegeleider een probleem vormen. Als ze je mobib scannen, krijgen ze ook automatisch een groen licht op hun scherm te zien (ik heb zelf zo al wat geëxperimenteerd...), omdat het traject dat je aflegt op bepaalde momenten effectief het snelste is en de optie met de 517 zeker de snelste zou kunnen worden bij de minste vertraging of afschaffing van een andere trein. Dus, neem gerust eens de 2238 en de 517 naar Leuven.
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 14 sep 2020, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door trainlovertje »

remiro schreef: 14 sep 2020, 22:48 Ik vind het vooral zeer verwarrend dat de NMBS gewoon niet duidelijk te kennen geeft wat "de snelste reisweg" is anders dan de kortste weg. Nu is het inderdaad een heel dubbelzinnig begrip om op te vatten natuurlijk.

Wat je daar zegt over de afstand is trouwens in principe wel na te gaan via het spoorwegboekje, niet? Daar staan de afstanden in en kan een reiziger dus in principe (niemand gaat dat natuurlijk doen) nagaan wat die kortste route is.
Je kan dat inderdaad opzoeken in de spoorboekjes, maar dat is ook niet heel exact. Maar over het algemeen speelt het ook geen rol: voor de NMBS is het allemaal goed zolang je een route neemt die er aannemelijk uitziet tussen station A en B, zoals Rian zegt.
remiro
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2020, 20:51

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door remiro »

trainlovertje schreef: 14 sep 2020, 22:52 Het hangt er een beetje van af wat je onder de "snelste route" verstaat. Stel: de rechtstreekse via Dendermonde en Mechelen is net weg. Wat is dan de snelste? Die via Gent-Sint-Pieters. En als die net weg is? Optie 3, en als de trein van optie 3 net weg is in Wetteren wordt optie 4 effectief de snelste optie naar Leuven. Alle 4 de routes zijn dus toegestaan.

En waarom staat de route via Gent-Sint-Pieters er niet tussen die aansluiting geeft op de 517? Omdat je bij vertrek in Wetteren om 18u03 sneller in Leuven bent als je in Wetteren wacht op de 4117 om 18u10 (aankomst daar om 19u 14ipv 19u24 met de 517). Volgens de exacte regels is het dus niet toegestaan om via Gent te reizen als je op dat uur wil vertrekken, omdat er een andere optie bestaat die je sneller naar Leuven brengt (en dat via de kortste reisweg, waar je eigenlijk voor betaalt).
In principe mag je ook geen verlengd oponthoud maken in het station van Gent, omdat dat niet op de aangerekende/kortste reisweg ligt tussen Leuven en Wetteren.

Samengevat: je mag via Gent reizen als je daarmee ook sneller in Leuven geraakt op dat bepaalde moment dat je wenst te vertrekken. Dat je daarbij een gedeelte van het traject 2x zou afleggen, speelt geen rol, omdat je geen enkel station 2x voorbijrijdt. Dat is namelijk de regel, met dan weer de uitzondering dat je een station wel 2x mag voorbijrijden als je een overstap plant in de zone waarin dat voorbijgereden station ligt, met als bekendste voorbeeld Schaarbeek in de zone Brussel.

In de praktijk is het echter zo dat dit totaal niet zo strikt gecontroleerd wordt/kan worden door de treinbegeleiders. De optie die je aanhaalt om mee te kunnen rijden met de 517, zal voor geen enkele treinbegeleider een probleem vormen. Als ze je mobib scannen, krijgen ze ook automatisch een groen licht op hun scherm te zien (ik heb zelf zo al wat geëxperimenteerd...), omdat het traject dat je aflegt op bepaalde momenten effectief het snelste is en de optie met de 517 zeker de snelste zou kunnen worden bij de minste vertraging of afschaffing van een andere trein. Dus, neem gerust eens de 2238 en de 517 naar Leuven.
Wow ok, heel erg interessant!

Ik onthoud dus vooral dat de snelste weg steeds toegestaan is en dat deze afhangt van de aankomsttijd in het te bereiken station op het moment dat je wil vertrekken in het vertrekstation.

Het hangt er inderdaad heel erg vanaf hoe je "snelste route" gaat definiëren, en hoe de NMBS dat dan nog zou kunnen controleren is me toch ook een raadsel idd.

Nu kan ik mij in ieder geval al wat minder druk maken over mijn treinreizen in de toekomst.

Alvast heel erg bedankt voor dat nieuw stukje inzicht in de werking van de routering. :D
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door rvdborgt »

remiro schreef: 14 sep 2020, 22:48 Wat je daar zegt over de afstand is trouwens in principe wel na te gaan via het spoorwegboekje, niet? Daar staan de afstanden in en kan een reiziger dus in principe (niemand gaat dat natuurlijk doen) nagaan wat die kortste route is.
Daar staan afstanden bij maar dat zijn niet per se tariefafstanden bij mijn weten. En dan kun je er niks van afleiden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door trainfreak »

Ik heb zelf geen ervaringen meer met de omweg via Gent want dit is voor mij niet meer van toepassing.

In jouw situatie zou ik gewoon de reisweg nemen die voor jou het beste uitkomt, als een TBG ooit moeilijk zou doen kan je altijd de suggestie tonen via de app en dan zeg je maar dat dit gewoon het beste uitkomt qua vertrek-/aankomstuur.

Mag je met een abonnement trouwens niet afstappen in alle stations die op je reisweg liggen en deze vanaf daar ook vervolgen of terugkeren? Als je vb van Wetteren naar Diegem wil, staat de 'omweg' via Gent ook bij de suggesties..
Er zijn vast nog meer stations te vinden tussen Wetteren en Leuven waar je via Gent sneller bent.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door rvdborgt »

trainfreak schreef: 15 sep 2020, 19:02 Mag je met een abonnement trouwens niet afstappen in alle stations die op je reisweg liggen en deze vanaf daar ook vervolgen of terugkeren?
Alleen in stations op de "aangerekende reisweg". De NMBS verklapt alleen nergens welke reisweg dat dan is dus dat helpt niet echt.

Groetjes,
Rian
remiro
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2020, 20:51

Re: Probleempjes met routering en tickets...

Bericht door remiro »

rvdborgt schreef: 15 sep 2020, 19:20
trainfreak schreef: 15 sep 2020, 19:02 Mag je met een abonnement trouwens niet afstappen in alle stations die op je reisweg liggen en deze vanaf daar ook vervolgen of terugkeren?
Alleen in stations op de "aangerekende reisweg". De NMBS verklapt alleen nergens welke reisweg dat dan is dus dat helpt niet echt.

Groetjes,
Rian
Dat "afstappen" geldt toch ook voor ieder vervoersbewijs dacht ik? Niet enkel abonnementen.
Natuurlijk helpt het inderdaad niet dat de NMBS niet aangeeft welke route wordt aangerekend ("de kortste"), wat het in theorie heel moeilijk maakt om te weten waar je ertussen wel af mag en waar niet.
In de praktijk valt het dan ook haast niet te controleren door de NMBS natuurlijk en doe je wat je wil.

Tenzij ze bij NMBS het systeem zo zouden hebben uitgewerkt dat wanneer je 2x op dezelfde lijn wordt gecontroleerd op 2 verschillende treinen, het valideerapparaat een fout geeft. Dan nog moet het systeem natuurlijk kunnen uitmaken of de reiziger zich nu wel of niet op het kortste traject bevind.
trainfreak schreef: 15 sep 2020, 19:02 Mag je met een abonnement trouwens niet afstappen in alle stations die op je reisweg liggen en deze vanaf daar ook vervolgen of terugkeren? Als je vb van Wetteren naar Diegem wil, staat de 'omweg' via Gent ook bij de suggesties..
Er zijn vast nog meer stations te vinden tussen Wetteren en Leuven waar je via Gent sneller bent.
Terugkeren mag sowieso niet bij een gewoon biljet dacht ik, het moet in dezelfde richting gebeuren. (Maar waarschijnlijk wel dan met een abonnement?)
Zelf ben ik niet zo vertrouwd met abonnementen bij de NMBS. (Ik heb dan ook een keigoedkope Campus-kaart :wink: )

De clausule voor de "snellere reisweg" creëert inderdaad soms aparte situaties, als je het interpreteert hoe men het hierboven beschrijft.
Als je enige "kortste traject" een vreselijke boemeltrein is die er 2 uur over doet om ik zeg maar 30km ver te geraken, kan je in theorie allerhande omwegen nemen langs allerlei mogelijke stations (die misschien vrij ver liggen).
En dat dus gebruiken als een "vrijkaart" voor al die stations, ook al is dat in se dan niet toegestaan.


EDIT
Hier een illustratief voorbeeldje dat ik heb gefabriceerd (mocht er iets mis aan zijn, laat dan maar weten):

Een rit Moortsele - St-Martens-Bodegem kost 6€30 standaard.
Als je om 12h35 op het perron zou staan is volgens de routeplanner de snelste weg:
Aantekening 2020-09-16 121958.png
Je bent dan 1h25 onderweg (arriveert om 14h00). De aboluut kortste route is waarschijnlijk via Zottegem en Denderleeuw, die rijdt om xx:25 en er 1h08 over doet. Maar eigenlijk maakt dat laatste ook niet zo heel veel uit denk ik in dit geval.

Nu kan ik ook de route nemen (niet in de reisplanner):

Moortsele - GSP
Aantekening 2020-09-16 122328.png
Aantekening 2020-09-16 122328.png (36.27 KiB) 4034 keer bekeken
+
En dan van GSP naar St-Martens-Bodegem:
Aantekening 2020-09-16 122423.png
Aantekening 2020-09-16 122423.png (41.19 KiB) 4034 keer bekeken
Daardoor ben ik er 3 minuten eerder dan de voorgestelde route in de reisplanner, die weliswaar korter is.
Nu kost Moortsele - BXL-Z wel 8€70 en de rit GSP - BXL-Z kost me zelfs 9€10!

Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien van "doorrijzones" of "kruising van stations" die niet zijn toegestaan, lijkt dit mij een plausibele route.

Enfin, de prijs doet er nu niet echt toe, maar het is toch wel opmerkelijk dat dit soort combinaties/constructies soms mogelijk is.
Ik pleit nu toch ook echt voor een "poortjessysteem" om het voor de reiziger én NMBS makkelijker te maken. In ieder geval zal "misbruik" hiermee ook worden voorkomen.
(En kunnen treinliefhebbers dan tussen 2 buurstations, een rit van 5 uur maken in allerlei verschillende treinen, zonder al te veel te hoeven betalen :wink: )
Plaats reactie