NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar kunnen er sinds 1 september geen NMBS-tickets voor Bastogne-Nord of -Sud meer gekocht worden. Buslijn 163b heet nu trouwens buslijn 6.
Reizigers die een abonnement of campus tot Bastenaken hebben, worden gevraagd een terugbetaling aan te vragen, want na 30 september zijn deze er niet meer geldig...
Waarom moet dat nu zo plotsklaps gebeuren en is er voor deze mensen geen overgangsperiode voorzien? Daarmee bedoel ik een jaar, tot alle abonnementen komen te vervallen.
Alleszins wordt hierdoor een reis naar Bastenaken voor vele reizigers duurder, omdat een afzonderlijk TEC-biljet nodig is.

https://www.belgiantrain.be/nl/news/libramont-bastogne
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door jan_olieslagers »

Spijtig inderdaad. In mijn ogen nog veel spijtiger dat men hiermee wel alle ambitie afschrijft om deze - toch niet zo onbelangrijke - stad per trein te bedienen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door EBFS »

Zaten er nog veel mensen op die bussen? Anders kan het geld misschien beter worden geïnvesteerd in andere lijnen.

Maar inderdaad jammer voor die mensen die er moeten zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door rvdborgt »

EBFS schreef: 08 sep 2020, 12:07 Zaten er nog veel mensen op die bussen? Anders kan het geld misschien beter worden geïnvesteerd in andere lijnen.
Blijkbaar voldoende om de dienstregeling uit te breiden naar een uurdienst met snelbussen (lijn 6, zondag tweeuurdienst) en een aparte schooldienst (lijn 601).

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door rdv »

EBFS schreef: 08 sep 2020, 12:07 Zaten er nog veel mensen op die bussen? Anders kan het geld misschien beter worden geïnvesteerd in andere lijnen.

Maar inderdaad jammer voor die mensen die er moeten zijn.
De kostprijs was wellicht miniem; deze bussen waren geen NMBS-vervangbussen, maar wel gewone TEC-bussen waar mensen met NMBS-ticket mee mochten rijden met hun NMBS-ticket.

@overweg13 heeft wellicht een zicht op de klanten van deze lijn ;).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef: 07 sep 2020, 19:32 Spijtig inderdaad. In mijn ogen nog veel spijtiger dat men hiermee wel alle ambitie afschrijft om deze - toch niet zo onbelangrijke - stad per trein te bedienen.
@Rian, is Bastenaken niet opgenomen in de beheersovereenkomst als verplicht te bedienen?
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door HLE18 »

rvdborgt schreef: 08 sep 2020, 13:16
EBFS schreef: 08 sep 2020, 12:07 Zaten er nog veel mensen op die bussen? Anders kan het geld misschien beter worden geïnvesteerd in andere lijnen.
Blijkbaar voldoende om de dienstregeling uit te breiden naar een uurdienst met snelbussen (lijn 6, zondag tweeuurdienst) en een aparte schooldienst (lijn 601).

Groetjes,
Rian
Vorig jaar in december nog gebruik van gemaakt en zat best wel goed vol (was nu wel herdenking slag om de Ardennen dat weekend). Jammer want het is toch altijd makkelijker met 1 ticket kan reizen i.p.v. al dat gedoe om in Libramont aan een bus ticket te geraken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door overweg13 »

rdv schreef: 08 sep 2020, 16:07
@overweg13 heeft wellicht een zicht op de klanten van deze lijn ;).
Zonder enige twijfel was lijn 163b een van de betere landelijke lijnen van de TEC-Luxembourg. Alleen moet ik toegeven dat ik weinigen gebruik zag maken van de mogelijkheid om met een NMBS-biljet naar Bastogne te reizen. Het was trouwens alles bij elkaar ook redelijk ingewikkeld: Libramont - Bastogne mocht niet: je moest van verder dan Libramont komen. Onderweg uitstappen of instappen was evenmin toegelaten. Zelf gebruikten we de laatste jaren ons TEC-abonnement, al schreef ik nog wel bijvoorbeeld een Railpass voor Bastogne. Zo kon je in geval van een gemiste aansluiting in Libramont compensatie vragen.
Spijtig vind ik het allemaal niet zo. Wel sneu is dat de bediening van de dorpen zo goed als volledig is weggevallen: lijn 601 is een echte schooldienst geworden, terwijl je voordien overdag wel enkele keren naar de dorpen kon reizen.
Overigens is wat de TEC hier doet precies wat ook De Lijn met de basisbereikbaarheid van plan is, al zou daar de mogelijkheid moeten bestaan om het laatste stukje, bijvoorbeeld naar een dorp, toch af te leggen nadat je van de hoofdlijn bent afgestapt. Ik heb daar mijn bedenkingen en mijn twijfels bij...
Met vriendelijke groet

overweg13
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door wbrm »

Alsof een handvol keren per dag via een dorp rijden zoveel beter is :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door overweg13 »

wbrm schreef: 08 sep 2020, 18:42 Alsof een handvol keren per dag via een dorp rijden zoveel beter is :roll:
In een ideale wereld zou het een het ander niet mogen uitsluiten.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door rdv »

wbrm schreef: 08 sep 2020, 18:42 Alsof een handvol keren per dag via een dorp rijden zoveel beter is :roll:
Voor sommige mensen maakt dit het verschil tussen zich nog zelfstandig kunnen verplaatsen, of vervoersarmoede en vereenzaming. Niet iedereen heeft een auto of fiets (of kan het fysiek aan) om naar de dichtstbijzijnde halte op de hoofdwegen te geraken.

Ook voor mensen met kinderen of baggage is een half uur wandelen of fietsen naar de halte niet voor de hand liggend.
Laatst gewijzigd door rdv op 09 sep 2020, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door overweg13 »

wbrm schreef: 08 sep 2020, 18:42 Alsof een handvol keren per dag via een dorp rijden zoveel beter is :roll:
Je reactie is een typisch voorbeeld van auto-denken. Ervan uitgaan dat iedereen een auto wil/kan/mag/moet gebruiken om zich te verplaatsen. Dat is tenslotte de basis van de combimobiliteit die ten grondslag ligt aan het nieuwe concept van de basisbereikbaarheid.
Met vriendelijke groet

overweg13
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door wbrm »

Jullie leggen mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Wie heeft het over auto's?
Waar ik niet tevreden mee ben is een bus die je een handvol keer per dag kan nemen (meestal dan nog van maandag tot vrijdag, tijdens schoolvakanties al wat minder, op zaterdag nog een paar ritten minder en op zondag al helemaal niets meer). Is dat wat we echt willen? Ik vind dat onfatsoenlijk. Kan je mij dat kwalijk nemen? Ik wil mijn verplaatsingen zeker schikken naar een moment (en ook de bestemming) die maatschappelijk gezien beter uitkomt, maar er zijn grenzen en ik slik niet zomaar alles. Ben ik nu de slechterik?
Ik wil stoppen met het idee dat OV automatisch een trein/metro/tram/bus betekent. Dat is wat mij betreft totaal achterhaald want in gebieden met laag potentieel duur en niet op maat van de vraag. Ik vind het daarom onredelijk om een klassieke busbediening van de maatschappij te eisen (zonder meerkost). Het is geen oplossing voor de, terecht, aangehaalde maatschappelijke problemen. Een maatschappij die deze problemen wil oplossen door er met een handvol dure busritten naar te gooien is niet volwassen. Ook er een volwaardige bediening van maken is vaak niet de oplossing (wel bruikbaar en fatsoenlijk maar nog duurder). We moeten inzetten op kleinschalige vervoermodi die wél beschikbaar zijn van maandag tot en met zondag op min of meer de tijd (en richting) die je in gedachte had. Ik denk aan bv. buurtbus, deeltaxi, deelfiets/step, deelwagen, en beter benutten van doelgroepenvervoer. Dat is niet alleen fatsoenlijk maar ook kwaliteitsvoller. Ik weet dat zulke initiatieven op een goede manier implementeren niet gemakkelijk is, maar het is beter dan een paar ritten per dag. Daarnaast vind ik dat men niet kan verlangen om in een boerengat te gaan wonen om dan te verlangen allerlei diensten van hoge kwaliteit te kunnen genieten. Als iemand autonomie/zelfstandigheid verliest (vanwege ouderdom, ziekte,...) denk ik dat we elkaar beter ergens tussen stad en boerengat vinden dan er gewoon te blijven wonen zonder aangepast verwachtingspatroon.
Ik zie mezelf als een pro-OV persoon en het laatste wat ik wil is een handvol (systematisch lege) bussen op klaarlichte dag (los van bediening van school of werk), laat staan dat ik daarmee tevreden moet zijn. Net zo min wil ik een volwaardige busbediening op plekken waar er niet afdoende vraag is. OV, in de klassieke zin van het woord, werkt enkel als een kritische massa bediend wordt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door rdv »

In de visies en teksten van de openbaarvervoersregio's, zijn veel van die oplossingen opgenomen (deelfietsen, deeltaxi's etc.). Maar gezien de hele operatie budgetneutraal moet zijn, zal (een deel van) het budget van de belbussen gebruikt worden om de stamlijnen te versterken, en zal er voor het fijnmazige net niet veel geld meer over zijn. Ik zie dat dan ook op redelijk korte termijn uitsterven (maar hopelijk krijg ik ongelijk).

Ik vind het ook onzinnig dat er bussen rijden op lijnen waar er nauwelijks volk op zit, maar de belbussen zijn m.i. een redelijk goed alternatief ervoor, als de reservatietijd beperkt is tot 2u.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door groentje »

En zeker in dorpen waar een historische bediening is, en waar dus ook mensen zijn komen wonen met die bediening in het achterhoofd, bijvoorbeeld om hun kinderen naar school te laten gaan, waar er winkels, een postkantoor, banken... waren, is het toch niet ongehoord dat die gebruikers niet tevreden zouden zijn wanneer dat wordt afgebouwd, of carrément afgeschaft.
Het gaat echt niet enkel om kleine gehuchtjes ver van de bewoonde wereld die dreigen hun bediening te verliezen, maar hele gemeenten waar elk centrum genegeerd wordt omdat het op een oude parallelle weg ligt, 2km van de steenweg, en men daarmee hoopt 2' tijdswinst te kunnen mee maken (niet eens zeker als die steenweg veel verkeer heeft.) Of waar er vroeger 2 varianten waren die evenwaardig waren, maar omdat de middelen er niet waren om beide op te waarderen qua frequentie, de andere wordt opgeofferd.
Basisbereidheid heeft enkele verheven principes, die echter veel te rigoureus worden opgelegd, zonder ook maar de minste erkenning van de lokale situatie. In het begin was er bijvoorbeeld amper bediening voorzien voor het nieuwe ziekenhuis in Noord-Mechelen, omdat het vlak bij een spoorlijn ligt (maar geen station...), en de principes wilden geen parallelle buslijn aan een spoorlijn. Vanuit Duffel, wiens ziekenhuis mee fuseerde in het nieuwe ziekenhuis te Mechelen, zou je eerst met de trein naar Mechelen moeten, om dan een bus te nemen naar het ziekenhuis. Dat werd gelukkig nog enigszins weer teruggeschroefd, in de laatste plannen die ik zag... In Bonheiden zou het ziekenhuis amper bediend worden. Rijmenam, vandaag 2 bussen per uur, zou terugvallen op een buurtbusje... Toegegeven, hoe het vandaag met de plannen staat, weet ik niet, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.
Plaats reactie