Enquête NMBS

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Enquête NMBS

Bericht door DMT1996BL »

Beste treinliefhebbers

Bij deze zou ik graag een warme oproep willen doen aan iedereen die graag voor de nieuwe dienstregeling in december een nieuwe IC-trein zou willen zien vanuit Blankenberge. Hierbij een artikel van de afgelopen week: https://www.hln.be/in-de-buurt/blankenb ... ~ac78496c/ En mijn enquête: https://docs.google.com/forms/d/1vW5Ou3 ... #responses Blankenberge - Antwerpen-Centraal zou nog veel meer reizigers aantrekken om de trein te nemen. Voor veel Blankenbergenaars zou een 2e IC-trein voor veel verbetering zorgen, ook meer mensen zouden hierdoor opnieuw de trein nemen. Veel oudere mensen nemen door de dienstregeling van nu de tram vanuit Blankenberge naar Oostende om de rechtstreekse trein naar Antwerpen-Centraal. Het is dus al ver gekomen en dit is niet bepaald de juiste manier om een trein te nemen... In ieder geval er zitten erg veel voordelen in een trein vanuit Blankenberge naar Antwerpen in beide richtingen! Trouwens Blankenberge is nog steeds de 2e grootste badplaats aan de Belgische kust. Dus dat Knokke met hun 730 (excl. Heist en Duinbergen bij gerekend) beter bediend wordt dan Blankenberge vind ik gewoon weg vreemd? Blankenberge trekt tegen de 2.000 reizigers aan per dag. Zelfs in het nieuwe vervoersplan zouden meerdere treinen naar Zeebrugge rijden... Dus wat dat goederen verkeer betreft... Is dat dan blijkbaar geen probleem aangezien men Zeebrugge wel een verhoging zal krijgen van de frequentie? Het is spijtig dat men Blankenberge gewoon geen 2e trein zou geven, want met het nieuwe vervoersplan voor de autobestuurders binnen Blankenberge zal het aantal van de reizigers nog verhogen dus dan zal een 2e trein naar bv. Antwerpen-Centraal veel goeds kunnen doen en ook vooral naar het binnenland. Mochten jullie mijn bevraging willen invullen dan zou ik dit zeker appreciëren! Ik heb trouwens ook verschillende kanalen geraadpleegd voor ik deze enquête heb geplaatst! Bedankt alvast, ik kan het maar proberen...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Enquête NMBS

Bericht door trainlovertje »

Een 2e trein in december 2020 zal helaas onmogelijk worden, want de plannen voor de nieuwe dienstregeling zijn al volledig 'afgewerkt' en de rijpaden worden heel binnenkort aangevraagd. Als je nu een actie(groep) opstart, kan je bij veel doorzetvermogen misschien positief respons verwachten voor de dienstregeling van december 2023; eerder lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Re: Enquête NMBS

Bericht door DMT1996BL »

Beste

Mag ik dan vragen hoe ik dit het beste nog aanpak en tot wanneer zo’n aanvraag kan behandeld kan worden voor men ‘alles vastlegt’? Want zou wel goed zijn mocht dit kunnen lukken, niet?

Mvg
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Enquête NMBS

Bericht door trainlovertje »

Een officiële procedure om voor een extra treinverbinding te ijveren bestaat niet, althans niet voor zover ik weet. En exacte deadlines zijn er ook niet, maar ik kan je wel verzekeren dat je voor dienstregeling 2020 te laat bent.
Het is zo dat je als brave burger eerst nog meer steun zal moeten zoeken bij burgers, politici, TreinTramBus of nog andere instanties en er zo voor zorgen dat je idee sterk staat en wat bekendheid draagt. Een goed voorbeeld vind ik persoonlijk "Trein Weert-België". Ik ben er namelijk zeker van dat deze facebookpagina ervoor gezorgd heeft dat er (weer) gesproken werd over een verbinding tussen Antwerpen en Weert. Alleen doen de Nederlanders nogal moeilijk over dit project, onder meer omdat de trein dan door natuurgebied zou rijden en er vrees is dat daar dan ook veel goederentreinen zouden passeren en ook de hogere kosten dan eerst gedacht zitten er zeker voor iets tussen. Maar alleszins houdt deze facebookpagina het project veelbesproken en zetten ze de Nederlandse overheidsinstanties toch onder druk.

Nog een bedenking bij je idee: een 3e trein van de kust naar Antwerpen lijkt me ook niet realistisch, zeker zolang er geen 4 sporen liggen tussen Gent en Brugge, maar zelfs ook dan niet, want ook lijn 59 Gent - Antwerpen wordt al goed bediend. Wat realistischer is, is een extra pendeltrein Brugge - Blankenberge die eventueel beter aansluit op de huidige IC Antwerpen - Oostende. De trein van Antwerpen naar Blankenberge ipv Oostende laten rijden zal er ook niet inzitten, gezien Oostende een veel grotere stad blijft en er een tractiewerkplaats is, waar het onderhoud aan de treinen gebeurt. Men zou in dat geval steeds de treinen van Blankenberge via Brugge naar Oostende moeten overbrengen.

Dus: je kan zo'n actiegroep opzetten, maar geloof me dat dit niet eenvoudig is en veel tijd zal kosten. Een enquête zoals deze vind ik alleszins een goed begin. Vraag desnoods eens aan 'Trein Weert-België" wat advies, hoe zij het aangepakt hebben.
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Re: Enquête NMBS

Bericht door DMT1996BL »

Ik ben persoonlijk van mening dat De Panne beter zijn trein behoud in de hele week naar Brussel en Landen en dan zo de trein van Antwerpen-Centraal aan Blankenberge geeft. Want het klopt in die zin dat veel Blankenbergenaars de trein nodig hebben naar Brussel, maar tevens zijn er ook velen die graag naar Antwerpen zouden reizen. Blankenberge heeft erg veel 2e verblijvers en er is continue veel vraag naar deze trein. Wat ook een idee zou zijn is dat deze trein de 3 grote steden verbind namelijk: Gent - zone Brussel (en vervolgens via Vilvoorde - Mechelen) en zo naar zone Antwerpen reist... Wat eventueel nog een idee zou zijn is een trein richting zone Brussel - Namen en Aarlen vanuit de kust... Wat die is er niet rechtstreeks. Waar ik wel HEEEEEL ERG ZEKER van ben, is dat mocht er een trein vanuit Blankenberge erbij komen richting Antwerpen-Centraal er heel wat mensen die trein zouden nemen en ook in het binnenland! Het zijn allemaal maar ideeën... Maar in ieder geval toch wel bedankt voor uw suggesties, ik ben er wel iets mee. Mochten er nog veel treinliefhebbers zijn die mijn enquête willen invullen, doe maar, kan altijd helpen!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Enquête NMBS

Bericht door Steve »

Maar ook daar is het probleem Gent - Brugge. Als je Antwerpen - De Panne naar Blankenberge omleidt, betekent dat nóg een extra trein op dat stuk en het zit daar al stampvol, met tot 6-7 reizigerstreinen per uur per richting in de spits en een pak goederentreinen daarbuiten. Al die treinen rijden nu al verder naar de kust (waarbij Blankenberge trouwens de treinen met de grootste capaciteit heeft), dus het is niet alsof je er eentje van Brugge tot Blankenberge kunt doortrekken. Dat zou hooguit kunnen met de stoptrein uit Kortrijk, maar dan zit je met de vertakking Blauwe Toren ten noorden van Brugge die dat nog niet toelaat.

Conclusie: zelfs los van studies naar het nut van zo'n verbinding zul je nergens raken zonder de 4 sporen tussen Gent en Brugge en/of een structurele wijziging van Y Blauwe Toren.
Plaats reactie