Prijsverhoging op 1 februari

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Prijsverhoging op 1 februari

Bericht door Adler »

Op 1 februari heeft de NMBS de prijs van treintickets verhoogd.
De prijs van standaard - en weekendbiljetten zou gemiddeld 1,53 procent stijgen.
Blijkbaar moet je dat 'gemiddeld' wel heel ruim interpreteren.
Zo stijgt bv. de prijs van een weekendbiljet van Heide naar Roosendaal van 8.60 naar 9 euro, dat is 4,65 % verhoging, dus meer dan 3 keer zo veel!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Prijsverhoging op 1 februari

Bericht door trainlovertje »

Daar valt weinig 'ruim te interpreteren' aan, vind ik, want het is en blijft een gemiddelde prijsstijging over het gehele net. De tickets naar Roosendaal vormen daar slechts een heel kleine fractie van alle verkochte biljetten. Elk jaar zijn er tickets die opvallend duurder worden, alsook een aantal die opvallend goedkoper worden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Prijsverhoging op 1 februari

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 01 feb 2020, 10:46 Daar valt weinig 'ruim te interpreteren' aan, vind ik, want het is en blijft een gemiddelde prijsstijging over het gehele net. De tickets naar Roosendaal vormen daar slechts een heel kleine fractie van alle verkochte biljetten. Elk jaar zijn er tickets die opvallend duurder worden, alsook een aantal die opvallend goedkoper worden.
Is het dan zo moeilijk om op alle ticketten ongeveer dezelfde procentuele stijging toe te passen ?
Ik versta dat men niet met centen moet gaan rekenen en wil afronden op 10 cent maar een meer dan driedubbele procentuele prijsverhoging, sorry maar dat begrijp ik niet.
Als de benzine of de diesel opslaat is dat procentueel toch ook hetzelfde of je nu 5l of 50l tankt.
Als consument heb ik er totaal geen boodschap aan dat een ticket voor een ander traject dat ik nooit neem misschien minder stijgt dan aangekondigd.
Men moet dan niet afkomen met te beweren dat de prijsstijging onder de gezondheidsinflatie blijft.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Prijsverhoging op 1 februari

Bericht door overweg13 »

Adler schreef: 01 feb 2020, 09:45 Op 1 februari heeft de NMBS de prijs van treintickets verhoogd.
De prijs van standaard - en weekendbiljetten zou gemiddeld 1,53 procent stijgen.
Blijkbaar moet je dat 'gemiddeld' wel heel ruim interpreteren.
Zo stijgt bv. de prijs van een weekendbiljet van Heide naar Roosendaal van 8.60 naar 9 euro, dat is 4,65 % verhoging, dus meer dan 3 keer zo veel!
Blijkbaar gaat het hier om de aanpassing van de minimumprijs van €4.30 naar €4.50. Er zijn trouwens nog andere tarieven die nog veel sterker stijgen. Zo is de Keycard die vorig jaar nog in prijs verlaagd werd, plots weer op het oude prijsniveau teruggevallen en dat is een verhoging van wel 13%. Ook de seniorenbiljetten stijgen zo een 6%. Anderzijds moet gezegd dat de tarieven voor binnenlandse biljetten (geen abonnementen) toch wel mondjesmaat stijgen. Zoals al gezegd, gemiddeld zal de prijsstijging wel liggen waar de NMBS ze legt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Prijsverhoging op 1 februari

Bericht door Dieselfreak »

Ik ga bijna elke week wel minstens één keer naar Gent, heb vrijdag nog snel twee tienrittenkaarten gekocht, die blijven een jaar geldig. En heb ook nog een Rail Pass gekocht.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Prijsverhoging op 1 februari

Bericht door overweg13 »

Bij die Railpass was er geen haast: die wordt niet duurder dit jaar.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie