Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door DMT1996BL »

Hallo allemaal

De reden van mijn nieuw bericht hier is, omdat ik mij toch wel afvraag wanneer men eens van plan is om de 2de grootste badplaats aan de Belgische kust een 2de IC-trein per uur te geven. En liefst naar Antwerpen-Centraal. Er zitten hier namelijk veel 2de verblijvers, komende voornamelijk van de regio Gent en Antwerpen. Blankenberge heeft momenteel (ongeveer) zo’n 1.800 reizigers per dag. Met de nieuwe aanpassing binnenkort voor het (nadelig voor veel automobilisten) vervoersplan van de stad Blankenberge zullen heel wat automobilisten opnieuw de trein willen nemen i.p.v. hun eigen auto. Binnenkort zal de oude bibliotheek met grond gelijk gemaakt worden. Nadien zullen ze een nieuwe woonwijk maken voor 400 “jonge gezinnen”. Als velen van deze nieuwe mensen (ik schat zo’n 1.000 man nieuwe inwoners tegen dan... ) de trein zullen nemen zitten we al zeker aan boven 2.000 man per dag. Ook vind ik persoonlijk dat Blankenberge een 2de IC-trein echt wel verdient, met een stijging van 7 procent (zonder tussenstations) vind ik dat persoonlijk niet slecht en in de komende jaren zal dit percentage alleen maar groeien... Ik hoop gewoon dat men eindelijk zal inzien dat Blankenberge hier echt nood aan heeft. Zo zullen ook meer mensen de trein nemen en niet alleen voor de inwoners zou dit ten goede komen, maar ook de mensen van in het binnenland... Want velen zouden een nieuwe IC-trein wel kunnen gebruiken, denk ik. In de zomer mag dit ook altijd worden doorgetrokken, wat de winter betreft, vind ik dat ze voor Blankenberge meer piekmomenten moeten voorzien zodat er misschien dan pas 2 IC’s kunnen worden ingezet. Want 1 s’ochtends meer en 1 ‘s avonds meer is veel te weinig en voor velen die gedaan hebben om tussen 16u - 18u. komt de dienstregeling momenteel niet echt goed uit. Daarmee dat ze dus liever de auto nemen. Wat sommigen hier ook doen door de beknopte dienstregeling is de auto nemen tot aan Brugge en daar de trein nemen naar hun bestemming... Wat ergens te begrijpen is...

Weet iemand wat ze van plan zijn met de vorming van Blankenberge? Ze werken daar soms?

Mocht iemand toevallig iets weten, dan mag je hier altijd op antwoorden. Bedankt alvast!

Vriendelijke groeten en nog een fijn weekend verder!

Oktai
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door groentje »

Momenteel zijn er geen plannen, helaas. Hopelijk komt er nog een extra late trein, dat zou al een stap vooruit zijn, en meer zomerse ICT-treinen zijn denk ik wel een mogelijkheid, maar een tweede IC zit er momenteel niet in, en dat zal wellicht zo blijven zolang de lijn 50A niet volledig 4 sporen heeft. Er rijden nu al 4 IC-treinen over die sectie, de stoptrein heeft nog amper plaats, plus alle goederentreinen naar Zeebrugge...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door Shrek »

Laten we ook niet vergeten dat een 2e reguliere trein absoluut utopisch is zolang het 3e spoor tussen Blauwe Toren en Brugge er niet ligt. Het spoor zit daar nu namelijk al eivol.
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door DMT1996BL »

Bedankt om alvast te willen antwoorden. Ik ben er vanop de hoogte dat er nog een 4de spoor moet komen, alsook dat we de pech hebben dat we naast de haven van Zeebrugge gelegen zijn op dat vlak. Maar hoe doet men dat dan op de drukke dagen in de zomer, want dan passeren er toch ook wat meer ICT - treinen dit gebied om tot hun eindbestemming Blankenberge te komen?

Weet er iemand tegen wanneer dat 4e spoor er moet zijn of dat men al plannen heeft om er binnenkort werk van te maken? Ik hoop dat men al gewoon kan beginnen om een paar treinen meer in te zetten en dat naar Antwerpen-Centraal via Brussel ofzo... Dat zou al een mooi begin zijn en dit zou de meeste reizigers ten goede kunnen komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door Shrek »

Een 4e spoor is niet meteen nodig, 3 volstaan in eerste instantie.
Vandaag worden er op de momenten van de ICT treinen minder rijpaden verkocht voor de goederentreinen. Concreet wilt dit zeggen dat bepaalde goederen enkele uren moeten wachten. Zonder extra spoor zou een extra IC betekenen dat die goederen tot 's avonds moeten wachten, en dat is economisch niet uit te leggen.
De plannen voor dat 3e spoor zijn er al, enkele jaren geleden was de werf zelfs begonnen (viaduct blauwe toren, brug steenweg,...), maar wegens besparingen is de financiering stopgezet. Op het moment dat de politiek beslist het 3e spoor weer in het investeringsplan te zetten begint Infrabel meteen te bouwen.
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door DMT1996BL »

Dus in de eerste jaren komt dit er niet? Wat spijtig...
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door Freken »

Tijdens de roadshow voor het vervoersplan 2020 vorig jaar was er wel degelijk sprake van een studie naar een verhoging van de frequentie tussen Brugge en Blankenberge net als een late trein, al blijft het natuurlijk wel een studie.
Laatst gewijzigd door Freken op 11 jan 2020, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door DMT1996BL »

Heb ik als antwoord gekregen van dhr: Koen Kerckaert. Dat er inderdaad een lopende studie aan de gang was... Ik hoop toch dat ze iets veranderen al waren het maar 2 treinen meer in de dag.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door trainlovertje »

DMT1996BL schreef: 11 jan 2020, 18:56 Weet er iemand tegen wanneer dat 4e spoor er moet zijn of dat men al plannen heeft om er binnenkort werk van te maken? Ik hoop dat men al gewoon kan beginnen om een paar treinen meer in te zetten en dat naar Antwerpen-Centraal via Brussel ofzo... Dat zou al een mooi begin zijn en dit zou de meeste reizigers ten goede kunnen komen.
Wat bedoel je precies met 4e spoor? Tussen Gent en Brugge of tussen Brugge en Blauwe toren?
Tussen Brugge en Gent is men al volop bezig met bouwen van dat 3e en 4e spoor en dat is meteen ook de reden waarom er dit weekend geen treinen rijden op spoorlijn 50Aussen Brugge en Gent. Al het treinverkeer wordt namelijk omgeleid via Lichtervelde.
Bij mijn weten zijn er geen plannen om een 4e spoor te bouwen tussen Brugge en Blauwe toren, enkel een 3e spoor. Maar daar zijn geen 4 sporen nodig om elk uur een tweede verbinding naar Blankenberge te laten rijden, zoals Shrek al heeft uitgelegd.
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door DMT1996BL »

Mijn excuses, ik bedoelde een 3e spoor tussen Brugge en de blauwe toren. Hopelijk komt dit spoor er snel!

Ook hoop ik dat ze iets zullen veranderen wat de ICT-treinen betreft. Vroeger waren er veel meer ICT-treinen richting Blankenberge. Nu schieten er nog maar 5 over in de week en 6 in het weekend. Op warme dagen worden er terecht heel wat treinen ingezet met eens wat gevarieerde bestemmingen!
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door DMT1996BL »

Hallo allemaal

Ik had eigenlijk nog een interessante vraag omtrent de ICT’s naar Blankenberge van vroeger. Zijn hier mensen die foto’s hebben van DMT’s als ICT’s in het station en die eventueel in de vorming staan in het seizoen met breaks et cetera... Deze foto’s zouden enkel en alleen voor privé gebruik zijn! En welke ICT’s waren er nog? Want nu blijft er maar weinig over...

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door Steve »

Kijk eens op http://www.beluxtrains.net/indexnl.php, daar kun je alle treinen en samenstellingen tot 2009 terugvinden. Kort samengevat denk ik dat bijna al het reizigersmaterieel wel naar Blankenberge gegaan is in een of andere vorm.

MS96 heb je dagelijks op meerdere slagen van de IC, vooral buiten de spits (gerekend op de doorkomst in Brussel).
DMT1996BL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2019, 10:12

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door DMT1996BL »

Dankjewel, zijn er voor derest geen andere opties om uit te vissen naar waar de ICT’s vroeger rond begin 2000 - 2008 naar toe gingen? En welk materieel er voor werd ingezet? En de ICT naar Luxemburg met de DMT’s in 2009 of 2010... Waren dat dan de DMT’s met nummers tussen de 501/524?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe dienstregeling Blankenberge

Bericht door Steve »

Ik denk niet dat er een normale ICT tussen Luxemburg en Blankenberge geweest is, wel een regelmatig terugkerende charter die volledig uit Luxemburgs materieel bestond/bestaat (met een reeks 3000 van de CFL ervoor). De doorgetrokken treinen Luxemburg - Brussel reden naar Oostende en een tijdlang ook naar De Panne.
Plaats reactie