Zoek biljetten of toch niet ?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door Adler »

Op de NMBS website is er ook een scherm waar je de meest voordelige biljetten en abonnementen kan zoeken, althans dat is de bedoeling.

http://www.belgianrail.be/nl/biljetten- ... enten.aspx

Dat werkt echter maar half en half.

9 keer op de 10 krijg ik geen resultaat.

En als je de eerste letters van een station invult, bv HE, krijg je een lijst met alle namen waar HE in voorkomt, dus ook bv. GHENT-SINT-PIETERS en LA ROCHE.

Totaal waardeloos.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door overweg13 »

Oordeel je niet wat te streng? Ik heb zopas geprobeerd om gegevens te weten te komen voor een reis Halle - Gembloux HT (65+) en ik krijg voor weekdagen de keuze tussen een seniorenbiljet en een standaardbiljet. Voor zaterdag komt daar nog eens het weekendbiljet bovenop, dat toevallig net zo veel kost als het seniorenbiljet. Alles oké, toch?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door Adler »

rp.jpg
rp.jpg (41.14 KiB) 10469 keer bekeken
Dit krijg ik dus minstens 9 keer op de 10.
En ik doe echt niets speciaal hoor.
Dit was bv voor HEIDE-OOSTENDE
Geen resultaat. Probeer opnieuw met andere criteria.

Ik heb ook geen speciale webbrowser of os ( Windows 10 en Google Chrome)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door Adler »

Ok, ik denk dat ik gevonden heb wat het probleem is.
Als je een vraag hebt gesteld en je keert dan terug naar het scherm om een andere vraag te stellen, moet je opnieuw beide stations invullen, ook al zijn die al ingevuld. Dus opnieuw een selectie doen uit die 2 lijsten.
Anders krijg je geen resultaat.
Laatst gewijzigd door Adler op 02 okt 2019, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door overweg13 »

Die ontwerpers van een site hebben niet altijd de juiste reflex om in de hersentjes van de toekomstige gebruikers te kijken, niet alleen bij de NMBS.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 02 okt 2019, 11:42 Die ontwerpers van een site hebben niet altijd de juiste reflex om in de hersentjes van de toekomstige gebruikers te kijken, niet alleen bij de NMBS.
Daarom dat men zoiets zou moeten laten testen door een aantal gebruikers alvorens een nieuwe versie online te zetten.
Ik denk trouwens dat dit ene scherm nog dateert uit de vorige versie van de website want de layout is totaal anders dan de rest en is nog de layout van de vorige versie.
In de normale planner krijg je ook een lijst van namen die beginnen met de letters die je al hebt ingegeven en niet de namen waarin die letters voorkomen hetgeen weinig zin heeft.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door overweg13 »

Inderdaad, het is duidelijk nog een restantje van de vorige versie. Dat maakt me trouwens blij, want voor zover ik weet is dit de enige plek waar je de tariefkilometers nog terugvindt!
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door kika »

Adler schreef: 02 okt 2019, 11:48[…]
In de normale planner krijg je ook een lijst van namen die beginnen met de letters die je al hebt ingegeven en niet de namen waarin die letters voorkomen hetgeen weinig zin heeft.
Je vergeet de mensen die zeggen 'dan pakte den trein naar de midi,' of iemand die vanuit Antwerpen-Berchem vertrekt geeft al gauw 'Berchem' in. Onderschat nooit wat voor rare hersenkronkels gebruikers soms maken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door Adler »

kika schreef: 03 okt 2019, 19:53
Je vergeet de mensen die zeggen 'dan pakte den trein naar de midi,' of iemand die vanuit Antwerpen-Berchem vertrekt geeft al gauw 'Berchem' in. Onderschat nooit wat voor rare hersenkronkels gebruikers soms maken.
Het is het een of het ander, maar liefst geen 2 verschillende methodes op dezelfde website.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de methode die enkel rekening houdt met de beginletters, zoals ook bij NS en DB.
Maar als men de andere methode verkiest moet men dat ook op alle pagina's zo doen en niet de ene keer zo en de andere keer zus.
En dan liefst geen engelse namen er tussen zoals Ghent als de website op Nederlands staat, dat maakt de lijst alleen nog maar langer.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door kika »

Adler schreef: 03 okt 2019, 20:13Het is het een of het ander, maar liefst geen 2 verschillende methodes op dezelfde website.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de methode die enkel rekening houdt met de beginletters, zoals ook bij NS en DB.
Maar als men de andere methode verkiest moet men dat ook op alle pagina's zo doen en niet de ene keer zo en de andere keer zus.
En dan liefst geen engelse namen er tussen zoals Ghent als de website op Nederlands staat, dat maakt de lijst alleen nog maar langer.
Je hebt zeker gelijk dat het heel wat beter kan, consequenter moet etc. DB accepteert trouwens ook dingen als samengestelde namen door elkaar gooien, Brussel, Bruxelles en Brüssel ook al zet ik de website in het Duits. NS accepteert ook gewoon Ljouwert als ik naar Leeuwarden wil, als ik Vath ingeef, suggereert hij Amersfoort Vathorst. Ben ik het met je eens dat zowel NS als DB een veel betere gebruikerservaring bieden? Volmondig ja. Kunnen zij ook nog verbeteren? Zeker weten (5 stappen bij de DB voor een ticket is teveel). Welke suggesties bovenaan in het lijstje staan moet inderdaad verbeterd, maar je moet gewoon lekker beide methodes door elkaar kunnen blijven gebruiken. Is trouwens geen raketwetenschap, meer dan 10 jaar geleden was dat soort technologie al beschikbaar bij middelgrote NGO's.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zoek biljetten of toch niet ?

Bericht door Adler »

Wat ik op de NS site ook goed vind, is dat je nooit meer dan 5 keuzes krijgt in de lijst, wat je ook ingeeft, en geen ellenlange alfabetische lijst.
Ik had ook nooit gemerkt dat de NS site inderdaad ook namen geeft die niet beginnen met de letters die je ingeeft.
Men heeft eigenlijk het beste van de 2 methodes handig gecombineerd.
Als er wel namen zijn die beginnen met de letters die je ingeeft krijg je die ook eerst te zien, echt goed over nagedacht.
De informatie over de gekozen treinrit is ook erg overzichtelijk.
Klik je op een trein dan krijg je nog eens extra informatie, zoals de voorzieningen aan boord en zelfs een prognose over de bezettingsgraad en de stiptheid. Zelfs een plaatje van de trein met de exacte samenstelling.

Op de NMBS site krijg je voortdurend massa's rode uitroeptekens te zien met vaak onbegrijpelijke slecht vertaalde mededelingen of mededelingen waar je als reiziger niets aan hebt.
Zoals sinds gisteren en deze morgen ook nog , bij elke trein , dat er een :!: :!: :!: :!: informaticaprobleem is. :oops:
Onze IT-medewerkers doen er alles aan om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Plaats reactie