Geldigheid Weekendbiljet

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 24 sep 2019, 15:14 Vermoedelijk staat dit in de reglementering om te vermijden dat iemand het weekendbiljet, gezien de geldigheidsperiode, meer dan 1 keer gebruikt, m.a.w. van A naar B, van B naar A op zaterdag en opnieuw van A naar B en van B naar A op zondag. Als je biljet dan niet tijdens de heenreis op zaterdag, maar wel tijdens de terugreis op zaterdag, dan verhindert deze regel dat je op zondag nog eens van A naar B reist met het reeds gebruikte biljet. Het is maar een veronderstelling, hoor.
Ik heb nu gevonden dat deze regel niet enkel geldt voor weekendbiljetten maar voor alle h/t biljetten.
Ik blijf het een heel rare regel vinden waarvan ik nog steeds niet het motief begrijp.
Misschien is het inderdaad om te vermijden dat je twee maal dezelfde heenreis zou doen als je tijdens de eerste heenreis niet gecontroleerd bent en tijdens de terugreis wel.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

Ik heb vandaag antwoord gekregen van de klantendienst.
Dat je geen weekendbiljetten kan kopen naar Roosendaal/Aachen/Maastricht als de vertrekdatum verschillend is van de terugreisdatum is een probleem in de reisplanner die men gaat voorleggen aan de IT-dienst.

Ik kreeg als raad om de biljetten te kopen aan een automaat in Heide.
Dat het dus wel kan op de website van NMBS Internationaal ( zoals opgemerkt door Rian ) weet men dus blijkbaar ook niet.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

Ik heb zojuist een antwoord ontvangen van de klantendienst van de NMBS in verband met mijn vraag waarom ik op de website geen weekendbiljetten kan kopen voor Roosendaal/Maastricht/Aken als de vertrekdatum en terugreisdatum verschillend zijn.

Ze laten weten dat dit technisch onmogelijk is en niet kan opgelost worden.

Ik kan ofwel 2 standaardbiljetten kopen ofwel een weekendbiljet aan het loket of een automaat.

Wat voor een antwoord is dat nu ?
Hoe kan dit nu dat dit technisch niet kan opgelost worden ?
Onbegrijpelijk !
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door overweg13 »

Het doet me denken aan de destijds bestaande mogelijkheid om terug te keren uit een ander station dan het bestemmingsstation van de heenreis. Dat kon ook alleen maar gekocht worden aan het loket. Toen ik de NMBS vroeg waarom die mogelijkheid niet bestond op de automaten en op de website, kreeg ik ook als antwoord dat het technisch onmogelijk was. Nochtans hadden menselijke loketbedienden jarenlang biljetten uitgereikt met die mogelijkheid. We moeten dus nog niet bang zijn van artificiële intelligentie, want bij de NMBS slaagt men er niet eens in om een gewoon gemiddelde van 2 afstanden te berekenen en daar dan een tarief voor aan te rekenen. Of simpeler nog: lever gewoon een biljet af tegen de som van het heen- en terugtraject. Als ze iets niet willen, gedragen ze zich als steenezels.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 04 okt 2019, 12:36 Het doet me denken aan de destijds bestaande mogelijkheid om terug te keren uit een ander station dan het bestemmingsstation van de heenreis. Dat kon ook alleen maar gekocht worden aan het loket. Toen ik de NMBS vroeg waarom die mogelijkheid niet bestond op de automaten en op de website, kreeg ik ook als antwoord dat het technisch onmogelijk was. Nochtans hadden menselijke loketbedienden jarenlang biljetten uitgereikt met die mogelijkheid. We moeten dus nog niet bang zijn van artificiële intelligentie, want bij de NMBS slaagt men er niet eens in om een gewoon gemiddelde van 2 afstanden te berekenen en daar dan een tarief voor aan te rekenen. Of simpeler nog: lever gewoon een biljet af tegen de som van het heen- en terugtraject. Als ze iets niet willen, gedragen ze zich als steenezels.
Uitspraak van Sophie Dutordoir,CEO NMBS, in een uitzending op de VRT:

"De prioriteit moet de stiptheid van treinen zijn, klanten als koningen ontvangen en omkaderen, tickets via alle mogelijke kanalen verkopen, voortdurend informeren over waar treinen zijn, seamless traveling met de fiets of de (deel)wagen van thuis tot aan het station, veilig en comfortabel in nieuwe treinstellen en op goed onderhouden spoorwegen."
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

Op deze pagina van de website staat heel duidelijk:

H/T van vrijdag tot zondag.

3 redenen om je biljet online te kopen

Waar kopen ? Via de website.... loket of automaat

Waarom kan dit dan niet ?

En dan moet je weten dat de NMBS speciaal een dochtermaatschappij heeft opgericht, BeNe Rail International NV voor de verkoop van treinticketten naar en van Nederland.
Volgens het Staatsblad is de activiteit van deze onderneming: "Ontwerpen en programmeren van computerprogramma's"
wknd.jpg
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door kika »

Je hebt ondertussen al een leuke inventaris van het rariteitenkabinet van de NMBS, hier op dit forum en blijkbaar ook bij de klantendienst, gebeurd er niet veel mee. Misschien het overwegen waard netjes te bundelen richting een spoor-affiene journalist?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door overweg13 »

Ik kan er sinds vandaag nog eentje aan toevoegen: in de app kun je een trein opzoeken met het treinnummer (gelukkig!). Vermits ik voortdurend andere treinen neem, heb ik ondertussen een onoverzichtelijk lange lijst in mijn app bij elkaar gespaard én ik heb geen mogelijkheid om die te wissen. Oplossing voorgesteld door de klantendienst: verwijder de app en installeer hem opnieuw. Dan zijn alle gegevens verdwenen. Ik had zelf al even gedacht aan een hamer: sla je smartphone stuk en koop een nieuwe. Dan zijn al je oude gegevens ook weg...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

kika schreef: 04 okt 2019, 18:18 Je hebt ondertussen al een leuke inventaris van het rariteitenkabinet van de NMBS, hier op dit forum en blijkbaar ook bij de klantendienst, gebeurd er niet veel mee. Misschien het overwegen waard netjes te bundelen richting een spoor-affiene journalist?
Bij het laatste antwoord dat ik heb gekregen van de klantendienst zijn, hoogst waarschijnlijk per ongeluk, ook alle interne mails tussen de klantendienst en de interne diensten.
Daaruit blijkt duidelijk dat ze gewoon geen zin hebben om een oplossing te zoeken.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door profke »

overweg13 schreef: 04 okt 2019, 18:29 Vermits ik voortdurend andere treinen neem, heb ik ondertussen een onoverzichtelijk lange lijst in mijn app bij elkaar gespaard én ik heb geen mogelijkheid om die te wissen.
Op een android lukt dit: druk en houd je vinger ingedrukt op zo'n trein nummer. Er verschijnt dan een menutje met "verwijderen" of zoiets

Of dit op een iPhone ook lukt weet ik niet
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Steven »

Op een iPhone een treinnummer naar links vegen om hem te verwijderen uit je lijst.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door overweg13 »

profke schreef: 04 okt 2019, 19:56
overweg13 schreef: 04 okt 2019, 18:29 Vermits ik voortdurend andere treinen neem, heb ik ondertussen een onoverzichtelijk lange lijst in mijn app bij elkaar gespaard én ik heb geen mogelijkheid om die te wissen.
Op een android lukt dit: druk en houd je vinger ingedrukt op zo'n trein nummer. Er verschijnt dan een menutje met "verwijderen" of zoiets

Bedankt! Het lukt. Ik zal er wel een tijdje zoet mee zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Het probleem dat je op de website geen weekendbiljet kon kopen naar Roosendaal of Maastricht of Aken als de vertrekdatum verschillend is van de terugreisdatum is opgelost !
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door reiziger123 »

Ik heb de afgelopen weekenden België bezocht (1 keer via Maastricht, 1 keer via Roosendaal).
Het viel me op dat er toch een aantal voorwaarden zijn veranderd:
- Standaardtickets via NS zijn even duur als NMBS (behalve 1 euro chipkaarttoeslag automaat NS en 1 euro distributietaks NMBS). Voorheen was een een lager binnenlands tarief voor Roosendaal en Maastricht.
- Weekendtickets naar Roosendaal/Maastricht zijn nog maar 30% goedkoper i.p.v. 50% maar nu wel de hele vrijdag geldig i.p.v. vrijdagavond. NS verkoopt helemaal geen weekendtickets meer naar België :shock: (voorheen wel met 40% korting).

Ik ben erg geïnteresseerd in internationale treintickets maar heb hier nooit wat gehoord. Wanneer is dit allemaal veranderd? Heb ik jaren onder een steen geleefd?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef: 29 apr 2021, 07:45 Het viel me op dat er toch een aantal voorwaarden zijn veranderd:
- Standaardtickets via NS zijn even duur als NMBS (behalve 1 euro chipkaarttoeslag automaat NS en 1 euro distributietaks NMBS). Voorheen was een een lager binnenlands tarief voor Roosendaal en Maastricht.
- Weekendtickets naar Roosendaal/Maastricht zijn nog maar 30% goedkoper i.p.v. 50% maar nu wel de hele vrijdag geldig i.p.v. vrijdagavond. NS verkoopt helemaal geen weekendtickets meer naar België :shock: (voorheen wel met 40% korting).

Ik ben erg geïnteresseerd in internationale treintickets maar heb hier nooit wat gehoord. Wanneer is dit allemaal veranderd? Heb ik jaren onder een steen geleefd?
Dit is op 1 februari veranderd. NS gaat de wijzigingen ook doorvoeren, maar pas later, doordat de NMBS blijkbaar nogal laat was met aankondigen. NS is echter vooralsnog niet van plan om het weekendticket te gaan verkopen:
https://www.locov.nl/publicaties/1924072.aspx

De oude weekendretours (met 40% korting) zijn verdwenen toen de Early Bird werd ingevoerd en dat was toen de Benelux via de HSL ging rijden.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie