Informatie bij vertraging (app en stations)

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door Wouterh12 »

Deze morgen wou ik in het station van Mechelen de IC2030 naar Brussel nemen. Die vertrekt om 8u44, één minuut eerder vertrekt een S1 trein in dezelfde richting (in de vorige dienstregeling vertrok die nog na de IC).

Ik kom toe rond 8u40, zie nog geen "in aankomst" bij de IC en kijk voor alle zekerheid op de NMBS-app. Die meldt geen vertraging voor de IC, alles lijkt in orde.
Ik klik echter door om de details van de IC te zien en alhoewel de app kennelijk voorspeld dat de trein op tijd zal aankomen in Mechelen, is de aangegeven positie tussen Antwerpen-Centraal (vertrokken) en Antwerpen-Berchem (nog niet aangekomen) in! Die trein moest allang vertrokken zijn uit Berchem, dus er is duidelijk een probleem: ofwel klopt het detail van de positie in de app niet, ofwel wordt ten onrechte geen vertraging aangegeven.

Ik gok op het eerste en loop door naar het perron van de sporen 9 en 10. Tot nu geen vertraging zichtbaar op de informatieborden op het perron. Ik hou het scherm in het oog, en net nadat de S1-trein van 8u43 van het scherm verdwijnt (deuren gesloten) komt het verdict: "ineens" 15 minuten vertraging voor de IC en een zuchtende reactie bij de reizigers rond mij. Ik had goesting om te vloeken, omdat de app - met een beetje programmatie - perfect had kunnen aangeven dat die trein nooit op tijd kon toekomen in Mechelen. Door te wachten met een waarschuwing tot de trein al aangekomen had moeten zijn, heeft iedereen de kans gemist om op de S1 te stappen.

Ik heb de indruk dat dit 20 jaar geleden niet zou gebeurd zijn, de (onder)stationschef zou laten omroepen hebben dat de IC te laat was en dat reizigers naar Brussel best de L-trein nemen.

En het probleem is dat de aanduidingen van de positie van een trein (in de app) ook niet blindelings te vertrouwen zijn, want ook de gerapporteerde positie kan fout zijn. Het is dan gokken welke informatie klopt en welke informatie dient om de reiziger op het verkeerde been te zetten.

Dit moet toch echt beter kunnen. De NMBS kent de theoretische rijtijden tussen de stations, als een trein nog moet vertrekken in het vorige station één minuut voor hij moet binnenkomen in het volgende (terwijl het 12 minuten rijden is) kan er toch wel een waarschuwingslampje gaan branden.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door Paul »

Ik zat in die trein. Die is in Berchem op tijd aangekomen, maar een kwartier aan het perron blijven staan. Er werd omgeroepen dat er een ' technisch probleem' was. Ik had op het perron een jeugdgroep zien staan met minstens 20 fietsen. Misschien had het daarmee te maken? Probleem met de deur van het multifunctionele M6-rijtuig? De trein is om 8u44 uit Berchem vertrokken, 14 minuten te laat. Maar inderdaad onbegrijpelijk dat dit niet doordringt tot in Mechelen...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door Steve »

Heel frusterend inderdaad, al vaak meegemaakt en even vaak gemeld aan de NMBS. Als een trein ergens vaststaat zonder dat meteen duidelijk is waarom en vooral hoe lang het zal duren, bevriest alles gewoon en kun je het enkel te weten komen door helemaal door te klikken naar de positie van de trein, wat op zich ook al weinig accuraat is (vooral bij een trein met weinig haltes). Doordat de vertraging niet bijgewerkt wordt, wordt de betrokken trein op dat moment zelfs niet eens meer weergegeven in de routeplanner als het vertrektijdstip voorbij is, ook al weet het systeem tegelijkertijd dat de trein eigenlijk nog niet gepasseerd is. Heel gammel allemaal. Meld het zeker ook bij de NMBS om druk te blijven zetten, zo moeilijk kan het niet zijn om in zo'n geval automatisch een melding als "vertraging te bevestigen" te laten verschijnen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door overweg13 »

En wat te denken van deze, vanavond 16.07: wij staan in Charleroi-Sud te wachten op IC 940 die we tot La Louvière-Sud willen nemen. Eerst zegt de app dat de trein (als 4189 - S-trein) op tijd vertrokken is in Tamines, maar in Le Campinaire met 16 minuten vertraging zal vertrekken, al komt hij er met amper een minuut vertraging aan. In Charleroi-Sud zal de trein als IC nog altijd op tijd vertrekken volgens de app.
Nu gebeurt het ongelooflijke: de 4189 vertrekt plots met 16 minuten vertraging in Tamines, maar zal toch op tijd aankomen: zijn rit lijkt dan ook op een echte race: Tamines +16, Aiseau +12, Farciennes +9, Le Campinaire +8, Châtelet +4, Couillet op tijd, Charleroi-Sud +4. De enige plausibele verklaring is dat deze trein tussen Tamines en Charleroi-Sud als direct heeft gereden. Maar waarom valt dat dan niet af te lezen uit de app? Een later gedwonload vertragingsattest houdt deze dolle rit vol. En oh ja, de trein heeft uiteindelijk stipt gereden tussen Charleroi-Sud en La Louvière waar we zonder problemen konden overstappen. Maar waarom houdt de app het bij een onmogelijke rit also de halte allemaal bediend werden, als de haltes waarschijnlijk niet bediend werden?
Met vriendelijke groet

overweg13
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door Jan-Mark »

Om een of andere onverklaarbare reden heeft die S-trein Tamines - Charleroi-Sud in de app telkens 16 minuten vertraging, terwijl dit helemaal niet zo is en de trein in werkelijkheid gewoon op tijd is. Er is dus ergens een bug in de app geslopen, want op de borden in de stations wordt correct aangegeven dat de trein op tijd rijdt. Heel hinderlijk inderdaad, ik wilde vorige week van Châtelet naar Charleroi de trein nemen en dacht dat die een kwartier vertraging had, was 'm alsnog op tijd... De app moet je hier dus niet vertrouwen, de trein rijdt gewoon op tijd.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door HVHTB »

Mijn vermoeden is dat die app gekoppeld is aan Artweb, een interne applicatie binnen de spoorwegen. Daarin worden (onder andere) de tijdstippen van de treinen bijgehouden van wanneer treinen aankomen, vertrekken en door stations rijden. Zo'n "melding" wordt gemaakt als de trein bepaalde seinen voorbij rijdt. In normale dienst werkt dat systeem uiteraard goed, maar als een trein stilstaat, komen er geen meldingen meer. De trein passeert immers geen seinen. Als er lang geen nieuwe melding is gekomen, blijft de "vertraging" gelijk aan de vertraging bij de meest recente melding.

Dus in het geval van Antwerpen-Berchem: de trein komt binnen op spoor 9, laat ons zeggen stipt (dus +0). Die trein is het inritsein gepasseerd met +0, dus er wordt overal aangenomen dat die trein met +0 rijdt. Pas als die trein vertrekt uit Antwerpen-Berchem en het uitritsein passeert (blijkbaar met +15), dan pas weet het systeem dat die met vertraging rijdt en komt dat op de app, schermen en aankondigingen.

Uiteraard kunnen er handmatig ook vertragingen worden ingevoerd, maar dat wordt niet zo vaak gedaan.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door Jan-Mark »

Dat kan het geval van FCV wel verklaren, maar niet die van Tamines. Want daar komt een trein op tijd toe vanuit Charleroi en voordat de trein ook maar vertrokken is “weet” het systeem al dat het vertrek met +16 minuten vertraging zal zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door Steven »

twee mogelijke oorzaken, men kent reeds vooraf een vertraging die een trein gaat maken en geeft deze manueel in of er zit soms een bug in het systeem waardoor hij onvoorzien toch voor trein x een vertraging aanduid.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Informatie bij vertraging (app en stations)

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 17 jul 2019, 18:36 twee mogelijke oorzaken, men kent reeds vooraf een vertraging die een trein gaat maken en geeft deze manueel in of er zit soms een bug in het systeem waardoor hij onvoorzien toch voor trein x een vertraging aanduid.
Dat laatste heb ik wel vaker gezien, alhoewel nog niet met zo'n grote afwijking. Misschien ergens een datafout bij de rittijd. Kan trouwens geen kwaad om dat via het webformulier aan de NMBS te melden, dan heb je in ieder geval een kans dat dat bij de goede afdeling terecht komt.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie