NMBS bant fiets tijdens de spits

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door trainlovertje »

joverwimp schreef: 23 mar 2019, 18:04 In de Desiro-treinen (en voor zover ik kon zien, alleen daar!) hangen affiches :
Bedankt Yuna. En aan iedereen die zijn plooifiets netjes en geplooid opbergt.
Ze hangen ook gewoon in de andere stellen
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Wouterh12 »

Hebben de M5-rijtuigen eigenlijk de mogelijkheid om ergens een (gewone) fiets mee te nemen? Ze hebben, voor zover ik weet, geen multifunctionele ruimte zoals de M6Bdx heeft (ik weet althans niet waar die ruimte zou zijn in de M5Bdx) en een aparte bagageruimte kennelijk ook niet.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: NMBS bant fiets tijdens de spits

Bericht door Ouwe »

Wouterh12 schreef: 15 jun 2019, 13:12 Hebben de M5-rijtuigen eigenlijk de mogelijkheid om ergens een (gewone) fiets mee te nemen? Ze hebben, voor zover ik weet, geen multifunctionele ruimte zoals de M6Bdx heeft (ik weet althans niet waar die ruimte zou zijn in de M5Bdx) en een aparte bagageruimte kennelijk ook niet.
De treinbegeleiders op de IC-18 zeggen tegen mij altijd als ik met de fiets ga om maar een plek te zoeken op een willekeurig balkon.

Overigens is er een leuk detail in de plannen van de NMBS. Belgie heeft namelijk net als Nederland getekend voor een rechten voor treinreizigers. Deze stellen dat een internationale reiziger ongeacht de tijd en lokale regels ten alle tijden de fiets mee moet kunnen nemen en anders recht heeft op compensatie. In Nederland is de regel al jaren dat de fiets niet mag worden meegenomen tussen 06.30 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.30 uur. Reizigers met een internationaal vervoersbewijs mogen dit echter wel, ook al wordt dit niet door de Nederlandse Spoorwegen zelf vermeld. Wanneer een reiziger wel wordt verweigert met de fiets is de compensatie gelijk tenminste 50% van de ticketprijs voor de gehele reis.
Omdat ik zelf op het randje van Nederland en Belgie woon, koop ik vaak een internationaal vervoersbewijs vanaf Wezet naar mijn bestemming in Nederland als ik met de fiets in de trein in Nederland wil reizen op weekdagen. Dan kan ik namelijk gewoon altijd in de trein stappen. Voor reizigers die in de buurt van de landsgrenzen wonen is dit dus een leuke manier om toch om de fiets ban heen te komen.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
Plaats reactie