Geldig ticket voor verplaatsing Mechelen-Aalst
Geplaatst: 09 jun 2018, 11:36
Komende dinsdag moet ik met de trein van Mechelen naar Aalst. De routeplanner stelt een aantal mogelijkheden voor. Zo kan ik in Mechelen de 8u14 naar Gent nemen (IC4129) met overstap in Wetteren (aankomst 9u12 in Aalst) of ik kan de 8u15 naar Brussel nemen (IC4529) met overstap ergens op de Noord-Zuid as en aankomst om 9u17 in Aalst.
Vanwege de iets kortere reistijd en vooral vanwege de veel lagere drukte (IC4529 is op dinsdag meestal een rijdend sardineblik) zou ik ruimschoots de voorkeur geven aan de overstap in Wetteren. De routeplanner meldt echter dat ik "mogelijk" (!) twee ticketten nodig heb voor deze verbinding.
Ik krijg hier http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... at=reisweg een uitleg voorgeschoteld met een aantal mogelijke gevallen, maar de uitkomst is mij niet duidelijk. Als ik naar voorbeeld 2 kijk (van Harelbeke naar Gent gaat sneller via Kortrijk maar er is een trage, rechtstreekse trein en daardoor is de andere reisweg kennelijk niet toegestaan), krijg ik de indruk dat ik waarschijnlijk twee ticketten zou nodig hebben (ervan uitgaande dat het traject Mechelen-Aalst iets korter is via Brussel dan via Wetteren). Ik dacht trouwens dat de snellere reistijd ook telde, maar volgens dit voorbeeld dus niet?
Anderzijds is er voorbeeld 4, van Leuven naar Vilvoorde via Schaarbeek. Dit mag wel met één ticket, "omdat de trein niet stopt in Schaarbeek". Dus, als ik dit op Mechelen-Wetteren-Aalst doortrekt geldt voor de (IC) trein uit Mechelen ook dat die niet in Schellebelle stopt, en de IC2208 (waarop overgestapt moet worden) ook niet. Dus is één ticket toch goed?
Of moet ik dan weer via Brussel gaan omdat dit waarschijnlijk korter is, ongeacht wat er tussen Wetteren en Schellebelle gebeurd? Het is mij niet duidelijk.
Ik vind heel deze regeling trouwens klantonvriendelijk van de NMBS, onduidelijke regels die hun eigen routeplanner niet eens zelf kan toepassen (de reiziger moet het zelf maar uitzoeken/riskeren). En het lijkt mij zo klaar als een klontje wat de beste reisweg is in dit geval, alleen vrees ik dat de "correcte" manier erin bestaat om midden in het spitsuur via Brussel te moeten gaan...
Vanwege de iets kortere reistijd en vooral vanwege de veel lagere drukte (IC4529 is op dinsdag meestal een rijdend sardineblik) zou ik ruimschoots de voorkeur geven aan de overstap in Wetteren. De routeplanner meldt echter dat ik "mogelijk" (!) twee ticketten nodig heb voor deze verbinding.
Ik krijg hier http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... at=reisweg een uitleg voorgeschoteld met een aantal mogelijke gevallen, maar de uitkomst is mij niet duidelijk. Als ik naar voorbeeld 2 kijk (van Harelbeke naar Gent gaat sneller via Kortrijk maar er is een trage, rechtstreekse trein en daardoor is de andere reisweg kennelijk niet toegestaan), krijg ik de indruk dat ik waarschijnlijk twee ticketten zou nodig hebben (ervan uitgaande dat het traject Mechelen-Aalst iets korter is via Brussel dan via Wetteren). Ik dacht trouwens dat de snellere reistijd ook telde, maar volgens dit voorbeeld dus niet?
Anderzijds is er voorbeeld 4, van Leuven naar Vilvoorde via Schaarbeek. Dit mag wel met één ticket, "omdat de trein niet stopt in Schaarbeek". Dus, als ik dit op Mechelen-Wetteren-Aalst doortrekt geldt voor de (IC) trein uit Mechelen ook dat die niet in Schellebelle stopt, en de IC2208 (waarop overgestapt moet worden) ook niet. Dus is één ticket toch goed?
Of moet ik dan weer via Brussel gaan omdat dit waarschijnlijk korter is, ongeacht wat er tussen Wetteren en Schellebelle gebeurd? Het is mij niet duidelijk.
Ik vind heel deze regeling trouwens klantonvriendelijk van de NMBS, onduidelijke regels die hun eigen routeplanner niet eens zelf kan toepassen (de reiziger moet het zelf maar uitzoeken/riskeren). En het lijkt mij zo klaar als een klontje wat de beste reisweg is in dit geval, alleen vrees ik dat de "correcte" manier erin bestaat om midden in het spitsuur via Brussel te moeten gaan...