Hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door HVHTB »

eva_vdb schreef:Hallo!
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Wij overwegen een bouwgrond te kopen op 100 meter van het spoor. Dichtsbijzijnde station is Kapelle-op-den-bos op 2km. Ik heb helemaal geen zicht op hoe druk deze lijn is (ik gok dat dit spoorlijn 53 is?), zowel qua personen- als goederenverkeer. Alle info is dus heel welkom.
Alvast bedankt,
eva
Per 24 uur ongeveer 40 goederentreinen en 80 reizigerstreinen. Dus dat valt nog wel mee denk ik. :)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

En met Kapellen-op-den-Bos krijg je ook een behoorlijk ontsloten hub in de buurt...
katalijne

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door katalijne »

Hallo,

En ook een soortgelijke vraag over het spoor Gouvy. We hebben een huis op het oog naast het spoor bij Courtil (tussen Gouvy en Vielsalm), en willen toch eerst zeker zijn van het treinverkeer dat voorbij raast en/of boemelt. De eigenaar zegt 1x/uur, maar ook goederen. Alvast bedankt!
Katalijne
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door trainlovertje »

katalijne schreef: 08 nov 2017, 20:33 Hallo,

En ook een soortgelijke vraag over het spoor Gouvy. We hebben een huis op het oog naast het spoor bij Courtil (tussen Gouvy en Vielsalm), en willen toch eerst zeker zijn van het treinverkeer dat voorbij raast en/of boemelt. De eigenaar zegt 1x/uur, maar ook goederen. Alvast bedankt!
Katalijne
Je hebt de IC van Liers naar Luxemburg, die rijdt om de 2 uur in elke richting, dus dan zie je 1 trein per uur voorbijrijden. In de piekuren heb je een aantal extra treinen, waardoor je 2 treinen per uur kan tellen. Goederentreinen heb je daar echt niet veel, maximaal een aantal per dag geloof ik. 's Nachts zal je dus niet snel gewekt worden door treinen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Uiteraard is de kans groot dat je wel een keer wakker gehouden wordt door een of andere werktrein, vooral slijptreinen en onderstoppers kunnen een hels lawaai maken. Maar dat gebeurt echt niet vaak... Goederentreinen daar is eerder in de grootteorde van enkele keren per week dan per dag.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 08 nov 2017, 22:15
katalijne schreef: 08 nov 2017, 20:33 Hallo,

En ook een soortgelijke vraag over het spoor Gouvy. We hebben een huis op het oog naast het spoor bij Courtil (tussen Gouvy en Vielsalm), en willen toch eerst zeker zijn van het treinverkeer dat voorbij raast en/of boemelt. De eigenaar zegt 1x/uur, maar ook goederen. Alvast bedankt!
Katalijne
Je hebt de IC van Liers naar Luxemburg, die rijdt om de 2 uur in elke richting, dus dan zie je 1 trein per uur voorbijrijden. In de piekuren heb je een aantal extra treinen, waardoor je 2 treinen per uur kan tellen. Goederentreinen heb je daar echt niet veel, maximaal een aantal per dag geloof ik. 's Nachts zal je dus niet snel gewekt worden door treinen.
Euh, de goederentrein rijdt net wel 's nachts ...
Maar dat hoeft geen probleem te zijn, als je huis een beetje deftig geïsoleerd is zal je er niet veel van merken.
katalijne

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door katalijne »

Mmm, de goederentreinen baren we dan toch wel wat zorgen. Het is een oud huis, dus isolatie is zeker niet optimaal.
Weet iemand of ik ergens nog meer info kan vinden over die goederentreinen, vooral het nachtschema?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Paul »

katalijne schreef: 09 nov 2017, 13:34 Mmm, de goederentreinen baren we dan toch wel wat zorgen. Het is een oud huis, dus isolatie is zeker niet optimaal.
Weet iemand of ik ergens nog meer info kan vinden over die goederentreinen, vooral het nachtschema?
Het gaat ocharme om één treinenpaar in de late avond of nacht (zie http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/str42.php)
Na een paar weken ben je dat gewoon en word je er niet meer wakker van, hoor je het zelfs niet meer bewust.
Dat betekent echt niets, vergeleken met wonen naast een weg met autoverkeer...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Dat kan ik bevestigen, ik heb nagenoeg m'n hele leven naast een spoorlijn gewoond (eerst de lijn 75 tussen Deinze en Waregem, nu de lijn 124 tussen Brussel en Linkebeek), als je er op let, zal je de trein natuurlijk horen, maar na een tijdje ben je je er niet meer bewust van. De korte periode dat ik naast een relatief drukke gewestweg woonde had ik daar veel meer last van.
sdumortier

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door sdumortier »

Even een oude post hacken omdat ik een gelijkaardige vraag heb. Kan ik ergens nagaan hoeveel treinen er passeren over de lijn 27B in Hofstade. Ik denk er aan een huis te komen tegen de spoorlijn, en had graag geweten of er 's avonds, 's nachts en in het weekend veel treinen passeren. Hofstade station heeft enkel 1x per uur een trein in de week, maar dat is natuurlijk niet alleszeggend.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Voorzien niet echt, denk ik, die lijn wordt vooral gebruikt als omleidingsroute bij problemen om lijn 36, of om pakweg Muizen te bereiken. Bij versperring van lijn 36 kan het er tijdelijk wel eens druk zijn, zoals vrijdag met de problemen bij Diegem.

Edit: Even nagekeken, op zaterdag 28/07 slechts 2 treinen, weliswaar op late (of vroege...) uren. Vrijdag waren dat er een pak meer, maar zoals gezegd, er staat niet elke dag een trein stil in Diegem. Qua goederentreinen en -locomotieven kom ik aan minder dan eens per uur, beide richtingen samen.
janjan

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door janjan »

Weet iemand hoeveel treinen er gemiddeld voorbijkomen per dag in Kessel (goederentreinen en passagierstreinen)?
Of waar deze info kan gevonden worden?

Hartelijk dank!
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door HVHTB »

janjan schreef: 23 jan 2019, 22:23 Weet iemand hoeveel treinen er gemiddeld voorbijkomen per dag in Kessel (goederentreinen en passagierstreinen)?
Of waar deze info kan gevonden worden?

Hartelijk dank!
Het zijn doorheen de dag 3 IC-treinen en 1 L-trein per uur per richting. Daar komen nog maximaal 3 P-treinen per uur bij in de piekuren.
In het weekend enkel op zondagavond 2 P-treinen en doorheen de dag 2 IC-treinen per uur per richting. Deze info kan je opzoeken op de website van de NMBS door treinen te zoeken tussen Lier en Herentals.
Qua goederentreinen is het vrij rustig met maximaal 10 goederentreinen per dag (24 uur). Maximaal 4 goederentreinen daarvan rijden 's nachts.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Er zijn wel nog wat werktreinen voorzien, oa voor de plaatsing van bovenleiding van Mol naar Hamont. En de kans bestaat nog altijd dat ooit de IJzeren Rijn heropend, met extra goederenverkeer, maar tegen dan zijn we ettelijke jaren verder, en ben je de treinen wellicht al gewoon...
charlinek

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door charlinek »

Ik heb ook dezelfde vraag.
Wij zijn aan het overwegen om een huis te kopen in Hombeek, ook vlak aan een spoorweg.
Passeren er daar veel treinen?
Het huis zal gemaakt worden naar de nieuwste normen, dus binnen zullen we er geen last van hebben. Maar het is wel fijn om goed geïnformeerd te zijn alvorens we kopen.
Bedankt!
Charline
Plaats reactie