Hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Ludwina

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Ludwina »

Bedankt voor de toelichting, Steve. Alles bij elkaar genomen valt het dan nog mee, zeker wanneer er bijna geen goederentreinen passeren. Op basis van deze info voel ik mij in ieder geval voldoende gerustgesteld om de aankoop van de woning verder te overwegen.
Nogmaals dank voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Hou misschien wel rekening met iets anders: Infrabel wil meer en meer overwegen sluiten (in theorie ooit zelfs allemaal) uit veiligheidsoverwegingen. Voor kleine overwegen betekent dat meestal dat het verkeer een alternatief moet zoeken en/of dat er een kleine brug of tunnel voor fietsers en voetgangers komt - allemaal positief als je vlakbij woont, geen ding-ding en geen files met ronkende auto's meer - maar voor de grotere overgangen gaat dat bijna altijd gepaard met een autotunnel, waar in sommige gevallen onteigeningen voor moeten gebeuren of die de omgeving flink kunnen veranderen. Kijk dus misschien nog eens goed naar de precieze ligging van de woning met dat in het achterhoofd. De kans is zeer klein dat het tot een onteigening komt en er kunnen ook nog lange jaren en eindeloze politieke discusses overheen gaan.
Ludwina

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Ludwina »

Zeer Interessante info. Bij de woning die ik op het oog heb gaat het om een nieuwbouwproject dus ik ga dit zeker met de verkoper en de gemeente opnemen. Het was blijkbaar een goede beslissing om mijn vraag even voor te leggen op dit forum :) . Prettige dag verder.
Hilde123

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Hilde123 »

Hallo iedereen,
en alvast bedankt voor de goede raad...

Ik ben in onderhandeling voor de aankoop van een huis gelegen op de Maurice Dupuislaan te 9000 Gent,
gelegen net naast een spoorweg.

Nu vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen:

op welke exacte tijdstippen op dat adres er passagierstreinen of goederentreinen passeren,
en dit specifiek op zaterdag en zondag. Dat zijn nl. de dagen dat ik thuis ben en slaap, tijdens de week zou ik er niet vaak zijn.

Heel veel dank, zou super zijn mocht ik deze exacte tijdstippen weten, dan kan ik mij daar iets bij proberen voorstellen :D

Groetjes, Hilde
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door rvdborgt »

Hilde123 schreef: 15 okt 2019, 21:44 Ik ben in onderhandeling voor de aankoop van een huis gelegen op de Maurice Dupuislaan te 9000 Gent,
gelegen net naast een spoorweg.

Nu vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen:

op welke exacte tijdstippen op dat adres er passagierstreinen of goederentreinen passeren,
en dit specifiek op zaterdag en zondag. Dat zijn nl. de dagen dat ik thuis ben en slaap, tijdens de week zou ik er niet vaak zijn.
Daar rijden reizigerstreinen van Gent naar Kortrijk, naar Lichtervelde - De Panne en naar Oudenaarde - Ronse. Die kun je op nmbs.be vinden. Over goederentreinen kan ik je weinig vertellen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

In het weekend komt dat neer op vier (reizigers)treinen per uur en per richting, in de week en zeker tijdens de spits veeleer vijf-zes. Goederenverkeer is daar bij mijn weten vrij beperkt, maar ik ben ook geen expert. Qua tijdstippen is het voor reizigerstreinen ongeveer van 5 u tot iets voor middernacht te doen, al zijn er op het prille begin en late einde van de dag slechts om enkele treinen. De treinen rijden er ook op een verhoogde berm, waardoor je ze wellicht toch goed zult horen. Anderzijds rijden ze op die plaats niet heel snel (bocht, brug, nabijheid sporenbundel bij Gent-Sint-Pieters...) en raak je er ook snel aan gewend. Als je al overlast zult hebben, zal dat volgens mij meer van de nabijgelegen R4 zijn. Verder lijkt het me wel een leuke buurt, vanuit de trein ook altijd een leuk uitzicht met de jachthaven en het natuurgebied aan de overkant.

PS. ter bescherming van je eigen privacy heb ik het huisnummer uit je bericht weggehaald.
Lampedeir
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2020, 22:19

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Lampedeir »

Alvast dank voor alle nuttige informatie... Ook ik heb een vraag rond drukte van treinen. Het gaat over station Kortrijk, bij het korte stukje waar lijnen 75 (Gent-Moeskroen) en 89 (Denderleeuw-Kortrijk) samenkomen tot het station van Kortrijk. Zeker met name goederentreinen, daar heb ik echt geen zicht op. Het spoor ligt ook over een verhoogde berm die ongeveer qua hoogte gelijk is met het 1e verdiep. Gezien de twee lijnen samenkomen verwacht ik een redelijke drukte, maar ook niet al te luid gezien het redelijk in een bocht ligt en niet zo ver van het station?

En wat in het verlengde: ik lees heel veel over trillingen bij goederenverkeer. Geldt dat ook als de goederentrein op een verhoogde berm rijdt? Ik heb eens gecheckt bij de buren en die hadden daar blijkbaar geen last van.

Alvast bedankt!
JanJanus
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2021, 12:27

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door JanJanus »

Ik heb ongeveer dezelfde vraag.
We hebben een stuk bouwgrond op het oog op 30 meter van de spoorlijn tussen het station van Neerpelt en dat van Hamont. Via de dienstregeling van de NMBS heb ik ontdekt dat het personenverkeer goed meevalt (1/u).

Kan er misschien iemand meer info geven ivm goederentreinen die daar passeren?

Bedankt!
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door jpvdveer »

Momenteel verwaarloosbaar, maar als de IJzeren Rijn er ooit komt kan dat dramatisch veranderen...

Zie bijvoorbeeld:

https://www.bouwkroniek.be/article/ijze ... poor.24360
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Momenteel rijdt er af en toe een zinktrein naar Budel, dat is het zowat, maar inderdaad, als de IJzeren Rijn ooit terug in dienst zou komen, is dat een heel ander verhaal. Nu, hoewel ik het graag anders zou zien, is de kans klein dat de lijn voorbij Roermond terug in dienst zal komen. Via Venlo vraagt 2x kopmaken, en er is een alternatieve route via Nederland. En tegen dan is niet alleen het verkeer wellicht opnieuw stiller geworden (er wordt gewerkt aan stillere remmen, oa), maar zijn jullie ook het verkeer meer gewoon. Ik zou me er niet erg druk in maken.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door jpvdveer »

groentje schreef: 07 jan 2021, 14:31 Via Venlo vraagt 2x kopmaken
Dat is weliswaar momenteel zo, maar in de 3RX-studie is ervan uitgegaan dat er bij Roermond en Venlo nieuwe verbindingsbogen komen om dit kopmaken te vermijden. Zowel Duitsland als Vlaanderen wlllen dit tracé heel graag en het lijkt me zeker aannemelijk dat het er uiteindelijk ook van zal komen. Nederland is minder enthousiast maar ik kan me voorstellen dat ze uiteindelijk, onder gepaste voorwaarden, overstag gaan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Als Nederland dat goederenverkeer uit haar stadskernen wil houden (en dus van de Brabantlijn), gaan ze iets moeten doen, natuurlijk. Maar ik merk eerlijk gezegd zeer weinig animo, zowel aan Nederlandse als aan Belgische kant.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Anderzijds is 30 meter toch enige afstand, al hangt het natuurlijk wat van de omstandigheden af (hoe ver is de woning zelf, is er een hoogteverschil, zijn er eventuele geluisdempende landschapselementen aanwezig...). Ik woon niet gek veel verder van een spoorlijn waar af en toe goederenverkeer is en daar hoor ik amper iets van. Met moderne ramen zal dat nog een pak minder zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 07 jan 2021, 14:31 En tegen dan is niet alleen het verkeer wellicht opnieuw stiller geworden (er wordt gewerkt aan stillere remmen, oa), maar zijn jullie ook het verkeer meer gewoon. Ik zou me er niet erg druk in maken.
In Duitsland is het gebruik van stillere remmen onlangs verplicht geworden, dus alle treinen van en naar Duitsland moeten daar al mee zijn uitgerust.

Groetjes,
Rian
ingrid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2021, 10:32

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door ingrid »

hallo,
Weet iemand hoeveel goederentreinen er per dag en vooral per nacht passeren in station van Hever? Of kan ik dat ergens opzoeken? Het aantal passagierstreinen is gemakkelijk te vinden, maar over goederentreinen vind ik nergens informatie. Alvast bedankt.
Plaats reactie