Hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Je hebt daar wel wat goederenverkeer, maar zeker niet zoveel als op de echte hoofdassen qua goederen en je raakt dat ook snel gewend. Verder is er één vaste doorrijdende trein per uur (IC Poperinge/Lille - Antwerpen), met materieel dat niet overdreven veel lawaai maakt (MS96). Valt dus allemaal goed mee - De Pinte is een van die stations waar je wellicht veel meer voordelen zult hebben (bovengemiddeld goede bediening in verhouding tot de grootte van de plaats) dan nadelen.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Dit is een sterke pendelas, dus zijn er ook nog redelijk wat P-treinen vanuit Kortrijk en De Panne, en ik zou het aantal goederentreinen toch niet teveel minimaliseren, ook als de trafiek naar Frankrijk minder belangrijk is en meer diffuus dan de sterk geconcentreerde as naar Duitsland, lijn 75 blijft wel dé as tussen Antwerpen en Noord-Frankrijk. Niet minimaliseren, maar ook niet dramatiseren, dus, tenzij je erg gevoelig bent voor lawaai (maar dan ga je beter iets zoeken in het verre Meetjesland of de Vlaamse Ardenen, vrees ik), raak je inderdaad al snel gewoon aan de voorbijrijdende treinen. En zoals Steve al zei, een woonlocatie niet al te ver van station De Pinte, daar ga je veel meer plezier aan beleven dan dat je erg last zal hebben met het treinverkeer.
NielsVG
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2022, 17:01

Treinlijn Roeselare - Izegem

Bericht door NielsVG »

Goeieavond iedereen,

Moest dit topic hier niet op zijn plaats staan, verzet gerust.

Ik was aan het kijken naar een huis dat te koop staat in Roeselare, vlak aan de lijn Roeselare-Izegem (Herdersstraat Roeselare). Weet iemand of dit om een drukke lijn gaat en hoeveel treinen daar dagelijks passeren?

Wordt deze lijn ook gebruik ‘s nachts? Is er goederenvervoer op die lijn?

Dank jullie wel, mvg,
desirootje
Berichten: 646
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Treinlijn Roeselare - Izegem

Bericht door desirootje »

Er is voor dit soort vragen een apart draadje maar ik neem aan dat de moderatoren je daar wel naar zullen verzetten. Er rijden daar 2 passagierstreinen per uur per richting en voor zover ik weet ziet deze lijn niet al te veel goederen, maar af en toe kan dat wel eens voorkomen, of die 's nachts rijden weten ik niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinlijn Roeselare - Izegem

Bericht door jan_olieslagers »

Dient deze lijn niet als plan B voor goederentreinen van/naar Zeebrugge die om een of andere reden niet over L50 kunnen?
Of zelfs als plan A van Zeebrugge richting Rijsel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorlijn Roeselare - Izegem

Bericht door trainlovertje »

Dit topic werd bedoeld: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=14&t=12874

Dient deze lijn niet als plan B voor goederentreinen van/naar Zeebrugge die om een of andere reden niet over L50A kunnen?
De sectie tussen Lichtervelde en Brugge dient daar inderdaad voor, maar het genoemde gedeelte van lijn 66 niet.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Treinlijn Roeselare - Izegem

Bericht door Hobbes »

Er rijden wel degelijk goederentreinen op die lijn, ik heb zelf vorig jaar mijn laatste Lineas-trein van Thionville naar Zeebrugge langs daar gereden. (met grensovergang in Moeskroen).
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Inderdaad, Zeebrugge-Frankrijk gaat langs daar, maar dat is niet de bulk van het treinverkeer van en naar Zeebrugge. Die ritten zijn soms wel laat en vroeg, maar zelden in het midden van de nacht.
Een zeldzame keer wordt het treinverkeer via Kortrijk omgeleid ipv Tielt en Lichtervelde (bijvoorbeeld wanneer die er (ook) uit ligt), maar dat is echt wel zeldzaam. Er is wel vraag naar meer reizigersverkeer, dus vroeg of laat zal dat er wellicht wel van komen, maar eerlijk, reizigersmaterieel wordt steed stiller, erg veel zorgen zou ik mij er niet over maken.
Twijfelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2023, 11:00

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Twijfelaar »

Hallo,

Wij zijn aan het overwegen om een huis te kopen in de Stationstraat in Testelt. Echter onze enige twijfel is dat de treinsporen grenzen aan de tuin. (30 m van de woning) kan iemand een meer geschatte richting geven van hoeveel treinen (goederen en passagier) hier passeren? Ik heb familie in dezelfde straat wonen (meer dan 20j) die het wel als vervelend ervaren. Ik heb er als ik bij hun op bezoek was nu nooit echt op gelet op de treinen. Echter heb ik wel schrik dat het mij gaat storen , ik lees nogal eens graag een boek in de tuin en de omgeving waar we nu wonen is bosrijk en amper verkeer. De reden van verhuis zou zijn omdat we nu eigelijk te klein wonen en de andere woning meer opties heeft.

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Twijfelaar op 15 aug 2023, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door dentheo »

Twijfelaar schreef: 15 aug 2023, 11:13 Ik heb er als ik bij hun op bezoek was nu nooit echt op gelet op de treinen. Echter heb ik wel schrik dat het mij gaat storen , ik lees nogal eens graag een boek in de tuin en de omgeving waar we nu wonen is bosrijk en amper verkeer.
Ik zit in een vergelijkbare situatie langs lijn 12 , zes reizigerstreinen per uur en een paar goederen, vogelvlucht 100m.
Het blijft wel aanpassen, lezen is voor mij geen probleem.
Wanneer wij buiten eten met het gezin ook geen probleem. Hoort men een trein dan zwijgt men even, bij goederen iets langer. :)
Prachtig wordt het bij familie of kennissen , die proberen door te praten... maar tegen een trein kun je niet op, sommigen gaan harder praten maar dat helpt slechts beperkt...na een trein of vier hebben ze het ook door. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steven »

Wel een vlotte manier om hen het zwijgen op te leggen, als ze blijven hun stem verheffen zijn die na 2u toch volledig hees :mrgreen:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door dentheo »

Tijdens de eerste doortocht, met een hard pratende schoonbroer, glimlach ik eens naar mijn vrouw.
Na de doortocht van de trein zeg ik rustig dat het echt niet te doen is. :D :D

Steven, is bij jou toch ook ongeveer zo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 15 aug 2023, 14:06 Tijdens de eerste doortocht, met een hard pratende schoonbroer, glimlach ik eens naar mijn vrouw.
Na de doortocht van de trein zeg ik rustig dat het echt niet te doen is. :D :D

Steven, is bij jou toch ook ongeveer zo ?
Treinen rijden hier op ongeveer 25m, hier rijden echter hoofdzakelijk desiro (2/uur tijdens de week) M6/M7 en break. Voor de treinen die hier 150 m verderop stoppen heb ik bijna geen last, zelfs als ik buiten ben, doorrijdende IC treinen aan 120 km per uur nemen toch de volle 3 minuten per uur in beslag (2x 1,5 min) om het ruim te tellen. Uitzonderlijk komt hier eens een Infrabel trein voorbij en nog veel meer uitzonderlijk eens een verdwaalde goederentrein, heb hier tot nu toe 1x een zware containertrein van Crossrail weten voorbijrijden, dat maakt veel lawaai maar ook die was snel weg.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door HVHTB »

Twijfelaar schreef: 15 aug 2023, 11:13 kan iemand een meer geschatte richting geven van hoeveel treinen (goederen en passagier) hier passeren?
Reizigers:
- Week: 4 per uur per richting
- Weekend: 2 per uur per richting
Goederen: per 24 uur tussen de 50 en 70 treinen, wat mijns inziens toch meevalt (gemiddeld per 20-30 minuten 1 goederentrein)

Ik heb zelf 5 jaar in Heverlee gewoond, ook ongeveer 20-30 meter van het spoor. Daar reden weliswaar iets minder treinen, maar na enkele maanden merkte ik dat ik de treinen niet meer hoorde omdat ik het al gewoon was geworden. Het hangt er van af hoe sensitief je daarvoor bent. :-)
Twijfelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2023, 11:00

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Twijfelaar »

Ieder geluid is natuurlijk anders, maar kan wel zeggen dat ik er niet tegen kan als de tv te luid staat 🙈 en al helemaal niet als er 2 dingen tegelijk op staan (tv en de jongste da YouTube filmpjes aant kijken is) is wel een totaal ander geluid ma weet nu ni of dat een voorbode gaat zijn hoe ik op de treinen ga reageren 😅 want zo ver had ik natuurlijk ni nagedacht 🙈
Plaats reactie